Onko yövuoron jälkeen oikeus nukkumiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Ei ole oikeutta. Ja perustelu on tähän että se isä voi nukkua sitten kun äiti tulee töistä. Tämä on siis metalliliitossa.

Aika hurjalta kuulostaa, että miehen pitäisi selvitä jopa viikko töissä, jotka muuten ovat metallialan töitä, viiden tunnin yöunilla. Voipi tulla miehen työantajalle raskaat tappiot, jos joku iso kappale menee sudeksi väsymyksessä tehdyn erehdyksen takia.

Voithan saada palkatonta vapaata?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole oikeutta. Ja perustelu on tähän että se isä voi nukkua sitten kun äiti tulee töistä. Tämä on siis metalliliitossa.

Aika hurjalta kuulostaa, että miehen pitäisi selvitä jopa viikko töissä, jotka muuten ovat metallialan töitä, viiden tunnin yöunilla. Voipi tulla miehen työantajalle raskaat tappiot, jos joku iso kappale menee sudeksi väsymyksessä tehdyn erehdyksen takia.

Voithan saada palkatonta vapaata?

Jos se työnantajalle sopii ja saa ap:n työt muuten hoidettua. Kaikilla se ei ole vain ilmoitusasia.

Pakko ei ole edes antaa paitsi jos tes sallii lauseella "pakottavasta perhesyystä" eli kannattaa lukea oma tes kunnolla.

Todella omituista jos työpaikallasi sellaista todistusta tarvitaan, eihän sen heille pitäisi kuulua edes että oletko yh vai et. En ole koskaan kuullutkaan moisesta, eikös tuo ole jo yksityisyyden loukkaamista tuollainen tonkiminen.. Jää ihmeessä kotiin, ei voi mieheltäsi vaatia noin rankkaa päivää.

Edelleen, riippuu työnantajasta. Osa vaatii todistuksen, että puoliso on töissä.

Kamalaa, pakko kysyä että missä tällaista vaaditaan? En tosiaan ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, ei sillä etten uskoisi, olen vain utelias :)

Olen töissä yliopistolla. Uudessa työehtosopimuksessa sanotaan selvästi, että työantajalla on oikeus vaatia todistus siitä, että puoliso on töissä. Tosin en ole kuullut työnantajan tällaista todistusta koskaan keneltäkään vaativan.

Todella omituista jos työpaikallasi sellaista todistusta tarvitaan, eihän sen heille pitäisi kuulua edes että oletko yh vai et. En ole koskaan kuullutkaan moisesta, eikös tuo ole jo yksityisyyden loukkaamista tuollainen tonkiminen.. Jää ihmeessä kotiin, ei voi mieheltäsi vaatia noin rankkaa päivää.

Edelleen, riippuu työnantajasta. Osa vaatii todistuksen, että puoliso on töissä.

Kamalaa, pakko kysyä että missä tällaista vaaditaan? En tosiaan ole ikinä kuullutkaan tällaisesta, ei sillä etten uskoisi, olen vain utelias :)

Olen töissä yliopistolla. Uudessa työehtosopimuksessa sanotaan selvästi, että työantajalla on oikeus vaatia todistus siitä, että puoliso on töissä. Tosin en ole kuullut työnantajan tällaista todistusta koskaan keneltäkään vaativan.

Meillä on ihan vakiolomakke, koska muutaman puoliso on metallilla töissä. Varmaan pari kertaa kk näitä täytellään.

Alkuperäinen kirjoittaja luottamusmies:
Jos se työnantajalle sopii ja saa ap:n työt muuten hoidettua. Kaikilla se ei ole vain ilmoitusasia.

Pakko ei ole edes antaa paitsi jos tes sallii lauseella "pakottavasta perhesyystä" eli kannattaa lukea oma tes kunnolla.

Ei tessillä ole tuon kanssa tekemistä, laki antaa siihen mahdollisuuden.

Meillä on ihan vakiolomakke, koska muutaman puoliso on metallilla töissä. Varmaan pari kertaa kk näitä täytellään.

Minun ta vaatii myös aina selvityksen vaimon työssäolosta. Kyllä ne kunnassa pitävät käytäntöä aika huvittavana...

Alkuperäinen kirjoittaja luottamusmies:

Ei tessillä ole tuon kanssa tekemistä, laki antaa siihen mahdollisuuden.

Niin olikin lain puolelta, oikeassa olet Timppa. Hyvä kun korjasit :flower:

Näin se vaan ikävä kyllä menee. Miksi sinä et jää hoitamaan lasta?

Siksi, kun kaksi vanhempaa ei saa olla kotona yhtäaikaa sairaita lapsia hoitamassa. Ja työnantajani voi vaatia miehen työssäolosta todistuksen. En siis saa jäädä hoitamaan sairaita lapsia miehen yö- tai iltavuoroviikoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja miten on:
Mieheni aloittaa 3-vuorotyön, joten en tiedä käytäntöjä. Itse olen päivätyössä. Lapset tulevat jatkamaan normaalisti päivisin päiväkodissa. Emme ole edes ilmoittaneet päiväkodille, että miehen työssä tulee muutoksia.

Kysymykseni koskee sellaista tilannetta, että lapset sairastuvat miehen yövuoroviikolla. Onko minulla siis oikeus jäädä kotiin hoitamaan lapsia? Työnantajani voi halutessaan vaatia todistuksen toisen vanhemman työnantajalta, että tämä todellisuudessa on töissä. Voiko työnantaja siis vaatia, että mies hoitaa lapsia myös yövuoronsa jälkeen kotona?

Minulla on liukuva työaika, mutta normaalisti olen töissä klo 7-15. Aamuliukuma on klo 7-9. Yövuoron jälkeen mies ehtii kotiin vasta ennen kahdeksaa, jolloin minä pääsisin töihin vasta klo 8.30 ja kotona olisin vasta klo 17. Jos mies pääsisi nukkumaan heti klo 17, niin hän ei ehtisi ennen työvuoron alkua nukkua kuin 5 h eli hän ei saisi tarpeeksi unta. Työ on kuitenkin raskasta ruumiillista työtä, jossa on oltava skarppina, ettei mokaa mitään tai satu onnettomuuksia.

Mitä siis tapahtuu, jos jään hoitamaan lapsia kotiin miehen yövuoroviikolla ja työnantajani vaatii todistuksen miehen työssäolosta?

Palkattomana menee. Jos on iltavuorossa kahdesta kymmeneen ja sinä teet seitsemästä neljään, niin jäädessäsi hoitamaan saat kuuden tunnin palkan.

Palkan saa siltä ajalta, kun toinenkin saa palkkaa.

Mieheni aloittaa 3-vuorotyön, joten en tiedä käytäntöjä. Itse olen päivätyössä. Lapset tulevat jatkamaan normaalisti päivisin päiväkodissa. Emme ole edes ilmoittaneet päiväkodille, että miehen työssä tulee muutoksia.

Kysymykseni koskee sellaista tilannetta, että lapset sairastuvat miehen yövuoroviikolla. Onko minulla siis oikeus jäädä kotiin hoitamaan lapsia? Työnantajani voi halutessaan vaatia todistuksen toisen vanhemman työnantajalta, että tämä todellisuudessa on töissä. Voiko työnantaja siis vaatia, että mies hoitaa lapsia myös yövuoronsa jälkeen kotona?

Minulla on liukuva työaika, mutta normaalisti olen töissä klo 7-15. Aamuliukuma on klo 7-9. Yövuoron jälkeen mies ehtii kotiin vasta ennen kahdeksaa, jolloin minä pääsisin töihin vasta klo 8.30 ja kotona olisin vasta klo 17. Jos mies pääsisi nukkumaan heti klo 17, niin hän ei ehtisi ennen työvuoron alkua nukkua kuin 5 h eli hän ei saisi tarpeeksi unta. Työ on kuitenkin raskasta ruumiillista työtä, jossa on oltava skarppina, ettei mokaa mitään tai satu onnettomuuksia.

Mitä siis tapahtuu, jos jään hoitamaan lapsia kotiin miehen yövuoroviikolla ja työnantajani vaatii todistuksen miehen työssäolosta?

Palkattomana menee. Jos on iltavuorossa kahdesta kymmeneen ja sinä teet seitsemästä neljään, niin jäädessäsi hoitamaan saat kuuden tunnin palkan.

Näin se vaan ikävä kyllä menee. Miksi sinä et jää hoitamaan lasta?

Siksi, kun kaksi vanhempaa ei saa olla kotona yhtäaikaa sairaita lapsia hoitamassa. Ja työnantajani voi vaatia miehen työssäolosta todistuksen. En siis saa jäädä hoitamaan sairaita lapsia miehen yö- tai iltavuoroviikoilla.

Mun mielestä sun (tai luottarin) pitäisi keskustella henkilöstöpuolen kanssa onko talossa jotain sovittua toimintatapaa ko tilanteessa. Ja sitten vaan mentävä sen mukaan. Usein asiallinen keskustelu johtaa parempiin tuloksiin kuin kiukkuinen tappleu.

Jos viikko on rankka ettei mies pysy tolpillaan ke-to unenpuutteen takia, mä menisin neuvolaan (jos kerran senikäisiä lapsia), kertoisin tilanteen ja pyytäisin kirjoittamaan jonkinlaisen lapun että pääsee sen "pakottava perhesyy" lauselman piiriin.

mies ei saanut olla palkallisesti pois, vaikka lapsi oli sairaalassa. Tämä siitä syystä, että itse olin kotona äitiyslomalla toisen lapsen kanssa, mutta en kuitenkaan saanut mennä sairaalaan tämän pienimmän kanssa. Eli parivuotias lapsi olisi joutunut olemaan yksin sairaalassa kipeänä. No, mies otti sitten palkatonta.

Alkuperäinen kirjoittaja vastaaja:
mies ei saanut olla palkallisesti pois, vaikka lapsi oli sairaalassa. Tämä siitä syystä, että itse olin kotona äitiyslomalla toisen lapsen kanssa, mutta en kuitenkaan saanut mennä sairaalaan tämän pienimmän kanssa. Eli parivuotias lapsi olisi joutunut olemaan yksin sairaalassa kipeänä. No, mies otti sitten palkatonta.

Tuossa tapauksessa lääkäri voi kirjoittaa saikkutodistuksen jossa on kohta tyyliin"vanhemman läsnäolo välttämätön hoidon onnistumiseksi" tai siihen tapaan vaikka lapsi on sairaalassa. Jos ei kirjoita niin sitten läsnäolo ei ole pakollista.

Tosin ymmärrän että ei halua jättää lasta yksin, jolloin palkaton vapaa on se vaihtoehto.

Mä kysyisin miehen työnantajalta kirjoittaisiko se jonkun todistuksen noissa tilanteissa. Jos miehen väsymyksen vuoksi työpaikalla tapahtuu työtapaturma, siinä on äkkiä työnantaja oikeudessa vaikkei olisi varsinaisesti edes oma moka. Ja tosiaan voi tulla pahasti takkiin, jos kämmää kalliin laitteen tai osan kanssa. Jos olisin työnantaja, yrittäisin jotenkin järjestää tuon.

Alkuperäinen kirjoittaja palkanlaskija:

En ymmärtänyt tätä. Siis tarkoitatko, että saisin kuitenkin palkan aamupäivästä, vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona? Mikäs logiikka tässä sitten on? Eihän sen edes pitäisi olla luvallista, että molemmat vanhemmat ovat yhtäaikaa sairaita lapsia hoitamassa.

Mä kysyisin miehen työnantajalta kirjoittaisiko se jonkun todistuksen noissa tilanteissa. Jos miehen väsymyksen vuoksi työpaikalla tapahtuu työtapaturma, siinä on äkkiä työnantaja oikeudessa vaikkei olisi varsinaisesti edes oma moka. Ja tosiaan voi tulla pahasti takkiin, jos kämmää kalliin laitteen tai osan kanssa. Jos olisin työnantaja, yrittäisin jotenkin järjestää tuon.

Tätä minäkin olen ajatellut. Luulisi olevan miehen työantajankin etu kirjoittaa sellainen lappu, että mies on töissä, vaikkei olisikaan. Unenpuutehan vastaa humalatilaa.

Miehen tekemät kappaleet ovat satojen tuhansien eurojan arvoisia, joten kovin paljon ei viitsisi kämmäillä niiden kanssa.

Mä olin viime viikon yövuorossa...ja molemmat lapset kipeenä. Ei muuta kuin piti koittaa puolittain torkkua ja puolittain koittaa lapsia vahtia. Onneksi ne oli niin kipeitä ettei jaksaneet kuin maata. Ei tullut edes mieleen että mies ois jääny kotiin hoitamaan lapsia. Meillä ei virallisesti mun työnantaja salli molempien olla kotona mut käytännössä ne ei kyllä sitä kysele ;)
Metallipuolella aiemmin kun olin, niin piti täyttää aina lappu, jossa vakuutettiin puolison olevan työssä.

Alkuperäinen kirjoittaja BloodyEnd:
Totta kai miehelläsi on oikeus nukkua yövuoron jälkeen perus unet ja sinä jäät kotiin lapsia hoitamaan.

Höpö höpö! Työnantajasta riippuu, miten asian hyväksyy. Toiset työnantajat vaativat puolison työvuorot tiedokseen ja silloin kun on yövuorossa ja lapsi sairastuu, tiedän että työnantaja on katsonut vanhemman olleen kotona, vaikkakin pitäisi olla nukkumapäivä. Näin ollen toinen vanhemmista ei saanut palkallista sairaspäivää.

Viet sen todistuksen, että miehes on sillä viikolla töissä. Ei siihen niitä työaikoja kysytä. Yksinkertainen kysymys: onko miehesi töissä? No on, eihän se lomallakaan ole eikä työttömänä. Sitten jos menee sanomaan että se on "VAAN" yöllä töissä niin veemäinen työnantaja voi koittaa änkyillä.

Niin ja mistä se todistus haetaan, miehen työpaikalta? Pyydät todistuksen jossa näkyy että mies on töissä maanantaista sunnuntaihin, esimerkiksi. Ei sitä tarvi työaikojen tarkkuudella yksilöidä. Ei kai tässä nyt mitään ongelmaa pitäis tulla?
Miehes on töissä vaikka se onkin "VAAN" yöllä töissä.
Tähän sorsimiseen vuorotyöläisten kohdalla törmää usein, kun ei normityötä tekevät ymmärrä, että myös vuorotyöläisellä on oikeus VUOROKAUSILEPOON vaikka se olisikin eri aikaan kuin normaaleilla ihmisillä. Ei se yövuoron jälkeinen päivä ole mikään "vapaapäivä" vaan silloin on pakko nukkua, etenkin jos seuraavanakin yönä menee töihin.

Älyttömiä juttuja.

Jos joku muuta väittää niin voi ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun.

Siis, vielä kerran :D sulta vaaditaan todistus miehen työssäolosta, ei_miehen_työvuorolistoista. Hitto vie, ihan yhtälailla se mies saattaa tehdä päivävuoroa sillä viikolla, eikö, jos on kolmivuorolaisesta kyse.
Todistus PELKÄSTÄÄN työssäolosta.

Vois olettaa, ettei lapset nyt niiiiiiiin usein ole kipeänä, että mies sen takia joutuisi burnoutiin. Itse olen yötyötä tehnyt ja syystä tai toisesta en eina ole heti työvuoron jälkeen päässyt nukkumaan enkä silti ole hajonnut. Me olemme aikuisia ja pitäisi apn miehenkin kyetä tarpeen vaatiessa erityistilanteessa valvomaan vähän pidempäänkin. Kyse lienee kuitenkin LAPSISTA. Mites esim lekurit jaksaa tuplavuoroja yms?

Minusta vähän outoa, että ap piutää tällaista ongelmana, kun tosiaan kyse ei ole jatkuvasta tilanteesta....

Yhteistyössä