Yksinhuoltajat, miten toimitte jos joudutte vaikka sairaalaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Littledeath
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Littledeath

Aktiivinen jäsen
20.07.2010
7 122
2
36
Pohjois-Pohjanmaa
Mut oltais perjantaina otettu osastolle, mutta en mä sinne voinut mennä kun ei ollut lapselle hoitopaikkaa. Mun olo on jo parempi, mutta jäi mietityttämään tuo että mitä vaihtoehtoja olisi, jos olisi niin huonossa kunnossa että parempi olis olla sairaalassa..

Enpä tiedä, toistaiseksi on lasten isä mukana kuvioissa että hän varmaan voisi lapset ottaa luokseen. Tosin kouluaikaan voisi tuottaa vähän hankaluuksia että miten lapset sitten pääsevät kouluun. Isänsä asuu 15km päässä enkä välttämättä luottaisi siihen että aamulla olisi viemässä lapsia kouluun. Kaipa se sossu viime kädessä jotenkin asian järjestäisi jos muuta hoitajaa ei löytyisi. Täytyy kyllä myöntää että joskus asia käynyt mielessä ja ahdistaahan se kun tukiverkkoja ei ole lasten isää lukuunottamatta.

Mäkin oon ajatellut että sossun olis varmaan pakko auttaa. Tuntuis kyllä niin pahalta laittaa vuoden ikäinen jollekin vieraalle hoitoon.

Mulla on tukiverkkona mun oma äiti, mutta hänkin on nyt syöpähoidoissa, ja esimerkiksi perjantaina oli niin huonossa kunnossa ettei hän olisi kyennyt lasta ottamaan.

Isälleen tai jonkun ystävän hoiviin. Sosiaalisen verkoston ei tarvitse olla laaja, mutta sen on hyvä olla kiinteä ja koostua turvallisista ihmisistä. Suku asuu kaukana, joten ystävät ovat sitäkin tärkeämpiä.

Jos olisi kyse parista päivästä ja etenkin koulujen aikaan niin varmaankin pärjäisivät keskenäänkin, ei tarvitsisi olla koulusta pois. Näin loma-aikana tai jos kyse pidemmästä ajasta, voisivat mennä isälleen (asuu eri paikkakunnalla).

En ole yksinhuoltaja, mutta miehen työ on sen luonteista, että aina pari viikkoa putkeen olen yksin lasten kanssa. Tuollaisessa tilanteessa kyllä omat vanhemmat saisivat luvan hoitaa, tai jos olisivat jossain esim. matkoilla, niin veljelle vaan... eiköhän se pärjäisi. Kavereilta en oikein viitsisi kysyä, heillä on omatkin lapset hoidettavana.

Kavereille tai sukulaisille.
Hätätilanteessa äitini tai isoäitini voisi varmasti lentää tänne hoitamaan lastani.

Jos sossuun joutuu tollasessa tilanteessa turvautuun niin eikö ne laita lapsen siksi aikaa jonnekin perhekotiin tmv?

Kun piti päästä lääkäriin, lapsi meni lapsen isän äidille siksi aikaa. Jos olisi pidempi aika kyseessä, olisi mennyt joko isälleni tai äidilleni, mahdollisesti tädilleni tai mummolleni. Ehkä vaihtaen paikkaa vähän hoitajien menojen mukaan, mutta kaikki tuttuja kuitenkin.

Jäin vain miettimään, että miten pärjäät yksin lapsen kanssa, jos voit niin huonosti? Onko sinulla edes lyhytaikaista apua, jotta saisit levätä?

Tänään onneksi jo ihan ok. Paitsi lapsi ite sairastui viime yönä. Sain kunnon särkylääkkeet niin olen pärjännyt :) Sillon kyllä oli melko tuskaa kun lapsen kanssa molemmat oltiin noro-viruksessa.
Usein mun äiti ja hänen miehensä ovat apuna, mutta nyt kun äiti sairastaa syöpää niin hän ei pysty lapsen kanssa olemaan silloin kun sytostaatit menee..

No, olen siitä onnekkaammassa asemassa, että mulla on ihanat vanhemmat, jotka ovat vielä sen kuntoisia ja eläkkellä, että pystyvät hoitamaan pidemmänkin aikaa. Lapsen isäkin on samalla paikkakunnalla, mutta sen hoidon kanssa olis varmaan vähän niin ja näin, että uskaltaisko laittaa pidemmäksi aikaa, kun ei tiedä, koska se kaljapullo aukeaa tai hermo palaa... Välillä sitä miettii, että kuinka hukassa mä olisin ilman mun vanhempia ja olen todellakin kiitollinen ja paremmassa asemassa, kuin moni "kanssasisareni", jotka on niin totaaliyksin, kun olla ja voi. Vaikka itselläkin on välillä sellanen olo tuon yhden kanssa, että hoh hoijaa, niin en hitto vie valita, vaan nostan kyllä hattua niille, joilla noita huollettavia on enemmän ja ilman tukiverkkoja. Sisunaisia olette! :hug:

Jos olisi kyse parista päivästä ja etenkin koulujen aikaan niin varmaankin pärjäisivät keskenäänkin, ei tarvitsisi olla koulusta pois. Näin loma-aikana tai jos kyse pidemmästä ajasta, voisivat mennä isälleen (asuu eri paikkakunnalla).

Minulle sanottiin vastaavassa tilanteessa päivystyksessä, että tekevät kaikista alle 18-vuotiaista lastensuojeluilmoituksen jos ei ole järjestetty hoitoa. Itselläni oli 15-vuotias kotona ilta-aikaan, seuraavana päivänä olisi mennyt koulun jälkeen sukulaiselle. Paranin tuon kuultuani äkillisesti ja menin seuraavana päivänä osastohoitoon. Todella tujuja särkylääkkeitä kirjoittivat kuitenkin kotiin, ikään kuin olisin ollut "hoitokuntoinen" niiden kanssa.. :/ Kyse oli siis osastohoitoavaativasta kroonisen kivun hoidosta. Osastolla ei taasen kukaan kysynyt lapsen hoidosta.

Mäkin oon ajatellut että sossun olis varmaan pakko auttaa. Tuntuis kyllä niin pahalta laittaa vuoden ikäinen jollekin vieraalle hoitoon.

Mulla on tukiverkkona mun oma äiti, mutta hänkin on nyt syöpähoidoissa, ja esimerkiksi perjantaina oli niin huonossa kunnossa ettei hän olisi kyennyt lasta ottamaan.

Heips, kysy Chefiltä. Muistaakseni hän kertoi, miten aikoinaan järjesti MLL:n kautta hoitajat lapselle.

[QUOTE="miimu";26443225]Minulle sanottiin vastaavassa tilanteessa päivystyksessä, että tekevät kaikista alle 18-vuotiaista lastensuojeluilmoituksen jos ei ole järjestetty hoitoa.[/QUOTE]

Aikamoiselta liioittelulta kuulostaa kun moni muuttaa esim. koulun perässä omilleen jo 16-17-vuotiaana toiselle paikkakunnalle. Tehdäänköhän näistäkin lastensuojeluun ilmoituksia... mulla esikoinen kohta 16v ja yläaste juuri päättynyt (nuoremmat 13v ja 10v).

Aikamoiselta liioittelulta kuulostaa kun moni muuttaa esim. koulun perässä omilleen jo 16-17-vuotiaana toiselle paikkakunnalle. Tehdäänköhän näistäkin lastensuojeluun ilmoituksia... mulla esikoinen kohta 16v ja yläaste juuri päättynyt (nuoremmat 13v ja 10v).

Tätä yritin tälle hoitajallekin selittää, ja kävi vielä asian varmistamassa kollegalta :O Jos lapsi asuu kotona, niin tämä oli heidän käytäntönsä (iso sairaanhoitopiiri). En oikeasti uskaltanut ottaa sitä riskiä, vaan lähdin kivusta itkua vääntäen kotiin. Oma teinini on ollut vuorotyöni vuoksi kotona ihan yksin, ei auttanut sekään selitys.. No, työtäänhän he vain tekivät..

Toivon, että mun vanhemmat hoitaisi. Pakon edessä. Mä oon miettinyt tota monta kertaa. Lasten isä tai hänen sukunsa ei ole nähnyt lapsia yli vuoteen eikä heitä taida kiinnostaa. On mulla kavereita, lähes kaikki myös yksinhuoltajia, heistä ehkä joku voisi ottaa jos olisi kyse muutamasta päivästä. Jos joku pidempi aika niin... en tiedä. Joskus kysyin äidiltä, että mitäs jos kuolen. Ei luvannut ottaa lapsia :( eli lastenkotiin ne joutuis...

Yhteistyössä