Anoppi suuttui, kun en anna lapseni dubloja mieheni veljen lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mua harmittaa, kun mun äiti on mennyt lainailemaan minun vanhoja lelujani. Olisi ihanaa, kun omat lapseni saisivat nyt leikkiä samoilla leluilla, millä minä olen joskus leikkinyt. Esim. juuri duploja on annettu LAINAAN eteepäin ja niitä ei ole ikinä saatu takaisin. Äitini joskus karhusi niitä leluja takaisin, mutta osa oli kadonnut ja jonkun heppatallin oli lainaaja "vahingossa" myynyt kirpparilla eteepäin, koska ei muistanut ettei se ollutkaan niiden tyttöjen oma. Oli tarjonnut muistaakseni 50 markkaa korvaukseksi siitä äidilleni.

Osa duploistahan on myös AP:n veljen. Onko hänellä lapsia tai mahdollisesti tulossa? Ne legothan ovat periaatteessa veljesi.

Mä säästäisin myös duplot. Niillä on sitten AP:n lapsen omien lasten joskus ihana leikkiä :). Ja jos hän ei omia lapsia saa, niin myykööt aikuisena sitten eteepäin.

Onko sinulla itselläsi lapsia, ja onko sinulla käsitystä, millaisia lelumääriä lapsiperheissä tänä päivänä noin ylipäätään käsitellään?

Sinänsä mielenkiintoista nähdä, kuinka tässä ketjussa pidetään tärkeänä lelujen kulkemista suvussa, kun monissa muissa ketjuissa valitetaan tilanpuutetta tai suorastaan ylpeillään sillä, montako jätesäkillistä leluja on viety kierrätykseen kevät- tai syyssiivouksen yhteydessä. Onhan täällä toki keskustelemassa monenlaisia ihmisiä.

Todetaan vielä, että totta kai lapsen pitää saada säästää rakkaimmat lelunsa aikuisuuteen saakka, vaikka olisi miten puutetta säilytystilasta. En tosin ole kuullut vielä kenestäkään, joka olisi ollut syvästi kiintynyt legoihin tai duploihin. Yleensä ne ovat niitä hoivattavia leluja olleet.

[QUOTE="Kierrättäjä";26890371]Onko sinulla itselläsi lapsia, ja onko sinulla käsitystä, millaisia lelumääriä lapsiperheissä tänä päivänä noin ylipäätään käsitellään?

Sinänsä mielenkiintoista nähdä, kuinka tässä ketjussa pidetään tärkeänä lelujen kulkemista suvussa, kun monissa muissa ketjuissa valitetaan tilanpuutetta tai suorastaan ylpeillään sillä, montako jätesäkillistä leluja on viety kierrätykseen kevät- tai syyssiivouksen yhteydessä. Onhan täällä toki keskustelemassa monenlaisia ihmisiä.

Todetaan vielä, että totta kai lapsen pitää saada säästää rakkaimmat lelunsa aikuisuuteen saakka, vaikka olisi miten puutetta säilytystilasta. En tosin ole kuullut vielä kenestäkään, joka olisi ollut syvästi kiintynyt legoihin tai duploihin. Yleensä ne ovat niitä hoivattavia leluja olleet.[/QUOTE]

Legot on kuitenkin niin arvokkaita, että siksikin varmaan niitä säilötään.
Meillä on pojalla leikeissä enonsa vanhoja legoja.

No mä nyt kyllä oletin, ettei sillä lapsella ole vielä duploja. Joten se erottelu ei tuolloin liene vaikeaa.

Mulla ei ole yhteenkään duploon sellaista tunnesidettä, että jos sieltä nyt sitten joku yksittäinen hajoaa, niin se olisi sitten vaan voi voi. Ei pääsisi itku. Jos samaa sarjaa ei olisi saatavilla, niin sitten sitä ei ole saatavilla. Elämä on. Eikä elämä kaadu yhteen rikki menneeseen duploon.

Ja jos niitä duploja on kerran paljon, kuten ap asian esitti, niin kaipa ne rakkaimmat voisi sitten säilyttää ja antaa eteenpäin jotain ihan peruspalikoita, eikö? En usko, että anoppi siihen pussiinsa edes tarkoitti koko duploarsenaalia mahdutettavan, vaan vain osan.

Enkä kyllä näe, että sukulaisen tarvitsee jotakin rikkoontunutta legopalikkaa korvata.

Olisi varmaan hyvä tajuta myös se, että kaikki eivät ajattele samalla tavalla kuin kaltaisesi lainailijat, jotka eivät koskaan palauta lainaamiaan takaisin. Kenties jopa "vahingossa" myyvät eteenpäin lainaamansa jutut. Koskee myös muuta tavaraa kuin duploja...

Legot on kuitenkin niin arvokkaita, että siksikin varmaan niitä säilötään.
Meillä on pojalla leikeissä enonsa vanhoja legoja.

Kyllä, legot ovat arvokkaita. Aikuisten näkökulmasta. Ne ovat myös erittäin kestäviä. Ja peruspalikkoina ne ovat erittäin korvattavissa. Täydellisinä säilyneet keräilyharvinaisuudet ovat asia erikseen, mutta sellaisia aika harvassa lapsiperheessä taitaa olla.

Kaikista näistä syistä on mielestäni järkevämpää lainata legoja kuin säilöä niitä vuosikymmeniä kaapeissa. Mutta kuten sanottu, itselläni on erittäin hyviä kokemuksia lelujen kierrätyksestä.

[QUOTE="Kierrättäjä";26890371]Onko sinulla itselläsi lapsia, ja onko sinulla käsitystä, millaisia lelumääriä lapsiperheissä tänä päivänä noin ylipäätään käsitellään?

Todetaan vielä, että totta kai lapsen pitää saada säästää rakkaimmat lelunsa aikuisuuteen saakka, vaikka olisi miten puutetta säilytystilasta. En tosin ole kuullut vielä kenestäkään, joka olisi ollut syvästi kiintynyt legoihin tai duploihin. Yleensä ne ovat niitä hoivattavia leluja olleet.[/QUOTE]

Monenlaisia ihmisiä ja monenlaisia leluja. Meillä säästetään junaradat, legot ja kirjat. Satunnaisia muita toki, mutta noista pidetään erityistä huolta, koska ovat ns ikuisia leluja ja tuntuisi todelliselta haaskaukselta ostaa joka lapselle uudet.

Teillä ei ilmeisesti ole poikia :D

Duploisa/Legoissa on se etu, että ne kestävät hyvin säilytystä eivätkä "vanhene", vaan samat leikit jatkuvat myös seuraavalla ikäryhmällä.

Olisko anopilta toivoneet lahjaksi Duploja ja anoppi sitten todennut, ettei raaski ostaa, kun ovat niin kalliita. Joten on sitten pihiyksissään perustellut, ettei osta, kun teiltä saa kuitenkin. Nyt on sitten hätä, kun ette anna.

Hankala sopia lainaamisesta anopin kautta. Uskoisin, että tulisi mielikuva, että on annettu, kun ei mitään ole suoraan teidän kanssa sovittu.

[QUOTE="Kierrättäjä";26890398]Kyllä, legot ovat arvokkaita. Aikuisten näkökulmasta. Ne ovat myös erittäin kestäviä. Ja peruspalikkoina ne ovat erittäin korvattavissa. Täydellisinä säilyneet keräilyharvinaisuudet ovat asia erikseen, mutta sellaisia aika harvassa lapsiperheessä taitaa olla.

Kaikista näistä syistä on mielestäni järkevämpää lainata legoja kuin säilöä niitä vuosikymmeniä kaapeissa. Mutta kuten sanottu, itselläni on erittäin hyviä kokemuksia lelujen kierrätyksestä.[/QUOTE]

Jos ap joka tapauksessa yrittää toista lasta ei ole mitään järkeä antaa leluja pois kun kohta niitä tarvitaan kuitenkin.

[QUOTE="Kierrättäjä";26890398]Kyllä, legot ovat arvokkaita. Aikuisten näkökulmasta. Ne ovat myös erittäin kestäviä. Ja peruspalikkoina ne ovat erittäin korvattavissa. Täydellisinä säilyneet keräilyharvinaisuudet ovat asia erikseen, mutta sellaisia aika harvassa lapsiperheessä taitaa olla.

Kaikista näistä syistä on mielestäni järkevämpää lainata legoja kuin säilöä niitä vuosikymmeniä kaapeissa. Mutta kuten sanottu, itselläni on erittäin hyviä kokemuksia lelujen kierrätyksestä.[/QUOTE]

Legot ovat arvokkaita ja siksi niitä moni ei ilmeisesti itse halua ostaakaan.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="vieras";26890397]Olisi varmaan hyvä tajuta myös se, että kaikki eivät ajattele samalla tavalla kuin kaltaisesi lainailijat, jotka eivät koskaan palauta lainaamiaan takaisin. Kenties jopa "vahingossa" myyvät eteenpäin lainaamansa jutut. Koskee myös muuta tavaraa kuin duploja...[/QUOTE]

Missä kohtaa mä olen kertonut lainaavani yhtikäs mitään. Saati että myisin niitä vielä eteenpäin?

Ihme lässytystä taas.

Minulla itselläni on kolme lasta. Muiden asioihin tai tilanteisiin en voi puuttua, mutta meillä on aina ollut säilytystilaa todella paljon.

Mua harmittaa, kun mun äiti on mennyt lainailemaan minun vanhoja lelujani. Olisi ihanaa, kun omat lapseni saisivat nyt leikkiä samoilla leluilla, millä minä olen joskus leikkinyt.

Mua taas harmittaa kun äiti on joskus mennyt antamaan mun kaikki My little ponyt eteenpäin jollekin tuttavansa lapselle. Ei sillä että mun lapseni niillä haluaisi varmaankaan kamalasti leikkiä, poikia kun ovat, mutta MÄ olisin halunnut ne itselleni talteen.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
[QUOTE="Kierrättäjä";26890295]Meillä miehen veljellä on todella reilu perhe. Olemme saaneet todella paljon vaatetta ja leluja lainaksi - oikeastaan itse ei olisi tarvinnut ostaa mitään.

Ennen kaikkea olen iloinen siitä, että kun lelut käyvät lapsillemme "pieniksi", voimme palauttaa ne takaisin serkkulaan, missä on paljon paremmat varastotilat kuin meillä. Olisi kamalaa yrittää säilöä leluja johonkin sillä ajatuksella, että jos joskus vielä iltatähteä yritetään, tai että ajattelee leluilla olevan vielä jälleenmyyntiarvoa.

Ketään ei toki pidä vastoin tahtoaan tällaiseen systeemiin pakottaa, mutta itse olen äärettömän kiitollinen, ettei ole tarvinnut haaskata rahaa, luonnonvaroja ja varastotilaa. Lainaleluja olemme totta kai pitäneet kuin omiamme.

Ja korostetaan vielä, että mitään emme odota automaattisesti saavamme. Esimerkiksi legot pitää ostaa itse, lapsillamme on kuitenkin sen verran vähän ikäeroa.[/QUOTE]

Mitä tarkoittaa, että lainaleluja pidetään kuin omia? Monesti se juuri onkin se ongelma :D

Tiedän eräänkin tutun joka lainasi legoja eteenpäin eikä koskaan saanut takaisin, koska lainaaja oli myynyt ne eteenpäin rahapulassaan. "Ettehän te enää niitä tarvitse."

Selkeämpi on myydä tavara pois tai lahjoittaa eteenpäin, mutta lainailusta saa vain harmaita hiuksia. Mä olen lahjoittanut pois kaikki vaatteet ja tarvikkeet, mutta juurikin legot olen ajatellut säästää.

[QUOTE="vieras";26890411]Teillä ei ilmeisesti ole poikia :D

Duploisa/Legoissa on se etu, että ne kestävät hyvin säilytystä eivätkä "vanhene", vaan samat leikit jatkuvat myös seuraavalla ikäryhmällä.[/QUOTE]

On omiakin poikia. Mutta kyllä mieheni ja hänen veljensä, samoin kuin omat kaksi veljeäni, nimeävät rakkaimmiksi leluikseen ne uninallet ja -koirat. Ne ovat kulkeneet mukava opiskelukämppiinkin, toisin kuin ne legot. Saa sitten nähdä, toimiiko seuraava sukupolvi toisin ;)

Kyllä, duplot ja legot kestävät hyvin säilytystä. Mutta kyllä ne kestävät hyvin leikkiäkin.

Onko edes tarvetta omiin, jos niitä saa lainaksi?

Ja jos niitä omiakin sitten saa, niin eikö siinä kohtaa ne lainaduplot voi palauttaa?

Miksi asiat pitää tehdä niin vaikeiksi?

No kuinka moni antaa yhtäkkiä jonkun hakea lelut pois huoneesa? Aika karua lastakin kohtaan.
"noniin kuuleppa jesse-jenniina. Äiti vie nyt tämän junaradan sinulta pois ja tuon bussin ja nuo nuket ja tuon sängyn, koska sait synttärilahjaksi sitä ja tätä".

Onko edes tarvetta omiin, jos niitä saa lainaksi?

Ja jos niitä omiakin sitten saa, niin eikö siinä kohtaa ne lainaduplot voi palauttaa?

Miksi asiat pitää tehdä niin vaikeiksi?

Vois varmaan palauttaa, mutta onko takeita siitä että omansa saa takaisin.
Ap:n kannattaa seuraavalla anoppila reissulla ilmoittaa, että lainaa sieltä jotain tavaraa kun hällä ei oo semmoista.. Ja siis kysymättä, passaako se anopille.

Minä pakkasin jo alkukesästä meidän dublot varastoon vaikka nuorin on vasta 5v. Ei niillä enää kukaan leikkinyt. Mutta todella paljon oon myyny/lahjoittanu leluja kavereille. Mutta legoja en raski edes myydä.
Saavat olla tuolla varastossa sit niin kauan että on lapsen lapsia jotka niillä leikkii.
Omia lapsia on 6 joten oletan että osa edes perustaa perheen jossain vaiheessa.

Toisaalta sitten minun kotona oli pieni laatkollinen pieniä legoja. Seassa mm merirosvolaiva. Mummo antoi niillä leikkiä mutta muisti aina mainita et ne on yhden veljeni. No yks päivä sitten oli antanu ne veljelleni ja lapset kummissaan kun ei enää ollut legoja.

Toinen mikä harmitti oli lautapelit. Äiti oli siivonnut kaapin ja heittäny suurimman osan peleistä roskiin kysymättä haluanko niitä. Ja ne oli ainoat "lelut" mitä noille isommille oli mummolassa.
Jatkuvasti kyllä ostaa pienemmille leluja ja pelejä alennus myynneistä ja kirpparilta.

No mutta AP:N on turha tehdä kärpäsestä härkästä. Ne lelut ovat teidän lapsen leluja. AP:lla ei ole minään sortin velvollisuutta antaa niitä kenellekään ja AP voi säilöä duplonsa vaikka tyynyn alla jos niin haluaa. Mikäli anoppi ei tätä ymmärrä, niin ap jättäkööt anopin oman arvoonsa muhimaan.

Yhteistyössä