Sukulaisjuntit meinaavat tuoda juhliimme omat eväät, kun tarjoamme vain kasvisruokaa!

  • Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt kokki
  • Ensimmäinen viesti
Mä ymmärrän allergiat ja uskonnolliset syyt, mut sitä en ymmärrä et karppi tarjoo vaan karppiruokaa, vege vain vege ruokaa jne jen..

Juhlat on meillä vieraita varten, tarkoituksena saada läheiset kasaa ja viettää aikaa porukalla, nauttien siitä olemisesta ja se sisältää myös hyvää ruokaa ja juomaa..

Joten kyllä, mä valmistan ruuat sen mukaan et kaikille on jotain mitä syödä, en sen mukaan et joku asia ei nyt sovi mun ajatusmaailmaan tms.

Jos asenne on toi, toisin minäkin sinne ne pihvit ja varmaan kettuillakseni oman grillinkin.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: TriplaIsä
[QUOTE="vieras";26438278]Sitä syödään, mitä tarjotaan. Jos ei kelpaa, ollaan syömättä. Ei yhdessä päivässä nälkään kuole. Mä en ainakaan kehtaisi mennä vaatimaan itselleni mitään erityiskohtelua.[/QUOTE]

mutta joskus on hyvä ajatella vähän pidemmälle kuin oma napa.
 
"vieras"
Mä ymmärrän allergiat ja uskonnolliset syyt, mut sitä en ymmärrä et karppi tarjoo vaan karppiruokaa, vege vain vege ruokaa jne jen..

Juhlat on meillä vieraita varten, tarkoituksena saada läheiset kasaa ja viettää aikaa porukalla, nauttien siitä olemisesta ja se sisältää myös hyvää ruokaa ja juomaa..

Joten kyllä, mä valmistan ruuat sen mukaan et kaikille on jotain mitä syödä, en sen mukaan et joku asia ei nyt sovi mun ajatusmaailmaan tms.

Jos asenne on toi, toisin minäkin sinne ne pihvit ja varmaan kettuillakseni oman grillinkin.. :D
Entä jos on uskonnollisista syistä vege?
 
"hmm"
Liha ei ole terveyden kannalta välttämättömyys, vihannekset ovat.

Terv. kasviksia ruokavaliossaan suosiva lihansyöjä
No itse asiassa proteiini on ihmiselle välttämätöintä. Ihminen selviäisi ihan hyvin pelkällä lihalla (ja niin on monet selvinnytkin, esim. inuiitit). Pelkillä vihanneksilla ei kauaa eläis, liian vähän energiaa eikä yhtään proteiinia.
 
"Minä vaan"
Minulla ei olisi mitää ko. Tarjoilua vastaan, mutta allerginen lapseni ei tod. näk. voisi syödä juuri mitää. Allergiat ovat kohdistuneet juuri pahiten he-vi ryhmään. Ottaisin hänelle mukaan huomaamattomat eväät, tämän kyllä teen ylensä oli juhlissa millainen menuu tahansa, jos en varmaksi tiedä tarjoilun sopivuudesta.
 
"Pipa"
[QUOTE="vieras";26438278]Sitä syödään, mitä tarjotaan. Jos ei kelpaa, ollaan syömättä. Ei yhdessä päivässä nälkään kuole. Mä en ainakaan kehtaisi mennä vaatimaan itselleni mitään erityiskohtelua.[/QUOTE]

Mä alan koko ajan enemmän ymmärtää; vannoutuneiden kasvissyöjien juhlissa, niissä sellaisissa, missä tarjotaan vaan sitä mikä itsestä on eettisesti tai muuten ok, ei olekaan pääasia se että olisi mukavaa ja kaikki nauttisivat vaan se ettei kukaan sentään yhdessä päivässä kuole.

No nythän tämä aukeaa ihan erilailla. Ei tosiaan kuole yhdessä päivässä, ei vaikka ei söisi ollenkaan! Juomisiakaan ei kannattane tarjota, koska jokainen voi kotona ensin itse juoda jos haluaa, tai mennä mäkkärin tai baarin kautta kotiin.

Ei pidetä missään nimessä kivaa yhdessä, vaan näytetään muille, ettei ne kuolisi jos eläisivät meidän lailla, ja sitäpaitsi meidän tapa on nii-in paljon parempikin!
 
"vieras"
Miten tästä on saatu niin pitkä ketju? D: Toivota heidät lämpimästi tervetulleiksi omine eväineen, jos ei teidän kasviskalapöperöt kelepaa. Noloahan se heille on, jos ne siellä juhlissa aikoo mussuttaa omia makkaroitaan xD
Osaa kyl olla hankalia vieraita, voishan ne kotona ennen lähtöä syödä tai juhlien jälkeen ja varmaan sieltä löytyy jotain syötävää niillekin et pärjää juhlien ajan. :S Et tietenkään jätä juhlia järjestämättä. Jätä sitten vaikka kutsumatta, jos et halua että ne tulee sinne valittamaan ettei oo liharuokaa ja haastaa riitaa. On se outoa, jos eivät tuossa 10 vuodessa ole sitä asiaa hyväksyneet, että ootte kasvissyöjiä ja tarjoatte kasvisruokaa ja joskus kalaakin.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26438285:
Melko hypoteettinen tilanne mutta tähänkin on olemassa vaihtoehto:
Juhlakutsua ei ole pakko ottaa vastaan.
Siis jos äitisi/paras kaverisi/vaimosi/serkkusi kutsuisi syömään ja paikalle päästyäsi huomaisit että tarjolla on kasvislasagnea, niin mitä? Lähtisit nakkikioskille? Vai kysytkö aina etukäteen menun että tiedät mennäkkö vai ei? :D Vaaditko myös kahvituksiin lihapiirasta vai kelpaako kahvin kanssa kasvisruokavalio? :D
 
Mä en nyt ollenkaan tajua tässä sitä että mitä te lihansyöjät (ei siis sekasyöjät) haluatte että teille tarjotaan? Jos mä kutsun ruokavieraita, mä pyrin tekemään niille mahdollisimman herkullista ruokaa.
Jos joku välttämättä haluaisi lihaa, ostaisin valmisruokaa (?) koska en todellakaan osaa mitään liharuokia tehdä eikä miehenikään osaa vaikka lihaa syökin esim. töissä. Hän kyllä joskus grillaa, mutta hiiligrilli tuppaa tekemään hiillostettua ruokaakin :D En voi ymmärtää miten joku haluaisi VALMISRUOKAA! eikä jotakin tosi hyvää vaivalla tehtyä ateriaa. Vai oletatteko että joka vege osaa tehdä pihvin. Mä en osaa edes ostaa sellaista, kun en tiedä mikä on hyvää. Jotkut lihat kuulemma eivät ole.
Mä pyrkisin varmistamaan mielummin vieraiden viihtyvyyden hyvällä ruoalla enkä jollain valmismössöllä. Vai riittääkö joku nimellinen keittokinkkuklöntti jonkun indonesialaisen menun rinnalle, vaikka se ei siihen yhtään sopisikaan. Vai vaaditteko lisukkeetkin erikseen? Tai ostanko Kokkikartanon valmislootaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Carnival of Sins
"vieras"
[QUOTE="Pipa";26438361]Mä alan koko ajan enemmän ymmärtää; vannoutuneiden kasvissyöjien juhlissa, niissä sellaisissa, missä tarjotaan vaan sitä mikä itsestä on eettisesti tai muuten ok, ei olekaan pääasia se että olisi mukavaa ja kaikki nauttisivat vaan se ettei kukaan sentään yhdessä päivässä kuole.

No nythän tämä aukeaa ihan erilailla. Ei tosiaan kuole yhdessä päivässä, ei vaikka ei söisi ollenkaan! Juomisiakaan ei kannattane tarjota, koska jokainen voi kotona ensin itse juoda jos haluaa, tai mennä mäkkärin tai baarin kautta kotiin.

Ei pidetä missään nimessä kivaa yhdessä, vaan näytetään muille, ettei ne kuolisi jos eläisivät meidän lailla, ja sitäpaitsi meidän tapa on nii-in paljon parempikin![/QUOTE]
Minä olen sekasyöjä, mutta en ala kyläpaikassa vaatimaan juuri itselleni mieluista ruokaa vaan syön sitä mitä emäntä/isäntä tarjoaa. Jos kaikki tarjolla oleva on mielestäni vastenmielistä, en syö mitään, mutta en myöskään tee mitään numeroa asiasta.
 
[QUOTE="hmm";26438322]No itse asiassa proteiini on ihmiselle välttämätöintä. Ihminen selviäisi ihan hyvin pelkällä lihalla (ja niin on monet selvinnytkin, esim. inuiitit). Pelkillä vihanneksilla ei kauaa eläis, liian vähän energiaa eikä yhtään proteiinia.[/QUOTE]

:O
Vieläkö tämmöisiä mielipiteitä löytyy? Sodastakin on jo niin kauan.
 
[QUOTE="vieras";26438369]Siis jos äitisi/paras kaverisi/vaimosi/serkkusi kutsuisi syömään ja paikalle päästyäsi huomaisit että tarjolla on kasvislasagnea, niin mitä?[/QUOTE]
Söisin tietysti koska olen kohtelias. Ties vaikka olisi ihan hyvääkin.
Olenhan suvaitsevainen toisin kuin lihapadasta periaatteen vuoksi kieltäytyvät parsahihhulit.
 
Elli Karamelli
Valmistan itsekin usein kasvisruokaa, mutta kyllä silti toivon, että kasvisruoan rinnalla on vaihtoehtona myös liha-kala- tai kanaruokaa. Minusta kärjistät aivan liikaa ja sorrut kärjistäessäsi naurettavuuksiin. On aivan tarpeetonta haastaa riitaa aukomalla turpavärkkiään kuin kiimainen kameli aina, jos joku vähänkään viittaa lihaan. Kyllä se sinun tai aloittajan (ellette ole sama henkilö) perseennuolentakin lihansyönnistä käy, en minä sillä... mutta ennemmin söisin sitä kyljystä kuin lipoisin paskaista ahteriasi.
 
"harmaa"
Mun mielestä tähän on ihan looginen selitys: kasvissyönti perustuu eettisiin ja ekologisiin arvoihin. Kasvissyöjä ei syö lihaa, koska se ei sovi hänen arvoihinsa.

Sekasyöjä sen sijaan on nimensä mukaisesti sekasyöjä. Eli syö lihaa, kalaa ja kasviksia. Sekasyöjä voi syödä noista mitä vain, myös niitä kasviksia, ja kyllä, myös pelkkiä kasviksia. Siitä ei seuraa mitään outoa (eettistä ongelmaa tai kipuja)

Käytännössähän on nimittäin niin, että pitkään kasvissyöjänä ollut ei voi tuosta vain syödä lihaa, siitä tulee kipeäksi.
Tykkään!
 
puolivege
Mitä sitten?Kuten sanoin, uskonnolliset syyt ymmärrän.
Mutta et ymmärrä moraalisia syitä? No, ehkei sitä voi sinulta olettaakaan jos moraalikäsityksesi sallii myös isäntäväelle kettuilun niin, että mennään paikalle järjestämään epävirallinen mielenosoitus oman grillin ääreen? Oletko koskaan kuullut sellaista sanaa kuin kunnioitus? Vai kuulutko nykynuorisoon, joiden mielestä sitä tarvitaan vain jeestyyppejä kohtaan?

Onhan se ymmärrettävää, että vouhot kääntyvät palvomaan uskonnollisin menoin lihansyöntiä aikana, jolloin koko nykymuotoisen lihansyönnin tulevaisuus on vaarassa. Mutta moraalista se ei ole, eikä edes järkevää.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26438400:
Söisin tietysti koska olen kohtelias. Ties vaikka olisi ihan hyvääkin.
Olenhan suvaitsevainen toisin kuin lihapadasta periaatteen vuoksi kieltäytyvät parsahihhulit.
Mutta vegetaristin ateriatarjontaan et voisi suhtautua suvaitsevaisesti vaan vinkuisit porsaanpersettä tarjolle? Suvaitsevaisuus ja uteliaisuus uusia ruokalajeja kohtaan ei ulotu vegetaristeihin? Viddu mitä juntteja on olemassa..
 
[QUOTE="vieras";26438418]Mutta vegetaristin ateriatarjontaan et voisi suhtautua suvaitsevaisesti vaan vinkuisit porsaanpersettä tarjolle? Suvaitsevaisuus ja uteliaisuus uusia ruokalajeja kohtaan ei ulotu vegetaristeihin? Viddu mitä juntteja on olemassa..[/QUOTE]
Juurihan sanoin että söisin kohteliaisuuttani :headwall:

Oletko ajatellut tehdä jotain tuolle pahalle porsaanpersefetissillesi?
 
"emu"
No niin, jos siis vierainasi olisi niitä kannibaaleja jotka närppisivät possuasi nyrpeinä, niin sinua surettaisi kovasti ettet heille ollut ihmislihaa varannut?
joo, niin surettaisi, ihan liikaa. nolon tilanteen välttämiseksi toimisin näin. koska lihansyöjien liha ei oo hyvästä ja saa vatsan sekaisin niin tarjoaisin näille mielikuvitusystävilleni puhtaalla kasvisravinnolla eläneen ihmisen lihaa riiputettuani sitä kerrostalomme parvekkeella ensin pari viikkoa lihan mureuttamiseksi.

olisin voinut jättää myös tuon turhan kärjistämisesi huomiotta ja todeta että olen sanonut jo tässä ketjussa, että kohdallani on kyse vieraanvaraisuudesta ja hyvään tunnelmaan pyrkimisestä tarjolla olevien vaihtoehtojen muodossa, mutta toit nyt itse toisen kerran tuon lapsellisen esimerkin ihmissyöjistä esiin niin menköön näin.
 
hhm
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26438063:
Nimenomaan. Näitä ei tarvitse valmistaa ja varmasti maistuu.
Mutta jos näitä ei halua tarjolle laittaa niin silloin ollaan ihan selvästi tuputtamassa omaa ideologiaa väkisin eikä moukkamaisuus juuri eroa niistä omien eväiden tuojista.
Eli se monipuolinen - vaikkapa marinoitua halloumia, paahdettuja uunijuureksia ja tuoresalaattia sekä esim. LOHTA bearnaisekastikkeessa sisältävä - ateria muuttusi vieraat huomioonottavaksi, oikeaksi ateriaksi vasta/heti kun samaan pöytään läiskäisisi suolaleikkelelautasen leivänpäälliseksi?!

Mitä v*ttua?

Oikeasti: kaikkien fiksujen sekasyöjien puolesta toivoisin että vaikenisit. Iäksi (tästä aiheesta).
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26438439:
Juurihan sanoin että söisin kohteliaisuuttani :headwall:

Oletko ajatellut tehdä jotain tuolle pahalle porsaanpersefetissillesi?
Kukas täällä vinkuu joka juhliin liharuokia? Kaikkiin tarjoiluihin pitää ottaa huomioon juntit ketkä eivät tajua että kasviksistakin saa täysipainoisen aterian?
Minä olen ollut häissä, missä tarjotaan lihakeittoa. Olen ollut häissä, missä ei ole tarjottu kuin kahvit, kakut ja keksit (vegetaristista, iik!!). Tänä vuonna menen buddhistiystäväni häihin, missä tarjoilut tulevat vegeraflasta. Eikä tulisi mieleenkään vinkua täällä tai siellä porsaanfileen perään. Sinä taas omien sanojesi mukaan jättäisit menemättä sen takia, ettei tarjolla ole eläimenraatoa. Kumpi meistä on suvaitsematon?
 

Yhteistyössä