Mä olen ihan hämmäntynyt..kun aina on toitotettu sitä, kuinka paljon helpompaa rintaruokinta on..

"vieras"
Minä pulloruokin kolme lasta mutta kaksi nuorinta imettänyt, koska se on niin mahottoman helppoa ja siistiä. Ei pullojen keittämistä, maidolla räpimistä ym.. näin on hyvä. Reissussakin niin helppoa. Imetän edelleen pian 11kk kuopustani.

"himpsis"
Siis pesettekö te tuttipullot tiskikoneessa? Mä oon ollu siinä luulossa et ne pitää tiskata käsin ja oon tiskannu niitä parina kertana kun on tarvinnu pumpattua maitoa antaa.

Mä olen kans mmiettinyt et joskus toi pulloruokinta olis ollut ehk meilläkin helpompaa...
Etenkin kakkonen oli sellanen tississä roikkuja ettei tosikaan, eikä juur nukkunutkaan päivällä, varmasti olisi ollut pullolla tyytyväisempi.
Kaksi nuorinta on saanneet sekä rintamaitoa että korviketta jo voi kun oli hermoja säästävää.

[QUOTE="himpsis";26698162]Siis pesettekö te tuttipullot tiskikoneessa? Mä oon ollu siinä luulossa et ne pitää tiskata käsin ja oon tiskannu niitä parina kertana kun on tarvinnu pumpattua maitoa antaa.[/QUOTE]

Kyllä :O

Tuttiosat käsin, muistaakseni.

[QUOTE="himpsis";26698140]Joo, kyllä se varmaan on helpompaa. Mutta mä tiedän etten pystyis elämään itseni kanssa jos "laiskuuden" takia jättäisin imettämättä. Siis sen takia pullottaisin että se on helpompaa. Mä oon taistellu imetyksen kanssa kaikkien lasten kohdalla mutta se kuuluu asiaan ja mulla on melkein velvollisuus tarjota omaa maitoa kun sitä kerran tulee. Se on kuitenkin fakta että rm on parempaa kuin korvike. Tuntisin itseni paskaksi jos antaisin korviketta oman mukavuuteni tähden ja siitä huolimatta että pystyisin myös imettämään.

Ehkä oon sit semmonen imetysnatsi, mut mä tietyllä tavalla ostan itselleni hyvän omatunnon tarjoamalla vauvalle sitä kaikkein parasta ja vielä taistelen sen puolesta enkä luovuta helpolla.[/QUOTE]

Laiskuutta, mukavuudenhalua, mitä lie...mutta nyt oli pulloon tarttuminen helpompaa, ja onneksi mulla on niin rautainen itseluottamus, etten moisen asia takia mitenkään tunne itseäni huonommaksi.

"tiimarinvihko"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26698150:
Sen verran mitä meillä pulloruokittiin, odotti pullo aamulla juurikin siellä missä ruokinta oli päättynyt..

En pitänyt järin suurena vaivana hakea korviketta keittiöstä, saati lämmittää sitä hetken jos oli pakko, kun lapsi kasvoi isommaksi ei enää lämmitelty.
Ja sama vaiva kuin oman kahvikupin kanssa laittaa pullo tiskikoneeseen. Toisinaan vain huuhtaisin pullon, jos oli vain hetki kun sitä oli käytetty edellisen kerran.

Kai siitä saa juuri niin vaikeaa/helppoa kuin siitä haluaa saada, etenkin jos pitää puolustella sitä toista tapaa paljon paremmaksi.

Lapsi lisää työtä ja vaivan määrää joka tapauksessa, tiskit alkaa JO pulloista tai sitten vasta myöhemmin siitä lusikasta ja lautasesta.... nokkamukia unohtamatta.
Todella rankkaa pestä muutama 'ylimääräinen' astia (tuttipullo)? Miten oman lapsen käyttämät astiat luokitellaan noin, kauheaksi vaivaksi?
Mä kokisin vaivaksi sen lähinnä siksi, että tiskikonetta tarttis pyörittää useampaan otteeseen päivässä. Meillä on muuteskin ihan järkkymäärä tiskiä, eikä tee mieli tuplata sitä, jos kerran voi olla tuplaamattakin. Kun kerran tisseistä tulee ilmaista juuri oikeanlaista maitoa vauvalle ilman sen kummempia extravälineitä.

Ja mä sanoin, etten esikoisen aikaan kokenut pulloruokintaa hankalaksi, mutta kuopuksen aikaan sain huomata, että imettäminen oli vielä helpompaa ja taloudellisempaakin.

[QUOTE="vieras";26698156]Minä pulloruokin kolme lasta mutta kaksi nuorinta imettänyt, koska se on niin mahottoman helppoa ja siistiä. Ei pullojen keittämistä, maidolla räpimistä ym.. näin on hyvä. Reissussakin niin helppoa. Imetän edelleen pian 11kk kuopustani.[/QUOTE]
Kyllä täällä oli siisteys kaukana tän viimeisen imetyksessä, maitoa kirjaimellisesti lensi pitkin seiniä. Kevyesti olis voinu imettää koko kylän tenavat, ja itselle toooosi epämukava olo, kun tissit on kuin kaks kovaa meloonia 24/7.

Voin ihan hyvin ymmärtää ap:ta, vaikka en ole koskaan pulloruokkinut.

Hyvin sujuessaan imetys on vaivatonta, mutta jos siihen liittyy kipuja, vauva venkoilee omiansa, maitoa heruu liikaa tai liian hitaasti, on tulehduksia tms. niin äkkiäkös vaihtoehtoinen ruokintatapa menee ohitse.

Omista imetyksistä sanoisin että tämä toinen on helpompi, vaikka ensimmäinen jo oli helppo ja vaivaton imetys.

"vieras"
pulloruokinnan kannalla minäkin.olen yrittänyt imettää kuutta ensimmäistä ja mitään ei tullut,ja pullolla mentiin koko loppu aika joka lapsen kanssa.nyt synty seitsemäs ja en edes aloittanut imetystä vaan sain sairaalasta sellasen tabletin että maito ei edes noussukkaan rintoihin.ja hyvin on menny.ei kaduta yhtään.

"tiimarinvihko"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26698189:
Kyllä täällä oli siisteys kaukana tän viimeisen imetyksessä, maitoa kirjaimellisesti lensi pitkin seiniä. Kevyesti olis voinu imettää koko kylän tenavat, ja itselle toooosi epämukava olo, kun tissit on kuin kaks kovaa meloonia 24/7.
Kauan sä imetit? Kun se maidontulo tuppaa tasaantumaan siitä jossain vaiheessa. Mulla oli kyllä esikoisen aikaan sama juttu, ja esikoinen raivos tissillä, kun maitoa suihkus pitkin eikä kerinnyt nielemään, kun sitä vaan tuli ja tuli.

[QUOTE="tiimarinvihko";26698201]Kauan sä imetit? Kun se maidontulo tuppaa tasaantumaan siitä jossain vaiheessa. Mulla oli kyllä esikoisen aikaan sama juttu, ja esikoinen raivos tissillä, kun maitoa suihkus pitkin eikä kerinnyt nielemään, kun sitä vaan tuli ja tuli.[/QUOTE]

Useempia kuukausia, oon aina ollu hyvä lypsylehmä, mutta nyt mentiin ihan uusiin ulottuvuuksiin.

"himpsis"
Joo, ei munkaan itseluottamuksessa mitään vikaa ole. Kuitenkin sen verran inhimillisyyttä löytyy, että tiedän potevani itsesyytöksiä jos teen mielestäni väärin. Asioita ei ole montaa, mutta yksi niistä on oman elämän helpottaminen huonommilla vaihtoehdoilla, lapsen kustannuksella. Ja mulle se korvike tosiaan on vaan korvike jota käytetään silloin kun on pakko, pakko ei ole se ettei oikein viittis imettää ja tissit vuotaa. Vaan pakko on joku todellisempi pakko kuin mun oma mukavuudenhalu.

Kuten sanottu, mä toimin siten että pystyn nukkumaan yöni, vaikka se vaatii uhrauksia ja on toisinaan raskasta. Jollekin toiselle asia ei ole näin vakava, mulle on. On ihan ok että joku muu antaa korvikkeita, piti vaan avata taustoja miksi koen imetyksen niin tärkeäksi myös omalle mielenterveydelleni. Koen että teen oikein ja se taas ruokkii mun itsevarmuutta. Jos asia ei ole niin tärkeä eikä koe pulloilusta huonommuutta, niin go for it, ei ole multa pois.

"tiimarinvihko"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;26698202:
Ja miten paljon teillä niitä pulloja oikeen on, jos konetolkulla niitä pitää päivittäin pestä? Mulla on vaan kaks...
Mulla oli esikoisen aikaan varmaan 20 :D. Mutta siis täytyyhän sun ne jotenkin syöttöjen välissä pestä, että kahdella pullolla pärjäät?

[QUOTE="tiimarinvihko";26698213]Mulla oli esikoisen aikaan varmaan 20 :D. Mutta siis täytyyhän sun ne jotenkin syöttöjen välissä pestä, että kahdella pullolla pärjäät?[/QUOTE]

Kauanko oikeasti menee aikaa yhden pullon pesemiseen- ihan vanhanaikaisesti vaikka käsin?

rietas
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26698150:
Todella rankkaa pestä muutama 'ylimääräinen' astia (tuttipullo)? Miten oman lapsen käyttämät astiat luokitellaan noin, kauheaksi vaivaksi?
No ohhoh :LOL: No jonkin verran ylimääräistä tekemistä ja hankaluutta, siinä missä esim. ap:lle imetys jonkin verran ylimääräistä vaivaa verrattuna pulloruokintaan :D Ai pullojen pesua ei saa pitää "rankkana" mutta imetystä saa? Voi hyvänen aika sentään...

Enkä todellakaan kesähelteellä jättänyt korvikepulloa illalla valmiiksi odottamaan sitä, kunnes lapsella yöllä nälkä tulee :X Tuntikaupalla kesähelteen lämmittämässä asunnossa pöydällä pullossa seisonut maito nyt ei vaan toimi, en joisi itsekään.

Ja pliis hei, ei tarvi suuttua, kuten jo koitin rautalangasta taivuttaa, imetyksen helppous on vain oma mielipiteeni ja, kuten jo sanoin, ymmärrän varsin hyvin, että jonkun mielestä asiat voi olla ihan täysin toisin. Jospa koittaisitte tekin ymmärtää? ;)

"tiimarinvihko"
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26698220:
Kauanko oikeasti menee aikaa yhden pullon pesemiseen- ihan vanhanaikaisesti vaikka käsin?
Jos osaa/haluaa/voi pestä ainoastaan koneella, niitä kai pitääkin olla aika paljon.
Mä henk.koht. vihaan tiskaamista ylikaiken, yli muiden kotitöiden. Mun mielestä tiskiharjatkin on ällöttäviä :D. Ja mä siis koen, että välttääkseni tämän inhottavuuden useamman kerran päivässä, niin imettäminen on erittäin hyvä ja helppo asia.

Mä en nyt ymmärrä, että kun aluksi oli tarkoitus vertailla pulloruokinnan ja imetyksen helppoutta, niin miten musta tuntuu että tämä meni toisten tiskaustapojen arvioimiseen? Siis on kai sanomattakin selvää, että tiskaaminen tavalla millä tahansa on vaivalloisempaa kuin olla tiskaamatta.

"leena"
Enkä todellakaan kesähelteellä jättänyt korvikepulloa illalla valmiiksi odottamaan sitä, kunnes lapsella yöllä nälkä tulee :X Tuntikaupalla kesähelteen lämmittämässä asunnossa pöydällä pullossa seisonut maito nyt ei vaan toimi, en joisi itsekään.
QUOTE]

Korvikkeen voi laittaa valmiiksi tuttipulloon ja pullon jääkaappiin. Sit vaan korkki auki ja mikroon ja korkki takas kiinni.

rietas
[QUOTE="himpsis";26698140]Mä oon taistellu imetyksen kanssa kaikkien lasten kohdalla mutta se kuuluu asiaan ja mulla on melkein velvollisuus tarjota omaa maitoa kun sitä kerran tulee. Tuntisin itseni paskaksi jos antaisin korviketta oman mukavuuteni tähden ja siitä huolimatta että pystyisin myös imettämään.

tietyllä tavalla ostan itselleni hyvän omatunnon tarjoamalla vauvalle sitä kaikkein parasta ja vielä taistelen sen puolesta enkä luovuta helpolla.[/QUOTE]

No huh huh, aika pahalta kuulostaa, anteeksi vain. Just näitä karmeita äidille (itse?) kasattuja paineita...

rietas
QUOTE]

Korvikkeen voi laittaa valmiiksi tuttipulloon ja pullon jääkaappiin. Sit vaan korkki auki ja mikroon ja korkki takas kiinni.
:D No älä... Et tainnut sisäistää lukemaasi ;)

No ohhoh :LOL: No jonkin verran ylimääräistä tekemistä ja hankaluutta, siinä missä esim. ap:lle imetys jonkin verran ylimääräistä vaivaa verrattuna pulloruokintaan :D Ai pullojen pesua ei saa pitää "rankkana" mutta imetystä saa? Voi hyvänen aika sentään...

Ja pliis hei, ei tarvi suuttua, kuten jo koitin rautalangasta taivuttaa, imetyksen helppous on vain oma mielipiteeni ja, kuten jo sanoin, ymmärrän varsin hyvin, että jonkun mielestä asiat voi olla ihan täysin toisin. Jospa koittaisitte tekin ymmärtää? ;)

Juu juu :D
Sitähän minäkin koetin muotoilla jo aiemmin- helppoa toiselle, vaikeaa toiselle- juuri niin helppoa tai vaikeaa kuin siitä haluaa tehdä.

Itse imetin suurimmaksi osaksi, pullosouvia oli kummankin lapsen kohdalla syystä ja toisesta jonkin verran.

Maidon laittaminen pulloon valmiiksi ei muuten tarkoita sitä, että sitä seisotetaan pilaantumassa...... pullo jääkaappiin valmiina.

Meillä se pullo jäi niille sijoilleen kun ruokinta yöllä loppui, jos maitoa jäi se kaadettiin pois, mutta ei alettu tiskata siinä paikassa enää, vaan vasta aamulla.
Sitä mä tarkoitin :D
JA kun imetystä puolustetaan henkeen ja vereen juuri pullotiskeihin vedoten, niin siksi aidosti kummastelen. Tiskiä ja pyykkiä tulee, yöunensakin joku aina menettää kun lasta yöllä ruokitaan.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä