Montako siideriä saa ottaa jos on yksin lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti
"Juulia"
1-2. Ja ihan voin ottaa lapsen ollessa hereillä. Meillä esim. joulun aikaan syödään mun vanhempien luona ja siellä on sisaruksetkin puolisoineen. Ruokajuomana voi olla viiniä, olutta, siideriä tai sitten ihan jotakin alkoholitonta. Ei sitä alkoholia kaksin käsin vedetä vaan nautitaan siitä hyvän ruuan kanssa ja monella siinä sivussa vesilasi.

Anonyymitär
Minkä ihmeen takia pitäisi ottaa yhtä ainuttakaan, jos on kahdestaan lapsen kanssa? :O Yksi sitten kun lapsi on nukkumassa, niin että on kondiksessa jos lapsi vaikka sairastuu äkillisesti yön aikana tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Anonyymitär;26092941:
Minkä ihmeen takia pitäisi ottaa yhtä ainuttakaan, jos on kahdestaan lapsen kanssa? :O Yksi sitten kun lapsi on nukkumassa, niin että on kondiksessa jos lapsi vaikka sairastuu äkillisesti yön aikana tms.
no mutta onhan sitä sittenkin kahden lapsen kanssa,kun lapsi on nukkumassa..ja jokainen varmaan tietää omat rajansa,mikä on liikaa ja mikä ei..jos itse juon yhden siiderin,niin olen silti ihan samanlaisessa toiminta kunnossa kuin ilman sitä siideriäkin.

"shihtzu"
Kyllä minä yhden voin ottaa silloin tällöin, todella harvoin tulee juotua, mutta jos otan sen yhden, niin voin sen hyvin ottaa lastenkin nähden.
En yhtään ihmettele, että Suomessa nuoriso juo, kun pienestä pitäen alkoholista tehdään tabu, eikä lapset opi kotona sitä kohtuukäyttöä.

1-2 von ottaa ja jopa niin että lapset on hereillä, koska mun mielestä tämä Suomen salajuopottelu kulttuuri on ihan naurettavaa. "Ajokunnossa" pitää kuitenkin olla kokoajan ja ajokunnolla tarkoitan sitä että mun mielestä lasten hoitaminen vaatii samanlista tarkkaavaisuutta ja reaktiokykyä kuin autolla ajo!!
Näin. Vaikka veisi taksilla niin se toimintakunto ja älli on oltava. Kyettävä hoitamaan, lääkitsemään jne...Meillä on aina lapsen paikalla ollessa aikuinen toimintaiskussa.

"hmm"
mä otan iltasin joskus 1-3 mutta kolme on kyllä maksimi.tosin meillä on yleensä molemmat tässä kotona sillon että en ole kyllä yksin..lasten hereillä ollessa en juo yhtään.

"Hanna"
Saatan yhden ottaa viikonloppuna, kun lapset nukkuu. Joskus, erityistilanteessa saatan ottaa yhden jopa lasten ollessa hereilläkin. Esimerkiksi mökillä, sisarusteni luona kylässä tms, eli seurustelutilanteissa. Ja sitten lasten mentyä nukkumaan toisenkin, kuitenkin niin että se edellinen on haihtunut jo pois(monta tuntia väliä).Mulla kestää tunnin juoda yhtä siideriä, enkä yhdestä tule myöskään hiprakkaan. Mulla juuri se "mittarina", että jos jotain kuitenkin sattuu, niin voi mennä päivystykseen... mulla ei ajokorttia ole, mutta hoitohenkilökunta huomaa kyllä, jos vanhempi hiprakassa on. Puhumattakaan lapsesta...

"Hanna"
... jatkan vielä, että otan sen yhden viikonlopun saunasiiderinkin tosi harvoin, esim viimeksi helmikuussa. Meillä saattaa olla kaappiin ostettuna saunaoluita monta kuukautta, ilman että niitä kukaan juo:)

juuh
Muutaman voi ottaa. Taksilla minäkin joutuisiin lasta lääkäriin viemään jos tarve tulisi. Olen paljon rennompi jos on tiukka tilanne, kun olen kaljan ottanut.

Lastensuojeluviranomaiset sanoo, ei yhtään. Mä sanoin heille takaisin, että miten lapset voi oppia normaalia suhtautumista alkoholiin jos oppivat että kaljatölkin näkeminen on katastrofi ? Silloin se kai onkin jos humalassa örvelletään ja tapellaan, tai yksi tölkki muuttuu yhtäkkiä kaljasalkuksi.

ei ikinä
Onneksi luin tätä palstaa. Meillä ei nimittäin ole niitä isovanhempia, joille viedä lapsi hoitoon sen yhden siiderin juomisen vuoksi. Että hyvä kun luin ketjun, niin tiedän, ettei saa ottaa yhtään. Autokaan meillä ei oo. Mutta voinhan mä pitää itseni ajokunnossa vaikka siltä varalta, että naapuri tarvii kuskia? Nimim. raivo raitis vai oliko se raittiina raivo.

Kysymys absolutisteille
Kysymys teille jotka olette nollalinjalla ihan vain lasten takia: Ettekö te sitten juo viiniä tai esim. erikoisoluita esimerkiksi ruoan kanssa tai vaikka jälkiruokaviiniä, snapsia tms. jos lapsi on paikalla? Koskaan? Mulle hyvä ruoka on nautinto, ja sen kanssa nautittava hyvä juoma ihan yhtä lailla. Maito on tosi kiva ja jee, mutta ei kumminkaan ihan joka tilanteessa paras mahdollinen...Tai jos menet/menette ravintolaan syömään, niin eikö sielläkään voi tilata viiniä ruoan kanssa? Älkää nyt viitsikö!

On täysin normaalia ja ok nautiskella pari hyvää olutta, lasi viiniä tai mistä nyt kukakin tykkää, oli paikalla lapsia tai ei. Ei aikuisen tartte muuttua lapsen myötä pyhimykseksi tai luopua kaikista mukavuuksista lapsen takia. Lapsi ei kärsi parista viinilasillisesta millään tavalla, varsinkaan jos se nukkuu!

Pakko ei ole. Mutta jos haluaa, niin voi.

Ja joo, suomalaisissa perheissä on paljon ongelmia alkon takia, koska ei pysytä kohtuudessa. Mutta se onkin aivan täysin eri asia kuin tämä, mistä nyt puhutaan.

Kyllä minä olen juonut pari, kolme lasten ollessa nukkumassa. Ajokunnolla ei väliä, rattiin nousemisen estää tehokkaamin ajokortittomuus.
Nyt en ole yksin, olen juonut yhden siiderin ja mies oluen, ja jopa toisen. Miehellä on ajokortti, ja olisi vielä ajokuntokin.

"minä"
Kysymys teille jotka olette nollalinjalla ihan vain lasten takia: Ettekö te sitten juo viiniä tai esim. erikoisoluita esimerkiksi ruoan kanssa tai vaikka jälkiruokaviiniä, snapsia tms. jos lapsi on paikalla? Koskaan? Mulle hyvä ruoka on nautinto, ja sen kanssa nautittava hyvä juoma ihan yhtä lailla. Maito on tosi kiva ja jee, mutta ei kumminkaan ihan joka tilanteessa paras mahdollinen...Tai jos menet/menette ravintolaan syömään, niin eikö sielläkään voi tilata viiniä ruoan kanssa? Älkää nyt viitsikö!

On täysin normaalia ja ok nautiskella pari hyvää olutta, lasi viiniä tai mistä nyt kukakin tykkää, oli paikalla lapsia tai ei. Ei aikuisen tartte muuttua lapsen myötä pyhimykseksi tai luopua kaikista mukavuuksista lapsen takia. Lapsi ei kärsi parista viinilasillisesta millään tavalla, varsinkaan jos se nukkuu!

Pakko ei ole. Mutta jos haluaa, niin voi.

Ja joo, suomalaisissa perheissä on paljon ongelmia alkon takia, koska ei pysytä kohtuudessa. Mutta se onkin aivan täysin eri asia kuin tämä, mistä nyt puhutaan.
Itse kannatan kans tällaista kohtuu käyttöä myös lasten nähden. Ja ne lapset ei lopullisesti järkyty siitäkään, jos joskus näkevät ihmisen humalassakin, kunhan paikalla on myös selväjärkinen aikuinen.
Kai nämä ihmiset, joiden mielestä lapset pitää viedä hoitoon jos ottaa yhdenkin, eivät osaa nauttia alkoholia kohtuudella. Tai sitten heillä itsellään on ollut niin lasinen lapsuus, että eivät luota, että kukaan osaisi käyttää alkoholia sivistyneesti.

Aivan
rattiin nousemisen estää tehokkaamin ajokortittomuus.
:D.

Mulla oli sellainen lapsuus, että näin omat vanhemmat satoja kertoja kännissä kuin apinat. Riitelivät paljon humalassa, ja meillä oli myös (tosin vain muutaman kerran vuodessa) illanistujaisia, joissa ei taatusti ollut yhtään selvää aikuista paikalla. Pelkäsin ja ahdistuin jo etukäteen kun tiesin että noita tilanteita on tulossa, mutta muutoin mulla oli ihanat vanhemmat ja hyvä lapsuus. Mutta sen opin, että haluan omalle lapselle opettaa, mitä on alkoholin kohtuukäyttö.
Ja kohtuukäyttää voi lapsenkin nähden, ilman muuta!

yrmy
Muutaman voi ottaa. Taksilla minäkin joutuisiin lasta lääkäriin viemään jos tarve tulisi. Olen paljon rennompi jos on tiukka tilanne, kun olen kaljan ottanut.

Lastensuojeluviranomaiset sanoo, ei yhtään. Mä sanoin heille takaisin, että miten lapset voi oppia normaalia suhtautumista alkoholiin jos oppivat että kaljatölkin näkeminen on katastrofi ? Silloin se kai onkin jos humalassa örvelletään ja tapellaan, tai yksi tölkki muuttuu yhtäkkiä kaljasalkuksi.
Ööh, eipä se kohtuukäytön näkeminenkään lasta suojaa ördäämiseltä myöhemmin elämässä. Eiköhän siihen vaikuta pitkälti muut tekijät, alkaako nuori kännäämään viikonloppuisin tai läträäkö se viinalla aikuisena.

Tällä logiikalla siis voisi kärjistäen todeta, että jos olet absolutisti, altistat lapsesi alkoholin riskikäytölle... Kertakaikkiaan mainio päätelmä.

juuh
Ööh, eipä se kohtuukäytön näkeminenkään lasta suojaa ördäämiseltä myöhemmin elämässä. Eiköhän siihen vaikuta pitkälti muut tekijät, alkaako nuori kännäämään viikonloppuisin tai läträäkö se viinalla aikuisena.

Tällä logiikalla siis voisi kärjistäen todeta, että jos olet absolutisti, altistat lapsesi alkoholin riskikäytölle... Kertakaikkiaan mainio päätelmä.
No en mä kyllä tolla tavalla sanonut-

Mutta kun on nähnyt alkoholista toipuvia läheisiä (oma setä, oma vanhempi) ja kaiken sen jo lapsena, niin joku pari siideriä vaan naurattaa mua.

Kunpa kukaan lapsi ei joutuisi kokemaan sitä mitä minä lapsena. Ei tämä itsesääliä ole, mutta elämä kouluttaa kohtuuteen kaikin puolin.

yrmy
[QUOTE="minä";26093944]Itse kannatan kans tällaista kohtuu käyttöä myös lasten nähden. Ja ne lapset ei lopullisesti järkyty siitäkään, jos joskus näkevät ihmisen humalassakin, kunhan paikalla on myös selväjärkinen aikuinen.
Kai nämä ihmiset, joiden mielestä lapset pitää viedä hoitoon jos ottaa yhdenkin, eivät osaa nauttia alkoholia kohtuudella. Tai sitten heillä itsellään on ollut niin lasinen lapsuus, että eivät luota, että kukaan osaisi käyttää alkoholia sivistyneesti.[/QUOTE]

Kysypä tuota niiltä, joilla on kokemusta vanhempien ryyppäämisestä lapsuudessa. Ja joo, joskus saattaa jossain nähdä aikuisen kännissä, minkäs teet. Mutta jos se on se oma turvallinen vanhempi, ei todellakaan ole se ja sama, onko se isi kännissä jos äiti kuitenkin sattuu olemaan selvinpäin ja paikalla.

Yhteistyössä