Yläluokkainen äippä ulkomailta, kysymyksiä? :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitikkä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo minä kysyin tuosta että käyvätkö lapsesi public schoolia, sinä Ap sanoit että et ala koulujen nimiä erittelemään. Hmm, ei ihan vastaus tuohon kysymykseeni :)
Eihän siinä mitään, mutta kertoisitko myös missä ihmeessä yläluokan ihmset asuvat puutaloissa? Puutalorakentaminen ei tosiaan ole Britteinsaarten juttu, ehkä uudisrakentamisessa sitä suositaan jonkin verran. Mutta eipä tuolla tosiaan noita puutaloja liiemmilti ole, ne kellä rahaa on, niin enemmänkin suosivat mansion tai cottage-asumista..

Sekä äippä, äitikkä kuin mamma on minusta ihan käypiä nimityksiä kaikille yhteiskuntaluokille, kuin myös ulkosuomalaisille. Minusta :)
Tunnen Suomesta ihmisiä, jotka ovat korkeasti koulutettuja, ja heidän lapsensa kutsuvat äitejään tuon tyyppisillä nimityksillä. Eivät ne ihmistä halvenna.
Ja niin, kaksoiskansalaisuudesta tietäminen on eri asia kun sen kirjoittaminen. Uskoisin, että englanniksi saisin itseni ilmaistuksi selkeämmin ja helpommin, mutta välttämättä toisessa päässä ymmärrys ei riittäisi :D Tai enhän minä tiedä, miten hyvin kieltä puhutte.

No kyllä mä tiedän, ettei public school ei ole koulun nimi :D
Kirjoitin, etten kommentoi koulun nimeen mitään. Omasta mielestäni ilmaisin asian niin, että lapset ovat siellä, mutta nimeen en kommentoi, anteeksi vain.

Pahoillani väärinkäsityksistä.

Miusta ap voisi käytännössä olla oikea ihminen. Joka ei vaan hallitse kaikkia suomen kielen termejä, en tiedä miten hän osaa englantia.

Englannissa jokunen vuosi sitten asuneena, pienemmissä kaupungeissa on jonkun verran puutaloja.
Käykääpä katsomassa.

[QUOTE="äitikkä";26119184]Ajattelin kokeilla, kun muutkin. Asun siis ulkomailla ja olen täällä ns. yläluokkainen.

Jos kysymyksiä on, niin vastaan mielelläni :)[/QUOTE]

Missä asut :)? Ja millä tavalla yläluokkainen?

Esikon koulu ja nuoremman eskari on sellaisia aika keskiluokkaisia, en halunnut niitä mihinkään snobikouluun. Ei ole järin tunnettu, mutta ihan hyvässä maineessa.

No kyllä mä tiedän, ettei public school ei ole koulun nimi :D
Kirjoitin, etten kommentoi koulun nimeen mitään. Omasta mielestäni ilmaisin asian niin, että lapset ovat siellä, mutta nimeen en kommentoi, anteeksi vain.

Pahoillani väärinkäsityksistä.

Eli lapsesi käyvät Public Schoolia, mutta et halunnut heitä snobikouluun?
Mitä mieltä kouluviranomaiset ovat siitä että teidän 5-vuotias on edelleen kotona?
Sori että jankkaan, tämä on vaan mielenkiintoista. Ei sillä että olisi väliä onko Ap aito vai ei, mutta juu ;)

Koska sä yläluokkainen äiti pääset sieltä sun koulusta kokonaan? Ja jatkatko sä sitten vielä jossain toisessa koulussa vai ootko sitten niinko valmis? Ja keneen nähden olet ulkomailla? (Ulkomaillahan me kaikki asutaan, jostain päin katsoen.)

Public ei ole mun mielestä snobikoulu. Joistakuista on. Kouluviranomaiset on saatu lupa siihen, että menee kouluun vasta ensi vuonna.
Asun edelleen Englannissa. Onhan nuo Jigsawit ihan kivoja, ei vaan mun tyylisiä.

Niin, mitenköhän ap muka nolasi itsensä vai olitko se sittenkin sinä itse, joka ap:lle naureskelit!? :D

"Public school tarkoittaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa yleensä tiettyjä Englannin ja Walesin maksullisia yksityiskouluja. Termi on nykyään vanhentunut ja hiukan harhaanjohtava, sillä lähes kaikissa muissa englanninkielisissä maissa sitä käytetään tarkoittamaan valtion tai jonkin muun julkisen (engl. public) tahon hallinnoimaa, ilmaista koulutusta tarjoavaa koulua. Tällaisista kouluista käytetään Britanniassa yleensä nimitystä ”state school” (valtion koulu).

Public school tarkoittaa yleensä vain toiselle sukupuolelle (useimmiten pojille) tarkoitettua sisäoppilaitosta, jossa oppilaat ovat noin 13–18-vuotiaita. Monet kouluista ovat vanhoja – useimmat on perustettu 1700- tai 1800-luvulla, ja jotkut ovat yli 400 vuotta vanhoja. Tällaisiin kouluihin liitetäänkin yleensä vahvasti pitkä historia ja korkea akateeminen taso. Tunnetuimpia public schooleja ovat Eton College ja Harrow School."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Public_school

Pillaiset palkat Englannissa on Suomeen verrattuna ja elääkö siellä leveästi yhdenkin palkalla? Eli siis millainen verotus? Vai saako yäluokkaiset usein jotain suvun rahoja ja omaisuutta, joka mahdollistaa leveän elämän?

Miusta ap voisi käytännössä olla oikea ihminen. Joka ei vaan hallitse kaikkia suomen kielen termejä, en tiedä miten hän osaa englantia.

Englannissa jokunen vuosi sitten asuneena, pienemmissä kaupungeissa on jonkun verran puutaloja.
Käykääpä katsomassa.

On toki puutaloja, mutta minäkin ihmettelen, mistä ap repäisi tuon väitteen, että yläluokka asuu yleensä puutaloissa... Ap, laita esimerkki yläluokan puutalosta, vaikka linkki johonkin myynnissä olevaan, niin tiedetään, mitä tarkoitat :D

En tajua miksi pyydät ystäviäsi tuomaan Seppälän vaatteita kun briteissä (etenkin Lontooossa!!) on kymmeniä paljon parempia lastenvaateliikkeitä. Mä en usko tähän juttuun ollenkaan, ap yrittää lesoilal kun käyttää meandeja kotivaatteina ja luulee että palstamammat pitää häntä heti rikkaana.

[QUOTE="vieras";26124571]Niin, mitenköhän ap muka nolasi itsensä vai olitko se sittenkin sinä itse, joka ap:lle naureskelit!? :D

"Public school tarkoittaa Yhdistyneessä kuningaskunnassa yleensä tiettyjä Englannin ja Walesin maksullisia yksityiskouluja. Termi on nykyään vanhentunut ja hiukan harhaanjohtava, sillä lähes kaikissa muissa englanninkielisissä maissa sitä käytetään tarkoittamaan valtion tai jonkin muun julkisen (engl. public) tahon hallinnoimaa, ilmaista koulutusta tarjoavaa koulua. Tällaisista kouluista käytetään Britanniassa yleensä nimitystä ”state school” (valtion koulu).

Public school tarkoittaa yleensä vain toiselle sukupuolelle (useimmiten pojille) tarkoitettua sisäoppilaitosta, jossa oppilaat ovat noin 13–18-vuotiaita. Monet kouluista ovat vanhoja – useimmat on perustettu 1700- tai 1800-luvulla, ja jotkut ovat yli 400 vuotta vanhoja. Tällaisiin kouluihin liitetäänkin yleensä vahvasti pitkä historia ja korkea akateeminen taso. Tunnetuimpia public schooleja ovat Eton College ja Harrow School."

Public school – Wikipedia[/QUOTE]

En tiedä onko tässä kukaan nolannut itseään, mutta ap:n seitsenvuotias tuskin kuitenkaan käy teineille tarkoitettua sisäoppilaitosta...

• Tykkää
Reactions: Björn
Suhteet kuningashuoneeseen pöytään, tai et todellakaan voi väittää olevasi yläluokkainen briteissä !!! Voit olla varakas, sivistynyt yms., mitä tahansa, mutta jos et omaa mitään kytköksiä et todellakaan ole yläluokkainen ! Sorry !

[QUOTE="mmmm";26124965]miten saitte vauvalle passin?[/QUOTE]

Suurlähetystöstä saa vääränmaalaiset passinsa.
Itse synnytin kuopuksen Espanjassa ja ajeltiin passinhakuun Madridiin.

Uskoisin, että englanniksi saisin itseni ilmaistuksi selkeämmin ja helpommin, mutta välttämättä toisessa päässä ymmärrys ei riittäisi :D Tai enhän minä tiedä, miten hyvin kieltä puhutte.

En voi koko palstan puolesta puhua, mutta suomalaisten nuorten aikuisten englannin taito on kansainvälisesti tosi korkeaa tasoa. Varsinkin vähänkin pitemmälle opiskelleet ovat lukeneet vinon pinon tenttikirjoja ja kirjoitelleet esseitä englanniksi, vaihto-opiskelusta puhumattakaan. Kevyt palstajutustelu varmasti onnistuu meiltä palstalaisilta englanniksi.

Joten jos vielä tulet linjoille, vaihda toki kieltä ja pistä jauhot suuhun epäilijöille!

No Briteissä kyllä käytetään tuota public school-termiä ihan arkikielessä.
Ainakin keskiluokkaisessa kaupunginosassa missä me asuimme ;)

Pidätkö muuten Marmitesta?

Yhteistyössä