Jos lapsi sairas, tarvitseeko muiden työpaikkaan viedä todistus etttä mies TÖISSÄ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kujakatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kujakatti

Jäsen
01.02.2008
160
0
16
Itse teen keikkkaa entiseen työpaikkaani näin hoitvapaalla, mutta tänään tuli tosiaan siellä puheeksi, että käytäntö on seuraava: jos lapsi sairastuu ja äiti jää kotiin hoitamaan sairasta alle 10 v lasta, joutuu isä toimitttamaan työnantajaltaan todistuksen että ollut työssä ko. aikana.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Onko siis kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja kujankatti:
Alkuperäinen kirjoittaja mirkamaria:
tarvii lohjan sairaalaan ainaski,ku oon siel töis...tyhmä käytäntö |O

Näemmä siis hoitoalallalla (paljon julksitasektoria) yleisempää.

ei meillä Vihdissä ainakaan. Vaikka Lohjan kanssa paljon yhteystyötä tehdäänkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

ei meillä Vihdissä ainakaan. Vaikka Lohjan kanssa paljon yhteystyötä tehdäänkin :)

epäreiluu |O

no ei ihan vastaavaa oo ollut mutta mä sain valituksia siitä kun mun mies tai ex ei jäänyt kotio sairaan lapsenkanssa vaan se olin aina minä. lapsi oli aika useesti kipee yhdessä välissä,entiä mikä kuppajainen tarhassa iti. työnantaja oli sitä mieltä että miehen olisi pitäny jäädä hoitaan lasta kun meillä on yhteishuoltajuus. minkäs mä sille sit voin jos mies ei sitä hoida tai hoitanut. aina mulla sairaslomatodistus kuitenkin oli. enkä yksinhuoltajuuttakaan ole saanut,mies ei kiusallakaan sitä antanut eikä anna edelleenkään paitsi siinätapauksessa että voi lopettaa elatusmaksujen maksamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

epäreiluu |O

tosin tämä käytäntö on ollu nyt noin 1,5 käytössä,eli uus juttu. :p

Jep, tuttua hommaa on. Mies oli lapsen kans kotona (lapsi sairas) ja minä töissä. Jouduin pyytään työnantajalta todistuksen että olen oikeasti töissä näinä päivinä joina mies kotona. Miehen töissä on kuulemma joskus harrastettu paljonkin sitä että ilm. töihin, ollaan kipeinä lapsen kaa mutta oikeesti rouva on työtön - kotona, lapsi päiväkodissa - herra laiskuuttaan kotona.

On tuo aika hullua, itse en lastani miehen kanssa jättäisi sairastamaan koska ei siihen ole kykeneväinen. Ei sen takia että itse muka olisin korvaamaton, mutta olkoon siihen omat syynsä.
Joten ei se vaan noin elämässä mene jotta jompikumpi vanhemmista jää hoitamaan.
Meilläkin kun aloitin työt sanottiin että käytäntö on että lapsen sairauden takia poissaolot pyritään jakamaan tasan isän ja äidin kanssa. Sanoin suoraan pomolle ettei näin meillä tule koskaan käymään ja se siitä. Lapsien kanssa olen joutunut onneksi vähän olemaan poissa ovat ollee yllättävän terveitä ainakin toistaiseksi.

Olen kuullut että tämmöistä jossain on, ja ekana tulee mieleen onko se edes laillista pyytää tuommosta kuponkia. Kyselkääs liittojenne lakimiehiltä.

Mitä jos mies on esim. juoppo? Pitääkö viedäö todistus että kännissä oli? Taikka lesken viedä kuolintodistus? Tai jos mies on matkalla, työ- taikka huvi-, pitääkö lähteä Kanadasta tulemaan?

No nää on vähän vitsillä, mutta minä en suostuisi moista kuponkia toimittamaan.

Eli tällä käytännöllähän varmistetaan että toinen vanhempi on töissä kun toinen vanhempi hoitaa kotona kipeää lasta, eikä käy niin että se joka on saanut sairaslomaa kipeän lapsen takia niin toinen olisikin esim. vapaapäivällä

Alkuperäinen kirjoittaja Tättähäärä:
Eli tällä käytännöllähän varmistetaan että toinen vanhempi on töissä kun toinen vanhempi hoitaa kotona kipeää lasta, eikä käy niin että se joka on saanut sairaslomaa kipeän lapsen takia niin toinen olisikin esim. vapaapäivällä

näin just,tarkotus ei oo että molemmat vanhemmat kotona hoitamassa kipeää lasta.

Epäkohtana tässä on se, että opiskelija jää aina kotiin hoitamaan lasta. Eli jos mies opiskelee, niin hänen on jäätävä hoitamaan lasta, vaikka olisi tenttipäivä.

Itse teen keikkkaa entiseen työpaikkaani näin hoitvapaalla, mutta tänään tuli tosiaan siellä puheeksi, että käytäntö on seuraava: jos lapsi sairastuu ja äiti jää kotiin hoitamaan sairasta alle 10 v lasta, joutuu isä toimitttamaan työnantajaltaan todistuksen että ollut työssä ko. aikana.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Onko siis kokemuksia?

Itse asiassa lähes kaikissa työehtosopimuksissa tätä edellytetään. On sitten asia erikseen, pyytävätkö työnantajat tätä todistusta. Itse en ole koskaan työntekijältä pyytänyt.