Kyse olikin siitä miten sinä asian esitit. Jos olisit tehnyt vaikka aloituksen "tutkimus: korkeasti koulutettujen lapset terveempiä, mitä olette mieltä?" tms. siinä olisi ollut huomattava sävyero tähän miten kirjoitit.Kyse on tutkimuksesta, ymmärrätkö? Ei kenenkään henkilökohtaisesta mielipiteestä. Ei siinä ole kukaan leuhkinut yhtään millään, kylmää faktaa vain esitetty.
No se nyt on ihan sama, mitä mie kirjoitan, niin aina joku vetää palkokasvin nokkaansa. Paras on kyllä ollut se, kun tein aloituksen tyyliin "Ihana päivä tänään! Aurinkoa palstalaisille!", niin siihenkin joku vastasi, että "painu vittuun ruma lehmä" .Provosoiva aloitus sai näköjään monet jaloilleen. Ehkä silmäniskuhymiö olisi auttanut, ettei näin moni olisi "mennyt lankaan" ja hermostunut tästä tutkimuksesta ja ap:n aloitusviestistä.
Niin, mutta ei kukaan voi toisen puolesta määritellä onko juuri hänen koulutuksensa kannattava.Ja tottahan sekin on, että kouluttautuminen kannattaa, tässä vain yksi syy taas lisää .
Luulisi sinulla olevan älyä sen verran, että tietäisit että kaikkiin tutkimuksiin voi ja kannattaakin suhtautua kriittisesti. Ja niistä tutkimuksista voi herätä mielipiteitä? Ja tuohan tarkoittaa sitä, että keskimääräisesti koulutettujen lapset ovat terveempiä. Ei suinkaan kaikki. Ja jos mä olisinkin huonosti koulutettu ja mulla olisi sairas lapsi, niin se ei varmaan siitä terveemmäksi muutu, vaikka miten kouluttautuisin. Toisin kuin aloituksessasi annat ymmärtää.Voi herranjestas sentään, kun on herkkähipiäistä kansaa liikkeellä .
Ei tuo tutkimustulos ole mikään mielipidekysymys. Näin nyt vain todistettavasti asiat on.
Ja tottahan sekin on, että kouluttautuminen kannattaa, tässä vain yksi syy taas lisää .
En tiedä, sillä luin vain aloitusviestin ja viestit oman viestini jälkeen. Mulla ei todellakaan ole aikaa eikä mielenkiintoa kahlata kaikkia ketjuja aloituksesta viimeiselle sivulle asti läpi.No enhän anna ymmärtää mitän tuonsuuntaistakaan .
Moneenkohan otteeseen olen sanonut, että tietenkään kaikkien korkeakoulutettujen lapset eivät ole terveitä ja kaikkien matalasti koulutettujen sairaita? Myös sen olen todennut, ettei koulutus ketään pelasta tai paranna.
TIETENKIN tuo sosiaaliturvalla elävä ihmisryhmä (enkä siis todellakaan heitä tuomitse, pikemminkin ymmärrän) vääristää tutkimustulosta. Ja vaikka ei vääristäisikään, niin mikä ihmeen järki on todeta, että yleensä jotain ja yleensä ei? Mitä siitä kukaan tahi mikään taho hyötyy?
Joo, tottakai jos haluaa noin yksioikoisesti ajatella . Siis todellakin sosiaaliturvan varassa elävät ovat useimmiten matalasti koulutettuja. Mutta kun pointti onkin siinä, että miksi he ovat jääneet sinne sosiaaliturvan varaan. Ja selitys on päivänselvä: ei edes tiedetä paremmasta. Ei uskota että olisi samanlaiset mahdollisuudet pärjätä jne. jne. Sitä tässä nyt koitan painottaa. Että sinänsä itse koulutuksella ei ole merkitystä, vaan elämänhallinnalla ylipäätään. Ja samalla tietysti unohtuu he/me matalakoulutetut, jotka pärjäävät elämässään vallan mainiosti. Kun tosiaan se koulutus ei edelleenkään ole se oleellinen juttu.Miten niin se vääristää? Faktahan on, että sosiaaliturvan varassa elävät ovat huomattavasti useammin matalasti koulutettuja kuin korkeakoulutettuja.
Eli sinäkö ihan oikeasti luulet, että tuo linkittämäsi tutkimustulos tarkoittaa sitä, että se kouluttautuminen vaikuttaa sairauksiin ennaltaehkäisevästi?No enhän anna ymmärtää mitän tuonsuuntaistakaan .
Moneenkohan otteeseen olen sanonut, että tietenkään kaikkien korkeakoulutettujen lapset eivät ole terveitä ja kaikkien matalasti koulutettujen sairaita? Myös sen olen todennut, ettei koulutus ketään pelasta tai paranna. Se taas on kauan sitten todettu fakta, että koulutus on yksi niistä tekijöistä - ja ilmeisesti varsin merkittävä sellainen - jotka vaikuttavat ennaltaehkäisevästi sellaisiin sairauksiin, joihin elintavat vaikuttavat.
Oikein ei nyt mene tajuntaan, että mikä tässä on niin vaikeaa matalastikoulutettujen hyväksyä?
Niinkö olen jossakin sanonut? Näytätkö sen kohdan?Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26140039:Eli sinäkö ihan oikeasti luulet, että tuo linkittämäsi tutkimustulos tarkoittaa sitä, että se kouluttautuminen vaikuttaa sairauksiin ennaltaehkäisevästi?
Klo 20.59 kirjoitit näin:Niinkö olen jossakin sanonut? Näytätkö sen kohdan?
En voi puhua taaskaan kuin omasta kokemuksestani. Minä kun olen varttunut siellä alemman sosiaaliluokan perheessä ja olen ainut, joka on saanut oman elämänsä jokseenkin hallintaan (vaikkakin olen lihava).Minua kiinnostaa, miksi alemman sosiaalisen luokan lapset ovat sairaampia? Onko kyse tietämättömyydestä, rahan puutteesta (ei voi viedä yksityiselle kun ei ole varaa siihen eikä varaa ottaa vakuutustakaan)?
Elämäntavoista?
Välinpitämättömyydestä?
Geeneistä?
Ehkä, jos sitten lukee toisten ylimielisiä vastauksia koulutuksen suhteen, se kuilu syvenee ja epätoivo omasta elämästä pysyy samana. Ja tämä ei tarkoita etteikö tutkimuksia saisi tehdä ja julkaista Toki saa ja ehdottamasti pitää. Tutkimuksila odottaisi kuitenkin joskus niin paljon enemmän...En voi puhua taaskaan kuin omasta kokemuksestani. Minä kun olen varttunut siellä alemman sosiaaliluokan perheessä ja olen ainut, joka on saanut oman elämänsä jokseenkin hallintaan (vaikkakin olen lihava).
Sitä jotenkin kokee, että kaupasta ei ole varaa ostaa kuin sitä halvinta mättöä. Luottaa lekurin sanaan, että joka ainoaan tautiin syödään antibioottia. Ei ole tietoa, eikä ymmärrystä miten omaa hyvinvointia voisi edistää. Ja sitten sitä passivoituu. Kun ei ole rahaa, ei voi käydä missään. Televisio ja sohva on päivien ja iltojen viihdyke. Ei vaan kertakaikkiaan ymmärrä että voisi olla muutakin.