En voi mitään mutta pidän lähihoitajia vähän yksinkertaisina

• Viestiketjun aloittaja ei provo
  • Ensimmäinen viesti
Deleted member 70007
Jaa-a, minusta insinöörit ovat tätänykyä huomattavasti yksinkertaisempia kuin lähihoitajat.
Itse tunnen lähihoitajan, on ihan mielettömän hyvä työssään, omistaa ison talon ja hyvin kasvatetut ja suloiset lapset sekä muutenkin ovat oikein hyvinvoivia ja elämäniloisia. Kenties yksi älykkäimmistä henkilöistä joita tunnen, tai no jos ei muuten niin älykkäämpi kuin sinä.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
"aloittaja"
Olen törmännyt vain noihin huononsorttisiin. Työssään ja sitten tunnen sinne menneitä lähihoitajia, jotka eivät muuta keksineet eikä muualle päässeet.

[QUOTE="äitee";26553254]Kiitti. Hyvillä arvosanoilla kouluun menin ja lähes täysillä numeroilla valmistuin.

Joo.. mutta periaatteessa oon kyllä pitkälti samaa mieltä monen kohdalla. Tiedän todella monta lähihoitajaa jotka ovat lähihoitajia kun eivät muuta keksineet. Koulussakin niitä näki. Muussa eivät juuri loistaneet kuin purkan pureskelussa.
Mutta ei silti pidä yleistää. On oikeesti niitä jotka on fiksuja ja opiskelevat koska ovat kiinnostuneita ja valmistuvat taitaviksi työntekijöiksi. Moni myös jatkaa opintoja. Ja valmistuttua se opiskelu vasta alkaakin.

Se on vaan tämä hoitaja pula. Lähihoitajaksi pääsee nykyään opiskelemaan jo suoraan peruskoulusta ja hirveesti ei arvosanoja tai soveltuvuutta vaadita. Lisäksi monella ihan turhan ruusuinen kuva lähihoitajan ammateista.
Tämä siis vain minun mielipide. 12 vuotta lähihoitajana olen työskennellyt ja pari viimestä vuotta vakavasti alan vaihtoa harkinnut.[/QUOTE]

"aloittaja"
Monenlaisissakin, mutta lähihoitajien joukossa en ole tavannut heistä yhtäkään. Jopa insinööreissä olen :).

[QUOTE="vieras";26553256]Missä ammatissa sun mielestä sitten toimivat ne viisaat ja älykkäät ihmiset?[/QUOTE]

"Lähihoitaja"
[QUOTE="aloittaja";26553316]Olen törmännyt työelämässä oleviakin yksinkertaisia lähihoitajia, mm. päiväkodissa.[/QUOTE]

Miten sä uskallat viedä lapsesi sitten sinne ? En mä ainakaan uskaltaisi.

"aloittaja"
Niin, voihan se johtua siitäkin. Kun itse valitsin opiskeluialaa, niin ei ollut tuota alle 25-v-sääntöä olemassakaan.

[QUOTE="mä";26553267]60% on ihan ok tyyppejä mutta ikävä kyllä nykyään on koulussa kuin koulussa niitä jotka opiskelee pakolla :( ja todellakin sen näkee jo harjoitteluissa . Laiskoja ja saamattomia typeryksiä jotka pilaa koko ammattikunnan maineen.
Saati sitten jos tällainen valmistuu lähäriksi ja joutuu töihin joka ei vois vähempää kiinnostaa.[/QUOTE]

Joo olin sit vissiin tosi yksinkertainen, kun menin 23-vuotiaana lähärikoulutukseen, yo olen ja kaikki ok :)
Tässä vuosikymmenten saatossa varmaan yksinkertaisuuskin vaan lisääntyny, kun ei edes se sh-koulutus tms. nappaa :D

"otto"
Olen aloittajan kanssa tasan samaa mieltä....eihän nuo osaa edes alkeellisia käytöstapoja. Liekö koulutuksessa jokin jakso, jossa poistetaan kaikki fiksuus opiskelijoista-

"aloittaja"
Ryhmässä on muitakin, meillä 2 LTOa. Ja voivathan he olla sydämellisiä ihmisiä, vaikkei kovin älykkäitä. Lapsille pidän tärkeämpänä sitä, onko kotona älyllistä ilmapiiriä kuin että jos päiväkodissa vuoden pari joku vähän tyhmempi vaihtaa niitä kuriksia ja vahtii ettei kukaan tapa toista.

Tutkimustenkin mukaan äidin koulutustaso määrää eniten lasten tulevaisuudessa.

Tilastokeskus - Koulutus periytyy edelleen

[QUOTE="Lähihoitaja";26553333]Miten sä uskallat viedä lapsesi sitten sinne ? En mä ainakaan uskaltaisi.[/QUOTE]

"aloittaja"
Viisas ja älykäshän on vähän eri asia. Viisas ei edes joudu tilanteisiin, josta älykäs pääsee sitten älylläämn irti :).

Mutta totta kai on älykkäitä ihmisiä, joilla on huono koulutustaso. Eihän aina ole edes ollut kouluja, ja älykkäitä ihmisiä on ollut kuitenkin aina. Ja kovin vähän on eletty sitä aikaa, jolloin tässäkään maassa periaatteessa kaikilla on taloudellinen mahdollisuus hankkia niin korkea koulutus kuin he haluavat ja äly antaa myöten.

Lähipiirissäni on kotiäiti, jolla ei ole kummoinen koulutustausta. Hänen miehensä on työssään menestynyt tutkija. Kuitenkin tuo äiti on ihminen, josta voin sanoa täydestä sydämestä: Hän on viisas. Todella viisas.

Juu, mutta kirjoitit aloituksessasi yksinkertaisuudesta. Yksinkertaiset ihmiset harvemmin ovat kovin viisaita ihmisiä. Lähihoitajia on Suomessa varmaan kymmeniä tuhansia. Heitä on joka lähtöön. Varmasti. Kuten on moneen lähtöön vaikkapa lääkäreitä.

"aloittaja"
Kirjoitin: En voi mitään mutta pidän lähihoitajia vähän yksinkertaisina ja sellaisina, joilla ei ole paljon älyä eikä opiskelu kiinnosta.

Lääkärikin voi olla typerä ja sosiaalisesti taitamaton, mutta se että on kahlannut ensin tiensä sinne koulutukseen ja koulutuksen läpi, vaatii kuitenkin jonkun verran älyä.

Juu, mutta kirjoitit aloituksessasi yksinkertaisuudesta. Yksinkertaiset ihmiset harvemmin ovat kovin viisaita ihmisiä. Lähihoitajia on Suomessa varmaan kymmeniä tuhansia. Heitä on joka lähtöön. Varmasti. Kuten on moneen lähtöön vaikkapa lääkäreitä.

just
[QUOTE="aloittaja";26553491]Kirjoitin: En voi mitään mutta pidän lähihoitajia vähän yksinkertaisina ja sellaisina, joilla ei ole paljon älyä eikä opiskelu kiinnosta.

Lääkärikin voi olla typerä ja sosiaalisesti taitamaton, mutta se että on kahlannut ensin tiensä sinne koulutukseen ja koulutuksen läpi, vaatii kuitenkin jonkun verran älyä.[/QUOTE]

Eiköhän se lääkärikin ole samoja opintoja käynyt kuin lähihoitaja =D

[QUOTE="aloittaja";26553316]Olen törmännyt työelämässä oleviakin yksinkertaisia lähihoitajia, mm. päiväkodissa.[/QUOTE]

Se että millä perusteella sä pidät jotain yksin kertaisena niin son ihan sun mielipide.
Mä olen kans törmännyt aika moneen kouluttautuneeseen ihmiseen joka on tosi yksin kertainen jossain käytännön asiassa. Pitää lukea pitkä opus että osaa keittää teehen lämmitä vettä.

"aloittaja"
Nyt tukehdun nauruun, no onhan ne tietenkin täysin samat opinnot kun toisella kestää 3 v josta suuri osa jossain työpaikalla pyllyä pyyhkimässä ja toisella 12 v :)

Voinhan niissä olla jotain samaa, anatomiaa tms. mutta eiköhän se lääkärin koulutus mene vähän syvemmälle.

Kun tuossa taanoin yritetytiin pikakouluttaa sairaanhoitajia lääkäreiksi, niin ongelma oli vastaavuuksia opinnoissa oli liian vähän.

(Ja en ole itsekään lääkäri.)

Eiköhän se lääkärikin ole samoja opintoja käynyt kuin lähihoitaja =D

"aloittaja"
Minäkin olen törmännyt yhteen joka ei osannut tehdä esim. kalasoppaa ilman kirjaa ja oli ihan filosofiaa opiskellut. Ja tunnen monta jotka ei osaa tehdä juuri olenkaan ruokaa, elävät eineksillä, ja niitä on alemmillakin koulutustasoilla.

Se että millä perusteella sä pidät jotain yksin kertaisena niin son ihan sun mielipide.
Mä olen kans törmännyt aika moneen kouluttautuneeseen ihmiseen joka on tosi yksin kertainen jossain käytännön asiassa. Pitää lukea pitkä opus että osaa keittää teehen lämmitä vettä.

Ei kuule lähelläkään samoja. Mun tietääkseni lähihoitajat ei saa edes jakaa lääkkeitä. Eivät tiedä niistä mitään. Perus lääkelaskut tuottavat joka vuosi kamalan ahdistuksen kun eivät osaa yksinkertaisia jako- ja kertolaskuja.
:whistle: no kyllä ne saa jos ja kun on suoritettu lääkelaskunopinnot.
Ja lääkäriksi opiskellaan ihan eripaikassa kuin lähihoitajaksi, mutta mikäänhän ei estä lääkäriksi opiskelevan käymään lähihoitajan opintoja ;) ennen tai jälkeen. Eikä mikään myöskään estä etteikö lähihoitaja vois opiskella lääkäriksi.
Ja sekään ei ole kyllä yhtään pahitteeksi vaikka se/ne lääkärit olisivat joutuneet tekemään enempi sitä ihan perus hoitotyötä.

Yhteistyössä