Onko yövuoron jälkeen oikeus nukkumiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Niin ja mistä se todistus haetaan, miehen työpaikalta? Pyydät todistuksen jossa näkyy että mies on töissä maanantaista sunnuntaihin, esimerkiksi. Ei sitä tarvi työaikojen tarkkuudella yksilöidä. Ei kai tässä nyt mitään ongelmaa pitäis tulla?

Tosiaan, jos näin epätarkka todistus riittää, niin silloin ongelmaa ei ole.

Kertokaahan te, jotka olette kirjoitelleet tai joutuneet viemään tällaisia todistuksia, mitä niissä tarkalleen ottaen sanotaan? Pitääkö olla myös tarkat kellonajat tiedossa?

Meillä siinä vakiolomakkeessa on vain maininta että henkilö xxx on ollut työssä xx-xx välisen ajan. Päiväys ja allekirjoitus.

Meillä työpäivä 8h sijoittuu välille 06-18, puolisot on vuorotöissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Vois olettaa, ettei lapset nyt niiiiiiiin usein ole kipeänä, että mies sen takia joutuisi burnoutiin. Itse olen yötyötä tehnyt ja syystä tai toisesta en eina ole heti työvuoron jälkeen päässyt nukkumaan enkä silti ole hajonnut. Me olemme aikuisia ja pitäisi apn miehenkin kyetä tarpeen vaatiessa erityistilanteessa valvomaan vähän pidempäänkin. Kyse lienee kuitenkin LAPSISTA. Mites esim lekurit jaksaa tuplavuoroja yms?

Minusta vähän outoa, että ap piutää tällaista ongelmana, kun tosiaan kyse ei ole jatkuvasta tilanteesta....

Kyllä se vain on miehelleni suuri ongelma, koska hän tarvitsee paljon unta. Toiset pärjäävät välillä yöunilla, mutta toiset valitettavasti ei.

Maaliskuussa lapset olivat vuoron perää kipeinä yhteensä kolmen viikon ajan. Silloin mies teki 2-vuorotyötä. Miehen iltavuoroviikolla sumplimme niin, että menin jo kuudeksi töihin parina päivänä (ei onnistu enää syksyllä) ja muina päivinä taas lähdin aikaisemmin, jolloin sain rutkasti miinuksia. Mies raivosi ja oli kiukkuinen, kun oli niin väsynyt. Eipä ole mukavaa jättää kipeitä lapsia sellaisen hermokimpun hoitoon. Uhkasi myös ottaa loparit töistä, kun ei jaksa niin vähillä yöunilla. Hän pääsi vasta puolen yön jälkeen nukkumaan ja lapset herättivät aamulla ennen seitsemää.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vois olettaa, ettei lapset nyt niiiiiiiin usein ole kipeänä, että mies sen takia joutuisi burnoutiin. Itse olen yötyötä tehnyt ja syystä tai toisesta en eina ole heti työvuoron jälkeen päässyt nukkumaan enkä silti ole hajonnut. Me olemme aikuisia ja pitäisi apn miehenkin kyetä tarpeen vaatiessa erityistilanteessa valvomaan vähän pidempäänkin. Kyse lienee kuitenkin LAPSISTA. Mites esim lekurit jaksaa tuplavuoroja yms?

Minusta vähän outoa, että ap piutää tällaista ongelmana, kun tosiaan kyse ei ole jatkuvasta tilanteesta....

Kyllä se vain on miehelleni suuri ongelma, koska hän tarvitsee paljon unta. Toiset pärjäävät välillä yöunilla, mutta toiset valitettavasti ei.

Maaliskuussa lapset olivat vuoron perää kipeinä yhteensä kolmen viikon ajan. Silloin mies teki 2-vuorotyötä. Miehen iltavuoroviikolla sumplimme niin, että menin jo kuudeksi töihin parina päivänä (ei onnistu enää syksyllä) ja muina päivinä taas lähdin aikaisemmin, jolloin sain rutkasti miinuksia. Mies raivosi ja oli kiukkuinen, kun oli niin väsynyt. Eipä ole mukavaa jättää kipeitä lapsia sellaisen hermokimpun hoitoon. Uhkasi myös ottaa loparit töistä, kun ei jaksa niin vähillä yöunilla. Hän pääsi vasta puolen yön jälkeen nukkumaan ja lapset herättivät aamulla ennen seitsemää.

No ei niitä lapsia kolmea viikkoa palkallisena saa hoitaa kuitenkaan. Työantaja maksaa sen 3-4 päivää jos sitäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä siinä vakiolomakkeessa on vain maininta että henkilö xxx on ollut työssä xx-xx välisen ajan. Päiväys ja allekirjoitus.

Eli siis tuo xx-xx tarkoittaa päivämääriä? Vai kellonaikoja?

Päivämääriä.

Meillä on sovittu (pitkät työsuhteet kaikilla ko lomaketta tarvitsevilla saman työnantajan kanssa) että kun lapsi sairastuu, toinen jää kotiin ja sairauden lopussa toimitetaan koko ajalta todistus. Eli siihen tulee vaan päivämäärät, jokaiselta päivältä ei toimiteta erillistä lappua.

Päivämääriä.

Meillä on sovittu (pitkät työsuhteet kaikilla ko lomaketta tarvitsevilla saman työnantajan kanssa) että kun lapsi sairastuu, toinen jää kotiin ja sairauden lopussa toimitetaan koko ajalta todistus. Eli siihen tulee vaan päivämäärät, jokaiselta päivältä ei toimiteta erillistä lappua.

Loistavaa. Toivottavasti miehen työantajalla on vastaavanlainen lomake. Jos ei ole, niin pyydetään sitten samanlaista.

Paljon kiitoksia. Ongelma on ratkaistu. Nyt minäkin voin siis omalta osaltani keventää miehen taakkaa lasten sairastuessa neljän päivän ajalta.

Todella omituista jos työpaikallasi sellaista todistusta tarvitaan, eihän sen heille pitäisi kuulua edes että oletko yh vai et. En ole koskaan kuullutkaan moisesta, eikös tuo ole jo yksityisyyden loukkaamista tuollainen tonkiminen.. Jää ihmeessä kotiin, ei voi mieheltäsi vaatia noin rankkaa päivää.

Meidän työpaikalla poissaolot lasten sairastumisesta tehdään kirjallisena ilmoituksena jälkikäteen (etukäteen pitää tietenkin ilmoittaa pomolle) ja siinä lomakkeessa on kohta, jossa ilmoitetaan puolison nimi, työpaikka ja että on ollut töissä ko aikana. Eli oma ilmoitus riittää, ei tarvitse puolison työnantajalta todistusta asiasta. Siinä on myös kohta johon laitetana rasti, jos on yh.

Päivämääriä.

Loistavaa. Toivottavasti miehen työantajalla on vastaavanlainen lomake. Jos ei ole, niin pyydetään sitten samanlaista.

Paljon kiitoksia. Ongelma on ratkaistu. Nyt minäkin voin siis omalta osaltani keventää miehen taakkaa lasten sairastuessa neljän päivän ajalta.

Eri työpaikoilla voi olla ihan erilaiset kaavakkeet eikä niitä voi alkaa muuttamana ihan vaan pyytämällä vana tarkistakaa nyt ensin millaista miehesi työnantaja käyttää.

Mun kaverilla on sama tilanne, mies yötyössä klo 22-07 ja jos lapset sairastuu niin äiti saa olla pois töisä aamusta klo 14 saakka, koska äidin työnantajan tulkinnan mukaan se riittää yötyön jälkeiseksi uniajaksi ja äiti sitten menee iltapäiväksi tarvittaessa töihin..

Mua kiinnostaisi tietää mitä tapahtuu tilanteissa, joissa työntekijä on tällaisesta syystä aivan liian väsynyt töihin ja tapahtuu joku onnettomuus. Jos puoliso on esim. lennonjohtaja, lentokapteeni, rekkakuski tai muuta vastaavaa, jossa ns. mikrounet voivat olla kohtalokkaita.

[quote="vieras"

Mun kaverilla on sama tilanne, mies yötyössä klo 22-07 ja jos lapset sairastuu niin äiti saa olla pois töisä aamusta klo 14 saakka, koska äidin työnantajan tulkinnan mukaan se riittää yötyön jälkeiseksi uniajaksi ja äiti sitten menee iltapäiväksi tarvittaessa töihin..

[/quote]

Parempi tuokin kuin ei mitään, ei tosin riittäisi minun miehelleni.

Tuo iltapäiväksi töihin meno on aika järjetöntä. Meillä on hoitoaikasopimus lapsille tehty päiväkodin kanssa klo 6.30 - 16.30. Minä pystyisin siis olemaan töissä 2 h ja työmatkoihin kuluu tunti.

Mua kiinnostaisi tietää mitä tapahtuu tilanteissa, joissa työntekijä on tällaisesta syystä aivan liian väsynyt töihin ja tapahtuu joku onnettomuus. Jos puoliso on esim. lennonjohtaja, lentokapteeni, rekkakuski tai muuta vastaavaa, jossa ns. mikrounet voivat olla kohtalokkaita.

Työntekijä on ainakin joissakin ammateissa itse selkeästi vastuussa siitä, ettei tee työtä väsyneenä, ei siis edes liian väsyneenä. Vireystilaa pitää pystyä seuraamaan itse ja sitä kysytään melkein ensimmäisenä, jos on osallisena minkälaisessa vaan vaaratilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:

Työntekijä on ainakin joissakin ammateissa itse selkeästi vastuussa siitä, ettei tee työtä väsyneenä, ei siis edes liian väsyneenä. Vireystilaa pitää pystyä seuraamaan itse ja sitä kysytään melkein ensimmäisenä, jos on osallisena minkälaisessa vaan vaaratilanteessa.

Eli jos työntekijä ei voi nukkua sen vuoksi, että lapset ovat sairaana kotona, mutta kumpikaan ei saa vapaata töistä, koska ovat eri aikaan töissä, voiko hän kieltäytyä töiden teosta univelkaan vedoten? Jos ei voi, niin mitä ihmettä työntekijä sitten voi tehdä? Töistä ei saa olla pois, mutta ei saa tehdä töitäkään?

Eli jos työntekijä ei voi nukkua sen vuoksi, että lapset ovat sairaana kotona, mutta kumpikaan ei saa vapaata töistä, koska ovat eri aikaan töissä, voiko hän kieltäytyä töiden teosta univelkaan vedoten? Jos ei voi, niin mitä ihmettä työntekijä sitten voi tehdä? Töistä ei saa olla pois, mutta ei saa tehdä töitäkään?

Omassa ammatissani pitää kieltäytyä työvuorosta, käytännössä se tarkoittaa, että jää sairaslomalle. Toinen vaihtoehto on tehdä ei-operatiivista työtä, eli toimistohommia.

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:

Omassa ammatissani pitää kieltäytyä työvuorosta, käytännössä se tarkoittaa, että jää sairaslomalle. Toinen vaihtoehto on tehdä ei-operatiivista työtä, eli toimistohommia.

Ok, hyvä, että asia on jotenkin järjestetty. Mua vaan jäi kiinnostamaan.

Ok, hyvä, että asia on jotenkin järjestetty. Mua vaan jäi kiinnostamaan.

Siinä pitää itse olla tarkkana, ettei uuvu pikkuhiljaa niin, ettei huomaa omaa väsymystään tai toisaalta ajattele sankaroida, että kyllä minä tämän vuoron vielä sinnittelen. Katsomme toki toistemme peräänkin, että jos joku alkaa zombielta vaikuttaa, sanotaan, että sua taitaa väsyttää. Useimmiten ihmiset kyllä tajuaa itsekin, että väsymys on myrkkyä.

Ainakin päivystysvuorossa oleva lekuri saa kyllä mennä nukkumaankin välillä. Hoitsu käy sitten herättämässä, jos lääkäriä tarvitaan. Että eiköhän siinä jaksa, kun saa nukkua yöllä aina kun ehtii.

Kyllähän pakottavasta perhesyystä voi jäädä PALKATTOMALLE vapaalle koska vaan. Miksi sen työnantajan pitäisi palkkaa maksaa siitä, että sun mies saa nukkua??? Ja lapsen ollessa sairaalassa, katsotaan että sen hoito on silloin ammattilaisten toimesta järjestetty, onhan sillä sairaanhoitajat yms. siellä ympärivuorokautisesti vahtimassa. Ei työnantajalla taaskaan voi olettaa velvollisuutta palkan maksuun vaikkei nokkaansa työpaikalla näytäkään.

Ei ne teidän sairaat kakarat ole työnantajan murhe.

Miksi se mies ei voisi ottaa sairaslapsivapaata sieltä yötyöstä?

Koska ken pitäisi toimittaa työnantajalle todistus siitä, että lapsen äiti on töissä yöllä. Eikä se ole.
Mua ärsyttää, kun Suomessa tunnutaan ajattelevan, että työnantaja on joku raha-automaatti, jota voi lypsää loputtomiin. Näitä palkallisia vapaita saisi vähentää ihan surutta, niin paljon ihmiset hakevat niitä pienistäkin syistä. Voisi olla vaikka joku sellainen systeemi, että kaikki sairasloma-asiat menisi suoraan Kelalle, joka sitten maksaisi vaikka 50-70% palkasta.
Ehkä esim. pienet yritykset uskaltaisi palkatakin vähän enemmän porukkaa.

[QUOTE="alma";26550666]Koska ken pitäisi toimittaa työnantajalle todistus siitä, että lapsen äiti on töissä yöllä. Eikä se ole.
Mua ärsyttää, kun Suomessa tunnutaan ajattelevan, että työnantaja on joku raha-automaatti, jota voi lypsää loputtomiin. Näitä palkallisia vapaita saisi vähentää ihan surutta, niin paljon ihmiset hakevat niitä pienistäkin syistä. Voisi olla vaikka joku sellainen systeemi, että kaikki sairasloma-asiat menisi suoraan Kelalle, joka sitten maksaisi vaikka 50-70% palkasta.
Ehkä esim. pienet yritykset uskaltaisi palkatakin vähän enemmän porukkaa.[/QUOTE]

Tämä olisi esim. pienituloisille yksinhuoltajille taloudellinen katastrofi. He menisivät puoliväkisin sairaana töihin ja tartuttaisivat siinä sivussa myös työtoverinsa ja mahdolliset asiakkaat tai potilaat. Samoin he veisivät sairaat lapsensa hoitoon, jossa he tartuttaisivat muidenkin lapset.

Sekö olisi mielestäsi toimiva systeemi?

[QUOTE="aapee";26550745]Tämä olisi esim. pienituloisille yksinhuoltajille taloudellinen katastrofi. He menisivät puoliväkisin sairaana töihin ja tartuttaisivat siinä sivussa myös työtoverinsa ja mahdolliset asiakkaat tai potilaat. Samoin he veisivät sairaat lapsensa hoitoon, jossa he tartuttaisivat muidenkin lapset.

Sekö olisi mielestäsi toimiva systeemi?[/QUOTE]

Jos noin pienestä menee talous katastrofi-tilaan, niin sitten on jo varmaan oikeutettu johonkin toimeentulotukeen. Enhän minä ehdottanut, että ihan rahattomana tarvisi sairastaa.
Mutta ehkä tuo ehdottamani systeemi karsisi aika paljon sellaisia "vähän väsyttää" ja "ei huvita"- sairastamisia. Ja etenkin sillä voisi olla työllistävä vaikutus.

• Tykkää
Reactions: nokkimus

Yhteistyössä