jos olisit rikas niin auttaisitko palstalla olevia vähävaraisia perheitä?

• Viestiketjun aloittaja "lelu"
  • Ensimmäinen viesti
Ano
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26845402:
Mä taas olen auttanut mieluiten niitä, jotka tavalla tai toisella ovat omaa syytään vaikeassa tilanteessa. Niitä, joille niin helposti heitetään "mee töihin köyhä, mitäs ostit osamaksulla, mitäs teit niin monta lasta, mitäs erosit" jne. Niitä, joilla ei ole mitään liikuttavaa tarinaa pikkukeskosesta, vakavasta sairaudesta, mulkerosta exästä tms kerrottavanaan. Niitä, jotka ovat itse töpeksineet ja jotka eivät saa sympatioita keneltäkään. En kuitenkaan katso, että mulla olisi velvollisuus auttaa taloudellisesti yhtään ketään.
Musta tää on jotenkin hienoa. Antaa tavallaan toinen mahdollisuus ihmiselle, joka on ihan itte töpeksiny raha-asiansa. Että ei mitään turhaa syyttelyä tai panettelua.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
tasapuolisuutta
En auttaisi palstalaisia, koska miksi he olisivat erityisasemassa verrattuna muihin? Järjestöjen kautta varmasti antaisin rahaa vähävaraisille perheille, mutta nimenomaan järjestöjen kautta.

vrs
En.

IRL oon auttanukin, vaikken rikas ookaan. Ärsyttää vaan sellaset, jotka ei perjaatteessa ite edes yritä muuttaa tilannettaan/ jotka ite aiheuttaa ahdinkonsa, mutta on niitäki joskus tullu jeesittyä tavalla tai toisella.

Annan eteenpäin siis kaikki meidän lastentarvikkeet/vaatteet/lelut. Oon antanu myös kalusteita yms talouskamaa. Keräyksiin annan yleensä jonkun kympin rahaa ja yhelle spuggelle ostin askin röökiä, ku niin kauniisti ja nöyrästi pyys. :)

Mä oon auttanutkin. Lähettänyt vaatteita, omiani ja lasten. Joululahjoja olen myös ostanut jokuseen perheeseen.

Yhdelle henkilölle annoin jopa television. Hänen joku sukulainen nouti sen ja edes kiitosta en saanut :| Mun mielestä aika törkeää, voisi edes kiittää.

Keittiönoita
Musta tää on jotenkin hienoa. Antaa tavallaan toinen mahdollisuus ihmiselle, joka on ihan itte töpeksiny raha-asiansa. Että ei mitään turhaa syyttelyä tai panettelua.
Aikoinaan, kun palstan perinteisessä joululahjaketjussa sai vielä ilmoittautua sekä lahjoittajat että vastaanottajat, jotkut vastaanottajat saivat niskaansa saavikaupalla paskaa. Muutaman ilkeän viestin jälkeen yleensä tein päätöksen, että multa lähtee juuri sille vastaanottajalle joululahja. Annoin kuitenkin ajan kulua ja lisäsin lahjalle hintaa jokaisesta ilkeästä viestistä, mitä tämä ihminen niskaansa sai. Palstalaiset ihan itse pitivät huolen siitä, että nämä vastaanottajat saivat aina multa vähintään 100 euron lahjoja :D

• Tykkää
Reactions: Muua ja Mummeliisa
"vieras"
En. Muualla maailmalla on paljon ihmisiä, jotka kärsivät enemmän kuin palstamamma jota nolottaa hakea toimeentulotukea.

Satsaisin muutenkin eläinten auttamiseen, en niinkään ihmisten. Lisäksi veisin avun konkreettisessa muodossa. Kotikaupungin eläintaloon viety 100 kiloa kissanruokaa menee varmasti oikeaan osoitteeseen. Raha sen sijaan voi päätyä byrokratian rattaisiin ja taskuihin eikä sinne minne sen piti.

tuttuja
[QUOTE="äiti";26842898]en alkaisi nettituttavuuksia avustaa, en oikeastaan usko täällä juuri mihinkään. sukulaisiani ja ystäviäni voisin auttaa, jos heillä olisi jokin kriisi.[/QUOTE]

Läheisten auttaminen on itsestäänselvää. Tosin, siitä jää monesti kiitollisuudenvelkaan ja aina olisi sellainen olo että pitäisi maksaa takaisin.

"vieras"
Varmaankin auttaisin jotain reittiä pitkin. Joitain voisin auttaa anonyymisti suoraankin. En lukenut ketjua mutta jollain oli niin tiukkaa ettei pysynyt ostamaan teinille koulureppua, voisin esim. laittaa lahjakortin paikkakuntansa liikkeeseen jossa teini voisi valita mieleisensä repun. Rahaa en antaisi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26845739]Kerran ostin joululahjan köyhälle perheelle palstan kautta ja kyseinen henkilö ei ikinä saapunut sovittuun tapaamiseen.[/QUOTE]

Tommonen pistää vihaksi. Mikähän oli syynää tulematta jättämiseen..

"Miksi"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26846074:
Aikoinaan, kun palstan perinteisessä joululahjaketjussa sai vielä ilmoittautua sekä lahjoittajat että vastaanottajat, jotkut vastaanottajat saivat niskaansa saavikaupalla paskaa. Muutaman ilkeän viestin jälkeen yleensä tein päätöksen, että multa lähtee juuri sille vastaanottajalle joululahja. Annoin kuitenkin ajan kulua ja lisäsin lahjalle hintaa jokaisesta ilkeästä viestistä, mitä tämä ihminen niskaansa sai. Palstalaiset ihan itse pitivät huolen siitä, että nämä vastaanottajat saivat aina multa vähintään 100 euron lahjoja :D
Miksi heitä haukuttiin?

"noh"
[QUOTE="vieras";26842968]Auttaisin mutta vain sillä ehdolla että kävisin autettavan kotona toteamassa vähävaraisuuden, kyllä sen huomaa kodin sisutuksesta, lastenvaatteista ym...jututtaisin myös lapsia. :)[/QUOTE]

Outo periaate. Uskot, että yhtäkkinen talouden romahdus ei voi kohdata perheitä, joissa on ennen tultu edes jotenkuten toimeen, kenties saatu sisustettua kämppä ihan ok, ja lastenkaan ei oo tarvinnu kulkee rääsyissä?

Vai meinaatko, että jos on sillain perussisustettu huusholli ja talous romahtaa, niin sit pitää myydä eka kaikki mikä irti lähtee? Ja sit kun siitä suosta rämmitään ylös, niin sit pitääkin ne kaikki rahat käyttää taas kodin sisustukseen.

Me kohdattiin totaalinen romahdus monen asian seurauksena pari vuotta sitten. Ei koskaan olla oltu todellakaan hyvätuloisia, mutta pärjätty jotenkin ollaan, ja vaikka ite sanonkin, meillä on ihan nätisti mutta edullisesti sisustettu koti, ja lapsillakin ihan kivoja vaatteita, vaikkei mitään merkkivaatteita ookkaan. Mut jos meiän kotiin olis joku sillon tullu, ois voinu kyllä aatella ettei olla köyhiä (vaan niitä keskituloisia), ja et ton ja ton vois myydä jotta sais ruokarahaa.

Mutta apua jouduttiin pyytämään, saatiin mm asumistukea ja toimeentulotukea (onneksi niistä puljuista ei kukaan tullut tarkistusvisiitille). Vuoden verran kitkutettiin todella pienellä, ja mihinkään ylimääräiseen ei ollut varaa, ja monessa asiassa säästämään jouduttiin. Mutta onneksi koti pysyi sellaisena kuin on, eipä nyt tarvitse rahoja laittaa sitten niihin perusaioihin, kun ollaan saatu taas elämä raiteilleen.

"vieras"
Perustaisin rahaston joka tukisi vähävaraisten lasten koulutusta. Kierteen katkaisemiseksi nämä lapset tavitsevat apua perhesuunnittelussaja taloudenpidossa, muuten toistavat vanhempiensa virheet.

auttaisin ja olen yhden kerran auttanut sillä lähetin ison paketin joulun alle yhdelle äidille täällä ja siinä oli lasten vaatteita ja leluja ja kahvia ja jotain ryynejä en ihan tarkalleen muista.
Enpä konkurssiin joutunut ja meni minne meni niin hyvän sain mielen ainakin itselleni ja kyllä tuo äiti kiitteli ihan henk koht puhelimella.

Ei saapunut.
[QUOTE="vieras";26845739]Kerran ostin joululahjan köyhälle perheelle palstan kautta ja kyseinen henkilö ei ikinä saapunut sovittuun tapaamiseen.[/QUOTE]

Ehkä se olen minä,minulle kävi näin viime jouluna. Poltin samana päivänä käteni sulaan sokeriin kun tehtiin piparkakkutaloa.
Käteni on edelleen palovammasta ei niin kaunis,pysyvä jälki.
En ehtinyt hötäkässä ilmoittaa ajoissa ja lahjoittaja syytti kiittämättömyydestä ja joulu fiiliksen pilaamisesta ja näin asia jäi käsittelemättä.
Edelleen olen pahoillani etten saapunut sovittuun paikkaan.Joten jos se olet sinä niin ,sorry.

Yhteistyössä