Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
Mun
Miehen sisko ei oo pessy keittiön käsipyyhkeitä moneen kuukauteen.. Usein käydään ja aina samat roikkuu naulassa, samoissa paskoissa.. Hyih...
Veeseen pyyhkeet on yleensä puhtaat/hiljattain vaihdettu.

Mutta ne keittiön pyyhkeet, voi puistatus!

Jännä kyllä, muuten on ihan siisti ihminen.

"vieras"
[QUOTE="gitta";25892524]-

- Todella moni ihminen ei pese salaatteja tai kasviksia tai pesee ne vain käyttämällä niitä vesihanan alla. Nehän pitää pestä kunnolla juoksevan veden alla. Meillä ainakin salaatin päälle valuu monta minuuttia vesi ja tomaatit hierotaan kunnolla puhtaaksi.
![/QUOTE]

mitenkäs, lähtevätkö sun kädet mikrobeista puhtaiksi sillä että huuhtelet niitä juoksevan veden alla hinkuttaen? :D

meillä mies saattaa pyyhkiä (pesun jälkeen siis tietenkin ) tytön kakkapyllyn pyyhkeeseen & mennä sitten suihkuun.. sen saman pyyhkeen kanssa. itse olen yrittänyt, että joka perheenjäsenellä olisi oma pyyhe mutta mies torpedoi tämän systeemiin ja suihkuun mennessä joudunkin usein nuuhkimaan pyyhkeitä.. edes kaapista ottaminen ei auta, sillä mies saattaa viskoa käytettyjä mutta kuivia sinne puhtaiden sekaan :mad: minua myös ärsyttää, kun otan kaapista mukin josta juon sitten seuraavat pari pv ( huuhtaisten aina välillä), niin eikös mies ryystä samasta ja joskus antaa muksullekin.. se on miun muki, hitto vieköön !|O mitään paistinlastoja meillä ei kyllä vaihdeta kesken kokkaamisen, en ymmärrä mitä mieltä sellaisessa touhussa olisi

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="gitta";25892524]

- Likaisten kestovaippojen säilytys on jotain todella kuvottavaa...
![/QUOTE]

Ihan mielenkiinnosta,mikä niissä kuvottaa? Meillä ne säilytetään niin että imuosat on ämpärissä, kuoret/taskuvaipat korissa ja niistä sitten heitän koneeseen. Vaipan vaihtopaikalla on pienempi ämpäri johon likainen nakataan,ja sit viedään säilytykseen.

ystävän ystävä
Minua vähän ällöttää kun ystävättäreni säilyttää jääkaapissa ruokia ilman suojaa, siis avoimissa astioissa. Hajujen sekamelska - enkä tiedä onko se jääkaappi niin puhdas muutenkaan.

Toisaalta sama ystävätär loihtii kaikkein parhaat ateriat ja leivonnaiset. Muutenkin olen huomannut, että mitä siistimpi ihminen sitä surkeampi kokki, tai anakaan tulokset eivät säväytä. Pienesti sottaiset emännät tekevät parasta ruokaa...

Eih
[QUOTE="vieras";25888683]Tosin viime vuosien suuremmat ruokamyrkytykset ovat olleet kasvisperäisiä, iduista ja porkkanoista ;) Koskaan ei ole turvassa...

Tuo lastahomma, ihan uteliaisuudesta, perustuuko se johonkin suurempaan tietoon kuin omassa pikku päässä mietittyyn? Never heard ennen tätä ketjua.[/QUOTE]

Mihin tää nyt liitty? En tosiaan sen takia ole kasvissyöjä että luulisin olevani jotenki enemmän turvassa...

Lähinnä viittasin siihen, etten ole tollasta lastajuttua joutunut pohtimaan kun en ole eläissäni juuri jauhelihaa syönyt tai paistellut. Kummastutti vain, kun monille ainoa neuroottisesti kypsennettävä oli kana, vaikka ei sitä raa'aksi jäänyttä possuakaan paljoa kannattais popsia.

Mutta joo, en tosiaan ole asiaa miettinyt vaikka muistan joskus jossain kuulleeni. Koulun kotitaloustunneilla ehkä?

Eih
[QUOTE="gitta";25892524]- Todella moni ihminen ei pese salaatteja tai kasviksia tai pesee ne vain käyttämällä niitä vesihanan alla. Nehän pitää pestä kunnolla juoksevan veden alla. Meillä ainakin salaatin päälle valuu monta minuuttia vesi ja tomaatit hierotaan kunnolla puhtaaksi.[/QUOTE]

Monta _minuuttia_? Herraisä mitä veden tuhlausta! Ja ikäväksesi voin kertoa että ihan suotta: Se mikä niistä salaateista raikkaalla vedellä puhdistuu on mahdollinen multa ja muu pöly, mikä tapahtuu jo ihan normaalisti huuhtomalla.

Huuhelemisen kesto ei todellakaan tee niistä sen puhtaampia.

Etenkin ulkomaisia tomaatteja ja kurkkuja huuhtelen itsekin huolellisemmin ja myös lämpöisellä vedellä, mutta ei siinäkään se veden MÄÄRÄ ja toimituksen kesto mitään ratkaise.

"Anne"
[QUOTE="gitta";25892524]- Todella moni ihminen ei pese salaatteja tai kasviksia tai pesee ne vain käyttämällä niitä vesihanan alla. Nehän pitää pestä kunnolla juoksevan veden alla. Meillä ainakin salaatin päälle valuu monta minuuttia vesi ja tomaatit hierotaan kunnolla puhtaaksi.
[/QUOTE]

En minä minuuttikaupalla kasviksia pese. Salaatit huuhdon, ei se pelkkä vesi poista kuin ötökät/mullan/irtolian. Tomaatit, kurkut, paprikat yms pesen käsitiskiaineella, muut mitkä voi, kuorin.

"tuutti"
Mun äitini luona on erittäin likaista ja sekaista. Ei kyllä tee mieli päästää omaa lasta siellä leikkimään.

Lattioita ei pestä oikeastaan ikinä, ehkä pari kertaa vuodessa vähän huitastaan mopilla enimmät (lattia jää silti sellaiseksi harmaan ruskeaksi). Äidilläni on myös koira. Imuria käytetään vain kun vieraita tulee, ehkä kerran kuussa? Listoja ei ole imuroitu moneen vuoteen ja niissä komeilee mustia karvoja ja muuta ihanaa!

Pölyä on kamalasti, pöydät on likaiset.

Pyyhkeet vaihdetaan varmaan pari kertaa vuodessa hajusta ja ulkonäöstä päätellen.

Vessan kaakelisaumat on melkein mustat. Vessassa haisee ällöttävältä, eikä sitä putsata ollenkaan.

Tiskirätti oli valkoinen kun ostin sen äidille (sellainen jossa oli joku hauska teksti). Viimeksi käydessäni siellä se oli tumman harmaa. Rätti vaihdetaan kerran vuodessa varmaan ja sen huuhtominenkin on omaa luokkaansa.

Jääkaapissa haisee ja se on likainen ja joistain kohdista sellainen "limainen". En halua tietää mitä bakteereja siellä asuu.

Roskiskaapista ei varmaan tarvitse edes puhua..

Olen itse suht siisti, johtuen varmaan entisistä kotioloista. En kuitenkaan ole mikään siivoushullu. En edes ymmärrä miten jonkun koti voi mennä tuollaiseen kuntoon kuin äitini koti :/

"Noo"
[QUOTE="Anne";25893956]En minä minuuttikaupalla kasviksia pese. Salaatit huuhdon, ei se pelkkä vesi poista kuin ötökät/mullan/irtolian. Tomaatit, kurkut, paprikat yms pesen käsitiskiaineella, muut mitkä voi, kuorin.[/QUOTE]

Ei ole tullut mieleenkään pestä tiskiaineella vihanneksia.

"RokRok"
Myönnän olevani aika bakteerikammoinen, mutta yritän siedättää itseäni koko ajan. Ällöttää silti äitini tyyli pestä KAIKKI pyykit 30 asteessa, siis kaikki alusvaatteista, petivaatteista ja pyyhkeistä lähtien. Nykyään se pesee marttyyrimaisesti meidän perheelle petivaatteet 60 asteessa, kun ollaan kylässä... Kädet tietysti vain huljautetaan veden alla vessassa käynnin jälkeen ja tiskirätit lojuvat altaassa ruoanjämien joukossa. Matoissa on paskatahroja, kun koira istuu lenkin jälkeen lattialle, ilman että takapuolta on pyyhitty (joo, sinne jää paskaa ainakin tällä yksilöllä...).

Niin ja itse vaihdan kylpypyyhkeen joka suihkun jälkeen, mutta mulla on varmaan jotenkin poikkeuksellisen runsas, köh, limaneritys. Tai siis joskus pyyhkeeseen jää alapäästä valkovuotoa, vaikka pesenkin joka kerta itseni hyvin. Ei hirveästi huvita käyttää samaa pyyhettä uudelleen, ja pyyhkiä naamaansa tai tissejään siihen (imetän), vaikkei siinä sillä kerralla mitään ylimääräistä näkyisikään... Lasten pyyhkeitä ei vaihdeta joka suihkun jälkeen, tai jos mies on lasten kanssa pesulla, niin yleensä kuivaan vauvan puhtaaseen pyyhkeeseen, sen jälkeen esikoisen siihen samaan ja viimeisenä pyyhe päätyy miehen käyttöön. Jostain syystä tuo ei ällötä lainkaan.

Eih
[QUOTE="Noo";25894162]Ei ole tullut mieleenkään pestä tiskiaineella vihanneksia.[/QUOTE]

No ei tosiaan. (Paitsi ompun joskus jos otan evääksi niin etten pysty kuorimaan.)

Luulen kyllä että jatkuva huokoisten vihannesten (aina ne vähän huokoisia on) kyllästäminen tiskiaineella ennen niiden syömistä on vahingollisempaa kuin vain huolella huuhdeltujen syöminen. En myöskään usko, että tuo jynssääminen poistaa niistä mitään sellaista, mikä ei poistu jo kylmä-lämmin-kylmä-vesihuuhtelulla ja käsin hieromisella.

Hullua, sanon.

Eih
[QUOTE="Anne";25893956]En minä minuuttikaupalla kasviksia pese. Salaatit huuhdon, ei se pelkkä vesi poista kuin ötökät/mullan/irtolian. Tomaatit, kurkut, paprikat yms pesen käsitiskiaineella, muut mitkä voi, kuorin.[/QUOTE]

Se on _astian_pesuainetta, hyvä ihminen.

"hattiwatti"
Meikää ärsyttää hirveesti, kun oma äiti käy vessassa tarpeilla ja ei pese käsiään ja tulee heti tekemään ruokaa.. Omilta vanhemmiltaan oppinut. Toinen, mikä on ärsyttää, on se, kun täytetään astianpesukonetta, niin siinä välissä tungetaan kaikki ruoat lautasineen tiskialtaaseen, ja ihmettelen miksi niitä ei voi jättää pöydälle..

"Anne"
[QUOTE="Noo";25894162]Ei ole tullut mieleenkään pestä tiskiaineella vihanneksia.[/QUOTE]

Ei minullekkaan, ennen kuin näin kaupassa jonkun äijän aivastavan käteensä ja alkavan suorin tein valkkaamaan tomaatteja sen jälkeen pussiin. Lääppi siis muitakin, kuin niitä mitä pussiin laittoi.

"Anne"
[QUOTE="Anne";25894797]Ei minullekkaan, ennen kuin näin kaupassa jonkun äijän aivastavan käteensä ja alkavan suorin tein valkkaamaan tomaatteja sen jälkeen pussiin. Lääppi siis muitakin, kuin niitä mitä pussiin laittoi.[/QUOTE]

Enkä minä sitä lotraa. Huuhtelen vihannesta, otan tipan pumppupullosta käteen, pyöräytän rehun kädessä ja huuhtelen hyvin.

"hattiwatti"
Minä taas luulen että vedän voiton tässä epähygienisyys kisassa, tai siis anoppini vetää voiton :x
Mistä aloitan...
kun astun ovesta sisään eteiseen,on parempi pitää kengät jalassa.
Jos haluat asuntoon peremmälle sinun täytyy kirjaimellisesti toisella jalalla tehdä polku päästäksesi olohuoneeseen, tosin istumaan et pääse jos et ensin siirrä isoa kasaa tavaroita tuolilta pois.
Villakoirat ja pöly rakastaa tätä asuntoa :)
Jos haluat juoda lasin vettä on parempi että koetat syväsukeltaa ensin keittiön suuntaan tavaramerestä ja tiskata itse se juomalasi jollet jo pyörry matkalla tai oksenna viimeistään silloin kun keittiö on näköpiirissä.
Keittiössä ei sitten ensimmäistäkään pöytäpintaa esillä,leivänmurujakin on ja kaikkea muutakin kivaa löytyy niistä irtolääkkeistä puhumattakaan jotka on pitkin likaista lattiaa tai pöytiä.
Vessaan jos mielit päästä, no sanon suoraan että mene huoltoaseman vessaan.
Kaikki hänen tavat on aika sotkuisia.
Tavaroita ei laiteta sinne mihin kuuluu vaan ne voi jättää siihen mihin nyt unohtuu sitten kun unohtunutta ei enään löydä niin kaupasta saa uutta.
Miten olis tuo "Sillä siisti" Ohjelmaan ilmoittautuminen :D hah

"alma"
Aika moni juttu tässäkin ketjussa on sellainen, ettei sillä ole mitään tekemistä hygienan kanssa, vaan kyse on ihan vaan siitä, mite ällöttäväksi jokin asia koetaan. Esim. nuo pyyhe ja kuollut ihosolukko-jutut.
Jos vaikkapa tarvitsisi valita, nuoleeko vessanpönttöä vai ovenkahvaa, niin uskoisin lähes kaikkien valitsean sen kahvan, vaikka se olisi todistetusti paljon likaisempi.

La Paset

Yks kotitalousopettaja neuvoi, että viinirypäleet olis hyvä pestä Fairylla tai vastaavalla.

gmkdlä
Mä en ole ikinä ymmärtänyt mieheni siskoa joka pesee kestovaipat ihan kaihen muun pyykin seassa. Myös keittiöpyyhkeiden joilla sitten kuivaa esim. juomalasin johon kaataa mulle juotavaa.YÖK!

Joo, itsekin aloitin kestovaippailun joskus mutta siirryin kertiksiin. Ja ihan sen vaivannäön takia kun piti kokoajan pyörittää vajaita koneellisia. En vaan voinut kuvitella peseväni niitä ja kaikkea muuta pyykkiä sekaisin.

miten olis
Ymmärrättehän joskus auttaa näitä sukulaisianne/ystäviänne joilla selkeästi esim. masennuksen takia koti on ihan paskainen. Kylässä ollessa vois vaikka vessassakäydessä nopsaan pestä sen veskin, tai laittaa tiskit koneeseen.

"lyyti"
En tiä onko urbaanilegendaa mutta oon jonkun kuullut pyyhkivän lastensa naamankin syömisen jälkeen tiskirättiin.

=(
Mun kaveri tekee näin ja mua oksettaa ihan sikana. Samalla rätillä saattaa pyyhkästä myös lattiaa...Kerran se varmaan huomasi mun ilmeen kun pyyhki niitä lasten naamoja ja selitti ihan pokkana et mä kyllä pesen pesukoneessa näitä Wettexejä vähän väliä. Ihan kun pesukoneessa nyt kaikki bakteerit kuolisi. Mä en ylipäätään ymmärrä noita Wettexien pesukonepesuja. Kannatan kyllä kierrätystä ja ekologisuutta, mut tiskirätit on mun mielestä vaihdettava säännöllisesti uusiin. Kaiken huippu on, että nyt lapset on jo alakoululaisia, niin käyvät itse pyyhkimässä ruokailun jälkeen naamansa tiskirättiin. *YÖK*

hysteerinen.
-Tätini antoi piskinsä nuolla kätensä ja sitten jonkin ajan kuluttua menikin keittiöön väsäämään tulevia yo-juhlia varten leipäkakkua, eikä tosiaan pessyt käsiään missään vaiheessa! :S
Samainen täti kaivaa vuodelaatikosta yövieraille samat, pesemättömät lakanat tai ainakin harvoin pesee niitä. Ja hän sentään siivooja muka ammatiltaan... :S

- Äitini on alkanut menopaussin alettua leipomaan alasti, koska hänellä on muka niin kauhean kuuma!!! Hän ei häpeile alastomuuttaan ja istuu sohvillaankin perse paljaana. Hän saattaa törkätä jääkaapissa monta kuukautta vanhat piimät tai rahkat leivoksiin. Hän on myöskin sellainen, että lämmittää koko ruuan useita kertoja. Itse en ole uskaltanut valovuosiin syödä hänen tekeleitään, mutta vieraat on usein kehuneet, tietäisivätpä vaan.. :S

- Exä toi aina autonrenkaat kylpyhuoneeseen pestäviksi (mikä on mielestäni sinänsä jo ällöä) ja käytti käsipyyhkeitä niiden rengaiden kuivaamiseen ja laittoi pyyhkeet takaisin naulaan .
Hän myös kusi pöntön reunoille tai lattiallekin, eikä välttämättä viitsinyt pyyhkiä roiskeitaan. :s

- Kaverin lapset, jotka lähmivät tahmaisilla käsillään kaikkea pöydässä tarjolla olevaa.

Yhteistyössä