Kuinka rikas? Jos olisin oikeasti hyvin rikas, voisin tehdäkin hyväntekeväisyyttä. Mutta minulle on vähän vieras ajatus, että köyhiä autetaan niin, että varakkaat ihmiset valikoivat autettavat ja päättävät, millä tavoin auttavat heitä (tyyliin ostetaan varattomalle ruokakassi tms). Minusta lähtökohta tulisi aina olla se, että köyhiä autettaisiin sosiaalipolitiikan, ei rikkaiden armeliaisuuden kautta.
Mutta toki niin kauan kuin yhteiskunnan turvaverkossa aukkoja yms. ymmärrän hyväntekeväisyyden tärkeyden. Itse auttaisin kuitenkin mieluiten vaikka niin, että voisin lahjoittaa rahaa tai tavaraa (leluja, lastenvaatteita, yms) luotettavien järjestöjen kautta. Jos olisi aikaa ja energiaa, voisin vaikka itse perustaa jonkin järjestön, joka sitten auttaisi tavalla tai toisella. Mutta en oikein tykkäisi siitä, että köyhät vuodattaisivat nettiin jonkun nyyhkytarinan ja sitten varakkaat valikoisivat sieltä koskettavimmat stoorit, kävisivät ostamassa uuden merkkihaalarin tai veisivät köyhän perheen äidin kauppaan ruokaostoksille, minkä jälkeen kuittaisivat henkilökohtaisen kiitoksen. En oikein osaa/jaksa selittää miksi, mutta minusta anonyymi auttaminen on sitä köyhää kohtaan huomaavaisempaa.
Joskus parikymppisenä opiskelijana lahjoitin veronpalautukseni siihen keräykseen, jossa jaettiin köyhille perheille lahjakortteja jouluksi. Jotain tuon tapaista voisin tehdä rikkaanakin, mutta suuremmassa mittakaavassa.