Kysyn kolmesta kirjasta, oletko lukenut aikuisena, omasta tahdostasi?

  • Viestiketjun aloittaja La Paset
  • Ensimmäinen viesti
kirjallisuuden puolesta
Mä haluan olla ajan hermolla ja tietää mistä puhutaan. Siksi olen lukenut kyseiset kirjat ensi kertaa. Osatakseni ottaa osaa keskusteluun niiden merkittävyydestä. Inhoan kun muut tietävät asioista ja puhuvat enkä itse osaa sanoa juuta eikä jaata. Toisaalta ihailen ihmisiä jotka on fiksuja ja tietää asioista.

Nuo kirjat nyt sattuu kuulumaan suomalaisen kirjallisuuden klassikoihin. Siksi olen ne lukenut ja voin sanoa että kyllä ne jotka niistä vouhottaa ihan oikeassa olivat. Suuria teoksia kaiken kaikkiaan!
 
"Riipitsiip"
Keisarin uudet vaatteet...
Miksi pitäisi lukea jotakin mikä ei oikeasti kiinnosta? Tuhlata useita kymmeniä tunteja väkisin lukemiseen. Ikäänkuin voisi luokitella itsensä älykkäämmäksi sen jälkeen kun on lukenut nämä?
No itsellesihän sinä tietenkin luet...näistä kirjoista on moni inspiroitunut, miksi et sinäkin ja mistä sen tietää ellei kokeile? Jos ei tykkää niin ei tykkää, ei kukaan kaikesta tykkää - mutta lukeminen kannattaa aina :).
 
En ole lukenut edes pakolla loppuun saakka noita ainuttakaan.
Aikuisena koetin sivistää itseäni ja kokeilla uudelleen, mutta ei vain pysty.

A.Kiven kielenkäyttö alkaa suoraan sanottuna ärsyttää. Ja muitten perässä ei vain pysy.

Olkoon kuinka klassikoita, en pidä, ja ellen pidä, en myökään lue.
Mainittakoon, että mä luen paljon.
 
Viimeksi muokattu:
ssss
[QUOTE="Riipitsiip";25928681]No itsellesihän sinä tietenkin luet...näistä kirjoista on moni inspiroitunut, miksi et sinäkin ja mistä sen tietää ellei kokeile? Jos ei tykkää niin ei tykkää, ei kukaan kaikesta tykkää - mutta lukeminen kannattaa aina :).[/QUOTE]

Näinpä. Miten voi etukäteen päättää ettei jostain pidä?

Kummallinen tapa kokea elämää.
 
"Vieras"
Sinuhen luin aikoinaan melkein teininä. Siitä innostuin Waltarista tavattomasti ja luin kaikki hänen kirjansa.
Seitsemän veljestä myös olen lukenut ja pidin Kiven erikoisesta kuvaavasta kielenkäytöstä.
Pohjantähteä en ole lukenut ja tuskin tulen koskaan lukemaan.
 
1. SINUHE EGYPTILÄINEN Luin alun, mutta oli sen verran tylsä, etten päässyt pitkällekään :D

2.TÄÄLLÄ POHJAN TÄHDEN ALLA En ole lukenut (pitäis khyl)

3. SEITSEMÄN VELJESTÄ Luin vapaaehtoisesti joskus n. 17- vuotiaana. Tykkäsin ihan...
 
[QUOTE="hmm";25928658]Samalla lailla kuin miksi mennä esimerkiksi Pariisiin matkalle sen takia että on kuullut siitä hyvää?[/QUOTE]

On ihan eri asia matkustaa Pariisiin siksi että on kuullut siitä hyvää kuin siksi, että on kuullut, että se on merkkikaupunki, jossa "kuuluu" käydä vaikkei siellä viihtyisikään. Samoin on eri asia lukea kirja siksi, että kuulee sen olevan hyvä ja itsekin pitää siitä kuin lukea kirja siksi, että se "kuuluu" lukea ja kuulostaa hienolta, että niin on tehnyt.
 
Olen lukenut kaikki.
Ja Sinuhen myötä musta tuli aivan mieletön Waltari-fani. Olen kahlannut hänen muutkin teoksensa läpi ja täytyy sanoa, että monista olen tykännyt vielä enemmän kuin Sinuhesta.
Loput kaksi meni kuivemmin.
Ja joku mainitsikin Dostojevskin. Hän on minun lempparini Waltarin ohella. Karamazovin veljekset oli lukukokemuksena minulle järisyttävä.
Mäkin olen kyllä lukenut muita Waltarin kirjoja ja pitänyt niistä kovasti, mutta Sinuhea en vaan saa alkua pidemmälle.. Kummallinen juttu, olen sitä aina ihmetellyt ja tasaisin väliajoin yritän lukea, mutta ei kun ei.
 
1. SINUHE EGYPTILÄINEN
Luin ensi kerran teininä, toisen kerran aikuisena, ja kolmannenkin kerran sittemmin. Aivan upea teos, mistä teininä ymmärsin lähinnä historiallisen kontekstin (vaikutti silloin suuresti...) ja aikuisena sitten se miehen sielunelämän kuvaus aukesi aivan uudella tavoin.

2.TÄÄLLÄ POHJAN TÄHDEN ALLA
En ole lukenut aikuisena, vain koulussa ns. pakolla, mutta ilolla. Hyvä teos. Olisi varmaan avartavaa lukea aikuisena.

3. SEITSEMÄN VELJESTÄ
Suosikkejani! Ensi kerran luin teininä koulussa, alkuun olin että mitvit, onkspakko, mutta sittenpä silmäni aukenivat. Yksi parhaista lukemistani kirjoista koskaan (mihin kategoriaan kuuluu kymmenisen kirjaa) - ja jälleen se miehen sielunelämän kuvaus on se, mikä tässä koskettaa suuresti. Ja se kieli, mikä kieli!
 
Aromipesä
Olen kuullut Pariisista paljon hyvää ja minulla mielikuva siitä millainen paikka se on. Ei varmasti huono, mutta jos saisin valita niin mieluummin menisin vaikka Islantiin. Luen paljon kirjoja, myös klassikkoteoksia, seitsemää veljestä olen joskus lukenut, mutta en muista siitä mitään. Kirja ei kiinnosta minua niin paljon että aloittaisin sen uudelleen. Sinuhen olen joskus aloittanut, mutta en ymmärrä miksi pitäisi kahlata koko teos läpi jos huomaa jo alussa ettei kiinnosta. Oletteko te koskaan lukeneet raamattua? Siinähän vasta klassikkoteos, yleissivistäväkin, senkus alatte lukemaan!
Keskustelemaan pystyn ilman kyseisten teosten lukemistakin, enkä luokittele ihmisiä eri älykkyyskategorioihin sen mukaan ovatko he lukeneet näitä vai ei.
 
kökköliini
Alkuperäinen kirjoittaja Aromipesä;25928829:
Olen kuullut Pariisista paljon hyvää ja minulla mielikuva siitä millainen paikka se on. Ei varmasti huono, mutta jos saisin valita niin mieluummin menisin vaikka Islantiin. Luen paljon kirjoja, myös klassikkoteoksia, seitsemää veljestä olen joskus lukenut, mutta en muista siitä mitään. Kirja ei kiinnosta minua niin paljon että aloittaisin sen uudelleen. Sinuhen olen joskus aloittanut, mutta en ymmärrä miksi pitäisi kahlata koko teos läpi jos huomaa jo alussa ettei kiinnosta. Oletteko te koskaan lukeneet raamattua? Siinähän vasta klassikkoteos, yleissivistäväkin, senkus alatte lukemaan!
Keskustelemaan pystyn ilman kyseisten teosten lukemistakin, enkä luokittele ihmisiä eri älykkyyskategorioihin sen mukaan ovatko he lukeneet näitä vai ei.
on tällä hetkelläkesken, olen aloittanut lukemisen alusta mutta kesken on.. silloin tällöin luen aina eteenpäin kun on aikaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25928747:
3. SEITSEMÄN VELJESTÄ
Suosikkejani! Ensi kerran luin teininä koulussa, alkuun olin että mitvit, onkspakko, mutta sittenpä silmäni aukenivat. Yksi parhaista lukemistani kirjoista koskaan (mihin kategoriaan kuuluu kymmenisen kirjaa) - ja jälleen se miehen sielunelämän kuvaus on se, mikä tässä koskettaa suuresti. Ja se kieli, mikä kieli!
Mitvit?! :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aromipesä;25928829:
Olen kuullut Pariisista paljon hyvää ja minulla mielikuva siitä millainen paikka se on. Ei varmasti huono, mutta jos saisin valita niin mieluummin menisin vaikka Islantiin. Luen paljon kirjoja, myös klassikkoteoksia, seitsemää veljestä olen joskus lukenut, mutta en muista siitä mitään. Kirja ei kiinnosta minua niin paljon että aloittaisin sen uudelleen. Sinuhen olen joskus aloittanut, mutta en ymmärrä miksi pitäisi kahlata koko teos läpi jos huomaa jo alussa ettei kiinnosta. Oletteko te koskaan lukeneet raamattua? Siinähän vasta klassikkoteos, yleissivistäväkin, senkus alatte lukemaan!
Keskustelemaan pystyn ilman kyseisten teosten lukemistakin, enkä luokittele ihmisiä eri älykkyyskategorioihin sen mukaan ovatko he lukeneet näitä vai ei.
Olen lukenut Raamattua, mutta en koko Raamattua.

Jos kirja ei kiinnosta, niin toki saa jättää kesken - ei kai kukaan kiellä. Sen sijaan jos ei jotakin kirjaa edes aloita, niin ei kannata kirjaa dissata.

En minäkään ketään näiden kolmen kirjan lukemisen/lukemattomuuden perusteella lokeroisi. Ehkä vähän näiden vastausten perusteella kuitenkin. Sori ny. :xmas:
 
Sinuhen ja Pohjantähtitrilogian luin vapaaehtoisesti lukioiässä, molemmat aivan huippuja kirjoja. Waltarilla on muuten muitakin aivan loistavia historiallisia romskuja eikä Linnan Tuntemattomassakaan vikaa ole.

7 veljestä on vielä lukematta.

Lillille lisäisin että Linnan tuotanto avaa miehen sielunelämää mielestäni paremmin kuin Sinuhe, jonka päähenkilölle on v*ttu noussut päähän reilusti keskimääräistä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Lillille lisäisin että Linnan tuotanto avaa miehen sielunelämää mielestäni paremmin kuin Sinuhe, jonka päähenkilölle on v*ttu noussut päähän reilusti keskimääräistä enemmän.
Tänks. Sinuhessa ja Waltarin muissakin teoksissa se muu ympäristö vaan kiehtoo minua enemmän kuin Linnan tuotannossa - pelkkä miehen sielunelämä ei kanna tarpeeksi. Silti uskon, että olet oikeassa.
(Itse asiassa nyt ne Linnan varhaiset teokset, eivät sotaa kuvaavat, alkoivatkin kiinnostaa...)
 
Sinuhe: yritin joskus lukiolaisena lukea mutta tuntui niin tympeältä että jäi heti kesken. Nyt pari vuotta sitten kokeilin uusiksi eikä tosissaan ollut vaikeuksia saada luettua loppuun. Hyvä kirja, todellakin.

Täällä Pohjantähden alla: Lasketaanko se että mies on lukenut sen minulle ääneen? Itse ainakin lasken ja on siis ehdottomasti paras kirja mitä ikinä olen "lukenut"! Aivan mahtava. =)

Seitsemää veljestä en ole edes yrittänyt. Pitäisi kai...
 
Raamatusta Sinänsä ko teosta on aika huvittava pitää teoksena, kosstuuhan se useasta eri kirjasta ja eri kerrostumista. Esimerkiksi Saarnaajan kirja on mielestäni mieletön teos, kun taas toiset kirjat ovat hyvinkin puuduttavia. Uuden testamentin kirjoista osa on mielenkiintoisia ihan sillä perusteella, että olen lukenut filosofiaa ja usein kyseessä on kannanotot kreikkalaisen filosofian soveltamisesta seurakuntiin tai kreikkalaisen filosofian yhtäläisyyden osoittamisesta heprealaiseen kulttuuriin ( joka aikoinaan muuttanut aika merkittävästi kristinuskoa)...
Koraania olen yrittänyt lukea mutta koska kulttuurina vieraampi, on urakkana ollut vaikeampi, puhumattakaan Aasian muiden uskontojen teoksista.
 
"vieras"
Sinuhen olen lukenut vapaaehtoisesti vaikkakin teininä, Seitsemän veljestä luin "pakotettuna" vaikkakin ihan mielelläni. Täällä pohjantähden alla. trilogiaa en ole lukenut. "Merkkiteosten" lukeminen ei tee kenestäkään sen sivistyneempää kuin ei lukeneestakaan.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25929044:
Tänks. Sinuhessa ja Waltarin muissakin teoksissa se muu ympäristö vaan kiehtoo minua enemmän kuin Linnan tuotannossa - pelkkä miehen sielunelämä ei kanna tarpeeksi. Silti uskon, että olet oikeassa.
(Itse asiassa nyt ne Linnan varhaiset teokset, eivät sotaa kuvaavat, alkoivatkin kiinnostaa...)
Musta rakkaus, sitä suosittelen.
 

Yhteistyössä