Ilta-Sanomien juttua en ole lukenut, mutta otan nyt vähän kantaa aiheeseen. Pitkä imetys on ihan ok, mutta mulla on hiukan kaksijakoinen suhtautuminen näihin aiheesta tehtyihin lehtijuttuihin. Osaan niistä siis. Ymmärrän, että siitä halutaan herättää keskustelua ja että pitkästä imetyksestä yritetään tehdä näkyvämpi osa kulttuuria, jolloin ihmiset tottuisivat siihen nykyistä paremmin.
Näin sen Time-lehden kansikuvan ja siitä kuitenkin heräsi ajatus, että missä määrin on ok provosoida lapsen avulla, kun lapsi itse ei vielä sitä provosointitarkoitusta ymmärrä. Katsoin sen haastatteluvideon, jossa ko. äiti puhui ja luin jonkun pätkän aiheesta ja siinä hän itsekin sanoi, että kansikuva oli tarkoituksella provosoiva ja ettei kuva olisi ollut yhtä visuaalisesti vetoava, jos lasta olisi imetetty sylissä. Tuolilla seisominenhan sai lapsen näyttämään isommalta kuin onkaan ja kuva oli muutenkin huomiotaherättävämpi, jolloin lehti myy paremmin. Kaikille kauhistelijoille tuollainen kuva hyppää paremmin silmään.
Ymmärsin, että tuo Time-lehden äitikin oli ns. vaistovanhempi. Mitä hän mahtaa ajatella provosoimisesta lapsen kustannuksella, kun lapsi itse ei tiedä olevansa mukana aiheuttamassa "kohua"...? Jos imetys on lapselle luontevaa ja osa arkea niin tuntuuko lapsesta kiusalliselta, että yhtäkkiä siitä tehdään niin suuri numero ja lapsesta otetaan kuvia, kun häntä imetetään ja hän seisoo siinä tuolin päällä? Voiko lapsen puolesta päättää, haluaako hän olla "edelläkävijänä" muutettaessa imetysasenteita? Aikuisillahan tuo on oma tietoinen valinta. Varmasti tämä äiti on asiaa miettinyt ja kokenut hyödyt haittoja suuremmiksi. Mitä ajatuksia muille herää? Mulla ei siis ole nyt mitään vahvaa kantaa asiaan.