Nyt en jaksa, lapset saa painua hoitoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kirsi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jenis";26624696]Mutta sitä (hoito)apua ei saa kuitenkaan ottaa vastaan, koska lomilla on jaksettava olla omien lastensa kanssa?[/QUOTE]

Tottakai saa ottaa vastaan, jos ei jaksa huolehtia omista lapsistaan. :) Silloin on lapsien turvallisen ja normaalin kehityksen parhaaksi että joku muu huolehtii heistä.

Kukaan ei ajattele kyllä sitä lasta.

Aika rankka se on se hoitopäivä, varsinkin varahoitopaikassa kesällä. Paljon lapsia, meteliä. Aikuiset saavat olla väsyneitä töistään, lasten väsymistä päivähoidossa ei sitten ajattelekaan kukaan. Aikuisten tehtävä on muodostaa perhe, sen käytännöt ja rutiinit ja perheen tunnelma. Jos siihen leikkiin ryhtyy, siitä pitäisi osata vastuukin kantaa.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Jos syy viedä lapsi päiväkodin kesäpäivystykseen on se, että vanhemmat tarvitsevat omaa aikaa, niin voi hyvää päivää sentään! :( Kesäpäivystykset tapahtuvat vieraassa päiväkodissa (jos oma päiväkoti ei ole päivystysvuorossa), jossa on toisista taloista tulleet vieraat hoitajat ja lapset. Kesällä ei todellakaan järjestetä mitään ohjattuja leikki/lauluhetkiä, vaan lapsilla on vapaata leikkiä ja ulkoilua. Eli siis sitä sitä mitä tällaisten omaa aikaa kaipaavien, laiskojen vanhempien kuuluisi lapsilleen kotona järjestää. Kesäaikaan varsinkin pienimmät lapset itkeskelevät vieraiden hoitajien lahkeissa kiinni ihmetellen, miksi joutuvat olemaan vieraassa paikassa, vieraiden lasten ja aikuisten kanssa ja miksi isi ja äiti saavat olla kotona ja miksi minä en voi olla? :( Nukkumapaikat ovat usein patjoilla lattialla, koska sängyt ovat pedatut jo ensi syksyä varten, jolloin ryhmän "oikeat" lapset aloittavat.

Tämä oli siis päiväkotihoitoa kesällä. Erikseen ovat tietenkin mummola, serkutyms johon lapsen on oikeasti hyvä (ainakin yleensä) mennä. Ympäristö kuitenkin on aivan erilainen kun päiväkoti kesällä.

[QUOTE="Pk:n täti";26627103]Jos syy viedä lapsi päiväkodin kesäpäivystykseen on se, että vanhemmat tarvitsevat omaa aikaa, niin voi hyvää päivää sentään! :( Kesäpäivystykset tapahtuvat vieraassa päiväkodissa (jos oma päiväkoti ei ole päivystysvuorossa), jossa on toisista taloista tulleet vieraat hoitajat ja lapset. Kesällä ei todellakaan järjestetä mitään ohjattuja leikki/lauluhetkiä, vaan lapsilla on vapaata leikkiä ja ulkoilua. Eli siis sitä sitä mitä tällaisten omaa aikaa kaipaavien, laiskojen vanhempien kuuluisi lapsilleen kotona järjestää. Kesäaikaan varsinkin pienimmät lapset itkeskelevät vieraiden hoitajien lahkeissa kiinni ihmetellen, miksi joutuvat olemaan vieraassa paikassa, vieraiden lasten ja aikuisten kanssa ja miksi isi ja äiti saavat olla kotona ja miksi minä en voi olla? :( Nukkumapaikat ovat usein patjoilla lattialla, koska sängyt ovat pedatut jo ensi syksyä varten, jolloin ryhmän "oikeat" lapset aloittavat.

Tämä oli siis päiväkotihoitoa kesällä. Erikseen ovat tietenkin mummola, serkutyms johon lapsen on oikeasti hyvä (ainakin yleensä) mennä. Ympäristö kuitenkin on aivan erilainen kun päiväkoti kesällä.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä!

"Mun mielestä on päivänselvää, ettei lapset ole päiväkodissa vanhempien lomilla ellei siihen ole todella päteviä, esim. äidin mielenterveyteen tms, liittyviä syitä"

Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi;26627213:
Sanoo ihminen jolla ei ole lapsia! :laugh:

Noin sanovat myös kaikki alan ammattilaiset. Huom.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Niin, sitä oikeutta käytetään väärin. Se, että systeemi mahdollistaa jotain, ei tarkoita, että se olisi lapsen kannalta oikein. Vanhemmilla on oikeus pitää lasta päiväkodissa vaikka 10h päivässä ja olla itse pari tuntia kotona lepäämässä, mutta moniko niin toimii?

Meillä poika oli 10h hoidossa. Työpäivän lisäks, kun pitää vielä kulkea töihin ja töistä kotiin. Ei se työpäivä ole vain töissä olo aika:)

"Mun mielestä on päivänselvää, ettei lapset ole päiväkodissa vanhempien lomilla ellei siihen ole todella päteviä, esim. äidin mielenterveyteen tms, liittyviä syitä"

Noin sanovat myös kaikki alan ammattilaiset. Huom.

Niinpä. Tästä on viime aikoina paljonkin kirjoiteltu, enkä ole kuullut yhdenkään ammattilaisen sanovan, että normaaliperheessä (huom. ei erityistä tukea tarvitsevassa perheessä kuten vammaisen lapsen tai vanhempien jaksamisen vuoksi tuen tarpeessa olevassa) olevan lapsen olisi hyväksi olla vanhempien lomalla päivähoidossa.

[QUOTE="vieras";26620895]Minne teidän lapsi sitten menee, jos sanot hänen menenvän hoitoon?[/QUOTE]

Mun lapseni ainakin menee hoitoon mummilleen, tai no jos tarkkoja tällä kertaa ollaan niin lähtee reissuun isovanhempien kanssa viikoksi etelään.

[QUOTE="niin";26622061]Tämä on juuri sitä kadonnutta vanhemmutta. Luuletko sä tosiaan että siellä päiväkodissa lauletaan ja leikitään kesäpäivystyksen aikaan? Ehei.... Mä en ymmärrä edelleenkään sitä, että oma lapsi koetaan lomallakin "riesana", josta on päästävä eroon. Jos se paras kaveri on tarhassa niin mikset kutsuisi häntä vaikka hoitopäivän jälkeen sitten teille leikkimään tai yhdessä rannalle tai jotain? Ei kai nyt toisen lapsen mukaan noita hoitopäiviä järjestetä. Ehkä sen toisen lapsen vanhemmat ovat työssä ja heidän on pakkoo vide lapsi hoitoon. Mua niin ärsyttää tällainen varsinkin sen takia, kun pk:ssa työskennelleenä tiedän mitä se kesän viriketoiminta on.... Sut ittes pitäis lähettää jonnekin vanhemmuusleirille![/QUOTE]

Peesi tälle. Miten meinaat pärjätä sitten kun esiteinit ovat vaatimassa ja kinuamassa jotain lomallasi? Ja eivät Etkä voi enää heittää heitä päiväkotiin saadaksesi olla rauhassa? Ap on kyllä ihan onneton vanhemmuudessaan.

Ap olisi voinut kertoa mihin on lapset laittamassa hoitoon, mutta tietty se olisi vienyt pohjaa provosoivalta aloitukselta.

En tunne sikäisiä systermeitä, mutta epäilen onko Suomessakaan mahdollista noin yhtenä kauniina heinäkuun päivänä päättää että äiti haluaakin viettää omaa aikaa ja viedä lapset päiväkodin kesäpäivystykseen. Meillä ainakin päiväkotilainen on ilmoitettu lomailevan heinäkuun eikä hänellä ole mitään asiaa päiväkotiin ennen elokuuta vaikka kuinka kaivattaisiin näille hoitopaikkaa. Päivystyspäiväkotiin piti ilmoittautua hoitoaikojen kera jo hyvissä ajoin.

Siksi veikkaisin että ap:n oli tarkoitus viedä lapsensa hoitoon mummolaan tai jollekin muulle tutulle. Ja kyllä, itsekin käytän kotihoidetusta kuopuksesta sanontaa että hän on hoidossa vaikka Liisalla tai Tuulialla jos jostain syystä olen näiltä ihmisiltä lapsenhoitoapua pyytänyt. Toki tällaisessa aloituksessa olisin maininnut senkin enkä vihjaillut siihen suuntaan että pistän lapsen päiväkotiin.

Meillä on lapset hoidossa 2 viikkoa lomasta. Ai kamalaa, tarvitaa miehen kanssa omaa aikaan.

Ai niin, voisin tietty mainita että ensimmäinen hoitoviikko menee Mummalassa, aloittivat viikon ennen kun mies ja minä päästiin lomalle...ja jatkavat viimeisen viikon Mummulassa kun me ollaan isännän kanssa jo töissä. Ihan sika kamalaa meidän lapsilla...Joutuvat kesälomalla hoitoon ;)

No jos se että pitää huolta omista lapsistaan kun on itsekin lomalla makoilemassa vaatii jotain täydellisyyttä, niin olen sitten kyllä helvetin erinomainen ihminen.

[QUOTE="Huoh";26627736]Vittu että otte kyllä OMAHYVÄISIÄ PASKOJA kun laitette lapsenne hoitoon kesällä jotta saatte itse lomailla rauhassa, ootte kyllä todellisia luusereita.[/QUOTE]

Onko ne yhtälaisia omahyväisiä luusereita ketkä laittaa lapset mummolle tai kummeille ja sen aikaa viettävät kahdenkeskeistä lomaa miehen kanssa?

[QUOTE="kyllästynyt";26622733]Niin, ei päiväkodista puhuttu missään vaiheessa. Ja hoitoon on jokaisella oikeus viedä ainakin mummolaan tms. joskus jos sellainen on. Meillä on joka toinen viikonloppu lapsi mummulassa yön tai pari, ei osaisi edes olla ilman sitä. On täällä palstalla ihme nillittäjiä, koittakaa jo oppia elämään sen asian kanssa että jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee, teillä on vakavia ongelmia jos ette mihinkään osaa suhtautua muulla tavoin kuin negatiivisesti, kannattaa ottaa mustavalko-linssit pois ja katsoa asioita useammalta kuin yhdeltä kantilta ennekuin laitatte näppiksen sauhuamaan.[/QUOTE]

musta ainakin olisi ihanaa, jos meillä olisi sellainen mummola että lapset pääsisi sinne päiväksi leikkimään, tai hurrrrjaa ja yökylään.. ei oo näkyny

[QUOTE="Huoh";26627889]No päiväkotiympäristö kesällä ja mummola on hieman eri asia, jos et eroa ymmärrä niin mene kesäksi vaikka päiväkotiin töihin niin saat itse huomata mitä se päiväkotielämä on kesäisin.[/QUOTE]

Eli se oman tai parisuhdeajan haluaminen ja hankkiminen ei itsellään ole itsekästä. Ainoastaan silloin jos niitä hoitajia ei lähipiiristä ole tarjolla?

Ap ei siis edelleenkään maininnut viestissään päiväkotia. Senkin kohkaajat.

Niinpä! Lähti keskustelu vähän uusille urille :kieh:

Mä edelleen odotan sitä omaa viikonloppuani, mutta lapset saa mennä iskän kanssa mummolaan silloin. Ja meinataan me yks yhteinen vkl myös viettää ilman lapsia, pahat ihmiset :saint:

Pk:n tätinä en ikinä laita lapsia kesäpäivystykseen, jos vaan mahdollista, on se sen verran karua hoitoa. Ihanaa, kun saan olla hoitovapaalla tämän ja vielä ensi kesänkin niin saa nuo isommat olla kotona koko kesän. Mutta voi pojat, kyllä mä välillä olen valmis lähettämään ne kuuhuun, kun tappelevat ja härkkivät vähän väliä! :stick: Mä olenkin paskamutsi :rolleyes:

Yhteistyössä