jos olisit rikas niin auttaisitko palstalla olevia vähävaraisia perheitä?

• Viestiketjun aloittaja "lelu"
  • Ensimmäinen viesti
En palstan kautta. Avustaisin muuta kautta suomalaisia esim. lapsia, vanhuksia, ennaltaehkäisevää päihde- ja mielenterveystyötä jne.
Apuni kohdistaisin nimenomaan Suomeen enkä esim. Afrikan maihin, joka kaikesta avusta huolimatta ylikansoittaa maitaan ja lisää loputtomasti avun tarvetta jo silläkin.

"Vieras"
En palstalaisia mutta perhettäni ja läheisiäni kyllä. Ja antaisin lahjoituksianerilaisiin säätiöihin ja järjestöihin. Ja rahaa Afrikkaan ja Aasiaan, asun itse afrikassa.

Urseele
En rahallisesti kuin ihan hätätilanteessa jossa lapsilla ei ole mitään syötävää.

Auttaisin etsimään töitä, kirjoittamaan hakemuksia, vahtimaan lapsia tai muuten,mutta kokemukseni mukaan rahan antaminen ei kannata.
Näin ajattelen minäkin.

Pienituloinen sukulainen voitti kohtuullisen summan lotossa ja sijoitti rahat nopeasti arvonsa menettäviin tavaroihin ja antoi sukulaisille, jotta nämä saattoivat ostaa niin ikään nopeasti arvonsa menettäviä hankintoja, mikä vain poiki kustannuksia (mm. suurempi auto, jonka ylläpito entistä kalliimpaa). Pitkässä juoksussa menot kasvoivat elämänhallinnan ollessa täysin hukassa.

En rahallisesti kuin ihan hätätilanteessa jossa lapsilla ei ole mitään syötävää.

Auttaisin etsimään töitä, kirjoittamaan hakemuksia, vahtimaan lapsia tai muuten,mutta kokemukseni mukaan rahan antaminen ei kannata.
Tässä särähti korvaan tuo, että auttaisit "hakemaan töitä ja kirjoittamaan hakemuksia", kuulosti vähän alentuvalta. Millä perusteella oletat automaattisesti olevasi parempi kirjoittamaan hakemuksia kuin joku teoreettinen köyhä perhe? Ja millä pätevyydellä sinä löytäisit heille paremmin töitä tai parempipalkkaisen työn kuin he itse?

Jos perhe on esimerkiksi köyhä sen takia, että äiti on äitiyslomalla ja isä on - sanotaan vaikka väitöskirjaa tekevä apurahatutkija tai apurahataiteilija, niin tuskin heitä auttaa, jos joku tarjoutuu tarkistamaan työhakemuksen pilkkuvirheitä tai yleensä laatimaan niitä hakemuksia. Veikkaan, että apurahahakemuksistakin tulee huonompia, jos joku asiaan perehtymätön alkaa niitä peukaloida :D

Tämä vain esimerkkinä - koska kannattaa muistaa, että köyhyys ei aina johdu siitä, että olisi jätetty peruskoulu kesken, ei osata lukea tai ei osata muotoilla simppeliäkään työhakemusta...

"Mä"
Auttaisin kaikkia, jos olisin rikas. Mut senpä takia en kai olekaan rikas, kun annan heti vähästäkin toiselle, jos hän sitä enemmän tarvitsee. Juu, tiedän olevani tyhmä, mutta en mahda itselleni mitään. :/ Kamalalta tuntuu kommentit, että köyhän pitäis ymmärtää olla tekemättä lapsia. :( Niinpä kai sittten.. Köyhän pitäis ymmärtää olla elämättä ylipäätään.

lucifer
oikeasti varattomia autankin, mutta en tämän palstan kautta todellakaan.
auttamiseen on monta muutakin ja parempaa reittiä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Rollolainen
Riipu vähän tilanteesta.
Automaattisesti en apua antaiai, koska vaika on rikas EI OLE pakko autta ketään,
ja vaika olen its vähävarainen autan myös toisia vähävaraisia ihmisiä ( Tuttuja)

En ikinä antaisi rahaa kellekään internet-persoonalle. Maksan veroja ja niiden turvin yhteiskunta pitää Suomessa vähävaraisista minkä tahansa kansainvälisen mittapuun mukaan erittäin hyvää huolta, kenenkään ei tarvitse nukkua taivasalla tai nähdä nälkää.

Ano
Mulla on lähipiiri ja itse asiassa koko lähialue täynnä köyhiä, vähä varasia perheitä (laskettakoon nyt ne lapsettomatkin perheet), minä alottaisin heistä. Hyväntekeväisyys on hieno juttu, mutta lähipiiri eka.

en minä rikas ole, mutta silti autan tuntemiani vähävaraisia lapsiperheitä: lahjoitan heille lastentarvikkeita, vaatteita jne. Voisin myydä ne kirppiksellä, mutta paremman mielen saan kun toimin näin :)

-
En usko. Sillä olen sitä mieltä, että kannettu vesi ei kaivossa pysy. Voisin toki auttaa esim. läheisiäni, mutta haluaisin olla perillä avuntarpeen taustoista. Yritystä täytyy olla taustalla, jotta myötätuntoni herää. Eli mikäli kyseessä olisi perhe, jossa pyritään kouluttautumaan ja työllistymään, mutta jotain yllättäviä sattumuksia on käynyt, auttaisin mielelläni. Mutta taas jos kyseessä on omasta laiskuudesta, saamattomuudesta, viitsimisen puutteesta ym. johtuva köyhyys, niin uskon, että taloudellinen auttaminen olisi vain karhun palvelus, joka vähentää yrittämisen halua entisestään.

"vieras"
Riippuu vähän tapauksesta, en varmaan kovin herkästi. Täällä lukee usein tapauksia, joissa valitetaan köyhyyttä, kun tv hajosi, talo vaatii remonttia, mutta tilillä ei ole rahaa, kun säästöt menivät kalusteisiin.

Kun on vuosikausia elänyt mm. ilman telkkaria ja mattoa, ilman pesukonetta ja käyttänyt talon pesulaa, asunut halvoissa kerrostaloasunnoissa remontoimatta, käyttänyt vanhoja ja kulahtaneita kalusteita ja haalinut verhot ja lakanat pääasiassa sukulaisten komeroista ja kirpparilta, ei tunnu kohtuulliselta, että kun on vihdoin saanut rahaa säästöön antaisi sitä ihmisille, jotka elävät paljon leveämmin kuin itse samassa tilanteessa. Tai jopa käyttää rahansa asioihin, joihin ei nytkään koe olevan varaa, vaikka taloudellinen tilanne on ihan ok. Asutaan yhä edullisessa kerrostaloasunnossa ei arvostetulla alueella, jotta ei tule ongelmia, jos toinen vaikka jää työttömäksi. Eli ollaan varauduttu etukäteen. Ei jaksa olla hirveän osaa ottava ihmisille, jotka ottavat ensin isot lainat varautumatta mitenkään riskeihin ja sitten tuleekin tiukkaa. Ikävä tilanne, mutta en koe olevani velvollinen rahoittamaan jonkun mukavaa elintasoa, jos on itse mitoittaunut sen niin, ettei ole säästöjä, jos tulee ongelmia, kun itse on elänyt koko ajan matalammalla elintasolla.

On olemassa ihan oikeaa köyhyyttä, jolle ei voi mitään, mutta on myös tapauksia, jotka voisivat omalla toiminnallaan vielä vaikuttaa rahatilanteeseensa paljonkin. Autan mielellään, jos tiedän toisen olevan varsinkin omaa syyttään tiukassa tilanteessa. Rahapulaa kokevia kohtaan koen sympatiaa riippumatta syystä, mutta kaikissa tilanteissa en koe olevani mitenkään velvollinen auttamaan.

"mamma"
[QUOTE="lelu";26842789]miten auttaisit?

itse antaisin ruokaa.[/QUOTE]

Auttaa voi samalla tavalla rikkaana ja käyhänä.
Anna köyhälle kala, hän saa syödäkseen yhden päivän. Anna köyhälle koukku ja opeta kalastamaan, hän syö koko loppuelämänsä.
Eli tärkeintä ei ole antaa sitä rahaa tai ruokaa vaan se että saisi ihmiset auttamaan itse itseään. Jos kokoajan vaan antaa ja antaa ei sen köyhän tilanne siitä paljoa parane. Jos opettaa elämänhallintaa tilanne paranee koko loppuelämäksi.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";26845286]Riippuu vähän tapauksesta, en varmaan kovin herkästi. Täällä lukee usein tapauksia, joissa valitetaan köyhyyttä, kun tv hajosi, talo vaatii remonttia, mutta tilillä ei ole rahaa, kun säästöt menivät kalusteisiin.

Kun on vuosikausia elänyt mm. ilman telkkaria ja mattoa, ilman pesukonetta ja käyttänyt talon pesulaa, asunut halvoissa kerrostaloasunnoissa remontoimatta, käyttänyt vanhoja ja kulahtaneita kalusteita ja haalinut verhot ja lakanat pääasiassa sukulaisten komeroista ja kirpparilta, ei tunnu kohtuulliselta, että kun on vihdoin saanut rahaa säästöön antaisi sitä ihmisille, jotka elävät paljon leveämmin kuin itse samassa tilanteessa. Tai jopa käyttää rahansa asioihin, joihin ei nytkään koe olevan varaa, vaikka taloudellinen tilanne on ihan ok. Asutaan yhä edullisessa kerrostaloasunnossa ei arvostetulla alueella, jotta ei tule ongelmia, jos toinen vaikka jää työttömäksi. Eli ollaan varauduttu etukäteen. Ei jaksa olla hirveän osaa ottava ihmisille, jotka ottavat ensin isot lainat varautumatta mitenkään riskeihin ja sitten tuleekin tiukkaa. Ikävä tilanne, mutta en koe olevani velvollinen rahoittamaan jonkun mukavaa elintasoa, jos on itse mitoittaunut sen niin, ettei ole säästöjä, jos tulee ongelmia, kun itse on elänyt koko ajan matalammalla elintasolla.

On olemassa ihan oikeaa köyhyyttä, jolle ei voi mitään, mutta on myös tapauksia, jotka voisivat omalla toiminnallaan vielä vaikuttaa rahatilanteeseensa paljonkin. Autan mielellään, jos tiedän toisen olevan varsinkin omaa syyttään tiukassa tilanteessa. Rahapulaa kokevia kohtaan koen sympatiaa riippumatta syystä, mutta kaikissa tilanteissa en koe olevani mitenkään velvollinen auttamaan.[/QUOTE]
Mä taas olen auttanut mieluiten niitä, jotka tavalla tai toisella ovat omaa syytään vaikeassa tilanteessa. Niitä, joille niin helposti heitetään "mee töihin köyhä, mitäs ostit osamaksulla, mitäs teit niin monta lasta, mitäs erosit" jne. Niitä, joilla ei ole mitään liikuttavaa tarinaa pikkukeskosesta, vakavasta sairaudesta, mulkerosta exästä tms kerrottavanaan. Niitä, jotka ovat itse töpeksineet ja jotka eivät saa sympatioita keneltäkään. En kuitenkaan katso, että mulla olisi velvollisuus auttaa taloudellisesti yhtään ketään.

Yhteistyössä