Imetys-löpinää...(ninaTT, sinulle varsinkin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huvittunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ja jokaisen tulisi muistaa, että se on ihan jokaisen oma asia kuinka lapsensa ruokkii. Kunhan ruokkii sen lapsen.

Aivan, myös sinun! Sen sijaan että hypit muiden silmille ja haukut fanaatikoiksi jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ja jokaisen tulisi muistaa, että se on ihan jokaisen oma asia kuinka lapsensa ruokkii. Kunhan ruokkii sen lapsen.

Aivan, myös sinun! Sen sijaan että hypit muiden silmille ja haukut fanaatikoiksi jne.

Kyllä se on aika fanaattista jos haluaa korvikkeet reseptille. Mä en ole imetystä vastaan ja pidän sitä hyvänä enkä ole missään vaiheessa puuttunut siihen miten muiden pitäsi ruokkia lapsensa.

eevarouvallaa kompaten.....mun vauva kerkesi vähän kuivua ja sokeriarvot heitteli,vauvan paino laski kun käskettiin vaan imettää ja imettää kyllä se maito nousee.
minä sitten imetin vauva huusi yötä päivää sitten vauva lopetti huutamisen luulin että nyt maitoa tulee tarpeeksi nukkuu hyvin mutta sitten huolestuin kun vauva oli niin uupunut ettei jaksanut enään syödä.
no ei sitä maitoa tullut enkä alkanut enään kokeileen uudestaan kun pelkäsin käy samalla tavalla.

Kyllä se on aika fanaattista jos haluaa korvikkeet reseptille. Mä en ole imetystä vastaan ja pidän sitä hyvänä enkä ole missään vaiheessa puuttunut siihen miten muiden pitäsi ruokkia lapsensa.

No sitten voitais kaikki lääkkeetkin vapauttaa, alkoholit ruokakauppoihin ja ikärajat pois ja ei rintamaidon myyntiä kannata rajoittaa, jokainenhan tekee omat päätöksensä, eiks? =)

Kyllä yleensä sellasia asioita jotka vaikuttaa kansan terveyteen pitää vähän rajoittaa. Mun mielestä niin pitkälle jalostettu erityisvalmiste ku imeväisen maito pitäis ehdottomasti olla saatavilla ainoastaan apteekeista ja suurempien määrien reseptillä.

Mulla on takana kolme imetystä, kaikki erilaisia.

Ekan lapsen kun sain, en tiennyt imetyksen suosituksista tuon taivaallista. Tiesin että voi imettää tai antaa tuttipullosta maitoa. Imetin !½kk.

Toinen lapsemme oli koliikkivauva, osittaisimetin 4kk.

Kolmatta lastamme imetin vuoden.

Enkä koe huonoutta että en pystynyt kaikkia lapsiamme imettämään pitkään, mutta myönnän, että ekan lapsen imetys olisi voinut onnistua pitempään jos olisin yrittänyt enemmän. Neuvolasta en saanut minkäänlaista valistusta/kannustusta asiaan, vasta myöhemmin olen miettinyt tuota asiaa.

Toista lastamme en olisi pystynyt imettämään yhtään pitempään, tiedän että tein kaikkeni ja se riittää, muut voi päivitellä ja jossitella sitä jos haluavat.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

No sitten voitais kaikki lääkkeetkin vapauttaa, alkoholit ruokakauppoihin ja ikärajat pois ja ei rintamaidon myyntiä kannata rajoittaa, jokainenhan tekee omat päätöksensä, eiks? =)

Kyllä yleensä sellasia asioita jotka vaikuttaa kansan terveyteen pitää vähän rajoittaa. Mun mielestä niin pitkälle jalostettu erityisvalmiste ku imeväisen maito pitäis ehdottomasti olla saatavilla ainoastaan apteekeista ja suurempien määrien reseptillä.

Huoh. Antaa sitten perkele lasten nähdä nälkää.

Huoh. Antaa sitten perkele lasten nähdä nälkää.

Tai sitten äidit ja iskät voisi käväistä apteekissa ostamassa korviketta, jos imetys ei onnistu/kiinnosta. Ettei lapsen täydy nähdä nälkää :'(

Mä en yksinkertaisesti jaksa enää vääntää tästä asiasta. Heippa, siirryn johonkin mielenkiintoisempaan aiheeseen.

Hah, hävisit :D

En vain yksinkertaisesti jaksa vääntää rautalankaa ihmiselle joka ei näe kuin oman tapansa.

Voi hellanduudelit tentään, että taas jaksetaan vääntää... Päivän parhaat naurut tuli taas saatua...:):):) Aikuiset ihmiset :)

Korvikkeet apteekkiin! Lentävä lause seuraaville vaaliehdokkaille :laugh: :laugh: :laugh:

Mä en yksinkertaisesti jaksa enää vääntää tästä asiasta. Heippa, siirryn johonkin mielenkiintoisempaan aiheeseen.

Hah, hävisit :D

En vain yksinkertaisesti jaksa vääntää rautalankaa ihmiselle joka ei näe kuin oman tapansa.

OT, tuo on ihanaa että sä jaksat jatkuvasti muistuttaa tuosta että joku tarttis rautalankaa muttet jaksa sitten vääntää :whistle: arvaat varmaan, että me ollaan ihan varmoja sun sanoan noin koska et tosissaan OSAA vaikka väität ettet jaksa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
ninaTT:kö ottaisi vastuun imeväiskuolleisuudesta kun korvike olisi lukkojen takana apteekissa? On paljon masentuneita äitejä, jotka eivät vain jaksa imettää, MUTTA eivät jaksa apuakaan hakea, antaisiko tällainen äiti sitten Valion maitoa vastasyntyneelle vai mitä ajattelit? Itse olen imettänyt, päässyt kahdesti NKL:lta päivässä-kahdessa kotiin, ennen kuin maito on noussut. Tuttavapiiriin kuuluu äiti, jonka vauva pääsi muutamassa viikossa PAHOIN aliravituksi, koska äiti imetti ja luuli, että maitoa tulee (hänelle oli sanottu, että kyllä sitä tulee kun imetät, imetät ja imetät...) Asiasta kukkaruukkuun ja itse olen omissa imetyksissäni onnistunut.

Muista NinaTT sitten, että aloitat lapsellasi kiinteät ajoissa? Se nimittäin tukee puheen kehitystä ja siirryt pikkuhiljaa karkeampaan rakenteeseen. 6kk täyimetetyt vauvat saattavat alkaa 4kk iässä aloitettuja huonommin syömään kiinteitä (ovat niin kiinni tississä ja kiinnostus maisteluun meni ohi). Joten VARO, ettei lapsesi puhe viivästy ja vaikeudu kun panostat tähän iänikuiseen imetykseen. Asioilla on aina useampi puoli. :D

Jessss, kirjoittelee täällä sentään joku ihan tervejärkinen henkilökin.

Mutta saipahan taas kunnon naurut tästäkin ketjusta! Että ne jotkut jaksaa.. Säälittävää.

Alkuperäinen kirjoittaja EevaRouva:
ninaTT:kö ottaisi vastuun imeväiskuolleisuudesta kun korvike olisi lukkojen takana apteekissa? On paljon masentuneita äitejä, jotka eivät vain jaksa imettää, MUTTA eivät jaksa apuakaan hakea, antaisiko tällainen äiti sitten Valion maitoa vastasyntyneelle vai mitä ajattelit? Itse olen imettänyt, päässyt kahdesti NKL:lta päivässä-kahdessa kotiin, ennen kuin maito on noussut. Tuttavapiiriin kuuluu äiti, jonka vauva pääsi muutamassa viikossa PAHOIN aliravituksi, koska äiti imetti ja luuli, että maitoa tulee (hänelle oli sanottu, että kyllä sitä tulee kun imetät, imetät ja imetät...) Asiasta kukkaruukkuun ja itse olen omissa imetyksissäni onnistunut.

Muista NinaTT sitten, että aloitat lapsellasi kiinteät ajoissa? Se nimittäin tukee puheen kehitystä ja siirryt pikkuhiljaa karkeampaan rakenteeseen. 6kk täyimetetyt vauvat saattavat alkaa 4kk iässä aloitettuja huonommin syömään kiinteitä (ovat niin kiinni tississä ja kiinnostus maisteluun meni ohi). Joten VARO, ettei lapsesi puhe viivästy ja vaikeudu kun panostat tähän iänikuiseen imetykseen. Asioilla on aina useampi puoli. :D

Jessss, kirjoittelee täällä sentään joku ihan tervejärkinen henkilökin.

Mutta saipahan taas kunnon naurut tästäkin ketjusta! Että ne jotkut jaksaa.. Säälittävää.

EevaRouvan peesiin hyppää ap! :)

Lapsentahtisesti, lapsentahtisesti ;) Tyttö päätti 5½kk iässä, multa lupaa kysymättä, syömään kiinteitä =) Kyllä lapsi itte tietää ku tarvii ruokaa, ei sitä tarvii suuhun sille työntää.

Ihan ite meni jääkaapille ja nappasi palan parsakaalia? :laugh: Aikamoinen tyttö sulla, ei voi muuta sanoa.... :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Huvittunut:
Lapsentahtisesti, lapsentahtisesti ;) Tyttö päätti 5½kk iässä, multa lupaa kysymättä, syömään kiinteitä =) Kyllä lapsi itte tietää ku tarvii ruokaa, ei sitä tarvii suuhun sille työntää.

Ihan ite meni jääkaapille ja nappasi palan parsakaalia? :laugh: Aikamoinen tyttö sulla, ei voi muuta sanoa.... :laugh:

:laugh: :laugh: :laugh:

Vai nappasko kenties pihvin, vai ihanko leipää mutusteli...:)

Korvikkeen apteekkimyynti olisi minusta laastaria, ei se perimmäistä ongelmaa, eli tiedon puutetta auttaisi.

Lisäksi minusta ihmisen, jolla on imetys lähtenyt hyvin käyntiin ja ongelmia ei ole myöhemminkään ollut, on vaikea ymmärtää niitä, joilla ongelmia on ollut. Oman kokemukseni perusteella en yhtään ihmettele, jos hankalan alun jälkeen yksinkertaisesti väsyy yrittämään, varsinkin jos ei saa riittävää ohjausta helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja Huvittunut:

Nappas mun kädestä ruokaa :snotty: Olis kyl kätevää jos osais itte ottaa jääkaapista :p

En nyt jaksa ymmärtää mitä aiheesta tapellaan jatkuvasti. Imetyksen edut on tutkitusti todistettu. Imettäminen ei kaikilta onnistu. Jotkut harvat eivät halua imettää. SIINÄ KAIKKI.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Nojuu, jo siirto apteekkiin voisi olla hyväks. Monessa maassa korvikkeet ovatkin joko apteekeissa tai ruokakauppojen "lääke"osastolla,niitä pitää erikseen pyytää myyjältä jne.

Niinpä.
Mun miehen kotimaassa korvikkeet ovat apteekissa, turistikohteissa niitä saa myös joistain ruokakaupoista. Miehen siskot eivät edes tienneet mitä varten korvikkeita on olemassa...ajattelivat, että niitä tarvitaan vain, jos vauvan äiti kuolee synnytyksessä, eikä ole ketään sukulaista tai muuta läheistä ihmistä joka voisi imettää. Eivät siis ole koskaan törmänneet äitiin, jolla imetys ei olisi onnistunut - ennen kun minä sain esikoiseni, ja imetys meni persiilleen. Ja heillä on paljon äitikavereita, paljon sukulaisia joilla on paljon lapsia...
Herää, ihan oikeasti, kysymys että onko meillä suomalaisilla niin surkean huonot tissit ettei imetys vaan suju, vai onko meillä eriskummallisia vauvoja jotka päättävät yhtäkkiä etteivät enää huoli rintaa (vaikka ovat koko senastisen elämänsä rintaa saaneet, eivätkä siis tiedä muista vaihtoehdoista), vai oliskohan se oikeasti vain asennekysymys?

Eli oliko esikoisesi kohdalla kysymys asenneongelmasta?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Eli oliko esikoisesi kohdalla kysymys asenneongelmasta?

Tietämättömyydestä lähinnä.
Sekä siitä, että lapsi oli pienipainoinen, keltainen, sokeriarvot pielessä, eli lisämaitoa meni lastenlääkärin määräyksestä jo synnärillä. Imetys ei päässyt koskaan lähtemään kunnolla käyntiin, eikä lapsi koskaan oppinut imemään kunnolla rinnasta. Minä en osannut opettaa, enkä tiennyt että sellaista on mahdollista opettaa. Jälkikäteen ajateltuna tuntuu, että siinä tehtiin kaikki mahdolliset virheet.

Tokalla kerralla, rohkeampana ja jo kokeneempana, uskalsin vaatia apua, ja niillä samoilla tisseillä täysimetettiin 6½ kk ja osittaisimetettiin 1 v 9 kk.

En kiellä imetyksen etuja suinkaan, mutta olen onnellinen siitä että korviketta on saatavilla myös ruokakaupoista. Itseasiassa aika huvittava tuo ajatus resepti-korvikkeista. :D Kuinka äiti oikeasti todistaa lääkärille ettei imetys onnistu, tai ei ainakaan niin että onnistuisi täysimetykseen asti. Siinä sitten laskettaisiin kuinka paljon kenenkin resepteille noita korvikkeita laitettaisiin. Ja tietty tuokin aika olisi pois joltain, ehkä enemmän lääkärin apua tarvitsevalta...

Mutta juu, imetys on hieno juttu onnistuessaan ja tottakai siihen tulisi pyrkiä. Kuitenkin toisen pyrkimyksiä on vaikea ulkopuolisen arvostella, missä vaiheessa on yritetty tarpeeksi. Aina se vaan ei ole niin helppoa. Jos ensimmäisen lapsen imetys olisi mennyt niin kuin kuopuksella, voisin itsekin ihmetellä miksi joku ei viitsi imettää kun ei muuta tarvi kun tarjota rintaa lapselle ja siitä tämä saa parhaan mahdollisen ravinnon. Onneksi esikoisen imetys -joka ei tilastojen mukaan ollut yhtä hyvä "saavutus"- opetti enemmän. =)

Yhteistyössä