Olen niin köyhä etten halua enää elää..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lauran tähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja tiedän kyllä että on muitakin jotka kamppailee toimeentulon kanssa. Itse kamppailin 20-vuotta ja ylikin ja kun hetken sai elää normaalisti, tuntuu todella, todella raskaalta "aloittaa alusta". Ja kuten sanoin, auton ja asunnon myynti ei nyt auta. Lainaa jää silti ja maksaisimme sitä vuokran ohella, mikä on sama tilanne kuin nyt ainakin seuraavat 5 vuotta. Ja viiden vuoden kuluttua olisinkin jo kenties töissä, joten turhaa vaihtaa nyt ja vähän hölmöäkin jos ajattelee pidemmälle. Nyt vaan psyyke alkaa pettää vaikka järki sanoo et ei tähän kuole. Siitä kyse nyt vain, kun ei jaksa.

Missäpäin Suomea asut? Lahjoittaisin mielelläni lasten vaatteita (vauva-kokoisia) ja ruokatarvikkeita, jauhoja, leipää, maitoa, vaikka sitä jugurttiakin. :) On myös olemassa HOPE-yhdistys, googlaappa se.
Autan jos vain voin, asun Tampereella. :) *voimahalaus*

[QUOTE="OmenaPomena";27030677]Missäpäin Suomea asut? Lahjoittaisin mielelläni lasten vaatteita (vauva-kokoisia) ja ruokatarvikkeita, jauhoja, leipää, maitoa, vaikka sitä jugurttiakin. :) On myös olemassa HOPE-yhdistys, googlaappa se.
Autan jos vain voin, asun Tampereella. :) *voimahalaus*[/QUOTE]

Ihana olet <3 Asun pohjoisessa ja nuorin lapsikin jo 4-vuotias. Hope-yhdistys toimii siellä etelässä?

Asunnon myyntivoitosta ei mene veroa jos voittoa ei tule. Jos teidän nykyinen asunto on teille liian kallis, myykää se pois ja menkää vaikka vuokralle.

Auto voi olla pakollinen mutta ihan varmasti saatte karsittu muita menoja, autonkin voi vaihtaa halvempaan.

Kyse ei nyt ole oikeastaan siitä, mitä voisimme tehdä saadaksemme lisää rahaa. Vaan siitä, etten jaksa tätä laskemista ja miettimistä ja luovimista enää. Jaksoin jo kauan ja nyt en enää jaksa. Jos ei hyvä haltija taikakepillään tee asioita paremmaksi, ajan rekan alle. EN siis todellakaan enää jaksa tehdä yhtään mitään.

Oletko nostanut opintolainaa?

Minulla on kaksi lainaa koulusta jonka keskeytin nuorempana, en siis saa nyt lainaa tähän opiskeluun, koska maksan entisiä edelleen. Soska ei laske lainaa meille tuloiksi, mutta laskelman mukaan pärjäämme jos asuisimme kaksiossa ja osamaksuja ei olisi. MEillä on siis osamaksuja telkkarista, tietokoneesta, vaatteita jne, joita tilasin kun olin töissä.

no tuota monilla on miljoonavelat ja elävät kuin olisivat miljonäärejä. rahaa saa jos kuuluu hyväveliverkostoon, joku antaa aina toimen, josta saa miljoonia palkkaa.

olet ollut tyhmä mutta nuorena saa olla.

käsittämättömän tyhmää ottaa noita velkoja ja ostaa velaksi vaikka mitä, kyllä pitäisi tajuta että työ voi mennä, mikään ei ole varmaa.
mutta itsensä tappaminen ei kannata. myykää ennnemmin kaikki. tai mene vaikka kaupan kassaksi töihin. opiskelet sitten kun olette maksaneet velkanne, vaika 10 vuoden päästä. tosin sitten lapset isoja ja heillä paljon tarpeita.

* (Edellinen jo sanoikin tämän mutta toistan varmuuden vuoksi) Asunnon myynnistä maksetaan veroja vain silloin, jos siitä tulee voittoa. Tällöinkin vero on 30% _voitosta_ (jos siis asunut alle 2v), eli 70% voitosta jää itselle. Mahdollinen myyntivoittovero ei siis ole todellakaan syy olla myymättä asuntoa.
* Miksi asunnosta jäisi myynnin jälkeen lainaa? Harvassa paikassa hinnat ovat niin tippuneet, ettei myyntihinta kattaisi jäljellä olevaa lainaa, kun sitä vielä on jo jonkin aikaa maksettukin.
--> Eli asunto myyntiin, ja mahdollisimman halpa (olkoot vaikka ahdas, ihan sama, ahtauden sietää toisin kuin nälän!) vuokra-asunto tilalle.VÄHINTÄÄNKIN asuntolaina lyhennysvapaalle jos vain suinkin pankki suostuu.

* Kaikki muut menot ja laskut on varmaan käyty läpi ja turhat karsittu? Jos kertoisit vähän tarkemmin mihin miehen rahat menevät, olisi säästökohteita helpompi ehdotella.

* Nosta opintolainaa. Se muutamakin satanen kuussa helpottaa huomattavasti. Syö koulussa (jos ruoka ilmainen) niin paljon kuin napa vetää, maksullinenkin lounas yleensä on vain sen pari euroa, joka on edullista.

** Ja jälkiviisaana, mutta jatkossa ENSIN säästetään, sitten tuhlataan. Heti ei ostella asuntoja ja autoja, vaan kun vihdoinkin tulot alkavat juoksemaan niin IHAN EKANA kerätään vararahasto sen pahan päivän varalle. Muista tämä sitten KUN valmistut ja pääset taas töihin.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Alkuperäinen kirjoittaja Lauran tähti;27030751:
Minulla on kaksi lainaa koulusta jonka keskeytin nuorempana, en siis saa nyt lainaa tähän opiskeluun, koska maksan entisiä edelleen. Soska ei laske lainaa meille tuloiksi, mutta laskelman mukaan pärjäämme jos asuisimme kaksiossa ja osamaksuja ei olisi. MEillä on siis osamaksuja telkkarista, tietokoneesta, vaatteita jne, joita tilasin kun olin töissä.

Eli oikeastaan olit väärässä silloin kun sanoit että teillä oli varaa ostaa asunto, auto, huonekaluja jne. En yritä nyt aukoa päätäni, vaan kyse on ollut siitä että olette töissä käydessäkin ostaneet asioita jatkuvasti velaksi.

Vaikea uskoa että asunnon myymällä siitä voisi jäädä enemmän velkaa kuin mitä asunto on maksanut. Pankki ei yleensä anna lainaa enempää kuin mitä asunto maksaa.

Sen sijaan että säälit itseäsi, sun pitäisi miettiä mitä ihan oikeita vaihtoehtoja on taloudellisesti selvitä tosta tilanteesta. Vaihtoehdot ovat joko lisätä tuloja, tai pienentää menoja, tai myydä koti/auto. Jos teillä neljähenkisenä perheenä on sen jälkeen edelleen enemmän menoja kuin mitä sossun toimeentulotukeen sallitaan, niin miehen kannattaa ehkä lopettaa töissäkäynti.

Ei tuossa monessa kohdassa ole kyse siitä ettettekö voisi jotain tehdä vaan siitä että ette halua menettää kulisseja joissa nyt elätte. Se on minusta tyhmää ja kallista.

Tsemppiä, toivottavasti pääset taas henkisesti jaloillesi. Sen verran pitää todeta, ettei ole verojen kannalta mitään väliä, onko asunnossa asunnossa yli vai alle kaksi vuotta, jos asunnosta ei omiaan saa takaisin. Myyntivoittoveroa kun maksetaan vain myyntivoitosta. Joku tosin oli jo saman todennut tuolla ylempänä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Lauran tähti;27030676:
Ja tiedän kyllä että on muitakin jotka kamppailee toimeentulon kanssa. Itse kamppailin 20-vuotta ja ylikin ja kun hetken sai elää normaalisti, tuntuu todella, todella raskaalta "aloittaa alusta". Ja kuten sanoin, auton ja asunnon myynti ei nyt auta. Lainaa jää silti ja maksaisimme sitä vuokran ohella, mikä on sama tilanne kuin nyt ainakin seuraavat 5 vuotta. Ja viiden vuoden kuluttua olisinkin jo kenties töissä, joten turhaa vaihtaa nyt ja vähän hölmöäkin jos ajattelee pidemmälle. Nyt vaan psyyke alkaa pettää vaikka järki sanoo et ei tähän kuole. Siitä kyse nyt vain, kun ei jaksa.
tiedätkö, että se elämän normaaliuski on niin suhteellista. mulle normaalia elämää on sellainen et en ole koskaan käynyt kampaajalla, en värjännyt tukkaani. en ole käynyt missään kylpylässä, en ollut yötä hotellissa enkä vuokramökissä. ostan uuden vaatteen vasta kun edellinen hajoaa. kirpparilta ostan kaikki muut paitsi alusvaatteet. korjailen rintsikoita ja alushousuja. parsin sukkia. kalastamme kaiken syömämme kalan itse. sienestämme, marjastamme. kasvatamme salaatit yms. itse. ajamme tosi vanhalla autolla, asumme vanhassa talossa. jne. jne. mut siis tämä on meille ollut aina normaalia elämää. meille epänormaalia on prosessoidut lisäainepommijugurtit, kampaamon myrkkyhiusvärit jne. ei ole koskaan tunnetta, että jotain puuttuisi elämästä. meillä on kaikki mitä tarvitsemme. palkasta jäävät ylimääräiset rahat pistämme lasten (5kpl) asuntosäästötileille.

voi siis olla niin monenlaista normaalia elämää. eli häntä pystyyn ja kohti uusia seikkiluja!

• Tykkää
Reactions: Leala
Toistan vielä senkin, että itsemurhatapauksissa ei henkivakuutusrahoja saa. Ja usko pois, tutkijat kyllä huomaavat onko kyseessä onnettomuus vai itsemurha, ja vakuutusyhtiöllä on aika kova intressi tutkia nämä tapaukset kunnolla. Sitäkin voisit miettiä, että kumpi stressaa lapsiasi enemmän - köyhä lapsuus vai äidin kuolema? Ihan oikeasti??

Sinä olet ollut todella tyhmä kun olet ostellut kaikkea mahdollista osamaksulla. Olet käyttäytynyt kuin lapsi joka pääsee karkkikauppaan ekaa kertaa ikinä, etkä ole yhtään huomioinut että mahahan siitä tulee kipeäksi. Ole nyt aikuinen, lastesi tähden.

Uskon kyllä että ikuinen laskeminen ja köyhäily vituttaa ja stressaa, mutta kun kyseessä EI ole ikuinen tilanne. Pinnistä sen verran että pistät kaikki osamaksut sun muut ylös, ja lasket milloin ne on maksettu. Yleensä kun niissä on kuitenkin "vain" vuoden tai parin maksuaika. Eli kun ne alkavat olla maksettu, tilanne jo helpottaa vähän. Hyväksy se, että tällaista elämäsi nyt vain on, KOSKA olet tehnyt huonoja päätöksiä. MUTTA koska jatkossa et enää niitä tee, asiat menevät koko ajan parempaan päin. Joka kuukausi olet yhden kuun lähempänä kussakin laskussa sitä, että ne loppuvat.

Ja sanoisin yhä, että jos opintolainaa vaan saat, niin nosta se. Sen korko on olematon kaiken maailman osamaksuihin verrattuna, ja sen joutuu maksamaan vasta kun olet valmistunut. Maksa opintolainalla pois noita muita osamaksuja, koska niiden kulut ovat huomattavasti korkeammat. MUTTA älä tuhlaa opintolainaa mihinkään muuhun kuin niihin ja pakollisiin, kuten ruokaan.

Muutto halvempaan asuntoon (sitä veroa ei tarvitse maksaa kuin myyntivoitosta mitä teillä ei ilmeisesti ole edes tulossa) ja vaihto halvempaan autoon. Lisäksi asuntolainan lyhennyksiä pienemmäksi. Näillä eväillä pärjäätte säästeliäästi eläen varmasti. Älä turhaan stressaa mutta nyt tuumasta toimeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Lauran tähti;27030695:
Ihana olet <3 Asun pohjoisessa ja nuorin lapsikin jo 4-vuotias. Hope-yhdistys toimii siellä etelässä?
HOPE-yhdistys toimii mun mielestä(?) koko Suomessa. :) Voi harmi ettet asu lähempänä... :(

Eli olette selvästi yli varojen eläneet, kun lainaa on asunnosta, autosta, vaatteista, telkkarista, tietokoneesta ja ties mistä muusta. Nyt siis noita makselette ja olette lirissä. Ette tosin ainoita ole, mutta aivan järkyttävää tämä nyky kulutusmeininki. Kaikki mulle ja heti ja kohta on kymmenen osamaksua joka paikkaan :( Onko autonne ostettu uutena? Voisiko sen myydä ja vaihtaa halvempaan?

Mies maksaa siis asuntolainan, vastikkeen, sähkön, veden, autolainan, osamaksut (joo näitä voi karsia ja ei olla mitään nyt tilattukaan mutta tässä hetkessä ne vanhat on vaan maksettava pois), minun vanhaa opintolainaa, puhelimet, netin, oman kuntoutuksen, lääkkeet, lapsen hoitomaksut, vakuutukset (auto ja asunto,vahinkovakuutukset), tv-lupa.. Näitä olen yökaudet pyöritellyt ja en keksi mitä laitetaan pois.. Ekaluokkalainen ei käy edes iltistä koska se maksaa. Tulee yksin kotiin ja on pihalla ja kavereillaan pari tuntia että itse joudun kotia. Otan paljon etätehtäviä kurssien sijaan jotta lapsi ei ois pitkää päivää yksin..

Mie ymmärrän ap.

Ihan turha sanoa että myykää asunto, eipä mene asunnot kaupaksi. Me ollaan myyty meidän kämppää nyt jo 1,5 vuotta... Myytäs jos joku ostais!! Eikä asuta pk seudulla.

Uhh, taidan perua sanani sitä että olisit köyhästä lapsuudesta oppinut jotain...
Njaa, tämähän on vähän vaikeampaa. Oletteko käyneet jossain velkaneuvojalla puhumassa? Ainakin tekisi hyvää katkaista kaikki luottokortit sun muut.
Ei ole ollenkaan täysjärkisen puuhaa ostaa osamaksulla mitään vaatteita tai telkkareita, niitä ostetaan silloin kun tuntuu että on käteisenä niin paljon rahaa että pystyy ostamaan jotain ekstraa.

Ylivarojen elettiin kun kirjaimellisesti sekosin ollessani töissä. Kun ei ole koskaan eläissään saanut yhtään mitään ja kaikki muut saa, iski hirveä tarve saada kaikkea.. Tyhmää, mutta se tosiaan oli tilanne jossa kerjäläislapsi vietiin karkkikauppaan ja sanottiin et ota mitä haluat..

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
Alkuperäinen kirjoittaja Lauran tähti;27030740:
Kyse ei nyt ole oikeastaan siitä, mitä voisimme tehdä saadaksemme lisää rahaa. Vaan siitä, etten jaksa tätä laskemista ja miettimistä ja luovimista enää. Jaksoin jo kauan ja nyt en enää jaksa. Jos ei hyvä haltija taikakepillään tee asioita paremmaksi, ajan rekan alle. EN siis todellakaan enää jaksa tehdä yhtään mitään.

Sun on pakko, lastesi takia.

Ajattele sitä pientä 8-vuotiasta, minkä kohtalon koki.

Hae apua itsellesi uupumukseen, jotta jaksat selvittää käytännön asioita. Miten miehesi toimii tilanteessa? Jaksaako hän vai onko hänkin uupunut?

Opintolaina! Ihan normaali tapa rahoittaa opintoja. Matalakorkoinen ja joustava poismaksettava sitten kun on töissä ja saa taas normaalisti tuloja.
Turhaan monet sitä arastelevat. Se on valtion takaama laina, jonka ottaminen ei ole sama asia kuin pikavippien tai asuntolainan.
Jos luottotiedot eivät ole tallella, niin opintososiaalinen luotto sitten. Tsemppiä!

Mies ei stressaa samalla tavalla. Hän hyväksyy tilanteen ja on iloinen ettei mitään ole ulosotossa. Hän kyllä jaksaa odottaa parempia päiviä. Olen ehkä lapsellinen, mutta en vaan jaksa odottaa. Järki sanoo yhtä ja takaraivossa pikku-ukko koputtelee et kyllä se tästä, mutta pienetkin asiat murentaa nyt paloja järjestä pois. Kuten se että lapsella oli kouluretki minne sai viesä omaa evästä. Kun kaikilla muilla oli ollut omenaa, banaania,pikku purtavaa ja keksiä, oli minun lapsella vesipullo ja pillimehu (saivat kyllä makkaraa koululta). Tyttö sanoi illalla ettei se haittaa, ymmärtää ettei minulla ole rahaa ja jos ois niin ostaisin kaikkea kivaa. Tuntuu niin paskalta että 7v ymmärtää tilanteen ja lohduttaa minua. Ois raivonnut ja huutanut mielummin. Itku tulee kun kirjoittaa, tulee mieleen oma lapsuus kun itsellä ei ollut koskaan eväitä ja muilla oli kaikkea kivaa pikku rasioissa..

Alkuperäinen kirjoittaja Lauran tähti;27030888:
Mies maksaa siis asuntolainan,
Oletteko selvittäneet, saako tätä lyhennysvapaalle? Tai maksuaikaa pidennettyä? Eikö myynti todellakaan ole vaihtoehto?

sähkön, veden

Seuraattehan näiden kulutusta, ja käytätte mahdollisimman vähän?

osamaksut (joo näitä voi karsia ja ei olla mitään nyt tilattukaan mutta tässä hetkessä ne vanhat on vaan maksettava pois)

Paljonko näitä on jäljellä, muutama kuukausi vai muutama vuosi? Olisiko halvimmat mahdollista järjestellä uusiksi (maksuvapaata tai pidempi aikataulu) ja maksaa kalliimpia nopeammin pois?

minun vanhaa opintolainaa

Oletteko selvittäneet, voiko opintolainan maksun keskeyttää tai erää pienentää? Yleensä Kela on näiden kanssa melko joustava.

puhelimet, netin

Onhan nämä kilpailutettu ja vaihdettu halvimpaan mahdolliseen? Mokkulanetti maksaa vitosen, eikä pakollisiin puheluihin pitäisi mennä niihinkään muutamaa euroa enempää kuussa. Ja esim. saunalahdella on ominaisuus (ilmainen), jossa päivän puhelut maksavat maksimissaan euron.

oman kuntoutuksen

Onko tämän kulut selvitetty, kelalta haettu korvaukset jne?

lääkkeet

Olettehan tietoisia vuosittaisesta maksukatosta?

vakuutukset (auto ja asunto,vahinkovakuutukset),

Onhan nämä kilpailutettu ja kaikki turha jätetty pois?

tv-lupa..

Ei ole vielä pakollinen, luopukaa telkkarista.

Yhteistyössä