Tyttö palkitsee kasvamalla tasa-arvoiseksi, itsensä tuntevaksi ja hyväksyväksi naiseksi. Jos tytön ei tarvitse oman naisellisuutensa hyväksymiseksi tehdä yhtä paljon töitä kuin minun tai monen muun naisen aikaisemmin, tunnen onnistuneeni kasvatustehtävässä. Samoin onnistun jos ja kun poika hyväksyy itsensä kokematta tarvetta hallita naissukupuolta.
Tämä onnistuu niin, että äiti itse NAUTTII elämästään. Tekee työtä josta pitää ja nauttii asioista, joista tykkää. Se on itse asiassa hyvin hyvin hyvin yksinkertaista: nainen, joka tekee mistä hän pitää ja ajattelee myös itseään, on tytön paras roolimalli. Tavallaan jopa ironista, että naisen ei muuta tarvitse tehdä kuin olla onnellinen niin onnistuu tytön kasvattamisessa.
Mulle palkitsevinta on tytön äitinä juuri tämä että tyttäreni laittoi mut tajuamaan tämän asian. Pohdin tätä ihan älyttömästi ennen kuin sain tyttäreni sillä mulla oli ennestään myös poika ja vielä silloin sorruin vähän siihen, että tehdään poika onnelliseksi. Tavallaan tässä illuusiossa mä pompin pojan mukaan ja sain siitä elämääni tyydytystä, mutta sitten havahduin: hei, ihanko tosissani mun elämän sisältö tulee siitä, että mä keskeytän tenttikirjan lukemisen ja jätän teen juomatta, jotta palvelen lastani. Olin stressaantunut vaikka sainkin hommasta jotain tyydytystä (lue: naama oli finnejä täynnä kun uhrauduin suuritarpeiselle esikoiselle, mutta samalla olin jotenkin tosi iloinen tästä uhrautuvasta mammanpojan äidin roolista - lapseni ei kuitenkaan voinut hyvin koska pompin hänen pillinsä mukaan ja en osannut edes rajoja asettaa. Molemmat tavallaan kärsittiin tästä).
Nyt olen oikeasti onnellinen: asetan rajat itselleni, mun ei tarvi koko ajan joka inahduksesta pomppia lasten mukaan ja sanon suoraan, että nyt äiti haluaa käyttää iPadia, sitten on lasten vuoro. Vei aikaa oppia tämä (äitini malli on se toista palveleva hiljainen seinäruusu), mutta nyt olen onnellinen ja mikä parasta, myös äitini on alkanut muuttua tähän suuntaan. Kiitos tästä Sulle, mun jumalainen, ihana ja rakas tyttäreni joka laitoit mun miettimään tätä asiaa! <3 <3 Tiedän, että olen hyvä roolimalli tyttärelleni, nainen, jolla on omia touhuja, ei elä lastensa kautta ja joka rakastaa lapsiaan ehdoitta - sillä mihinpä minä heitä varsinaisesti tarvitsen kun elämäni rakentuu omista lähtökohdistani?
Että näinkin voi tytär palkita äitinsä - valtavalla henkisellä kasvulla, jota en ikinä pojan kanssa niin paljon miettinyt.
Anteeksi tulipa sepustus, mutta olen niin onnellinen tyttärestäni, enkä olisi sitä ikinä uskonut.