Onko kenelläkään kokemusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten pidän puoliani "huuhkajan" kynsissä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten pidän puoliani "huuhkajan" kynsissä?

Vieras
vmäisestä työnantajasta ja sairaan lapsen hoidosta,kyseessä kaksi pientä sairasta lasta.
Miten sellaisessa tapauksessa on käytäntö,jos esim.
äidillä on aamulla töihin meno ja isä on yövuorossa(monta yötä peräkkäin) ja aamulla äiti lähtee aikaisemmin töihin kuin isä palaa töistä.
Voiko työnantaja vaatia äitiä tulemaan töihin heti sen jälkeen kuin isä on tullut kotiin?
Eli et isä ei voisi nukkua yövuoron jälkeen ennen seuraavaa vuoroa?
Voiko tällaisessa tapauksessa äiti jäädä kotiin hoitamaan lapsia jos on lääkärin todistuksen saanut? Sillä isähän periaatteessa on läsnä,mutta käytännössä ei ole kun nukkuu,jotta jaksaa seuraavaan vuoroon lähteä.
Löydänkö mistään tälle asialle "laki pykälää"?

minkä työehtosopimuksen piirissä olet? Soittaisin liittoon ja kysyisin. Tuo varmaan aika hankala tilanne, kun periaatteessa ei ole oikeutettu olemaan kotona jos toinenkin on. Verrataan esim. jos sinä aamuvuorossa niin ethän senkään jälkeen käy nukkumaan. Paperilla voidaan siis olettaa vastaavaa miehesi kohdalla, eli ei yövuoron jälkeen tarvii heti nukkua vaan nukkuu sitten kun tulet kotia. Käytännössähän se ei juuri mahdollista ja ei kovin inhimillistäkään. Mutta jos sun työnantaja haluaa viilata pilkkua niin pahoin pelkään että sun mentävä heti töihin kun mies tulee... Mutta tää ei ole ihan täysin faktaa, vaan sellaista omaa päätelmää mitä olen oppinut. Olen luottamusmies omalla työpaikallani...

Sekava juttu. Onko lapsi siis yksin kotona työvuorojen vaihdossa ? Sehän on jo väärin vanhemmilta. Vuorokaudessa on 24 tuntia ja yövuoro yleensä 8 tuntia. Nukkumisaikaa on siis yhteensä 16 tuntia jäljellä, joka täytyisi järjestellä isälle, Miksi isä ei voi hakea vastaavasti saikkua lasten takia. Ymmärrän kyllä työnantajaakin ja työtehtävät kummallakin vaikuttavat asian järjestelyyn. Minusta se jääkotiin tarvittaessa, jonka työstä on työtehtävien mukaan helpompi jäädä pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sekava juttu. Onko lapsi siis yksin kotona työvuorojen vaihdossa ? Sehän on jo väärin vanhemmilta. Vuorokaudessa on 24 tuntia ja yövuoro yleensä 8 tuntia. Nukkumisaikaa on siis yhteensä 16 tuntia jäljellä, joka täytyisi järjestellä isälle, Miksi isä ei voi hakea vastaavasti saikkua lasten takia. Ymmärrän kyllä työnantajaakin ja työtehtävät kummallakin vaikuttavat asian järjestelyyn. Minusta se jääkotiin tarvittaessa, jonka työstä on työtehtävien mukaan helpompi jäädä pois.

Eihän isä voi hakea saikkua, koska yötöissä ja yöllä äiti kotona... Ymmärsin että äiti saa saikkua sen ajan kun lapset joutuisivat olemaan keskenään. Mutta kun isä tulee kotiin on äidin mentävä töihin.

Missä on yövuorot 8 tuntia? 10, 11 ja 12 tuntia on kyllä mun mielestä normaalia. Ite oon kyllä tehny¨15 tuntisiakin "yövuoroja". Sillon työaika oli 17-07.

Mun mielestä on kohtuutonta oletaa että isä lopettaa työvuoron esim. 07 ja pääsee nukkumaan ehkä 16.00 ja töissä pitäis olla taas joskus 21 paikkeilla.

Liittoon kannattaa olla yhteydessä tai jos ei liittoon kuulu niin selvittää asia omasta työsuojelupiiristä.

Miksi työnantajalle yleensä tarttee kertoa miehen työpaikasta ja työajoista yhtään mitään.
Ei tulisi tällaisia ongelmia..Voisi jäädä kotiin itse sairaslomatodistuksella kun siltä tuntuu ja
mies saisi nukkua yövuorojensa välillä..

Tässä aloituksessa on mennyt vähän asiat sekaisin. Kysytään voiko äiti odottaa kunnes isä on tullut töistä ja heti perään isän nukkumisesta. Miten normaalitilanteessa lasten ollessa terveitä toimitaan perheessä ? Meneehän ilmeisesti isä nukkumaan joka tapauksessa oli lapset sairaita tai terveitä. Vai onko nyt kysymys siitä, että lapsia ei ole voinut viedä päivähoitoon sairauden vuoksi ja siksi on poikkeustilanne. Tätä ap:n jutussa ei ollut mainittu lainkaan. En tajua myöskään sitä, miksi olisi pakko mennä heti nukkumaan yövuorosta tultua. En minäkään mene päivävuorosta tultuani heti nukkumaan, vaan olen useita tunteja valveilla, vaikka teen vuorotyötä.

Silloin kun lapset ovat terveitä ovat hoidossa,lapset ovat alle 2 vuotiaita. Äiti vie ja isä hakee kun on herännyt. Isä tekee pelkkää yövuoroa työaika 12h ja matkat päälle joten työpäivän pituus käytännössä on 14h, yleensä 6-8 yövuoroa peräkkäin ja sitten pitkiä vapaita. Äidin työaika 8h + matkat päälle joten työpäivän pituus käytännössä on 10h. Minusta on aika kohtuutonta vaatia miestä tekemään 12h työvuoron ja olla sairaiden lasten kanssa päivä ja lähteä töihin samoille valvomisille. Eihän se ole kovin turvallistakaan. Äidin on helpompi jäädä työnsä puolesta kotiin, niin kuin myös rahallinen menetys ei ole niin suuri,kuin että isä jäisi kotiin. Kiitos näistä kommenteista, joita on tullut. Viisain kun soitan liittoon maanantai aamuna ja kysyn asian sieltä. Nyt keskityn hoitamaan noita lapsia. Mukavaa ja aurinkoista päivän jatkoa!

Tässä aloituksessa on mennyt vähän asiat sekaisin. Kysytään voiko äiti odottaa kunnes isä on tullut töistä ja heti perään isän nukkumisesta. Miten normaalitilanteessa lasten ollessa terveitä toimitaan perheessä ? Meneehän ilmeisesti isä nukkumaan joka tapauksessa oli lapset sairaita tai terveitä. Vai onko nyt kysymys siitä, että lapsia ei ole voinut viedä päivähoitoon sairauden vuoksi ja siksi on poikkeustilanne. Tätä ap:n jutussa ei ollut mainittu lainkaan. En tajua myöskään sitä, miksi olisi pakko mennä heti nukkumaan yövuorosta tultua. En minäkään mene päivävuorosta tultuani heti nukkumaan, vaan olen useita tunteja valveilla, vaikka teen vuorotyötä.

Oletkohan itse ymmärtänyt aloituksen hieman väärin? Minusta se oli ainakin aivan selkeä. Valitettavasti en vain osaa auttaa asiaan. Toivottavasti selviää. Voimia!

Kuule, on ihan eri juttu tehdä yövuoro, kuin päivä tai vaikkapa ilta. Itse yövuoron jälkeen saatoin nukkua kotiin tulosta klo 18.

Yhteistyössä