Asiaton kommentti hoitajalta, siitä ei pääse mihinkään.
Hiukan asian vierestä, mutta tuli tuosta maidon "loppumisesta" mieleen. Minulla on 3 hyvää ystävää, joilla on lähes saman ikäisiä vauvoja kuin itselläni. Olen meistä ainut, joka on imettänyt yli 3kk (vauvani on nyt 5kk ja täysimetän). Jokaisella näistä ystävistäni on sama tarina: maitoa ei vain tullut heidän sanojensa mukaan. Kaikilla maito kyllä nousi. Yksi sanoi, ettei imetys onnistunut, koska ei yksinkertaisesti ehtinyt imettää esikoisen vaatiessa huomiota, joten maidon tuotanto väheni niin että nyt vauvan ollessa 5kk imettää vain öisin. Toinen kertoi, ettei ehdi syömään, joten maitoakaan ei enää 3kk jälkeen tullut vaan jouttui antamaan lisäksi korviketta, joten siirtyi sitten kokonaan korvikkeeseen. Kolmas ei ole asiasta enempiä jutellut, joten hänen syitänsä en tiedä.
Minua harmittaa, että ainakin näissä kahdessa tapauksessa tieto imetyksestä olisi varmasti auttanut. Itse sain vauvani rv 34, ja maitoa alkoi tulla vasta viikko sektiosta. Aluksi sain puristettua rinnoista millilitran (olin tästä tosi tohkeissani viedessäni ruiskua keskolaan
) ja vähitellen määrä lisääntyi. Se ei kuitenkaan tapahtunut itsestään, vaan viiden viikon ajan pumppasin kolmen tunnin välein öin ja päivin. Ensin imetin, sitten pumppasin vielä, jotta rinta varmasti tyhjeni. Mies auttoi öisin niin, että syötti lypsämääni maitoa pullosta ja minä pumppasin. Näin jaksoin paremmin ja ehdin nukkua.
Pointtini on siis se, että jos minä pääsin viidessä viikossa täysimetykseen tilanteesta, jossa kehoni ei tuottanut pisaraakaan maitoa täysimetykseen, onnistuu se muiltakin. Mutta se vaatii vaivaa. Yksi ystävistäni on ihan suoraan sanonut, ettei huvittanut kun sitä maitoa ei vain tullut. Eihän siinä silloin mikään auta.
AP:lle haluan , että hienoa, että yrität imettää mahdollisuuksien mukaan. Kannattaa lukea imetystukilistan sivuilta tietoa. Minulla oli onneksi imetysmyönteinen äitiysneuvolan kätilö, joka kannusti pumppaamaan ja uskoi, että maitoa alkaa tulla kunhan jaksan pumpata ja imettää. Mies oli tässä myös aivan korvaamaton tuki, kun monet kerrat tuntui, että koko homma oli yhtä tyhjän kanssa.