Montako siideriä saa ottaa jos on yksin lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti
yrmy
No en mä kyllä tolla tavalla sanonut-

Mutta kun on nähnyt alkoholista toipuvia läheisiä (oma setä, oma vanhempi) ja kaiken sen jo lapsena, niin joku pari siideriä vaan naurattaa mua.

Kunpa kukaan lapsi ei joutuisi kokemaan sitä mitä minä lapsena. Ei tämä itsesääliä ole, mutta elämä kouluttaa kohtuuteen kaikin puolin.
Joo tiedetään, että toi oli kärjistys. Mutta kuitenkin porukka yksinkertaistaa sen just tohon tyyliin. Että ei vois oppia kohtuukäyttöä, jos ei vanhemmat ole koskaan korkanneet Olvia kotona. Eipä sillä, en itsekään ole mikään absolutisti ja tykkään ottaa joskus ruuan kanssa punkkua pienen lasillisen, tai oluen saunan jälkeen. En silti lähde syyttelemään absolutisteja, että "eipä ne teidän lapsennekaan varmasti opi kohtuukäyttöä, kun ette itse juo ollenkaan". Tätähän täällä huudellaan vähän väliä, vai mitä?

Niin ja onhan noita alkoholisteja suvussa itse kullakin, että kokemusta on. Hieno homma, että sinä olet oppinut kohtuuden tässä asiassa, vaikka lapsuudessa olet ihan muunlaista esimerkkiä saanut!

Me ollaan varmaan rikottu toi lapsi kun se on jopa nähnyt meidän aikuisten juovan hereillä ollessaan tölkin kaksi kaljaa. esimerkiksi jouluna ruokailunkin kanssa. Lisäksi ollaan niin kehnoja vanhempia että kyllä me saatetaan muutama ottaa sillon tällön vaikka lapsi tuolla ylhäällä nukkuiskin. Mä oon itse alkoholistien lapsi ja todellakin tiedän mitä se voi pahimmillaan olla. Mutta niin kauan kun tiedostaa kohtuukäytön ja normaalin käytöksen niin on aivan se ja sama juoko sitten seon 0 vai 4 kaljaa ;)

"Olivia"
No me kyllä miehen kanssa useinkin perjantai-iltana otetaan 3 per pää kumpikin kun lapset on nukkumassa, enkä oo koskaan ajatellut että siinä olisi mitään väärää. Kumpikin kykenee taatusti toimimaan jos lapset herää (se on niin rutiinia kun ne heräilee joka yö muutenkin ja sairaan lapsen hoitokin menee ihan rutiinilla). Taksi on keksitty jos autolla tarttis mennä johonkin. Meillä ei oo ketään isovanhempia tms. mailla halmeilla, pitäiskö ne lapset johonkin hoitoon rahdata vaan sitä varten, että otetaan kotisohvalla toisiemme seurasta nauttien muutama olut/siideri?

"ani"
Ei ole olemassa mitään selkeää sääntöä, parhaiten sen varmaan itse tiedät, missä raja menee. Ei niitä lapsia huostaanoteta parin siiderin takia, jos ei ole sekava, kykenemätön hoitamaan lastaan tai muuten toimintakyvytön. Lapselle nousuhumalassakin oleva aikuinen voi olla pelottava mutta toisaalta ei mihinkään hysteriaankaan ole syytä jos illalla ottaa tuopin olutta, lasin viiniä tai tilkan viskiä. Kunhan ei niitä kaikkia ota kerralla ;) Ja imettäessä muistaa että lapsi saa maidossa sen saman alkoholimäärän kuin mitä äidillä on alkoholia veressään eikä lapsen sisäelimet kykene käsittelemään vielä alkoholia kovinkaan hyvin, keskushermostosta puhumattakaan.

"..."
juu.. kyl mä voin juoda vaikka 6.. (kun lapsi on nukkumassa) mulla ei kuitenkaan ole autoa eikä ajokorttia, joten taksilla joutuisin lähtemään sairaalaan jos semmonen hätä tulis, ja kuuden jälkeen olisin vielä kuitenki järjissäni enkä ympäri kännissä.. ja lapsen hereillä olo aikana voisin juoda sen yhden tai kaks esim. jouluna tai vappuna, tai mitä näitä ny on.. mut silleen kuitenki, et pysyisin skarppina.

Lasten kanssa mökillä taisin ottaa 4 olutta yhden illan aikana, mutten kovinkaan putkeen. Jos jotain sattu, voi soittaa taksin/ambulanssin tai rientää naapuriin.
Tästä muistuukin mieleeni eräskin tapaus mökiltä. Maistissa ollut isäni (RIP) talutti pikkubroidia pyöräntarakalla saunasta mökille, jolloin broidin jalka vääntyi pinnojen väliin. Tuli aika vekki, mutta naapuriinhan sitä kyytiä sairaalaan mentiin kysymään. Onneksi ei mökki ole ihan korvessa.

Lasten kanssa mökillä taisin ottaa 4 olutta yhden illan aikana, mutten kovinkaan putkeen. Jos jotain sattu, voi soittaa taksin/ambulanssin tai rientää naapuriin.
Tästä muistuukin mieleeni eräskin tapaus mökiltä. Maistissa ollut isäni (RIP) talutti pikkubroidia pyöräntarakalla saunasta mökille, jolloin broidin jalka vääntyi pinnojen väliin. Tuli aika vekki, mutta naapuriinhan sitä kyytiä sairaalaan mentiin kysymään. Onneksi ei mökki ole ihan korvessa.
:hug:

Millipidetär
Minusta 1-2 on OK, 3 alkaa jo tuntua lähes jokaisella pienenä humalana ellei ihan densu ole tai painoindeksi 50. En ole ikinä ymmärtänyt kalsarikännejä ja jos sitä harrastaa pitää taloudessa olla selvinpäin aikuinen kännääjän lisäksi.

Kysymys teille jotka olette nollalinjalla ihan vain lasten takia: Ettekö te sitten juo viiniä tai esim. erikoisoluita esimerkiksi ruoan kanssa tai vaikka jälkiruokaviiniä, snapsia tms. jos lapsi on paikalla? Koskaan?
Voin juoda, jos mieskin on paikalla (aloituksessahan kyse oli siitä, että voiko ottaa jos on yksin lasten kanssa). Mieskin voi silloin sen muutaman ottaa, koska hänellä se ei tunnu missään. Mutta minulla tuntuu jo se yksikin vähän ja kuten aiemmin kirjoitin niin huomaan käytöksessäni jo eroa (en esim. kiinnitä lapseen niin paljon huomiota, saatan lukea lehteä enkä niin tarkkaan kuuntele mitä lapsi tekee), joten jos olen yksin lapsen kanssa niin en ota ollenkaan.

Ja kyllä meillä voi kotona ottaa useammankin, mutta sitten toinen vanhemmista on selvinpäin :) Ei siis odoteta sitä että saadaan lapsi hoitoon, koska hoitopaikkoja ei yksinkertaisesti ole.

Ja mitä tulee siihen, että lapsi oppii näkemään kuinka käyttää alkoholia kohtuudella niin luulen että tässäkin lapsen iällä on merkitystä. En usko, että meidän 2-vuotias hyötyy yhtään millään tavalla siitä että näkee vanhempien alkoholinkäyttöä (kohtuudella), ehkä sitten vanhempana kun jotain ymmärtää alkoholista sillä kohtuukäytön näkemisellä on jotain merkitystä.

"isoäiti mölykylästä"
no periaatteessa ei yhtään. koska jos jotain sille lapselle sattuu, ja pitäs lähteä viemään lääkäriin. niin se vienti ei onnistu. ei mulla ainakaan olis pokkaa mennä sinne lekuriin lapsen kanssa siiderille tuoksahtavana. harvoin sitä toki tietenkään mitään sattuu, jos lapsi on jo nukkumassa, mutta ainahan kaikki on mahdollista

"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="ani";26094285] Ja imettäessä muistaa että lapsi saa maidossa sen saman alkoholimäärän kuin mitä äidillä on alkoholia veressään eikä lapsen sisäelimet kykene käsittelemään vielä alkoholia kovinkaan hyvin, keskushermostosta puhumattakaan.[/QUOTE]

Ja muistutaan vielä, että jos äiti on promillen humalassa (mitä ei muuten naisille suositella missään tilanteessa tai elämänvaiheessa) äidinmaidossa on prosentin kymmenesosa alkoholia. Se on niin pieni määrä, ettei millään nykykeinoilla voida havaita alkoholia enää vauvan verestä.

Ja vastaus itse kysymykseen: yhden ravintola-annoksen "saa" ottaa, olipa syynä sitten gastronominen kokemus, rentouttava vaikutus tai vaikka baarikaapin kevätsiivous.

Jos olen ihan yksin niin en ota edes sitä yhtä,minusta ei ole senkään jälkeen rattiin toviin,jos mies on kotona niin voin juoda saunasiiderin tai pari lasillista valkkaria. Kun tiedän tulevani yhdestäkin hiprakkaan,niin miksi leikkiä asian kanssa.

katala juoppomutsi
Kyllä mahtaa esim. Ranskassa olla traumatisoituneita lapsia, jos se kerta aiheuttaa traumoja, että näkee vanhemman nauttivan yhden annoksen alkoholia :)

Meillä juodaan useana vkoloppuna kuussa se 1-2 lasten nukkumaan mentyä. Eikä ole sossua vielä oven takana näkynyt! Tekeekö joku palstamamma meistä nyt ls-ilmon?

"kolmen äiti"
Kyllä olen useastikin lasten kanssa esim perjantaina saunonut ja saunan jälkeen lapset saa pillimehun ja äiti yhden siiderin.
Ja lasten mentyä nukkumaan saatan ottaa vielä toisen siiderin.
Ihan yhtä hyvin voisin ottaa vaikka CocaColan (ja otankin joskus) mutta limut ovat minun makuuni liian makeita ja saunan jälkeen kuiva omenasiideri maistuu kaikkein parhaimmalta.

En ole koskaan nähnyt tässä mitään ongelmaa ja tuo yksi siideri ei minunkokoisessa naisessa (179cm, 80kg) todellakaan tunnu eikä näy missään. Eikä nyt ole ainakaan näkyvissä, että lapset olisivat tästä kovin traumatisoituneet :D

Kaksi voin juoda, ihan vaikka lasten nähden.
Jos lapset nukkuvat ja miehen kanssa saunotaan pitkän kaavan mukaan, voi mennä max.neljä.
Kesällä voimme ihan avoimesti käydä kylämme kahvilan terassilla, ja ottaa siinä yhdet oluet. Minusta on tärkeää opettaa lapsille alkoholin kohtuukäyttöä, salaisena ja pahana asiana se taatusti herättää enemmän mielenkiintoa. Saunassa meillä on saunajuomat mukana, ihan kuten lapsilla omat Grandinsa.

"Vieras"
Anteeksi nyt vaan, mutta mun mielestäni tällaista kyselee vain joku, joka juo humalahakuisesti. Jos ei ole ongelmia alkoholin kanssa, niin osaa ottaa sen yhden tai kaksi siideriä (tai viiniä, olutta) ajan kanssa niin, ettei sillä ole mitään humalavaikutusta.

[QUOTE="isoäiti mölykylästä";26095214]no periaatteessa ei yhtään. koska jos jotain sille lapselle sattuu, ja pitäs lähteä viemään lääkäriin. niin se vienti ei onnistu. ei mulla ainakaan olis pokkaa mennä sinne lekuriin lapsen kanssa siiderille tuoksahtavana. harvoin sitä toki tietenkään mitään sattuu, jos lapsi on jo nukkumassa, mutta ainahan kaikki on mahdollista[/QUOTE]

no ihan varmasti ne lääkäritkin tietää,että myös äidit voivat juoda siiderin jos toisen silloin tällöin ;)

• Tykkää
Reactions: Rytkäätys
hup
[QUOTE="Olivia";26094268]Meillä ei oo ketään isovanhempia tms. mailla halmeilla, pitäiskö ne lapset johonkin hoitoon rahdata vaan sitä varten, että otetaan kotisohvalla toisiemme seurasta nauttien muutama olut/siideri?[/QUOTE]

Näinhän täällä ajatellaan :) Eli lapset hoitoon muutama kerta vuodessa ja sitten voikin ottaa niillä kerroilla koko vuoden edestä. Muulloin sitten eletään lapsiperheen elämää vain ja ainoastaan lasten ehdoilla vaikka hampaat irvessä.

Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että elämästä pitää saada nauttia ihan arjessa, vaikka niitä lapsia onkin mennyt tekemään. Jos joku ei nauti parista viinilasista/siideristä perjantai-iltana, niin eihän niitä tarvitse ottaa. Mutta meitäkin on, joille alkoholi tuo pieninäkin määrinä mukavan rentoutuksen perjantai-iltana. Miksi meiltä pitää se kieltää? Lapset eivät taatusti siitä kärsi, että vanhemmat ajattelevat välillä itseäänkin lasten mentyä nukkumaan.

• Tykkää
Reactions: Rytkäätys

Yhteistyössä