Tuli ruokasäilytysketjusta mieleen: Mitä epähygieenisyyksiä olen bongannut tutuilla?

• Viestiketjun aloittaja hygeena
  • Ensimmäinen viesti
Yhden opiskelukaverin luona oli veriset kuukautissiteet avoimena pitkin vessan lattiaa. Siis niitä ei ollut kääritty mitenkään, eivät olleet edes yhdessä kasassa, vaan tosiaan sinne tänne heitettynä. Ja voitte varmaan kuvitella sen löyhkän, mikä arvioilta paristakymmenestä käytetystä siteestä tulee :x :x :x

[QUOTE="vieras";25875244]Kunnon hotelleissa ainakin satsataan ekologisuuteen ja vaihdetaan ainoastaan ne pyyhkeet, jotka asiakas vaatii vaihdettavaksi (jättää ripustamatta). Ja kannustetaan myös asiakasta ajattelemaan mikä on järkevää käytöstä.[/QUOTE]

Mutta siis vaihdetaan kuitenkin :D

Ja muihin aiheisiin: Jotkut kuulemma pesee potan ja vessanpytyn muovirenkaan tiskikoneessa, ällöttävää.
Tai sit just se että kaikki pyykki pestään vain ja ainoastaan 40 asteessa. Ihan jo konettakin ajatellen ois hyvä edes joskus käyttää niitä korkeampia lämpötiloja.

"vieras"
Yhden opiskelukaverin luona oli veriset kuukautissiteet avoimena pitkin vessan lattiaa. Siis niitä ei ollut kääritty mitenkään, eivät olleet edes yhdessä kasassa, vaan tosiaan sinne tänne heitettynä. Ja voitte varmaan kuvitella sen löyhkän, mikä arvioilta paristakymmenestä käytetystä siteestä tulee :x :x :x
:O Miksei ne olleet roskiksessa? Luulisi että vähempiälyinen tajuaisi laittaa käytetyt siteet roskikseen..

No hyi helkkari, tää kyllä veti pohjat totaalisesti. Jää vain yksi kysymys, miksi?

"vieras"
[QUOTE="vieras";25875251]Tiskiharja astianpesukoneessa..kas kun ei tiskirätti.. onkohan tää yleinenkin tapa?[/QUOTE]

Yleisyydestä en tiedä, mutta ainakin sitä on parissakin kotitalousjutussa suositeltu.

Siskon opiskelukaveri ei käyttänyt mitään suojaa kuukautisiin. Tämä siis joskus 90 -luvun alkupuolella, jolloin ei kai mitään kuukuppeja ollut. Tällä kaverilla tietysti oli lakanat ym. veressä mitkä vaihtoi vasta kuukautisten loputtua. Oli kuulema "ihana" kämppäkaveri.

Notota
[QUOTE="vieras";25875251]Tiskiharja astianpesukoneessa..kas kun ei tiskirätti.. onkohan tää yleinenkin tapa?[/QUOTE]
mä olen kyllä ainakin juuresharjan käyttänyt koneessa, en mä harjoja pidä niin pahana, mutta jotkut pesee sen tiskirätinkin.. Musta on kammottavaa myös siksi, että kun se rätti imee sen pesuaineveden, ja sit sitä jää sinne huuhteluvaiheeseen. Eli ei nyt välttis hygienian suhteen, mut ne myrkyt..

krhmmm
Perhetuttuni koti on maailman kamalain koti missä olen koskaan käynyt..
Ensinnäkin, heillä on kaksi koiraa joista kumpikaan ei ole täysin sisäsiistejä, vaikka ovatkin jo täysikäisiä.
Ulko-ovesta kun astuu sisään, ensimmäisenä nenään tuoksahtaa kusen ja paskan haju.
Kenkiä ei voi ottaa ollenkaan pois ja jos haluat päästä keittiön puolelle, joudut pitkällä eteiskäytävällä harrastamaan ruutuhyppyä jottet astu kuivuneeseen kuseen tai pinttyneeseen paskakasaan.
Keittiössä lojuu jätesäkkejä täynnä roskaa sekä myös paperikasoja joilla on keräilty koiranpaskaa.
Missään et voi oikein kunnolla istua, keittiönpenkit ovat rikki ja romahtavat altasi ja sohvat täys pinttyneitä kusi- ja oksennusläiskiä... o_O
Kaikki makuuhuoneet ovat niin täynnä romua, että illalla kun menevät nukkumaan, joutuvat raivaamaan sängystä tilaa urakalla. Eikä niissä sängyissä KOSKAAN käytetä lakanoita tms..

Hmm.. tässä varmaan ne pahimmat.
Ai juu ja vessat.. En tiedä koska ne on pesty mutta se haju.. tsiisus!
Kylpyhuoneessakin lojuu kattoon asti korkea likapyykkivuori sun muuta ihanaa..
Ahh. Mietin aina muutaman kerran että menenkö kahville vaiko en, kun kutsu tulee -.-

tuppu
Ite laitan tiskiharjan koneeseen, jos siihen on tarttunut jotain sitkeää likaa tai rasvaa jota ei muuten saa siitä irti. Miksi sitä ei voisi siellä pestä? Ei se sen likaisempi ole kuin astiatkaan joita sillä harjataan..
Yks ällö tapa on se, että kaverini jättää aina likaisen vaipan lattialle hoitopöydän viereen lojumaan. Niitä saattaa olla siellä 3-4 ennen kuin vie roskiin.
Mieheni isä näpertää aina nenäänsä ja saattaa kaivella räkäklönttejäkin sieltä, eikä käy pesemässä käsiään ellen huomauta asiasta. Joskus laittaa sormen suuhunsakin heti perään. Selitys tälle (tavalle joka opetetaan vääräksi jo pikkulapsille!!) oli se, että eikös se räkä ole ihmisestä peräisin niin ei siitä haittaa oo. YÖK

Kerran kotihoidossa työskennellessäni kävin vanhan rouvan luona. Autoin hänet vessaan ja tarpeet tehtyään piti pyyhkiä takapuoli. Olihan mulla tietty hanskat kädessä, mutta oli silti aika ällöä pitää käsissään KANKAISTA liinaa, jolla kakkapylly piti pyyhkiä ja huuhtaista se altaan reunalle kuivumaan käytön jälkeen. Rouva "pesi" kätensä tähän liinaan wc-käynnin jälkeen. Sen nähtyäni en voinut koskea mihinkään siellä asunnossa ilman hanskoja :D

Mä pesen kyllä tiskirätin astianpesukoneessa, enkä näe yhtään syytä miksi en niin tekisi. Tosin yleensä pyyhin tiskirätilla vaan ylimääräiset vedet tiskipöydillä ja kertakäyttöliinoilla muut.

Mua ällöttää toisten kodeissa oikeastaan pelkästään kissan-/koirankarvat. Jep ja itselläkin on koira, mutta ei meillä sitä karvaa ole ihan jokapaikassa jatkuvasti vaikka elukka nukkuukin sängyssä. Harjaan sen joka ilta ja karvat jää kyllä siihen harjaan. Mutta siis kissankarvat just ruokapöydällä - YÖK. Toinen kammotus oli kun kaverilla oli koira mutta ei imuria.

En voi tosin kauhistella, kun täällä on tullut jo itsellekin niin monta rikkomusta, että tuskin kukaan tulisi meille kylään kun ne tietäisi.

Yks mikä ihan kotoa ällöttää on miehen hikinen tyynynpäällinen. En tajua, miten jonkun pää voi hikoilla niin paljon.

Viimeksi muokattu:
Yks muuten mikä vähän ällöttää, on se, kun ihmiset syö vaikka dippivihanneksia ja dippaa uudestaan sitä porkkanaa tai mitä ikinä josta ovat jo haukanneet. Ei oo montaa päivää aikaa kun kaverin pojan kanssa samasta astiasta dippailin, ja pentu nuoli dipit vihanneksista ja dippaili vaan uudestaan. Äitinsä ei kiinnittänyt asiaan mitään huomiota, mutta mun lapset huomauttivat kyllä.

kakkss
Olen nähnyt eräässä pikaruokapaikassa mielenkiintoista käyttöä kertakäyttöhanskojen kanssa. Niitä käytetään kun tehdään tiettyä ruokalajia ja pitäisi heittää pois jos ei heti perään tee toista samanlaista tuotetta. Työntekijät jättävät hanskat käteen, laittavat asiakkaiden likaisia roskia ja tarjottimia roskiksen luokse tai roskiin, räepltävät ympäriinsä ja jopa pyyhkivät rätillä pöytiä hanskat kädessä. Sit vaan tiskirätti pois, ja samat hanskat kädessä edelleen väkertämään uutta tuotetta. Eli sama kun veisit kaikki toisten asiakkaiden roskat ja tiskirätin asiakkaalle syötäväksi.

Rollolainen
Olen nähnyt eräässä pikaruokapaikassa mielenkiintoista käyttöä kertakäyttöhanskojen kanssa. Niitä käytetään kun tehdään tiettyä ruokalajia ja pitäisi heittää pois jos ei heti perään tee toista samanlaista tuotetta. Työntekijät jättävät hanskat käteen, laittavat asiakkaiden likaisia roskia ja tarjottimia roskiksen luokse tai roskiin, räepltävät ympäriinsä ja jopa pyyhkivät rätillä pöytiä hanskat kädessä. Sit vaan tiskirätti pois, ja samat hanskat kädessä edelleen väkertämään uutta tuotetta. Eli sama kun veisit kaikki toisten asiakkaiden roskat ja tiskirätin asiakkaalle syötäväksi.
Näin tehdään monessakin paikassa, ei niitä vaihdeta koko aikaa, yhdessäkin paikassa mulle sanottiin että pidä koko päivä samoja hanskoja ota pois vain ruoakilun ajaksi ja laita ne hanskat laita taskuusi .Ruokailun jälkeen van smat hanskat uudellen käteen . Maksavat niin paljon ettei niitä ole varaa heittä pois.näin sanoi pomo.

Mutta esim busiskuskit joisakin paikosisa joutuvat pedemään bussiin vessat ilman hanskoja ja tyhjentämään ne roskisket ilman hanskoja, jos eivät itte niitä osta, Työnantajan mielestä niitä ei tarvitse

vier
Alkuperäinen kirjoittaja yöks yöks;25871845:
Se kun joku pyhkii samalla rätilla tiskipöydän ja siinä samalla huomaamattomasti tuolien istuinosat :x ja jatkaa lisää pöytien pyyhkimistä.
Tosi hygieenista kun miettii että toisen takapuolen alta pyyhitään ja sitten lääpitään samalla rätillä pöytää :x

Meillä istutaan tuoleilla vaan housut jalassa niin jospa ne persbagteerit ei ihan hulluna siellä riehu.

"Lissu"
Olen kyllä aika yllättynyt tosta tiskirättien pesusta. Itse vaihdan tiskirätin käytöstä riippuen viikon/parin jälkeen uuteen. en siis ole ikinä pessyt niitä tiskikoneessa. Ei ole tullut mieleenkään pestä ja käyttää kauemmin... :eek: en siis kritisoi ketään, luulin vain että on ihan normaalia, että ne vaan heitetään pois eikä pestä tms. Taidampa olla itse epänormaali :)

Rollolainen
[QUOTE="Lissu";25876338]Olen kyllä aika yllättynyt tosta tiskirättien pesusta. Itse vaihdan tiskirätin käytöstä riippuen viikon/parin jälkeen uuteen. en siis ole ikinä pessyt niitä tiskikoneessa. Ei ole tullut mieleenkään pestä ja käyttää kauemmin... :eek: en siis kritisoi ketään, luulin vain että on ihan normaalia, että ne vaan heitetään pois eikä pestä tms. Taidampa olla itse epänormaali :)[/QUOTE]

käytän tiskirättiä yhden päivän, pyyhin sillä myös tahroja lattialta pikaisesti ja huuhtelen, mut akoneessa pesen normaalisti muiden vaatteiden seassa, yleensä pyyhkeiden ja lakanoiden kanssa

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"heh"
Te oksentaisitte kun tulisitte meille.

Taidetaan olla aika ääripää boheemeja.....

Koirat ja kissat nukkuu sängyssä, toinen koira tyynylläni. Kissa saa mennä pöydillä paitsi ruoka-aikaan, samalla rätillä pyyhin pöydät, tuolit, jääkaapin oven jne. Vessassa on oma rättinsä kyllä. Karvoja meiltä löytyy aina ja jokapaikasta. Rätti menee pesuun kerta viikkoon.

Nää jutut mitä tässä ketjussa lukee joille moni yökkii, ei vaikuta muhun mitenkään. Ainoa mikä mua kuvottaa on haisevat rätit ja pyyhkeet.
Kuulostaa kyllä ihan meiltä. :D En viitsinyt lukea edes koko ketjua läpi, kun tajusin jo, että suurin osa kirjoittajista kivittäisi meidän perheen surutta tapojemme takia. Terveitä ja hyvinvoivia kuitenkin kaikesta huolimatta ollaan. :p

"Kati"
Mua oksettaa tuttavani hysteerinen tapa kerätä perheenjäseniltä virtsa- ja ulostenäytteitä. Hän keräilee niitä kaikilta (no mies ei oikein suostu antamaan)...eli siis kolmelta lapseltaan ja itseltään. Näytteet laitetaan pieniin läpinäkyviin purkkeihin ja nimi päälle. Ja purkit säilytetään jääkaapissa ruokien vieressä! Hyi helvetti ku eka kerran avasin jääkaapin jotain hakiessani tuttavani pyynnöstä ja siellä oli purkkeja rivissä...sisältö joko keltaista tai ruskeaa. Ja varmaan joka viikko tämä tuttavani kiikuttaa jonkin näytteen terveyskeskuksen labraan ku epäilee vaikka mitä tauteja ja sairauksia heillä kaikilla vuorotellen olevan....huoh.

Jos jokin on sairas niin tuo tapa tehdä tuota...yäk!

[QUOTE="Lissu";25876338]Olen kyllä aika yllättynyt tosta tiskirättien pesusta. Itse vaihdan tiskirätin käytöstä riippuen viikon/parin jälkeen uuteen. en siis ole ikinä pessyt niitä tiskikoneessa. Ei ole tullut mieleenkään pestä ja käyttää kauemmin... :eek: en siis kritisoi ketään, luulin vain että on ihan normaalia, että ne vaan heitetään pois eikä pestä tms. Taidampa olla itse epänormaali :)[/QUOTE]

Hoito-ohjeita ja vinkkejä - Kierti

Mä käytän pääasiassa Kiertin tiskirättejä. Tuolla hoito-ohjeita.

"Seija"
[QUOTE="Kati";25876376]Mua oksettaa tuttavani hysteerinen tapa kerätä perheenjäseniltä virtsa- ja ulostenäytteitä. Hän keräilee niitä kaikilta (no mies ei oikein suostu antamaan)...eli siis kolmelta lapseltaan ja itseltään. Näytteet laitetaan pieniin läpinäkyviin purkkeihin ja nimi päälle. Ja purkit säilytetään jääkaapissa ruokien vieressä! Hyi helvetti ku eka kerran avasin jääkaapin jotain hakiessani tuttavani pyynnöstä ja siellä oli purkkeja rivissä...sisältö joko keltaista tai ruskeaa. Ja varmaan joka viikko tämä tuttavani kiikuttaa jonkin näytteen terveyskeskuksen labraan ku epäilee vaikka mitä tauteja ja sairauksia heillä kaikilla vuorotellen olevan....huoh.

Jos jokin on sairas niin tuo tapa tehdä tuota...yäk![/QUOTE]

Ei voi olla totta! Nyt oon kyllä jo sanaton...huhhuh!!!

.....
Yhteenvetona vois vetää näin:

-tiskirätistä hyppelee pöpöjä tiskialtaaseen ja sen ympäristöön.
-kissat vetää persreikäänsä pitkin tiskipöytiä ja ruokapöytiä
-paistinlasta vaihdetaan, vähintään pestään jokaisen paistinpannulla käynnin jälkeen

"vieras"
[QUOTE="Kati";25876376]Mua oksettaa tuttavani hysteerinen tapa kerätä perheenjäseniltä virtsa- ja ulostenäytteitä. Hän keräilee niitä kaikilta (no mies ei oikein suostu antamaan)...eli siis kolmelta lapseltaan ja itseltään. Näytteet laitetaan pieniin läpinäkyviin purkkeihin ja nimi päälle. Ja purkit säilytetään jääkaapissa ruokien vieressä! Hyi helvetti ku eka kerran avasin jääkaapin jotain hakiessani tuttavani pyynnöstä ja siellä oli purkkeja rivissä...sisältö joko keltaista tai ruskeaa. Ja varmaan joka viikko tämä tuttavani kiikuttaa jonkin näytteen terveyskeskuksen labraan ku epäilee vaikka mitä tauteja ja sairauksia heillä kaikilla vuorotellen olevan....huoh.

Jos jokin on sairas niin tuo tapa tehdä tuota...yäk![/QUOTE]

no tuohan on ihan normaalia, että jos näytettä ei voi ottaa samana päivänä kun sen palauttaa, vaan syystä tai toisesta sen joutuu ottamaan vaikka edellisenä päivänä, niin se säilytetään jääkaapissa yön yli. Ja nämä ohjeet saa kyllä ihan sieltä terveyskeskuksesta/sairaalasta mihin se näyte palautetaan.
Suljetussa purkissa kun se näyte on, niin ei sieltä mitään paskabakteereita sun ruokiisi itsestään lentele.

Yhteistyössä