Mä olen ihan hämmäntynyt..kun aina on toitotettu sitä, kuinka paljon helpompaa rintaruokinta on..

rietas
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26698269:
Maidon laittaminen pulloon valmiiksi ei muuten tarkoita sitä, että sitä seisotetaan pilaantumassa...... pullo jääkaappiin valmiina.
No mua hämää tuo KKKn puhe huoneenlämpöisestä maidosta. Eihän se jääkaappikylmänä sitä ole? ;) Ja jääkaappikylmää joutuu vähän mikrottamaan tai lämmittämään muuten, eikö vain? Eli siinä se imetyksen helppous minun mielestäni; ei tarvitse edes sängystä nousta kun vauvalla nälkä iskee.

Se on vähän kakspiippunen juttu...Imetys on helppoo just siinä mielessä ettei tartte nousta öisin ylös jne ja ruoka kulkee aina mukana...Mut ainakin mä olen käynyt kummankin kanssa sellasen tappelun imetyksen suhteen etten voi sanoa et se olis just niin "tissi vaan suuhun ja antaa toisen syödä" helppoa..

Jaa no mulla on ihan päinvastainen kokemus asiasta kuin ap:lla. Pulloruokinnasta on esikoisen kohdalta kokemusta ja voi vee kun se oli rasittavaa rumbaa. Erityisesti jos on liikkuvaista sorttia. Paljon helpompaa on ollu imettää, on aina tarpeeksi lämmintä, tuoretta maitoa mukana.

[QUOTE="himpsis";26698208]Joo, ei munkaan itseluottamuksessa mitään vikaa ole. Kuitenkin sen verran inhimillisyyttä löytyy, että tiedän potevani itsesyytöksiä jos teen mielestäni väärin. Asioita ei ole montaa, mutta yksi niistä on oman elämän helpottaminen huonommilla vaihtoehdoilla, lapsen kustannuksella. Ja mulle se korvike tosiaan on vaan korvike jota käytetään silloin kun on pakko, pakko ei ole se ettei oikein viittis imettää ja tissit vuotaa. Vaan pakko on joku todellisempi pakko kuin mun oma mukavuudenhalu.

Kuten sanottu, mä toimin siten että pystyn nukkumaan yöni, vaikka se vaatii uhrauksia ja on toisinaan raskasta. Jollekin toiselle asia ei ole näin vakava, mulle on. On ihan ok että joku muu antaa korvikkeita, piti vaan avata taustoja miksi koen imetyksen niin tärkeäksi myös omalle mielenterveydelleni. Koen että teen oikein ja se taas ruokkii mun itsevarmuutta. Jos asia ei ole niin tärkeä eikä koe pulloilusta huonommuutta, niin go for it, ei ole multa pois.[/QUOTE]

Kyllä tässä helpottu ihan meidän molempien elämä, lapsi saa mahansa täyteen ilman kakomista, ja mun tissit ei oo meloonit.

No mua hämää tuo KKKn puhe huoneenlämpöisestä maidosta. Eihän se jääkaappikylmänä sitä ole? ;) Ja jääkaappikylmää joutuu vähän mikrottamaan tai lämmittämään muuten, eikö vain? Eli siinä se imetyksen helppous minun mielestäni; ei tarvitse edes sängystä nousta kun vauvalla nälkä iskee.

Korvikepakkaukset säilyvät huoneenlämmössä.
Avaamattomasta pakkauksesta pulloon ja syöttäen, sitä EI ole pakko lämmittää.

Samaa mieltä ap:n kanssa, mä olen viisi isointa lasta täysimettänyt ekat kuukaudet. Nyt tän kuudennen kanssa se ei ole mahdollista ja varmaan n. 90% maidostaan saa pullosta.
Helpommalla tässä pullottelussa pääsee, eikä oo mitään stressiä siitä imetyksestä (aikaisemmin oon ollut ihan sekopää asian suhteen).
Lapsi kasvaa kummallakin tavalla ja jokainen tekee niin kuin itselle parhaiten sopii.

rietas
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26698329:
Korvikepakkaukset säilyvät huoneenlämmössä.
Avaamattomasta pakkauksesta pulloon ja syöttäen, sitä EI ole pakko lämmittää.
...jolloin palataan taas siihen, että onhan se silloin kipattava sinne pulloon, kun joku kirjoitti, ettei tarvitse, kun laittaa valmiiksi... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26698355:
Ihan samalla tavalla, kuin on nostettava paitaa, että saa sen tissin lapsen suuhun. Ellei ole toplesina kokoaikaa :saint:

Jolloin ainakin mulla tuli pyykkiä, kun mun mansikinutareista valui maitoa pitkin lakanoita ja lapsen vaatteita. Petarikin kastui tietenkin. Ajattelin, että laitetaas tämä syöttöpöytä tähän valmiiksi, niin ei tarvi mukulan kuin hamuta ja mä saan nukkua.

"mamma"
No imetys voi toiselle olla helpompaa kuin pullo ja päinvastoin. Lapsi saa molemmissa tapauksissa ravintoa.
Eriu asia on sitten se onko lehmänmaitopohjainen korvike yhtä hyvää ravintoa kun äidinmaito. Vastaus siihenhän on tietysti että ei tietenkään ole.
Nyt jokainen pulloruokintaan päätynyt nousee takajaloilleen ja sanoo että "ainakin meidän muksu sitä ja tätä korvikkeella mutta se rintaruokittu sitten taas sitä ja tätä".
Ihan sama, lehmänmaito on vasikoille, ihmisenmaito ihmislapsille. Se äidinmaito sisältää muutakin kuin ravintoa ja ainoastaan lajikohtaisesti ja suoraan tissistä se toimii niin kuin pitää.

[QUOTE="mamma";26698363]No imetys voi toiselle olla helpompaa kuin pullo ja päinvastoin. Lapsi saa molemmissa tapauksissa ravintoa.
Eriu asia on sitten se onko lehmänmaitopohjainen korvike yhtä hyvää ravintoa kun äidinmaito. Vastaus siihenhän on tietysti että ei tietenkään ole.
Nyt jokainen pulloruokintaan päätynyt nousee takajaloilleen ja sanoo että "ainakin meidän muksu sitä ja tätä korvikkeella mutta se rintaruokittu sitten taas sitä ja tätä".
Ihan sama, lehmänmaito on vasikoille, ihmisenmaito ihmislapsille. Se äidinmaito sisältää muutakin kuin ravintoa ja ainoastaan lajikohtaisesti ja suoraan tissistä se toimii niin kuin pitää.[/QUOTE]

Miksi sitten vuosikkaasta ylöspäin juodaan lehmänmaitoa, jos se on vaan lehmille?:D

rietas
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26698356:
Voitinko? :D
Ai tämäkö olikin kilpailu eikä keskustelu? No skabaamaan en lähde. Luulin vain kommentoivani niitä minusta ristiriitaisia juttuja joita ketjussa silmään pisti, mutta olinpahan väärässä, pahoittelen ja poistun :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26698371:
Miksi sitten vuosikkaasta ylöspäin juodaan lehmänmaitoa, jos se on vaan lehmille?:D
Koska koko palsta huutaa että ei VOI imettää kauempaa ja että lasten KUULUU saada maitoa, AINA sitä on täällä juotu. Siksi.
JA häihinkin sitä kuuluu saada, koska ellei lapsi saa päivittäistä maitoannostaan, sille tulee osteoporoosi ja luukato ja keripukki ja.......... ja herraties mitä muuta.

End of story.

Puolensa kummallakin. Pulloruokinnalla ei ole itse sidottu siihen syöttämiseen, vaan joku muukin sen voi hoitaa.
Itse karsastin muovipulloja, kun ties mitä niistä irtoo maidon sekaan. En uskaltanut edes mikrossa lämmittää, vaan lämmitin vesihauteessa. Enkä koneessa pessyt vaan käsin. Aivan hirvee työ.

Viimeksi muokattu:
öh
[QUOTE="vieras";26698198]pulloruokinnan kannalla minäkin.olen yrittänyt imettää kuutta ensimmäistä ja mitään ei tullut,ja pullolla mentiin koko loppu aika joka lapsen kanssa.nyt synty seitsemäs ja en edes aloittanut imetystä vaan sain sairaalasta sellasen tabletin että maito ei edes noussukkaan rintoihin.ja hyvin on menny.ei kaduta yhtään.[/QUOTE]

Jos mitään ei tule niin mihin tarvitsit tablettia.

"himpsis"
No huh huh, aika pahalta kuulostaa, anteeksi vain. Just näitä karmeita äidille (itse?) kasattuja paineita...
Sä et ymmärrä. MULLE tulee karmeita paineita jos antaisin pullosta. En rupea sen takia antamaan korviketta ettei joku muu pahoita mieltään tai ruokin jotain universaalia äitien imetyspainostusta. Ei, mä teen niin kuten mulle ja mun vauvoille on parasta, niinhän tekin teette jotka annatte pulloa. Miksi mun pitäisi antaa korviketta jos se ei kertakaikkiaan ole mun juttu?

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26698385:
Älä!!!
Huumorilla täällä päässä, toivottavasti sielläkin!

Tämä on ikuisuusaihe ja ainahan tämä väittelyksi menee.
Mutta eihän sen välttämättä tarvitse olla tästä näkökulmasta väittely, jos vaan todetaan, että tiskaaminen on hankalampaa kuin ei-tiskaaminen ja korvikepurkin avaaminen, pulloon kaataminen ja maidon lämmittäminen on työläämpää kuin paidan nostaminen. Ja toisaalta pullon suuhun laittaminen on helpompaa, kuin vääntelehtivän vauvan kanssa temppuilu ja kipeiden rintojen kanssa eläminen on hankalampaa kuin terveiden. Eikö kaikki voi nämä asiat allekirjoittaa ihan ilman väittelyä tyyliin "eihän se tiskaaminen nyt ole vaikeaa"?

rietas
[QUOTE="himpsis";26698457]Sä et ymmärrä. MULLE tulee karmeita paineita jos antaisin pullosta. En rupea sen takia antamaan korviketta ettei joku muu pahoita mieltään tai ruokin jotain universaalia äitien imetyspainostusta. Ei, mä teen niin kuten mulle ja mun vauvoille on parasta, niinhän tekin teette jotka annatte pulloa. Miksi mun pitäisi antaa korviketta jos se ei kertakaikkiaan ole mun juttu?[/QUOTE]

Mutta mistä ne paineet sitten tulevat?

Yhteistyössä