Minulla ja miehelläni on 3 yhteistä lasta ja miehelläni 2 lasta edellisestä liitosta. Mieheni lapset ovat olleet perheenjäseniäni jo ennen kuin sain omia lapsia ja ovat minulle todella rakkaita. Lapset asuvat tällä hetkellä äidillään, mutta ovat asuneet 3 vuotta myös meillä. Lapset kokevat minut kolmanneksi vanhemmakseen ja kysyvät minulta neuvoa, tukea ja apua, ja riitelevät kanssani
, ihan samalla tavalla kuin biologisten vanhempiensakin kanssa. Meillä ei ole koskaan ollut tapaamissopimuksia, koska me aikuiset olemme hyvissä väleissä ja voimme sopia asioista keskenämme ja lasten toiveita kuunnellen.
Ymmärrän ihan täysin, mitä ap ajaa takaa. Kaikista lapsista, omista ja toisen, on hyvä saada vapaata välillä. Minusta on ihanaa, kun osa lapsistani menee mummolaan ja saan viettää aikaa vain yhden kanssa. Samoin on ihanaa, kun jonain viikonloppuina ei tarvitse tapella miehen teinien kotiintuloajoista ja vaatehankinnoista. Ja lomailu ilman heitä on erilaista, koska menemisiä ja tekemisiä voi rauhassa suunnitella vain pienten lasten näkökulmasta eikä tarvitse miettiä, hajoaako teineillä pää Muumimaailmassa
Mutta samoin varmistan aina, että miehellä on halutessaan mahdollisuus viettää aikaa vain isompien lastensa kanssa. Minäkin olen viettänyt mökillä aikaa vain hänen tyttärensä kanssa. Kyllä me voimme olla tiivis, tasavertainen ja rakastava perhe, vaikka emme nyhjöttäisikään kylki kyljessä ja sillit suolassa 24/7