Ekaluokkalainen itkuinen kouluun mennessä :( huolestuttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "inka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"inka"

Vieras
poika aloitti ekaluokan viime viikolla. Ihan reippaasti on kouluun mennyt ja muutaman päivän viime viikolla yksinkin. Nyt sitten mentiin yhdessä kun eskarilainenkin vietiin samalla ja alkoi samaan aikaan koulu. Poika oli koulun pihassa ihan itkuisen oloinen ja selvästi jännitti. Ei kuitenkaan halunnut kertoa mikä hätänä ja muutenkin ollut koulusta ihan hiljaa. Ei halua että kysytään mitään. Ihan hirveästi saa udella ja kysellä, mutta ei kerro :( Nyt pelkään, että jotain on tapahtunut. Laitoin opettajalle Wilmaan jo viestiä. Poika on todella ujo, hiljainen ja aina ollut sellainen tarkkailija. Onneksi tuttu tyttö tuli sitten ottamaan pojan mukaansa, mutta minulle jäi kyllä todella huono fiilis tästä nyt.

Miten muilla ekaluokkalaisilla on lähtenyt koulu käyntiin ja onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia. Selvästi poika ei haluaisi jäädä yksin koulun pihalle.

meillä ekaluokkalainen yhtäkkiä keksi ettei halua että pestään saippualla. Itki sitten suihkussa kun pestiin hänet ja sanottiin ettei haisevana saa mennä kouluun. =( En tiedä mistä moinen saippuattomuus tullut yhtäkkiä. Ei halua puhua asiasta. Jotenkin en tiedä liittyykö koulun aloitukseen tuo mitenkään vai ikään vai onko sattunut jotain. Sinänsä vaaratonta vaikka ei pesisikään saippualla. Mutta tyttö kyseessä....

Itselläni esikoispoika kans lähti nyt kouluun, kovin on innoissaan ja luottavaisin mielin. kertoo kaiken aina kotona, joten tuossa tapauksessa yrittäisin istuia rauhassa lapsen kanssa alas ja puhua siitä että vanhemmat auttavat aina, mutta jos ette tiedä mikä mieltä painaa ette voi auttaa :) Lapset ei aina herkästi kerro pulmistaan, mutta sinnikkäästi keskustelua hyvässä hengessä niin saatte avattua keskusteluyhteyden! Koulusta on hyvä kyllä kysyä jos opettajat olisivat huomanneet...

Itselläni esikoispoika kans lähti nyt kouluun, kovin on innoissaan ja luottavaisin mielin. kertoo kaiken aina kotona, joten tuossa tapauksessa yrittäisin istuia rauhassa lapsen kanssa alas ja puhua siitä että vanhemmat auttavat aina, mutta jos ette tiedä mikä mieltä painaa ette voi auttaa :) Lapset ei aina herkästi kerro pulmistaan, mutta sinnikkäästi keskustelua hyvässä hengessä niin saatte avattua keskusteluyhteyden! Koulusta on hyvä kyllä kysyä jos opettajat olisivat huomanneet...

Niin. Olen kyllä istunut pojan kanssa ja jutellut ja kysellyt ym. mutta huonosti kertoo. Kertoo kyllä mitä on ollut ruokana ja läksyt. Tekee kaiken reippaasti ja tykkää varsinkin matikasta. On innokas tekemään tehtäviä. Mummolle ( joka oli meillä viikonloppuna ) oli kertonut, että koulussa on tylsää kun ei saa leikkiä. Muuten ei ole mitään ns. negatiivista kertonut.

Nimimerkille " hmm": anteeksi oli pakko puuttua, mutta MIKSI teidän ekaluokkalainen pestään saippualla? Ekaluokkalainen? Eikö tuon ikäinen jo pese itse itsensä saippualla, ettei siihen vanhempia tarvitse pesemään??

Alkuperäiselle: kyllä minä kyselisin paljon pojalta koulusta, ihan sellaisia kysymyksiä että onko ollut koulussa kiva päivä, mitä on ollut ruoaksi, kenen kanssa puuhaillut välitunneilla, onko mukavia kavereita... ihan arkisia juttuja. Meillä on kanssa semmonen poika, joka ei paljon kerro asioita jos ei kysele. Koulu on vasta alkanut ja tuossa vaiheessa voi vielä paljonkin jännittää se koulu. Onko poika sitten kotona itkuinen tai epätavallisen vaitelias? Eikö kerro mitään?

Miellä lähti kyllä mielellään taas kouluun,on sellainen toimelias poika.
Viime viikolla kuitenkin vapaa-ajalla sattui sellainen tapaus että piti ihan Wilmaan laittaa viestiä.Yksi koulun oppilaista siis uhkaili poikaa vapaa-ajalla....Opettaja selvitti asian ja kaikki on hyvin :)

Liian tarkka ei näissä asioissa oikein voi olla...

[QUOTE="vieras";26947635]Voih....olisko vaan niin ahdistunut suuresta muutoksesta?? Tokikin jotakin on voinut sattua muutakin.....[/QUOTE]

Varmasti muutos todella rankka, kun on ollut vielä eskarinkin päiväkodissa. Poika haluaisi kovasti, että jäisin hänen kanssa pihalle aamulla, mutta mitä mieltä olette onko tuokaan järkevää? Hänellä olisi kyllä kavereita, mutta ei vaan osaa mennä innokkaasti toisten mukaan.

Meillä sama juttu ujo ja vähän arka lapsi kyseessä,itketti aamuisin :( Ei meilläkään osannut sanoa mikä ja miksi itkettää.Luin hyviä neuvoja netistä. Me tehtiin sellanen rasti lista että kun on mennyt reippaasti kouluun saa aina rastin ja kerättyään niitä tarpeeksi saa jonkun pikku jutun.Auttoi paljon.Ja se että kun viet kouluun luot katsekontaktin ja kosketat esim.olkapäähän ja sanot vaikka koulu kestää 3h ja sitten sua tullaan hakemaan.Nyt mennään jo hymyillen.:)

No tuossakin se jo tuli "koulussa on tylsää kun ei saa leikkiä" tuskin kummoisemmasta asiasta on kyse.
Meillä oli ja on nykyisinkin ekaluokkalaisen lukkarissa tunti joka on nimetty "Story + free play" tunti viikossa.

[QUOTE="äiti";26947650]Nimimerkille " hmm": anteeksi oli pakko puuttua, mutta MIKSI teidän ekaluokkalainen pestään saippualla? Ekaluokkalainen? Eikö tuon ikäinen jo pese itse itsensä saippualla, ettei siihen vanhempia tarvitse pesemään??

Alkuperäiselle: kyllä minä kyselisin paljon pojalta koulusta, ihan sellaisia kysymyksiä että onko ollut koulussa kiva päivä, mitä on ollut ruoaksi, kenen kanssa puuhaillut välitunneilla, onko mukavia kavereita... ihan arkisia juttuja. Meillä on kanssa semmonen poika, joka ei paljon kerro asioita jos ei kysele. Koulu on vasta alkanut ja tuossa vaiheessa voi vielä paljonkin jännittää se koulu. Onko poika sitten kotona itkuinen tai epätavallisen vaitelias? Eikö kerro mitään?[/QUOTE]

Kotona on ihaoma itsensä. Ei ole itkuinen ja aamulla lähtikin ihan mielellään kouluun. Sitten koulun pihassa kun vein eskarilaisen viereiseen rakennukseen ja tulin sieltä, niin poika seisoikin siinä oven vieressä ihan itkuisena :( kyselin ja lohdutin, mutta ei kerro mikä hätänä. Sitten tyttökaveri juoksikin siihen ja lähti hänen mukaan. Voi olla, että olen todella herkkä tuon pojan kanssa, kun ei todellakaan ole sosiaalinen, puhelias ja ollut todella herkkä muutoksille.

[QUOTE="inka";26947670]Varmasti muutos todella rankka, kun on ollut vielä eskarinkin päiväkodissa. Poika haluaisi kovasti, että jäisin hänen kanssa pihalle aamulla, mutta mitä mieltä olette onko tuokaan järkevää? Hänellä olisi kyllä kavereita, mutta ei vaan osaa mennä innokkaasti toisten mukaan.[/QUOTE]

Saatat vain kavereiden luo ja sanot heipat. Koville se koulupäivä ottaa kun monta tuntia jännittää ja on kiltti ja reipas.

Meidän eskari huusi viime viikolla illat ja aamut, eskarissa oli kuin ihmisen mieli.

On varmaan vielä alkuhankaluutta ja haikeuttakin. Jos on herkkä poika, niin voi tuntua aluksi oudolle, kun pienempi sisarus menee vielä eskariin leikkimään ja hänen pitäisi yhtäkkiä olla "iso ja reipas" koululainen... kunhan saa jonkun paremman kaverin ja oppii koulurutiinit, niin eiköhän se siitä ala sujumaan. En kuitenkaan jäisi koulun pihalle seisoksimaan pojan kanssa aamulla. Olisko jotain kaveria, jolle vinkata hakemaan poika aamuisin mukaan ryhmään...?

[QUOTE="äiree";26947673]Meillä sama juttu ujo ja vähän arka lapsi kyseessä,itketti aamuisin :( Ei meilläkään osannut sanoa mikä ja miksi itkettää.Luin hyviä neuvoja netistä. Me tehtiin sellanen rasti lista että kun on mennyt reippaasti kouluun saa aina rastin ja kerättyään niitä tarpeeksi saa jonkun pikku jutun.Auttoi paljon.Ja se että kun viet kouluun luot katsekontaktin ja kosketat esim.olkapäähän ja sanot vaikka koulu kestää 3h ja sitten sua tullaan hakemaan.Nyt mennään jo hymyillen.:)[/QUOTE]

pitää kokeilla. Kiitos! Viikonloppuna poikaa jututtivat myös läheiset ihmiset, jotka olivat kylässä ( kummit, mummot ja ystäväpariskunnat ) mutta kaikille tuli sama vastaus, eli älkää kyselkö koulusta :(

[QUOTE="mei";26947668]Miellä lähti kyllä mielellään taas kouluun,on sellainen toimelias poika.
Viime viikolla kuitenkin vapaa-ajalla sattui sellainen tapaus että piti ihan Wilmaan laittaa viestiä.Yksi koulun oppilaista siis uhkaili poikaa vapaa-ajalla....Opettaja selvitti asian ja kaikki on hyvin :)

Liian tarkka ei näissä asioissa oikein voi olla...[/QUOTE]

pakko oli kommentoida tota et opettaja selvitti vapaa-ajan riitoja..
miks ihmeessä? itse olen opetusalalla ja ihmettelen kun nyky vanhemmat eivät osaa itse selvittää lastensa vapaa-ajan ongelmia. opettajille kuluu se mitä koulussa tapahtuu, (tietysti lastensuojennalliset asiat erikseen), mutta vanhemmat voivat keskenään sopia lastensa kanssa vapaa-ajan ongelmat!

[QUOTE="Piipi";26947758]On varmaan vielä alkuhankaluutta ja haikeuttakin. Jos on herkkä poika, niin voi tuntua aluksi oudolle, kun pienempi sisarus menee vielä eskariin leikkimään ja hänen pitäisi yhtäkkiä olla "iso ja reipas" koululainen... kunhan saa jonkun paremman kaverin ja oppii koulurutiinit, niin eiköhän se siitä ala sujumaan. En kuitenkaan jäisi koulun pihalle seisoksimaan pojan kanssa aamulla. Olisko jotain kaveria, jolle vinkata hakemaan poika aamuisin mukaan ryhmään...?[/QUOTE]

toivotaan, että asia on näin. Hän tulee kyllä tosi hyvin toimeen luokkansa tyttöjen kanssa jotka olivat samassa eskarissakin. Pitää vaan saada hänelle rohkeutta, että menee mukaan. Ei ole koskaan viihtynyt isommissa joukoissa ja porukoissa, joten tuo koulun piha missä on monta sataa lasta on varmasti pojalle pelottavakin paikka. Tuntuu vaan itsestä, että sydän pakahtuu kun näkee toisen pelokkaana ja itkuisena. Minun kun pitäisi olla se aikuinen! Sitten vielä kun omat koulu traumat ja kiusaamiset tulee pintaan, niin ei ole itku minullakaan kaukana.

[QUOTE="inka";26947818]toivotaan, että asia on näin. Hän tulee kyllä tosi hyvin toimeen luokkansa tyttöjen kanssa jotka olivat samassa eskarissakin. Pitää vaan saada hänelle rohkeutta, että menee mukaan. Ei ole koskaan viihtynyt isommissa joukoissa ja porukoissa, joten tuo koulun piha missä on monta sataa lasta on varmasti pojalle pelottavakin paikka. Tuntuu vaan itsestä, että sydän pakahtuu kun näkee toisen pelokkaana ja itkuisena. Minun kun pitäisi olla se aikuinen! Sitten vielä kun omat koulu traumat ja kiusaamiset tulee pintaan, niin ei ole itku minullakaan kaukana.[/QUOTE]

Voittehan kysyäjotain koulukaveria iltapäivällä teille leikkimään.

[QUOTE="Vieras";26947852]Voittehan kysyäjotain koulukaveria iltapäivällä teille leikkimään.[/QUOTE]

joo niin voidaan. tosin tuntuu, että kaikki menee iltapäiväkerhoihin ja hyvin harva tulee suoraa kotiin. Meillä kun on 1v kotona kanssani, niin pojan ei tarvitse mennä iltapäiväkerhoon. Toisaalta se iltis olisi saattanut olla pojalle ihan hyväksi. Tosin täällä paikkoja huonosti ja ajattelin, että ne on niille joille se on tarpeellista ja vanhemmat töissä.

Mä olin juuri tuollainen lapsi! Syynä oli vaan yksinkertaisesti koulun aiheuttama suuri muutos, joka mua ahdisti, ei muuta. Kyllä se siitä alkukankeuden jälkeen lähtee ja kun tulee tuttuja kavereita :)

Täällä selvästi nyt viikonlopun jälkeen oli pojan haikeampi jäädä pihalle kuin viime viikolla...
Mun mielestä on hyvä heti alussa opelle viestittää "pienetkin" muutokset, koska ei vielä tunne oppilaitaan. Ja siten myös ne hiljaisemmat lapset tulisi huomattua?
Jos tosiaan joku kaveri löytyy niin ehkä kyläily voisi auttaa :)

Yhteistyössä