Yläluokkainen äippä ulkomailta, kysymyksiä? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitikkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä tarkoittaa yläluokkainen? Jos olet suomalainen niin kai tarkoitat että miehesi on "yläluokkainen" syntyperältään? Suomessahan meillä ei ole luokkajakoa lainkaan.
Aateliset on sitten erikseen... -> ja myös englannissa.

Taidan olla ns. uus-yläluokkainen, koska mies tosiaan sellainen on. Vanhemmistani toinen oli myös englantilainen (heh) ja yläluokkainen hänkin. Näin sekä minä että isäni pääsimme yläluokkalaisten kastiin :D

Vaatteita löytyy montaa merkkiä: Seppälä, H&M, Marc O´Polo, Gant, Tommy, Soya.. Laidasta laitaan. Myös jotain Meandia tms. on kaapissa jossain määrin.
Gantin vaatteet on mukavia ja mun tyylisiä. Viihdyn myös H&M:n vaatteissa tosi hyvin, ovat ihanan halpoja. Meandit on ihan huippuja kotivaatteita.

Lapsia on neljä:
Tyttö 6kk, poika 1,5v, tyttö 5v ja tyttö 7v.
7-vuotias on koulussa, 5-vuotiasta en ole halunnut laittaa sinne, joten hän on vielä päiväkodissa. Aloittaa koulun ilmeisesti ensi vuonna.

Yläluokkaisuus ilmenee täällä esimerkiksi kielenkäytöllä. On olemassa sanoja, joita yläluokka välttelee, ja puhuttelutyyli myös lapsille on tavallista kohteliaampi. Suomen kielessä tää on tietty vähän hankala toteuttaa. Toisaalta taas myös korkea koulutus on osa yläluokkaisuutta. Joillakuilla on sit kaikenlaisia hienoja koruja.

Ulospäin ei näy muuten, kuin tuolla puhetyylillä. Jotkut ns. keskiluokkaisetkin käyttävät sitä, joten ei välttämättä ollenkaan. Monet yläluokkalaiset asuvat siisteillä alueilla hyvin hoidetuissa suht suurissa puutaloissa. Ei täällä Lontoossa, vaan pienemmillä alueilla.

Au pair on. Siivoja käy n. kerran kuukauteen, tykkään siivoilla ittekseni. Esikon koulu ja nuoremman eskari on sellaisia aika keskiluokkaisia, en halunnut niitä mihinkään snobikouluun. Ei ole järin tunnettu, mutta ihan hyvässä maineessa.

En tule Suomeen shoppailemaan Seppälän vaatetta, vaan ne on ostettu silloin, kun vielä asuin Suomessa :) Joskus selaan Seppälän katalogia, ja saatan pyytää jotain kaveria ostamaan meille tietyt vaatteet, ja tuo sitten kun seuraavaksi tulee. Nykyään pyydän tuomaan lähinnä lapsille.

Paheksutaanko sitä, jos joku keskiluokkainen tms. puhuu samalla puhetyylillä, ajatellaanko, että he yrittävät hienostella? Mitä muita luokkia on? Jos korkea koulutus on osa yläluokkaisuutta, niin voiko keskiluokkaisesta tulla yläluokkainen jos hän kouluttautuu ja hankkii arvostetun työn? Mitäs jos yläluokkainen ei jaksa käydä kouluja ja päätyy työttömäksi tai johonkin "huonompaan" työhön, onko hän silti yläluokkainen?

Tuosta asumisesta mainitsitkin, ja mietin vielä sitä, että jos yläluokkainen onkin köyhä, eikä tällöin pysty toteuttamaanyläluokkaisuudesta muuta kuin tuota puhetyyliä, eikä välttämättä edes siten, niin onko hän silti yläluokkainen?

Tunnen ihmisiä, jotka paheksuvat keskiluokkaisia sen takia, kun he puhuvat "yläluokkalaisten" puhetyylillä. Tosi harvassa ovat, itse en kuulu heihin.

Luokkiahan on karkeasti sanottuna kolme: Yläluokka, keskiluokka ja alaluokka. Noistahan on tietty omat jakonsa vielä. Keskiluokkaisesta ei voi tulla yläluokkalaista, ellei hän nai yläluokkalaista.
Tuo on kovin sukukohtaista, jos yläluokkainen on huonosti koulutettu, onko hän yläluokkainen vai ei. Mä olen sitä mieltä, että ei, mutta jotkut ovat sitä mieltä, että kyllä.

Jos yläluokkainen on köyhä, niin hän ei minusta ole yläluokkainen, vaikka hän kuuluisikin yläluokkaiseenkin sukuun. Mutta tämäkin vaihtelee paljon.

Asutaan perusiistissä tiilitalossa, muttei ole meidän juttu ollenkaan. Siksi muutetaankin pois.
Ammatteja en viitti sanoa, kun taidetaan olla jo liian tunnistettavissa sitten :) Eivät ole kauhean speasiaaleja. Olen tällä hetkellä kotona.

Lasten koulu on ihan hyvä koulu, ja se riittäköön. Ollaan asuttu täällä sen jälkeen, kun sain toisen lapsen. Olen käynyt nuorimman synnyttämässä Suomessa.
Kansallisuudet on ihan suomi ja englanti.

Tunnen ihmisiä, jotka paheksuvat keskiluokkaisia sen takia, kun he puhuvat "yläluokkalaisten" puhetyylillä. Tosi harvassa ovat, itse en kuulu heihin.

Luokkiahan on karkeasti sanottuna kolme: Yläluokka, keskiluokka ja alaluokka. Noistahan on tietty omat jakonsa vielä. Keskiluokkaisesta ei voi tulla yläluokkalaista, ellei hän nai yläluokkalaista.
Tuo on kovin sukukohtaista, jos yläluokkainen on huonosti koulutettu, onko hän yläluokkainen vai ei. Mä olen sitä mieltä, että ei, mutta jotkut ovat sitä mieltä, että kyllä.

Jos yläluokkainen on köyhä, niin hän ei minusta ole yläluokkainen, vaikka hän kuuluisikin yläluokkaiseenkin sukuun. Mutta tämäkin vaihtelee paljon.

Asutaan perusiistissä tiilitalossa, muttei ole meidän juttu ollenkaan. Siksi muutetaankin pois.
Ammatteja en viitti sanoa, kun taidetaan olla jo liian tunnistettavissa sitten :) Eivät ole kauhean speasiaaleja. Olen tällä hetkellä kotona.

Lasten koulu on ihan hyvä koulu, ja se riittäköön. Ollaan asuttu täällä sen jälkeen, kun sain toisen lapsen. Olen käynyt nuorimman synnyttämässä Suomessa.
Kansallisuudet on ihan suomi ja englanti.

Kenen kansallisuudet, tarkenna?

Lapset puhuttelee minua aika kohteliaasti, minäkin heitä. Suomeksi lähinnä puhutaan keskenään, joskus puhun englantia. Englanniksi kun on sata kertaa helpompaa puhua kohteliaasti :D Kiukuttelevat kyllä joskus, ja olen sanonut, että kotona saa kiukutella ja raivota, kunhan ei satuta muita. Yleisillä paikoilla ollaan hillittyjä ja kohteliaita, se on tapana. Puhuvat paljon julkisilla paikoilla mullekin englantia, yleensä vastailen sitten suomeksi. Joskus englanniksi.

Mun kansallisuudet on suomi&englanti, miehen englanti ja lapsilla vanhimmilla suomi ja englanti. Jossain välissä, jos muutetaan takaisin Suomeen, hommataan suomen kansallisuudet miehelle ja nuoremmille lapsille :)

Missä päin Lontoota asutte?

Mua kanssa kummastuttaa kovasti nuo vaatemerkit kun ne ovat kaikki sellaisia, joita saa Suomesta, eivätkä ollenkaan sellaisia, joita yleisesti britit käyttää. Etkö yhtään tykkää shoppailla ts. ostatko vaatteita tyyliin kerran vuodessa?

Yhteistyössä