törkiä vanha akka synnärillä:(

• Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Voi tätä ainaista vouhotusta imetyksestä. Joiltakuilta maitoa ei vaan tule, mikä tekee imetyksestä niin stressaavaa, että on parasta lopettaa koko touhu. Itse pyysin neuvoja neuvolasta ja lääkäriltä, kun olisin halunnut imettää, mutta maitoa ei vain tullut.

Sanos muuta -_- ja sitten iänikuinen "ei oo rahaa, voiksä lainaa yhyy byhyy"- lallatus alkaa. Raisttavaa.

ja sinänsä, mitä Mina kommetoin tuohon "lynkkaajiin", itse kommentoin asiaa täysin omasta kokemuksesta, kaikki jotka ovat sanoneet, että maitoa ei tule, ovat itse tarkoituksella lopettaneet. Näinpä perustan mielipiteeni aikalailla sille tiedolle. Sen lisäksi toki on melko epäilyttävän kuuloista, kun nykyään kovin monet sanovat maidontulon vain loppuneen. Vaikka tilastollisesti sen pitäisi olla harvinaista.

Mäkin imetin ekaa kokonaan vain 3 kk ja osittain 3,5 kk, tuli korvatulehdukset vauvalle, eikä suostunut imemään. Yritin pumpata, mutta en saanut oikein mitään. Luulen kuitenkin, että jos tulehdusten jälkeen olisin vaan jatkanut imetystä, maitoa olis alkanut tulla lisää. Monesti monet luulee, kuten itsekin, ettei maitoa tule, vaikka se olisi "tilapäistä" eli vauva saisi tilaamalla lisää. Ei tietenkään kaikilla näin. Osalla ei oikeasti tule. Tämä aihe on kuitenkin tosi vaikea. Äidit syyllistyy kovasti, jos imetys ei ota onnistuakseen. Vaikkei tarvisi, äiti voi olla ihan yhtä hyvä äiti, imetti tai ei. Mutta siis asiallista ja hyvää tietoa imetyksestä ei oikein saa kuin itse netistä etsimällä.

Mutta ap:lle tsemppiä imetykseen, kesti se sitten minkä aikaa vaan. :)

imtk
Tällaista on turhauttavaa lukea, mikäli ap:n imetykset ovat tyssänneet väärään tietoon ja/tai tiedonpuutteeseen. Osittainkin voi jatkaa 3kk:n jälkeen jos pelkkä oma maito ei riitä, tuskin kellään oikeasti loppuu kuin seinään ellei itse hae näitä "merkkejä". Tyhjän tuntuiset rinnat ei meinaa mitään, eikä maidon riittävyyttä voi mitata pumppaamalla tai lypsämällä kun lapsi saa imettyä itse aivan eri määrät. Vuorokauden syöttöpunnituksilla voi laskea keskiarvon paljon per imetys tulee maitoa jos sellaista on pakko selvittää (eri vrkaikoina vauvakin imee eri määriä).

Se että lapsi on rinnalla 24/7 juuri tuossa 3vko, 6vko, 3kk ja 6kk iässä viittaa vain tiheänimun kauteen, jolloin on jaksettava se tissitakiainen ja huvituttina oleminen, ellei halua hypätä korvikkeisiin tai kiinteisiin.

Toki 3kk on tyhjää parempi saavutus, mutta pidempäänkin voi pyrkiä imettämään, vaikka osittain.
2kk ei ole mikään raja että siinä ajassa lapsi on saanut suoja-aineet taudeille ym. sillä niitä vasta-aineita kehittyy kaikenaikaa, äiti kun sairastaa vatsataudin lapsen ollessa 9kk, lapsi saa sitten sitä tautia vastaan suoja-aineita.

siis tarkoitin lähinnä että yritän ainakin sen 3kk imettää,sen jälkeen mulla ainakin ennen tullut niin niukasti maitoa,että on saanu puristaa ja pumpata varmaan tunnin että tulis ees muutama milli... mutta eihän sitä tiiä miten nyt käy:) tottakai haluan imettää niin kauan kuin pystyn mutta niinkuin sanoin kolmen kohdalla maidon tulo loppunu ku seinään miltein siinä 3kk-4kk kohalla...en tiiä miten? nyt oon hirveesti juonu ite kokoajan että maito nousis rintoihin....
Se maidontulo pumpulle voi loppua melkein kuin seinään,mutta silti vauva voi saada iha tarpeekseen sitä maitoa. Ite en enää saa lkypsettyä juuri mitään,vauva alle 2kk, mutta vauva kasvaa kohisten.

[QUOTE="Mina";25906851]Pakko ihmetellä näitä aloittajan "lynkkaajia" Jos sitä maitoa ei tule, ni millä imetät enemmän kuin 3kk??? Jessus sentään...[/QUOTE]

Jos sitä on tullut 3kk,niin jos ei mitään kovin kummaa satu niin tulee seuraavatkin 3kk. Ja ei,en oo kaikkia omiani imettänyt edes sitä 3kk aikaa, osin ihan tiedonpuutteesta johtuen.

Jos sitä on tullut 3kk,niin jos ei mitään kovin kummaa satu niin tulee seuraavatkin 3kk. Ja ei,en oo kaikkia omiani imettänyt edes sitä 3kk aikaa, osin ihan tiedonpuutteesta johtuen.
Tää tiedonpuute on tosi turhauttavaa! Oikeesti monet luulee, että kun tissit muuttuu tyhjemmän oloisiksi tai kun vauvalla on tiheän imun kausi tms. että maidontulo loppuu/vähenee vaikka näin ei ole. Ja tosiaan itselläkin esikoisen imetys loppui jo silloin 3,5 kk:n iässä. Ja nyt toista imetän edelleen, on nyt 8,5kk ja alku oli niin takkuista ja vauva asui rinnalla, että olisin varmaan taas luullut, ettei maito riitä, ellen ois ite etukäteen paljon imetyksestä lukenut mm. imetystukilistalta.

Mutta oikeasti kuitenkin on myös niitä, joilla ei tule.

"vieras"
Mä en nyt lähtisi osoittelemaan sormella että mikä on liian vähän tai liian kauan imetystä. Kyseessä on kuitenkin tapauskohtainen asia - ja se, mikä sitten on itsekäs syy, riippuu tietysti siitä kuka asiaa ajattelee.

Kyllähän 3kk minustakin aika vähältä imetysajalta kuulostaa - siis jos kaikki on ok; maitoa riittää, vauva kasvaa ja äidin henkinen puolikin on kunnossa.

Oma vauvani on saanut korviketta kolmen päivän ikäisestä lähtein, mutta tämä sairaalan kehotuksesta (huoli vauvan painon laskemisesta). Tosin jos olisin ollut viisas, olisin siinä korvikkeen antamisen ohella yrittänyt sitten vielä imettääkin niin jospa se maito olis sieltä ajan kuluessa noussut... mutta tästä kun ei kukaan puhunut mitään niin eipä sitä sitten hoksannutkaan.

En kuitenkaan ymmärrä, mikä oikeus kenelläkään on tulla osoittamaan syyttävällä sormella ja kommentoimaan muiden imetystä. Etenkään, kun syyt pitkään/lyhyeen imetykseen/imettämättömyyteen ei todellakaan ole aina muiden tiedossa. Jokainen huolehtikoon omista asioistaan.

tyhmäkö olet
[QUOTE="vieras";25904716]on jos lopettaa imetyksen itsekkäistä syistä. Jos maidon tulo loppuu kaikesta huolimatta niin asia ok.[/QUOTE]

Ja mitä ero näillä tapauksilla sitten edes on? Lopputuloksena vauva jää ilman äidinmaitoa joka tapauksessa/saa sitä yhtä pitkän aikaa.

"Mina"
Okei, tulenpa tunnustamaan tyhmyyteni. Kannattaa lapsettomana huudella puskista :D Luulin minäkin, että se maidontulo vaan loppuu, siis tyylillä jossei sitä saa pumpattua, niin sitä ei "vauva tilaamalla" enää lisää saa. Kaikkee sitä oppii, tämä on hyvä tietää sitten niitä omia lapsia varten, jos noita nyt edes tulee :)

Mutta kuitenkin, jos se maidontulo ihan oikeasti loppuu, niin turhaahan sitä on päivitellä ja tuomita aloittajaa siitä, että ei maitoa vaan tule :(

"vierastaja"
Mikä nykyään on vikana, että niin monelta naiselta ei enää tule maitoa? Eikö naiset pysty tulevaisuudessa imettämään ollenkaa?
Mielenkiintoista, jos oikeasti maidontuotanto olisi naisilla vähenemään päin. Evoluutiota? Yleltä tuli dokumentti Kemikaalikuorma, jossa tutkija kertoi kuinka paljon äidistä siirtyy haitallisia kemikaaleja vauvaan imetyksen kautta. Sukupolvesta toiseen tilanne vain pahenee. Koskahan ollaan siinä pisteessä, että imetys on itseasiassa enemmän haitallista vauvalle kuin hyödyllistä?

Imetän, mutta jo ennen kyseistä dokumenttia mietin, kuinka terveellistä tämä antamani maito mahtaa todellisuudessa olla. Pelottavaa.

"Koita nyt vaan vuosi imettää." Älyttömiä kommentteja,anteeksi nyt vain!
Itse kuuden lapsen äitinä imetyskokemusta on aika paljon jo ja ei sitä aina vaan imetetä vaikka tahtoa olisi kuinka paljon!!
Itse en TODELLA kovista yrityksistä huolimatta ole koskaan onnistunut imettämään 4kk pidempään,maito on lopahtanut todellakin kesken vaikka kaikkeni olen yrittänyt. Se on ollut suuri suru ja syyllisyys on painanut kaikkien kysellessä ja ahdistellessa ja kertoessa kuinka pitkään olisi pitänyt imettää.
Nyt on kuudes vauva vajaa 10kk ja hänellä on 6 hammasta joiden kanssa on aivan mahdotonta imettää. 4kk ikään imetin mutta sitten ei rinta enää kelvannut mutta olen tähän päivään asti jatkanut pumppausta kun sitä tällä kertaa on tullut. Toki ei enää niin paljon kuin esim.vauvan ollessa 6kk mutta parisataa milliä edelleen päivässä ja niin kauan jatkan kuin sitä tulee.
Minäkin "päätin" ennen synnytystä että tasan tarkkaan imetän ainakin 6kk ikään asti,mielummin vuoden ikään mutta se on vaikea sanoa etukäteen mitä tulee tapahtumaan vaikka tahtoa olisi kuinka.
Yksi lapsistani oli leukavikainen ja pullo ja rinta ei vaan kelvanneet ja diagnoosi saatiin vasta 3kk iässä. Lapsi oli laiha ja alipainoinen ja letkuihin joutui ja siinä ei mikään mun päättäminen olisi auttanut yhtään mitään.
Yrittää voi aina ja toki kannattaakin mutta se on loppujen lopuksi silti jokaisen oma asia miten toimii asian suhteen.
Ja jos sinne baariin on todellakin päästävä heti vauva-aikana niin sinne sitten vaan.

"vieras"
Asiaton kommentti hoitajalta, siitä ei pääse mihinkään.

Hiukan asian vierestä, mutta tuli tuosta maidon "loppumisesta" mieleen. Minulla on 3 hyvää ystävää, joilla on lähes saman ikäisiä vauvoja kuin itselläni. Olen meistä ainut, joka on imettänyt yli 3kk (vauvani on nyt 5kk ja täysimetän). Jokaisella näistä ystävistäni on sama tarina: maitoa ei vain tullut heidän sanojensa mukaan. Kaikilla maito kyllä nousi. Yksi sanoi, ettei imetys onnistunut, koska ei yksinkertaisesti ehtinyt imettää esikoisen vaatiessa huomiota, joten maidon tuotanto väheni niin että nyt vauvan ollessa 5kk imettää vain öisin. Toinen kertoi, ettei ehdi syömään, joten maitoakaan ei enää 3kk jälkeen tullut vaan jouttui antamaan lisäksi korviketta, joten siirtyi sitten kokonaan korvikkeeseen. Kolmas ei ole asiasta enempiä jutellut, joten hänen syitänsä en tiedä.

Minua harmittaa, että ainakin näissä kahdessa tapauksessa tieto imetyksestä olisi varmasti auttanut. Itse sain vauvani rv 34, ja maitoa alkoi tulla vasta viikko sektiosta. Aluksi sain puristettua rinnoista millilitran (olin tästä tosi tohkeissani viedessäni ruiskua keskolaan :)) ja vähitellen määrä lisääntyi. Se ei kuitenkaan tapahtunut itsestään, vaan viiden viikon ajan pumppasin kolmen tunnin välein öin ja päivin. Ensin imetin, sitten pumppasin vielä, jotta rinta varmasti tyhjeni. Mies auttoi öisin niin, että syötti lypsämääni maitoa pullosta ja minä pumppasin. Näin jaksoin paremmin ja ehdin nukkua.

Pointtini on siis se, että jos minä pääsin viidessä viikossa täysimetykseen tilanteesta, jossa kehoni ei tuottanut pisaraakaan maitoa täysimetykseen, onnistuu se muiltakin. Mutta se vaatii vaivaa. Yksi ystävistäni on ihan suoraan sanonut, ettei huvittanut kun sitä maitoa ei vain tullut. Eihän siinä silloin mikään auta.

AP:lle haluan , että hienoa, että yrität imettää mahdollisuuksien mukaan. Kannattaa lukea imetystukilistan sivuilta tietoa. Minulla oli onneksi imetysmyönteinen äitiysneuvolan kätilö, joka kannusti pumppaamaan ja uskoi, että maitoa alkaa tulla kunhan jaksan pumpata ja imettää. Mies oli tässä myös aivan korvaamaton tuki, kun monet kerrat tuntui, että koko homma oli yhtä tyhjän kanssa.

"VIERAS"
Kun sitä maitoa on kerran alkanut tulla, niin ei se mihinkään lopu. Maidon tuotanto toimii periaatteella, että tarjonta vastaa kysyntää. Jos tiheän imun kautena ei malta imettää vaan uskoo maidon loppuvan ja antaa korviketta, niin loppuuhan se. Miksi keho tuottaisi maitoa, jos sitä ei tarvita?

"hoitaja"
Meillä taas juuri vanhemmat mammat imettää, nuoret vieroittaa heti ja juoksee baariin ekan tilaisuuden tullen. Ja sinne baariin aikalailla jääneetkin.
Voi jestas mitä yleistämistä. En usko sanaakaan. Tai sitten asutte jossain teinilandiassa. Taikka porvoossa.

Törkeä akka todellakin, olisin varmasti sanonut jotain takaisin ja vähintäänkin pistäisin palautetta perään. Ei kuulu työnkuvaan jakaa omia henk.koht. mielipiteitään toisten imettämisestä tai imettämättömyydestä. Itseasiassa asia ei kuulu koko hoitajalle, etenkään kun ei ollut sun oma tuttu hoitaja. Tässä keskustelussa taas huomaa kuinka kamalia akat jaksaa toisilleen olla.

Yhteistyössä