Imetyskeskusteluissa ei saisi sanoa pahaa sanaakaan korvikkeista, vihjaisustakin pillastutaan. Nyt sanon kuitenkin,

surullista
On erittäin surullista lukea tälläistä keskustelua.
Tämähän on siis meidän "rikkaiden" etuoikeus edes pohtia näinkin hölmöä asiaa.

Ja henkilökohtaisesti koen tän asian jopa vastenmielisenä, koska oma äitini kuoli synnytykseen ja näin ollen en ole OMAN äitini maitoa koskaan juonut. Enkä edes tiedä, että sainko sitten jonkun toisen äidin maitoa sairaalassa. Mutta kotona varmastikkin vain korviketta, jota siis löytyi aikanaan vain apteekista.
Ymmärrän tai ainakin toivon ettei AP tarkoittanut tälläisiä tilanteita, mutta silti jokin tuossa hänen syyttelyssä ihmisten valintoja kohtaan saa mulla nousemaan karvat pystyyn.
Kun jokainen kuitenkin ymmärtää, että pääasia on selvityä hengissä tässä maailmassa.

Ja siksi mun mielstä on kohtuutonta, hävytöntä ja erittäin huonoa käytöstä hyökätä toisten päälle asiassa, joka ei selkeästi kuulu kenellekkään muulle.
Ei ainakaan tuollaisen asenteen omaavalle, joka ei todellakaan positiivisesti kannusta vaan enemmänkin latistaa ja nostaa itseään jalustalle.

Olen kuitenkin onnellisin siitä asiasta, että olen hengissä.
Se millä keinoin tähän on tultu ei vois vähempää kiinnostaa!
 
Parempi ois imettää. Mutta siihen ei nykynaisella suomessa näytä taidot riittävän.
Mua ei hetkauta mitä mieltä joku on yleisellä tasolla imetyksestä.
Mutta mua kyllä alkaa vituttaa tällanen mollaaminen.
Ja joo, oon imettänyt kummankin muksun yli 1 vuotiaaksi ja silti mua vituttaa. Tiedätkö miksi? Koska mulle tulee tällasesta kommentista ihan aidosti sellanen olo, että jonkun (sun) mielestä oon ollut ihan paska äiti kun imetys vaan koski ensimmäisen puoli vuotta esikoisen kanssa niin järjettömän paljon joka helvetin imetyskerta, välillä niin kovasti, että imetin itkien.

Voin tokkiinsa olla marttyyri tai turhasta loukkaantuja. ihan sama. Se, että joku väittää etten ole osannut/halunnut imettää siitä syystä, että olen tarjonnut vauvalle myös korviketta (ihan oikeasti, siinä vaiheessa kun tuntuu että vauva imee se saamarin nännin irti siitä rinnasta ja itket ääneen sen kivun kanssa ja pumppaat liian täysistä rinnoista maitoa pois kun nännit on verellä eikä sille lapselle vaan voi sitä veristä maitoa juottaa), loukkaa ihan henkilökohtaisella tasolla.

Mä tiedän, että olen tehnyt oikean valinnan antaessani vauvalle korviketta, mutta vituttaa ettei joku paksukallo voi ymmärtää että kyse ei aina ole tyhjäntäiväsestä mieliteosta. Halua löytyi, halusin antaa korviketta ettei muhun koskisi niin järjettömän paljon, taas.
 
"vieras"
Itselläni eivät esikoisen kanssa taidot aluksi riittäneet. Ottamalla selvää ja olemalla itse aktiivinen ne sitten karttuivat.
Ai ihanx tosi?!?! Eli ne jotka ei sitten onnistuneet siinä imetyksessä, vaikka halusivat, niin eivät vaan ottaneet asioista selvää vaan passiivisena päjöttivät? Voi tsiisus taas mitä tekstiä...
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
rietas
Ja jos kyse on siitä ettei taidot riitä, niin millä tavalla tuo blogikirjoitus sitten auttoi asiaa? Paljonko sieltä sai vinkkejä ja opastusta?

Jos ap ihan oikeasti olisi taitojen puutteesta huolissaan, niin kai sitten voisi niksejä ja vinkkejä antaa?

Veikkaan kuitenkin, ettei häntä niin paljoa huolestuta. Kunhan haluaa tölviä vain.
 
Missä mä kirjootin, että oon sairastamisen takia antanu korviketta? Se oli, että JOS olisi tuolloon viä imettäny. Koitappa lukia mitä viestiä lainasin. Ihan siitä viestistä tuli mieleen tilanne joka on aivan mahdollinen ja että äidin maito olisi lapselle huono asia.

Kyllä se on ap:n ja kaltaistensa asenne jolla saa ihmiset ärsyyntymään. Jos haluaas asiallista keskustelua imetyksestä ja korvikkeista, niin ei tekisi alootusta tuolla tyylillä kuten ap teki ja viä vastaas muille samalla tyylillä. Ihan turha väittää, että imetysfanaatikkoja ei oo olemas ja etteikö he nimenomaan syyllistääsi ja pitääsi itteään parempina. Sen näkee niin selvästi joidenki viesteistä.

Mutta sitte on näitä puusilmiä jotka ei halua nähdä, että tuollaasta käytöstä on. Pidetään imetysfanaatikkoja vain asiallisina keskustelijoona. Ja vitut sanon mä.
:whistle:

Et itsekään näe metsää puilta.

Teitkö itse mitä pystyit tilanteessa tekemään? Vai oikaisitko?

Jos imetys ei vaan kohtuullisin keinoin onnistu, niin AP:han on sanonut, että on hyvä että korvikkeita on sellaisia tilanteita varten olemassa. Mä en vaan pysty ymmärtämään, miten tuosta nyt voi syyllistyä.

Ihan kuin itse syyllistyisin kun en voi kuljettaa lapsia uudella Volvolla (koska ei vaan ole varaa) vaan lapset kulkee Opelilla (se nyt ei vaan ole yhtä turvallinen, mutta kulkee silti)

Onko sinua muuten vihjailtu perverssiksi koska olet antanut korviketta? Minua on imetyksen johdosta.
 
"vieras"
:whistle:

Et itsekään näe metsää puilta.

Teitkö itse mitä pystyit tilanteessa tekemään? Vai oikaisitko?

Jos imetys ei vaan kohtuullisin keinoin onnistu, niin AP:han on sanonut, että on hyvä että korvikkeita on sellaisia tilanteita varten olemassa. Mä en vaan pysty ymmärtämään, miten tuosta nyt voi syyllistyä.

Ihan kuin itse syyllistyisin kun en voi kuljettaa lapsia uudella Volvolla (koska ei vaan ole varaa) vaan lapset kulkee Opelilla (se nyt ei vaan ole yhtä turvallinen, mutta kulkee silti)

Onko sinua muuten vihjailtu perverssiksi koska olet antanut korviketta? Minua on imetyksen johdosta.
Jaa, onko ninaTT vaihtanut nikkiä?
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
:whistle:

Et itsekään näe metsää puilta.

Teitkö itse mitä pystyit tilanteessa tekemään? Vai oikaisitko?

Jos imetys ei vaan kohtuullisin keinoin onnistu, niin AP:han on sanonut, että on hyvä että korvikkeita on sellaisia tilanteita varten olemassa. Mä en vaan pysty ymmärtämään, miten tuosta nyt voi syyllistyä.

Ihan kuin itse syyllistyisin kun en voi kuljettaa lapsia uudella Volvolla (koska ei vaan ole varaa) vaan lapset kulkee Opelilla (se nyt ei vaan ole yhtä turvallinen, mutta kulkee silti)

Onko sinua muuten vihjailtu perverssiksi koska olet antanut korviketta? Minua on imetyksen johdosta.
Niin mettä vastaa ku sinne huudetaan...
 
Voisiko ajatella, että AP puolustaa edelleen omaa imetystään ja oikeutta(/velvollisuutta) imettää?

Itseäni ainakin on rasittanut, että sitä imetystä pitää monille puolustaa jatkuvasti. Oonko ihan fanaattinen kun en halua antaa korviketta?! Miksei anna korviketta, se on ihan yhtä hyvää kuin äidinmaito?

Ehkeivät ne ärsyttävät korvikkeettuuppaajat ja imetyksen lopetuksen kannustajat ole täällä palstalla tai netissä ylipäätään, mutta ihan hyvä se on järkeistää miksi imettää. Ettei oma mielipide jää näiden muiden alle.
Noita piirejä on erilaisia ja ehkä sitten tosissaan asun imetysmyönteisessä maassa koska en ole vissiin koskaan joutunut puolustamaan imetystäni vaikka nytkin imetän 1v8kk ikäistä. Tosin, eipä tuon imetyksestä taida moni tietääkään, harvoin tulee edes puheeksi eikä julki-imetykselle ole juuri ollut tarvetta viimeisen vuoden aikana. Mutta siis kommentit mitä tuosta saa ovat joko positiivisia tai neutraaleja, kukaan ei ole ainakaan ääneen tuota moittinut. (toki löytyy näitäkin 70-luvun oppeihin uskovia mutta pidän heitä lähinnä huvittavina enkä edes koe tarvetta puolustautua)

Silloin kun esikoisen elämän ensimmäisinä viikkoina jouduin tarjoamaan hänelle ruokaa pullosta jo noina lyhyinä hetkinä tuli eteen enemmän tilanteita joissa koin sitä tarvetta puolustautua tai selittää miksen imetä mitä on tullut näinä 45kuukautena mitä olen lapsiani imettänyt.
 
[QUOTE="vieras";26917331]Ai ihanx tosi?!?! Eli ne jotka ei sitten onnistuneet siinä imetyksessä, vaikka halusivat, niin eivät vaan ottaneet asioista selvää vaan passiivisena päjöttivät? Voi tsiisus taas mitä tekstiä...[/QUOTE]

:O

Rauhoituppas vähäsen, voit argumentoida vähän selkeämmin ja vakavasti otettavammin. :D

Mielestäni syitä imettämättömyydessä monen muun ohella tai täysin tai pelkästään on myös tietämättömyys, taidon puute ja monesti vielä tähän maailman aikaan, painostus.

Itse en siis ole kritisoimassa kaikkia imettämättömiä, tai oikeastaan ketään muuta kuin räyhääjiä. :) Ei minua kiinnosta kenenkään imetykset oikeasti, jättäkää minunkin rauhaan.
 
"vieras"
:O

Rauhoituppas vähäsen, voit argumentoida vähän selkeämmin ja vakavasti otettavammin. :D

Mielestäni syitä imettämättömyydessä monen muun ohella tai täysin tai pelkästään on myös tietämättömyys, taidon puute ja monesti vielä tähän maailman aikaan, painostus.

Itse en siis ole kritisoimassa kaikkia imettämättömiä, tai oikeastaan ketään muuta kuin räyhääjiä. :) Ei minua kiinnosta kenenkään imetykset oikeasti, jättäkää minunkin rauhaan.
Ai voin vai? Olisko aihetta sanoa sama aloittajalle nyt ensiksi? Ja vastasin juuri noin sen takia, että ymmärtäisit että sun kommenttisi oli järkiasteikolla aika pahasti miinuksen puolella.
 
:O
Itse en siis ole kritisoimassa kaikkia imettämättömiä, tai oikeastaan ketään muuta kuin räyhääjiä. :) Ei minua kiinnosta kenenkään imetykset oikeasti, jättäkää minunkin rauhaan.
Niin, että koska mä räyhään niin mua imettämättömyyttä saa kritisooda? Vaikka en oo sanaakaan kirjoottanu siinä, että miksi en imettäny. Korjaan toki jos tulkittin sun teksin väärin, mutta tuon kuvan siitä sai.

Mutta ap vissiin sen sijaan saa räyhätä omaan asiaansa eikä kukaan saa ärsyyntyä. Ap ei oo pätkääkää asiallinen tämän alootuksensa kans joten miks jaksaasin mäkää olla. Mua vituttaa ap:n kaltaaset fanaatikot jotka ei osaa pitää huolta omista asioostaan ja olla puuttumatta toisten tekemisiin.
 
[QUOTE="vieras";26917426]Ai voin vai? Olisko aihetta sanoa sama aloittajalle nyt ensiksi? Ja vastasin juuri noin sen takia, että ymmärtäisit että sun kommenttisi oli järkiasteikolla aika pahasti miinuksen puolella.[/QUOTE]

Ai, omasta kokemuksesta kertominen on typerää? :D Lue uudestaan. Kerroin vain omasta kokemuksestani, en sinun, naapurin Martan tai kenenkään muun, vaan vain omasta kokemuksestani.

En viitsi tehdä arvioita sinun fiksuudestasi. Naurettavaa moinen.
 
  • Tykkää
Reactions: tiinelli
Ehkä seuraavien imetysten kanssa on ollut enemmän tietoa ja taitoa, opittu virheistä? On pystytty järjestämään otollisempi tilanne imetyksen onnistumiseksi (vaikkapa ihan tiedostamatta)
Jaa-a, uskallan olla eri mieltä..esikoisen kanssa imetys sujui loistavasti aina 1 v 8 kk ikään, ihan ilman tietoja ja taitoja onnistui.Kuopus kun syntyi, olin ihan varma, että imetys käy yhtä helposti nytkin, mutta vauvapa ei ollut samaa mieltä.

Rintaraivareita keskellä yötä, imetyksen jälkeen vauva oli edelleen nälkäinen, maitoa tuli aina vaan vähemmän, kun aloin stressaamaan sitä, että saako vauva tarpeeksi maitoa vai ei.Koin huonoa omaatuntoa siitä, että piti vaihtaa rinta tuttipulloon, mutta eipähän ainakaan lapsi ole nälkäinen ja nukkuu yötkin hyvin.
 
Niin, että koska mä räyhään niin mua imettämättömyyttä saa kritisooda? Vaikka en oo sanaakaan kirjoottanu siinä, että miksi en imettäny. Korjaan toki jos tulkittin sun teksin väärin, mutta tuon kuvan siitä sai.

Mutta ap vissiin sen sijaan saa räyhätä omaan asiaansa eikä kukaan saa ärsyyntyä. Ap ei oo pätkääkää asiallinen tämän alootuksensa kans joten miks jaksaasin mäkää olla. Mua vituttaa ap:n kaltaaset fanaatikot jotka ei osaa pitää huolta omista asioostaan ja olla puuttumatta toisten tekemisiin.
No mutta, onko sinua kritisoitu?
 
"jere"
Voi jessus mitä paskaa. Tuota se kotiäitiys teettä. Aivot pehmenee tasolle tissitissitissi. Kyllä oikea ravinto on oleellista. Se ei silti pelasta kaikelta tulevalta. Korvike pelastaa kuitenkin monen lapsen varmalta kuolemalta. Näet se on ruokkimattomuuden seuraus. Ja jos lapselle on annettava maitoa jota äidiltä ei heru, niin mitä sitten.

Tämän energian sijaan voisit vaikka syödä sen verran hormooneja että saisit oman, toimivan maidontuotannon liikeelle. JA pummpaisit maitoasi niille lapsille joista kovin olet huolissasi. Me äidit joilla maito ei noussut olisimme kiitollisempia kuin siitä että lauot totuuksia.

ENEMMÄN TEKOJA, vähemmän sanoja KIITOS
 

Yhteistyössä