Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
"gitta"
Monta _minuuttia_? Herraisä mitä veden tuhlausta! Ja ikäväksesi voin kertoa että ihan suotta: Se mikä niistä salaateista raikkaalla vedellä puhdistuu on mahdollinen multa ja muu pöly, mikä tapahtuu jo ihan normaalisti huuhtomalla.

Huuhelemisen kesto ei todellakaan tee niistä sen puhtaampia.

Etenkin ulkomaisia tomaatteja ja kurkkuja huuhtelen itsekin huolellisemmin ja myös lämpöisellä vedellä, mutta ei siinäkään se veden MÄÄRÄ ja toimituksen kesto mitään ratkaise.
No olen kuule itse elintarvikelabrassa töissä, että tiedän mitä teen. Ja kyllä, salaattien peseminen juoksevan veden alla parin minuutin ajan on ihan eri asia kuin huuhtaista niitä hetki. Mikrobitaso laskee huomattavasti!

"Anne"
[QUOTE="lyyti";25897406]Mun kaveri tekee näin ja mua oksettaa ihan sikana. Samalla rätillä saattaa pyyhkästä myös lattiaa...Kerran se varmaan huomasi mun ilmeen kun pyyhki niitä lasten naamoja ja selitti ihan pokkana et mä kyllä pesen pesukoneessa näitä Wettexejä vähän väliä. Ihan kun pesukoneessa nyt kaikki bakteerit kuolisi. Mä en ylipäätään ymmärrä noita Wettexien pesukonepesuja. Kannatan kyllä kierrätystä ja ekologisuutta, mut tiskirätit on mun mielestä vaihdettava säännöllisesti uusiin. Kaiken huippu on, että nyt lapset on jo alakoululaisia, niin käyvät itse pyyhkimässä ruokailun jälkeen naamansa tiskirättiin. *YÖK*[/QUOTE]

Vaihdan rätin kerran, välillä kaksikin kertaa päivässä, varsinkin jos leivon. En todellakaan voisi kuvitella heitteleväni niitä koko ajan roskikseen. Pesen ne koneessa muiden siivousliinojen kanssa 90asteessa. Meillä tosin naamat pyyhitään paperipyyhkeisiin silti.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25893660:
meillä mies saattaa pyyhkiä (pesun jälkeen siis tietenkin ) tytön kakkapyllyn pyyhkeeseen & mennä sitten suihkuun.. sen saman pyyhkeen kanssa. itse olen yrittänyt, että joka perheenjäsenellä olisi oma pyyhe mutta mies torpedoi tämän systeemiin ja suihkuun mennessä joudunkin usein nuuhkimaan pyyhkeitä.. edes kaapista ottaminen ei auta, sillä mies saattaa viskoa käytettyjä mutta kuivia sinne puhtaiden sekaan :mad: minua myös ärsyttää, kun otan kaapista mukin josta juon sitten seuraavat pari pv ( huuhtaisten aina välillä), niin eikös mies ryystä samasta ja joskus antaa muksullekin.. se on miun muki, hitto vieköön !|O mitään paistinlastoja meillä ei kyllä vaihdeta kesken kokkaamisen, en ymmärrä mitä mieltä sellaisessa touhussa olisi
Onko miehes vähän tööt?

Mua ylipäänsä ällöttää se että rätti roikkuu hanan päällä.

En tiä onko urbaanilegendaa mutta oon jonkun kuullut pyyhkivän lastensa naamankin syömisen jälkeen tiskirättiin.

Joillain on sama tiski- tai vessaharja vuosikausia, ja näyttävätkin juuri siltä =(
Lapsena kaverini äiti pyyhki :D Ei se sillon oksettanut mutta aikuisena kylläkin :x

"otto"
[QUOTE="jenni";25869205]Muakin etoo kissat pöydillä. Ensin ne ruopii hiekkalaatikkoaan ja tulee sitten tassut harmaina steppaamaan lieden viereen. Yäk.

Sekin ihmetyttää ja ällöttää, että esim. grillatessa laitetaan kypsät lihat säilöön siihen veriseen myyntipakkaukseen. Tai leikellään tomaatit samalla leikkuulaudalla, jolla hetki sitten leikattiin raakaa kanaa.[/QUOTE]

Tää kanan käsitely on se missä useimmilla hygienia ontuu. On yleinen salmonellan lähde.

[QUOTE="otto";25920927]Tää kanan käsitely on se missä useimmilla hygienia ontuu. On yleinen salmonellan lähde.[/QUOTE]
Suomalaisessa siipikarjanlihassa salmonellaa esiintyy todella harvoin. Todennäköisyys saada salmonella ruoanlaittotilanteessa on lähes olematon.

"höh"
Jep, suomalainen siipikarja rokotetaan salmonellaa vastaan eli ei tosiaan kovin suurta riskiä ole. Hygieenistähän tuo edellä kerrottu huoleton käsittely ei tietystikään ole..
Vaan monissa tuontituotteissa on vaaransa. Harvinaista suomessa tosin, mutta perushomma ruuan laitossa.

Kissoista tuli mieleen kun kaverin vaimo ihmetteli että miksi heidän kissa pomppaa pöydältä alas kun minä astun sisään. No olin heillä kissan hoitajana viikon ajan:)

"vieras"
"Ihana" kämppikseni jätti syödyt purkat ja mm. verisen kuukautissiteensä lavuaarin reunalle. :x Samainen pösilö piti jääkaapissa (suojakaasu)jauhelihapakkausta avattuna päiväkausia, eikä paistanut sitä! En ihmettele miksi oli koko ajan kipeänä... Muutenkin hänen huoneensa muistutti aivan kaatopaikkaa, tavarat ja tiskit hujan hajan lattialla. Harvoin edes osallistui yleisten tilojen siivoamiseen.

"söin jo kotona"
Käytetyt paskavaipat tiskipöydällä tiskien ja ihan käyttöastioidenkin joukossa :eek: Ja vielä pahimmillaan useita päiviä putkeen, siinä vieressä leikataan kurkut ja lihat!

"moikka"
Miehen sisko ei oo pessy keittiön käsipyyhkeitä moneen kuukauteen.. Usein käydään ja aina samat roikkuu naulassa, samoissa paskoissa.. Hyih...
Veeseen pyyhkeet on yleensä puhtaat/hiljattain vaihdettu.

Mutta ne keittiön pyyhkeet, voi puistatus!

Jännä kyllä, muuten on ihan siisti ihminen.
Musta et voi puhua ku mun veljillä ei ole vaimoja, mut mulla on yks suosikki keittiöpyyhe, ja pesen sen ja kuivaan kuivurissa usein. Silti se roikkuu naulassa oikeastaan aina, ku tossa pesussa ja kuivauksessa ei montaa tuntia mene...

Aika avartava ketju.
Enpä ole tullut koskaan ajatelleeksi että toisten huusholleja pitäisi tutkailla "tällä silmällä". Tutkin kuitenkin omani sillä seurauksella että keittiörätti vaihtoi kuivatuspaikkaa ja keittiön käsi- ja astiapyyhkeet, wc:n vieraskäsipyyhe, miehen jalkapyyhe ja hammasharjani menivät vaihtoon ja tyhjensin samalla vessan roskiksen - kaikki tämä ihan siltä varalta että joku meillä käyvä sattuisikin (palstan innoittamana) harrastamaan kyseisenkaltaista silmäilyä :)

Enpä ole tullut koskaan ajatelleeksi että toisten huusholleja pitäisi tutkailla "tällä silmällä". Tutkin kuitenkin omani sillä seurauksella että keittiörätti vaihtoi kuivatuspaikkaa ja keittiön käsi- ja astiapyyhkeet, wc:n vieraskäsipyyhe, miehen jalkapyyhe ja hammasharjani menivät vaihtoon ja tyhjensin samalla vessan roskiksen - kaikki tämä ihan siltä varalta että joku meillä käyvä sattuisikin (palstan innoittamana) harrastamaan kyseisenkaltaista silmäilyä :)

Hyödyit palstasta=)

Pitää tulla lisäämään tämänpäiväinen megakauhistus, appiukon toimesta taas.... Huomasi, että oli pihan reunalla mennyt viemäriputki rikki, sieltä oli valunut vähän likavettä niin että autotallin edusta oli märkänä. Kulki sitten siinä sitä tutkimassa ennen kun aloitti korjaamisen, ja SAMOILLA KENGILLÄ kulki sisällä. Mun on pakko varmaan pestä ne lattiat höyryluutulla (vai mikä ihme oliskaan nimeltään) koska muuten ne jää täyteen niitä viemäribakteereja ikuisiksi ajoiksi. Miten voi normiälykäs ihminen (lukion opettaja eläkkeellä) olla noin järkyttävän tyhmä....... :O:x

"Liinu"
kaverin tyttö juoksee aina alasti, kuulma atopian takia että iho saa ilmaa.. vauva on paskaisessa bodyssä, samoin sohva täynnä vauvan oksennusta ja monesti kaverin paitakin :x
tuulikaapin, eteisen & eteisen vieressä olevan wc:n lattia täynnä hiekkaa, pikku kiviä, sulanutta lunta jne. keskellä keuttiön pöytää nököttää rulla wc-paperia ja selitys aina sama. unohdettiin ostaa talouspaperia

sfghsf
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25870185:
Anoppi paloittelee lihan leikkulaudalla, pyyhkäisee käytön jälkeen leikkuulaudan tiskirätillä ja viipaloi leivät samalla leikkuulaudalla. Tykkää myös nuolaista lusikan "puhtaaksi", millä on otettu jäätelöä jätskirasiasta ja laittaa saman lusikan taas siihen rasiaan että muutkin voivat ottaa jäätelöä. Ja syömiseen siis on erikseen jokaisella omat lusikat.

Samaisessa taloudessa leivän voiteluun käytetään omaa ruokaveistä, ja tietenkin siinä veitsessä on jonkin verran ruuanrippeitä. Margariinirasia on täynnä ruuanmurusia ja margariinia.

Raa'an kalan suolaisuuden testaaminen anopin tapaan: nuolaise sormea, sivele kalan lihaa ja maista onko tarpeeksi suolaa.

Arvatkaa vaan ollaanko käyty pahemmin anoppilassa syömässä kun paljastui nää hygienian helmet. :kieh: Aikaisemmin olen ihmetellyt miten meillä on milloin kenelläkin vatsa kipeänä anopin luona syömisen jälkeen.
Tässä vitsissä eniten nauratti tuo margariini. Kuka hullu käyttää margariinia, ja miksi? Ei saatana. Huhuhuhuhuuuhhuh!

Kuka enää nykyään kehtaa sanoa käyttävänsä MAR-GA-RII-NI-A.

Yhteistyössä