Ä
ärsyynnyinkö turhasta, jälleen kerran?
Vieras
Käytiin tänään mummolassa. Matkaa on sen verran paljon, että aikaa menee monta tuntia paikan päällä. Taaperon unirytmi menee aina sekaisin. Yleensä nukkuu jo menomatkalla pienet unet, jolloin normaaliin päiväuniaikaan ei nukuta. Eikä lapsella edes olisi mitään nukkumapaikkaa siellä ja rattaissa ei enää nuku. Iltapäivällä uni alkaa yleensä painaa ja yritämme lähteä siinä vaiheessa ajamaan kotia kohti, että lapsi pääsee autoon nukkumaan. Tänään pikkuinen alkoi nuokkua kahvipöydässä. Painoi päätä pöytää vasten, koska oli ihan rättiväsynyt, raukka pieni. Minä sitten totesin, että lähdetään ihan kohta. Vaan mitä tekee anoppi. Alkaa väkisin tyrkyttää miehelleni lisää kahvia. Keskustelu etenee suunnilleen näin: minä sanon lapselle, että lähdetään, että pääset nukkumaan, anoppi toistaa miehelleni, että ota nyt vaan lisää kahvia. Minä sanon miehelleni, että joisitko kuppisi äkkiä tyhjäksi, et päästään pikku hiljaa lähtemään, lapsi nukahtaa ihan just. Anoppi toistaa taas, että nyt haet itsellesi lisää kahvia. Tätä vuoropuhelua jatketaan jonkun aikaa ja mies yrittää sanoa, ettei hän enää ota kahvia. Ei saa sanotuksi suoraan vastaan vanhemmilleen, vaan yrittää vedota siihen, että kuumalla ei jaksa juoda paljon kahvia. Mies lähtee pakkaamaan tavaroita autoon ja anoppi vaan edelleen ehdottelee sitä kahvia. :headwall: Oli vähällä, etten sanonut vihaisesti, että huomaatko kuinka väsynyt lapsi on, nyt ei ehdi enää kitata lisää kahvia, vaan lapsen on pakko päästä nukkumaan. Mutta en kehdannut sanoa sitä ääneen, koska tyhmempikin tajusi tilanteen. Varmaan anoppi halusi, ettei ihan vielä lähdettäisi, mutta ihmettelen silti hänen käytöstään. Vaikka toisaalta olen tottunut siihen. Monessa asiassa käymme keskusteluja tähän tyyliin. Minä perustelen jonkun asian ja anoppi vaan toistaa neljä viisi kertaa sen mitä hän on päättänyt. Mutta luulisi silti, että lapsi menisi etusijalle, vaikka olisikin eri mieltä jostain.