Imetys-löpinää...(ninaTT, sinulle varsinkin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huvittunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä en ainakaan halunnut imettää, ekan päivän väänsin sitä tissiä vauvan suuhun aivan hermona, ja itkin, kun se oli niin kauheeta. Sitten tuli kuvioon mukaan pelastava pullo, ja taikoi mun huulille hymyn, ja rupesin oikeasti tykkäämään vauvan kanssa touhuamisesta.

Viidentenä päivänä synnytyksestä järkytyin toisen kerran, maito alkasikin nousemaan, vaikka en ollut imettänyt kuin päivn. Ja taas itkettiin, en todellakaan halunnut imettää... Onneksi tyrehtyi kun pumppasin parina päivänä liikoja pois.

Korvikkeella mennään, ja hyvin on mennyt, oon todella onnellinen, ettei mun tarvi imettää, ja vauva on tyytyväinen tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
Muista NinaTT sitten, että aloitat lapsellasi kiinteät ajoissa? Se nimittäin tukee puheen kehitystä ja siirryt pikkuhiljaa karkeampaan rakenteeseen.

Tätä kommentoisin vaan että tähänhän vaikuttaa paljon se mitä syö. Sormiruuilla ja sit esim. tavallisella hiutalepuurolla jauheista tehtävien puurojen sijaan aloittamalla saa jo alusta asti karkeampirakenteista ruokaa, joten 6kk ikäisenä näillä aloittava ei "jää jälkeen" 4kk soseilla aloittavasta.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä en ainakaan halunnut imettää, ekan päivän väänsin sitä tissiä vauvan suuhun aivan hermona, ja itkin, kun se oli niin kauheeta. Sitten tuli kuvioon mukaan pelastava pullo, ja taikoi mun huulille hymyn, ja rupesin oikeasti tykkäämään vauvan kanssa touhuamisesta.

Viidentenä päivänä synnytyksestä järkytyin toisen kerran, maito alkasikin nousemaan, vaikka en ollut imettänyt kuin päivn. Ja taas itkettiin, en todellakaan halunnut imettää... Onneksi tyrehtyi kun pumppasin parina päivänä liikoja pois.

Korvikkeella mennään, ja hyvin on mennyt, oon todella onnellinen, ettei mun tarvi imettää, ja vauva on tyytyväinen tapaus.

Hyvinkin itsekästä.

Mä kyl olen imettänyt ongelmitta ja pidän äidinmaitoa parhaimpana vaihtoehtona, mutta todellakaan en haluaisi korviketta reseptille. Jos nyt vaikkapa saisin vatsataudin/vastaavaa ja maito ei riittäisi (eikä pakkasessakaan maitoani olisi) lähikauppa on tossa muutaman metrinpäässä korvikkeineen. Mutta jos sen reseptin voisi kirjoittaa vain lastenlääkäri, niin semmoinen löytyisi 80km päästä tai toinen vaihtoehto kait olisi mennä päivystykseen jonottamaan ja kuka vain lekuri sen reseptin pyynnöstäni kirjoittaisi :/ Noh, jos se korvike olisi reseptivapaa apteekkituote, niin silloin mun kannattasi hamstrata sieltä reilun 20km päästä apteeksita niitä kotiin varmuuden vuoksi seisomaan, jotta ei sitten kipeänä tarvitsisi lähteä ajamaan.

Ehkä jotkut imettäisivät vauvojaan pidempää, jos se apteekkituote olisi, mutta satunnaiseen tarpeeseen ostettuna, voisi helpommin siihen sortua, kun pitäisi ennakkoon osata varautua ja hakea se resepti tai ainakin hakea sieltä apteekista. Ja toisaalta toisille voisi tehdä noloa ja lapsi nälkiintyä, kun ei kehtaisi myöntää ettei se oma maito riitäkään.

no just joo, aika ketju taas
kertokaapa te niin kaikki tietävät mahtavat imettävät äidit, entä JOS JOKU HUONO ÄITI KÄYTTÄÄ RINTAKUMIA, tuleeko vauvalle huono kasvojen luusto ja purentavikoja :laugh: :laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja so:
kertokaapa te niin kaikki tietävät mahtavat imettävät äidit, entä JOS JOKU HUONO ÄITI KÄYTTÄÄ RINTAKUMIA, tuleeko vauvalle huono kasvojen luusto ja purentavikoja :laugh: :laugh: :laugh:

Vaikee sanoo ku harva käyttää rintakumia koko imetysajan =) Tuosta aiheesta on kuulemma liian vähän tilastoja kun ei kukaan pidä kirjaa imetysapulaitteista. Arvelisin, että pelkkä tissi on paras.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Vaikee sanoo ku harva käyttää rintakumia koko imetysajan =) Tuosta aiheesta on kuulemma liian vähän tilastoja kun ei kukaan pidä kirjaa imetysapulaitteista. Arvelisin, että pelkkä tissi on paras.

JAA-tyyppi täällä. iltaa... Lyhenne tullepi sanoista Joka Alan Asiantuntija :)

Kysykee ihan mitä vuan lapsiin liittyvätä, mie kyllä vastaan. Kokemusta riittää, oon yhden äiti. oottelen postia.

T. JAA-tyyppi

En ole itse lukenut tutkimuksia nimenomaan rintakumia käyttävistä Huonoista Äideistä, sellaisia tuskin on tehty. En myöskään ole lukenut tutkimuksista joissa vauvalle tulisi pulloruokinnasta HUONO kasvojen luusto, vaan erilainen, ikäänkuin "epäluonnollinen" verrattuna luonnollisempaan rinnan imemiseen. Jos aihe todella kiinnostaa niin laita yv:tä niin voin laittaa sulle lisätietoa asioista. En viitsi tässä alkaa tarkemmin selittämään kun tuntuu että olet tahallasi tulkinnut asiat väärin.

harva käyttää koko imetyksen ajan rintakumia, mutta tosi moni käyttää jossain vaiheessa kumminkin ja osa jopa koko imetyksen ajan sisäänpäinkääntyneiden rinnanpäiden takia esimerkiksi, voiko silloin haukkua huonoksi äidiksi ja lapsen kasvojen luiden pilaamisesta?
jollain tulee rinnapäät niin kipeiksi ettei pysty imettämään ilman rintakumia, onko se syy haukkumiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja JAA tyyppi:
Kysykee ihan mitä vuan lapsiin liittyvätä, mie kyllä vastaan. Kokemusta riittää, oon yhden äiti. oottelen postia.

T. JAA-tyyppi

Tästä tuli mieleen että maailman kehutuimmat vauva- ja imetysasiantuntijat ovat usein MIEHIÄ, eivät äitejä ollenkaan. Kuinka omakohtaisia kokemuksia täytyy olla asioista, että niistä voi tietää jotain? Täytyykö vaikkapa olla kokeillut ja käyttänyt kaikkia huumeita jotta voidaan myöntää sen ihmisen tietävän paljon huumausaineasioista?

harva käyttää koko imetyksen ajan rintakumia, mutta tosi moni käyttää jossain vaiheessa kumminkin ja osa jopa koko imetyksen ajan sisäänpäinkääntyneiden rinnanpäiden takia esimerkiksi, voiko silloin haukkua huonoksi äidiksi ja lapsen kasvojen luiden pilaamisesta?
jollain tulee rinnapäät niin kipeiksi ettei pysty imettämään ilman rintakumia, onko se syy haukkumiseen?

No en mä kyllä yleensä muutenkaan harrasta kenenkään haukkumista :whistle:

Hienoa, jos jaksaa imettää ja kokee sen tärkeäksi vaikka onkin vaikeuksia on ensimmäinen asia mitä tulee mieleen rintakumia käyttävästä.

Minä käytin koko imetysajan rintakumia, muuten ei tullut mitään. Ei sekään sitten enää auttanut.

Hei! Tää muuten kiinnostaa miuta, mie oon yksi niitä, kenen tissit oli ilmeisesti tehty johonkin muuhun asiaan kuin imettämiseen, kun en saanut vauvaa imemään kuin rintakumin avulla ja imetin tosiaan sen puoli vuotta niin.

Tosin oli siinä kaikenlaista, vauva oli viikon sairaalassa ja koska itse kirjoittauduin kotiin, jotta saisin nukuttua, oli ensimmäinen viikko yhtä pumppaamista. Tietysti päivät olin sitten vauvan kanssa sairaalassa ja yritin tosissani imettää ilman rintakumia ja väänsin melkein nännit nurin, mutta vauva vain huusi. Kumin avulla sain vauvani tyytyväiseksi ja kylläiseksi, ja se oli minulle kuitenkin se tärkein :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mulla oli varmaan asennevamma jo vastasyntyneenä, kun en suostunut imemään rintaa. :whistle: :laugh:

kukaan vastasyntynyt ei tapa itteensä nälkään, kylse tissi kiinnostaa ennemmin tai myöhemmin,sulle raukkaparalle vaan ei tarjottu rintaa tarpeeksi sinnikkäästi =)

Mielenkiintoinen keskustelu jälleen imetyksestä, harmi vain että on taas mennyt tälle ei-imettäjät vastaan imettäjät linjalle.

Korvikkeet reseptille juu... Itse vain mietin, miten kamalaa se olisi ollut omalla kohdallani. Lähteä nyt lääkäriin kertomaan, etten pysty imettämään, antaisitko reseptin jotta voisin ruokkia lapseni. Jotenkin vain nöyryyttävä ajatus. Tutkisiko lääkäri sitten tissit, puristelisi nännejä nähdäkseen tuleeko sieltä mitään? Muutenkin oli luonnonoikku ja friikki olo kun maailman luonnollisin asia ei minulta onnistunut. Jo kaupasta korvikkeen ostaminen pienen vauvan kanssa oli kamalaa alussa, kun häpesin niitä korviketetroja siinä hihnalla...

Jos asenne olisi imetykseni ratkaissut, imettäisin vieläkin!

Ööh? Kyllä mun mielestä sillä on merkitystä onko lapsella purentavika vai ei, hampaat suorassa jne... Imetys tukee kasvojen normaalia kehitystä joka vaikuttaa siis hammasrivistöön ja purentaan, mm.

Minä olen täysimettänyt lapsia puolivuotiaaksi, ja muutenkin yli 1-vuotiaaksi. Kolmella neljästä on usean vuoden korjausta vaativa purentavika ja leuan toispuoleisuus... se kun on perinnöllistä niin se tulee jos on tullakseen. Siitä huolimatta lapsillamme on kauniinmalliset kasvot, eikä purentavika näy ulospäin. Eikös se imetys kehitä kasvojen lihaksistoa, eikä luustoa???

Yhteistyössä