Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No voi hyvänen aika, haluatko lyhyen vai pitkän vastauksen?

Saat keskipitkän: Jos ovi on sellainen, jonka voi helposti avata esim. kyynärpäällä työntämällä, niin ihan siihen samaan aulan allasroskikseen kuin sinäkin kädet pestyäsi. Jos taas pitää esim. vääntää kahvaa tm. käsikosketteista niin sitten täytyy tapauskohtaisesti soveltaa (tiedän, pelottavaa aivotyöskentelyä, o-ou). Usein oven lähettyvillä on vielä roskis, johon paperin voi tiputtaa kun samalla pitää jalalla ovea auki.

Enkä mä todellakaan oo miettinyt pesenkö käteni kopissa vai aulassa! :D Riippuu mistä roikkuu ja vaihtelee varmasti. En vaan käsitä, miten yhdestä (toisen ihmisen) vessanovikäytöksestä saa tollasen ongelman.

Tai ylipäätään monista näistä jutuista.

Mutta on tää jollain sairaalla tavalla hauskaa silti. Ja ihan valaisevaa.
Ei kai tässä kellään mitään ongelmia ole. Tässähän on vain ällötelty ja kauhisteltu toisten tapoja. Sehän lieni ketjun tarkoituskin. :)

Eih
[QUOTE="vieras";25877426]Ei kai tässä kellään mitään ongelmia ole. Tässähän on vain ällötelty ja kauhisteltu toisten tapoja. Sehän lieni ketjun tarkoituskin. :)[/QUOTE]

No joo, tää on kyllä totta! Saa kerrankin oikein luvan kanssa olla silleen että iuuuu. :)

Mutta että kyllä siellä kopissakin voi ihan hygieenisesti kätensä pestä, voitte hajaantua. Ja rentoutua. :D

"vieras"
Joillakin tutuilla, esim anopilla on tapana käyttää samoja lakanoita useilla "vierailla". Kun aamulla alan repiä lakanoita sängystä, niin anoppi sanoo tyyliin -anna lakanoiden olla vaan kun ensi viikoölla tulee siskon porukka (tai tyttö tai joku muu..) kylään... Ehkä oon liian herkkä, mut eipä tulisi mieleen laittaa omille "vierailleni" käytettyjä lakanoita. Pitäis varmaan kuskata aina omat lakanat mukana anoppilaan.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25877512]Joillakin tutuilla, esim anopilla on tapana käyttää samoja lakanoita useilla "vierailla". Kun aamulla alan repiä lakanoita sängystä, niin anoppi sanoo tyyliin -anna lakanoiden olla vaan kun ensi viikoölla tulee siskon porukka (tai tyttö tai joku muu..) kylään... Ehkä oon liian herkkä, mut eipä tulisi mieleen laittaa omille "vierailleni" käytettyjä lakanoita. Pitäis varmaan kuskata aina omat lakanat mukana anoppilaan.[/QUOTE]

Lisäys vielä... Mutta kai tässä tyytyväinen pitäis olla kun vertaa noihin edellämainittuihin epähygieenikko-anoppeihin...YÖH!

Kelli
Anoppi pesi perunoita isossa muoviämpärissä vessassa käsisuihkulla ja kaatoi veden vessanpönttöön. Mun mielestä joku perunakin tippui sinne pönttöön... en tiedä nostiko hän sen perunan sieltä roskiin vai keitettiinkö se muiden joukossa.... yök yök yök

[QUOTE="vieras";25877512]Joillakin tutuilla, esim anopilla on tapana käyttää samoja lakanoita useilla "vierailla". Kun aamulla alan repiä lakanoita sängystä, niin anoppi sanoo tyyliin -anna lakanoiden olla vaan kun ensi viikoölla tulee siskon porukka (tai tyttö tai joku muu..) kylään...[/QUOTE]

Mun äiti tekee ihan samaa, etenkin mökkiolosuhteissa, jossa sitä pyykkiä ei ole mahdollista pestä koko ajan. Ei mua kyllä henkilökohtaisesti häiritse nukkua vaikka veljeni ja tämän vaimon yhden yön käyttämissä lakanoissa, ihmisillä kun on tapana nukkua vieraissa kuitenkin jotain päällä.

dgkgd
[QUOTE="vieras";25877512]Joillakin tutuilla, esim anopilla on tapana käyttää samoja lakanoita useilla "vierailla". Kun aamulla alan repiä lakanoita sängystä, niin anoppi sanoo tyyliin -anna lakanoiden olla vaan kun ensi viikoölla tulee siskon porukka (tai tyttö tai joku muu..) kylään... Ehkä oon liian herkkä, mut eipä tulisi mieleen laittaa omille "vierailleni" käytettyjä lakanoita. Pitäis varmaan kuskata aina omat lakanat mukana anoppilaan.[/QUOTE]

Kyllä mä vien useimmiten vanhemmillenikin ja appivanhemmille petivaatteet mukana ettei heille tule lisähommaa pyykkien pesemisestä. Tai sitten pesen ne itse siellä. Ehkä toi on anoppis tapa vihjata että olis suotavaa tuoda omat petivaatteet?

"vieras"
Vaatteet vaihdan joka päivä, ja yöllä käytän vaatteita. Jos nukkuisin alasti niin vaihtaisin varmaan vuodevaatteet päivittäin. Nyt vaihdetaan n. kerran viikossa, jos homma ois yhtään vähemmän vittumaista niin vaihtaisin useamminkin (inhoon yli kaiken pussilakanoiden laittamista).
Sun kannattais oikeesti hankkia jotain sisältöä elämääs, toi ei oo enää tervettä..

Eih
Vaatteet vaihdan joka päivä, ja yöllä käytän vaatteita. Jos nukkuisin alasti niin vaihtaisin varmaan vuodevaatteet päivittäin. Nyt vaihdetaan n. kerran viikossa, jos homma ois yhtään vähemmän vittumaista niin vaihtaisin useamminkin (inhoon yli kaiken pussilakanoiden laittamista).
Vaihdatko tuon kerta-viikkoon lisäksi lakanat myös välittömästi lemmiskelyn jälkeen? Vai lemmiskelettekö varovasti vaatteet päällä? Tai ehkä asetat allenne jonkin kertakäyttöisen alustan?

Anteeksi nyt, mutta siinä sitä vasta irtoilee partikkeleita jos toisiakin. :D Ihan oon silti iloisesti moisissa lakanoissa nukkunut.

Olettehan te hysteerikot tietoisia, että ei ne solukot ja kuonat teistä pesytymällä lopu? Ne on teistä peräisin ja siksi vaarattomia, niitä on kaikkialla koko ajan.

Ja joo, selkeä lika kuten ulosteet ja eritteet on totta kai eri juttu, mutta niitä esim. omissa lakanoissani tai pyyhkeissäni harvoin on, ja jos on niin vaihtoon toki menevät.

"Anne"
entäs kuinka kaukana siitä pannusta se lasta vielä kuumenee riittävän kuumaksi? Kun on tuo mutkakin lastassa ja ei se kauheasti johda kuumaa tuo muovi? Ja se muovihan on täynnä myrkkyjä, eikä sitä saisi turhaan kai siellä ruoassa keittää ja paistaa?
Jos käytät muovilastaa niin ei kai enää niillä muilla "myrkyillä" tai basiliskoilla ole väliä?

"Anne"
Siis saunassa hikoillaan, mun mies on ainakin ihan litimärkä. Liina on hiestä märkänä ja ei kyllä ikinä oo kuin kasteltu saunaan mennessä ja pesty kunnolla vasta kun on saunottu ensin, turha pestä ensin ja mennä sitten saunaan hikoilemaan

Itsekkin luulin että iho on märkänä sen takia saunassa kun on kastellut ensin, mutta se vesi haistuu tosi nopsaan ja hikeä se iholla oleva neste on. Testasin kerran kuivaamalla yläkropan ennen saunaan menoa ja olin ihan märkä vaikken ole edes kova hikoilemaan. Miehellä valuu hiki ihan lauteille jaloista.

Joten, munkin mielestä on tosi yök käyttää samaa liinaa tai jättää saippuapesut tekemättä saunan jälkeen
Myös vesihöyryä löylyistä, ei pelkkää hikeä.

"Anne"
Alkuperäinen kirjoittaja Pakko kysyä;25871836:
Missä ihmeessä te niitä tiskirättejä sitten säilytätte jos ette hanan päällä??
Hanan päällä olisi tosi ärsyttävä paikka. Aina kastuu ja sitten kun on kaksi allasta... Ei toimi. Meillä on kuivauskaapin alaritilässä koukku rätille. Jos kuivauskaappi olisi jotenkin huonosti tms, niin laittaisin varmaan sellaisen magneettitelineen rätille.

"Anne"
[QUOTE="äitee";25872955]Tää on hyvä ketju. Minä olen aika huoleton enkä pienistä hätkähdä. Itsellä kun on koiria niin on tottunut, että karvoja löytyy ihan joka paikasta. Meilläkin ne ovat vain ja ainoastaan lattialla, mut kyl karvoja löytyy pöydiltä, sängyistä, joskus valitettavasti voileivästä ja ihan joka paikasta. Minua lähinnä naurattaa nykyihmisten hygieniavillitys.

Pari asiaa minullakin tulee kuitenkin mieleen: lapset saa olla alasti kotona ja todellakin riekkua persus paljaana huonekaluilla. Toisena, ystäväni kuivaa tiskialtaan aina tiskirätillä. Se puistattaa.[/QUOTE]

Toi on kyllä jännä argumentti toi, että meillä on se ja se eläin ja on totuttu. Meillä on ollut kissaa ja koiraa ja hamsteria ja kaikkia samaan aikaan ja hevosta ja lehmääkin kaikkia sikinsokin. Mutta luojan kiitos ei ainoastakaan leivästä ole tarvinnut nyppiä karvapalloja :X :X

Eih
[QUOTE="Anne";25878125]Kyllä te pyyhitte muutakin , halusitte tai etten. Esim. kuollutta nahkaa.[/QUOTE]

Voi herrajumala. Varo! Se kuollut nahka seuraa sinua! :D (Ei tosiaan irtoa jynssäämällä.)

Meillä appiukon touhuja jos seurailee vähän tarkemmin, voi bongata kaikenlaista... Koira kun on kaynyt tarpeillaan ja perskarvoihin jäänyt sotkua, se putsataan puutarhaletkulla ja pyyhitään ulkona olevaan pyyhkeeseen, jonka jälkeen takasin muihin hommiin, mitä turhaan käsiä pesemään sen jälkeen. Nuo koiran takapuolipyyheet myös pestään muun pyykin joukossa, ja pesukoneen lämpö on asetettu aina kylmälle, menee muuten niin paljon lämmintä vettä hukkaan (eikä ole edes mikään erityisen pihi tyyppi, taitaa vaan nähdä tuon oikeasti turhana haaskuuna).
Pari viikkoa sitten mieheni huomautti mulle vaivihkaa, että älä sitten käytä tota alakerran vessan saippuaa... Oli just nähnyt, kun se pumppupullo oli luiskahtanut avonaiseen pönttöön, eikä appi ollut sitä sen kummemmin ruvennut putsailemaan kun laittoi takasin paikoilleen... Siis YÄK. Niin ja likaset astianpesusienet roikkuu märkinä lavuaarissa tietysti, en edes halua tietää mitä kaikkea niillä pyyhitään, keittiön tasoissakin on jo ihan tarpeeksi....
Minäkään en todellakaan ole ylihygieeninen, en aina varmaan edes tarpeeksi hygieeninen jaksa olla, mutta miten niin monilla tuntuu olevan ihan kuvottavia tapoja...
Yksi asia mitä en voi myöskään käsittää on se että joku pyyhkii kätensä housuihin. Pesee kädet, ja sitten pyyhkii ne housujen likaseen takamukseen ja reisiin. Syö jotain ruokaa, josta jää rasvaa käsiin - ei kun housuihin vaan. Mun (työ)kaveri harrasti tätä, nykyään en ole nähnyt enää, ehkä vihdoin auttoi kun aina sitä kauhistelin. Sama tyyppi osti muuten viimein vessaan käsipyyhkeen joku aika sitten. Semmonen 20x20 cm läpyskä, joka hyvin pian roikkui sitten lavuaarin tasolla litimärkänä......

iyhf
[QUOTE="vieras";25868635]Minä olen myös nähnyt lasten naamojen pyyhintää keittörätillä.

Minä saatan kyllä pyyhkäistä keittiöluutulla myös keittiön lattiaa, se lattia kun pestään kuitenkin pari kertaa viikossa, joten eipä se sen "pöpöisempi" ole kuin ne keittiön tasotkaan. Keittörätti kyllä vaihdetaan parin päivän välein.

Nuo kissat keittiön tasoilla iljettää minuakin. Kahdella tutulla kissat saavat liikkua keittiön tasoilla ihan vapaasti ja molempien olen nähnyt nostavan ruokatavarat siihen kohtaan jossa kissä on juuri istunut. Jäi kyllä syömättä kun kaveri vain hätisti kissan pöydältä ja laski siihen sitten pellillisen pullia, siis suoraan pöydälle, eikä edes pyyhkinyt välissä. YÖK![/QUOTE]

tuskin ne pöpöt pellin läpi syöpyy...

vieras vierestä
Kyllä mä vien useimmiten vanhemmillenikin ja appivanhemmille petivaatteet mukana ettei heille tule lisähommaa pyykkien pesemisestä. Tai sitten pesen ne itse siellä. Ehkä toi on anoppis tapa vihjata että olis suotavaa tuoda omat petivaatteet?
En usko. Minäkin olen törmännyt tähän. Esim. kun mennään sukulaisiin, sanotaan, että siellä on jo lakanat valmiina. Ja sit vasta lisätään, että velipojan perhe on niillä nukkunut yhden yön, ei kai haittaa. Tai jos vierailun lopuksi olisi laittamassa lakanoita pois, sanotaan ettei tarvi, kun mummo tulee kylään ens viikolla.

En ennen edes ajatellut, etteikö niin voisi tehdä. Taitaa vaan olla niin, että meidän sukupolvi ja nuoremmat ollaan liian hygienisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vierestä;25879136:
En usko. Minäkin olen törmännyt tähän. Esim. kun mennään sukulaisiin, sanotaan, että siellä on jo lakanat valmiina. Ja sit vasta lisätään, että velipojan perhe on niillä nukkunut yhden yön, ei kai haittaa. Tai jos vierailun lopuksi olisi laittamassa lakanoita pois, sanotaan ettei tarvi, kun mummo tulee kylään ens viikolla.

En ennen edes ajatellut, etteikö niin voisi tehdä. Taitaa vaan olla niin, että meidän sukupolvi ja nuoremmat ollaan liian hygienisiä.
Mua kyllä ällöttäis nukkua jonkun muun käytetyissä lakanoissa Ei voi se petivaatteiden pesu olla niin iso vaiva että noin täytyy tehdä?
Ei oo koskaan tullut mieleenkään että joku tekee noin. Hyi.

vieras vierestä
Mua kyllä ällöttäis nukkua jonkun muun käytetyissä lakanoissa Ei voi se petivaatteiden pesu olla niin iso vaiva että noin täytyy tehdä?
Ei oo koskaan tullut mieleenkään että joku tekee noin. Hyi.
Ennen ollut tosiaan ihan tavallinen tapa. Nykyisin on liian helppoa pestä pykkiä. Kuten sanottu, en itsekään osaa meidän vierailla tota tapaa käyttää, sen verran vieraantunut olen. Mutta jos menet kylään ja siellä on lakanat sänkyyn valmiiksi pedattu, niin ethän sinä sitä huomaa onko niissä joku yhden yön nukkunut vai ei ;) Ei siihen kuole, eikä ole edes tauteja tullut.

"mä"
[QUOTE="heh";25873860]Varmaan suurin osa tän ketjun kirjoittajista pyörtyis jos näkis nyt mitä tapahtuu. oon kahden koiran kans sängyllä, toinen koira makaa niin että sen pylly on mun tyynyllä :D No okei toi on vähän ällöä, kun ajattelee et tunti sitten tultiin lenkiltä jossa se väänsi isot tortut... Mut oon jo tottunut tähän :) Pitänee vaihtaa tyynyliinat taas tässä joku päivä :whistle:[/QUOTE]

hyi helvetti!! ihminen on jo sairas jos tollaselle vaan naureskelee ja pitää ookoona...

........................
Joskus oltiin viihteellä ja mentiin yhden kaveripariskunnan luo yöksi. Kävin yöllä vessassa ja keittiön läpi kulkiessani näin keittiön pöydällä käytetyn kortsun. Se oli ilmeisesti emännältä tai isännältä siihen unohtunut roskiin vietäessä. Aamupalalle mentäessä se oli jo siivottu pois siitä. :X

Yhteistyössä