Tuosta "saikuttelubuumista" iltapäivälehdissä.

=)
En ole vielä ollut yhtään päivää oman sairauteni takia saikulla vuoden työrupeaman aikana. >kopkop<
Mutta lapset on sairastelleet pari kertaa, joten miehen kanssa vuorotellen oltu saikulla.

Mutta tiedän monta tapausta, jotka on niiiiiin kipeenä ettei sängystä ylös pääse, mutta päivällä sattuvat kauppaan ym. yhtä aikaa. Siinä sitten häkeltyneenä ovat soheltaneet selityksiä - joojoo!!

-
En mä ainakaan mene töihin sairaana. Jos olen sairas, niin jään kotiin. Ei siitä mitään mitalia saa vaikka kipeenä puskee töissä. Tartuttaa vaan muut. Tosin itse en helpolla sairastu, mutta vastavuorosesti mun mies nappaa jokaisen nuhan ja flunssan, jota on liikkeellä. Ehkä toiset vaan sairastelee enemmän.

En ole vielä ollut yhtään päivää oman sairauteni takia saikulla vuoden työrupeaman aikana. >kopkop<
Mutta lapset on sairastelleet pari kertaa, joten miehen kanssa vuorotellen oltu saikulla.

Mutta tiedän monta tapausta, jotka on niiiiiin kipeenä ettei sängystä ylös pääse, mutta päivällä sattuvat kauppaan ym. yhtä aikaa. Siinä sitten häkeltyneenä ovat soheltaneet selityksiä - joojoo!!
Monen on pakko käydä kaupassa myös sairaana. Voi olla ruoka loppua kotoa.

Tuhlaajatytär
Jotkut ajattelee, että sairausloma on oikeuspitää vapaata ns palkanlisänä. Monen työmoraali kuralla.sitten on näitä, jotka aina ennen pyhiä tms alkavat huokailla, että kurkussa tuntuu tai varmaan tulee vatsatauti.... ja ovat poissa...ainakin silloin, kun eivät ole saaneet haluamaasa lomaa.

Kun työntekijöille annetaan mahdollisuus olla omalla ilmoitukseela 1-3 päivää sairauslomalla niin sairauspäivät vähenevät. Sitä ihmetteleln että miten täm on mahdollista kun koko ajan kumminkin työnantajapuoli ym. tahot väittävät että suomalainen duunari lintsaa ja on aiheetta pois töistä. Lisäksi tutkimuksen mukaan työnantajille tulee kalliimmaksi se että ollaan sairaana töissä kuin se että ollaan terveinä "sairauslomalla".

"ATAH"
Niin joo, unohdin kyl et olin itsekin melkein 3kk saikulla. Solisluu meni poikki, ja niin pahasta paikkaa että oli pakko leikata ja laittaa ruuvi. Jopa ruuvin poiston jälkeen jouduin olemaan 2 viikkoa saikulla, ja jopa sillon kun palasin takas töihin jouduin pyytämään työkavereita auttamaan työpaidan pukeimsessa. Sen verran olin vielä "jäykkä". :D Mut tuo taitaa mennä kategoriaan "sallittu ja hyväksytty" :)

eikkuliina
Minä saikkuilen vasta, kun en oikeasti pääse sängystä ylös.

Esim. lihaskrampeissa yms. kivuissa otan lääkettä ja köpöttelen sitten vähän kevyemmin (työhön liittyy kevyehköä nostelua ja jaloillaan ollaan koko päivä).

Tähän ihan syynä solidaarisuus työkavereita kohtaan, meillä on vapaapäivät tiukilla ja jos joku on saikulla, se on heti muilta pois. Työt ei odota, jonkun on pakko sinne kuitenkin mennä.
Itseäni vituttaa mennä töihin, jos tiedän, että toisen saikkupäivä menee shoppaillessa ja kahvitellessa kavereiden kanssa, kun on vähän "olkapää hellänä".

Esim. lihaskrampeissa yms. kivuissa otan lääkettä ja köpöttelen sitten vähän kevyemmin (työhön liittyy kevyehköä nostelua ja jaloillaan ollaan koko päivä).

Tähän ihan syynä solidaarisuus työkavereita kohtaan, meillä on vapaapäivät tiukilla ja jos joku on saikulla, se on heti muilta pois. Työt ei odota, jonkun on pakko sinne kuitenkin mennä.
Itseäni vituttaa mennä töihin, jos tiedän, että toisen saikkupäivä menee shoppaillessa ja kahvitellessa kavereiden kanssa, kun on vähän "olkapää hellänä".
"Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat." Kyllä sinulle pitäisi mitali antaa! :hug:

........
Lapsen sairastumisen takia joutuu joskus olemaan pois töistä mutta tosi harvoin olen itseni takia saikulla. Viimeeksi olen tainnut olla kaksi päivää pois oksennustaudin takia viime syksynä.

Oma työmoraalini on niin korkea etten ymmärrä ihmisiä jotka hakevat saikkua mikäli työkaverin naama ei miellytä.Jokainen tietysti tekee tavallaan.

näin
40 ikävuoteen asti olin saikulla todella harvoin ja aina vain todellisesta syystä.

Ymmärrän täysin näitä, jotka valittavat kiusaamisesta ja epäreilusta kohtelusta työpaikalla. Itsekin jouduin nelikymppisenä työpaikkakiusaamisen kohteeksi, jossa myös pomo oli (ehkäpä tietämättään) osallisena. Pomon lellikki aloitti vainoamiseni ja panetteluni. Pää ei sitä kestänyt. Muutaman päivän olin saikulla, kun tilanne oli pahimmillaan. Nyt esimies on vaihtunut ja tilanne rauhoittunut.

näin

Onpa hienoa mennä sairastuttamaan sitten loputkin työntekijät sinne työpaikalle. Pomo ja firma varmaan kiittävät.

eikkuliina
Alkuperäinen kirjoittaja näin;25777808:
Onpa hienoa mennä sairastuttamaan sitten loputkin työntekijät sinne työpaikalle. Pomo ja firma varmaan kiittävät.
Lihaskramppi ei tartu :D
Ja jos niistän minuutin välein, niinkuin kunnon flunssassa käy, niin en ole menossa. Yrjötauti on kans aika ehdoton.

Kahdeksan vuotta työelämässä (vasta) ja olen jo nähnyt saikkuja syinä "minulla on nää kaularauhaset turvonneet". Mitään kipuja tai muita oireita ei ollut.

eikkuliina
"Kärsi kärsi, kirkkaamman kruunun saat." Kyllä sinulle pitäisi mitali antaa! :hug:
Kiitos mitalista :D

Tämä on vaan oma näkemykseni, että työt tehdään ja saikkuilu ei ole mikään vapaapäiväautomaatti.
Olen ihan samanlainen laiska ja mukavuudenhaluinen tyyppi kuin moni muukin ja työpaikassa, jossa se olisi mahdollista, käyttäisin saikkuja surutta hyväkseni.

Marttyyrinkruunu on hyvä motivaattori, parempi kuin vapaapäiväkeplottelu. :D

saikulla täällä
Silloin kun olen ollut toisen palveluksessa niin ne ovat olleet niin kivoja paikkoja, ettei ole ollut tarvetta olla turhaan saikella. Nyt kun on ollut 6 vuotta sairaslomalla niin sellainen turha kuulostaa niin turhalle.
Eli en usko, että ikinä olisin turhaan saikella. Koulusta olin useastikkin poissa jos minkälaisista syistä.
Anteeksi, jos olen tunkeileva. Miksi olet ollut noin pitkään sairaslomalla? En ole mikään vakkari, mutta käyn lueskelemassa palstaa ajoittain... Anteeksi vielä kerran tunkeiluni.

ajlöä
Kuka myöntää olleensa saikulla "syyttä"? Joku joka ei koskaan ole ollut saikulla?
Tuntuu vaan paisuvan tuo jutun aihe. Itse olen ollut joitain kertoja sairauslomalla, asiakaspalvelutyössä kun on niin ei parane mennä kamalassa kuume- ja räkätaudissa neuvomaan viattomia asiakkaita ja samalla tartuttamaan. Tokkopa tuo on kovin mukavaa asiakkaillekaan kun niistää sen joka kolmas sekuntti. :D :D Ihan työterveyslääkärin kanssa yhteistuumin päätetty ettei töihin ole asiaa.
Raskauden aikana en ole halunnut riskeerata yhtään mitään, vaan jos lääkäri on määrännyt sairausloman, niin sitten ollaan sairauslomalla, vaikka tuntuis ettei mitään hätää ole. Pari kertaa olen kysyttäessä kieltäytynyt sairauslomasta, mutta muuten "tottelen" aika hyvin.
Mites muilla? :) Ihan vain utelias olen. Minkä takia "haettu" sairauslomaa, saitko, kuinka paljon, ja mikä oli todellinen syy? :) Entäs te, jotka ette koskaan ole sairauslomalla, miten saatte flunssat ja vatsataudit pysymään poissa?

Ja tämä EI ole haukkumisketju!!!!!
Olen ollut kipeänä muutaman kerran, toisella kerralla influenssa, toisella angiina. Sitten olenkin ollut burn outin ja masennuksen takia pois työelämästä j monta vuotta.

"Neith"
Kun työntekijöille annetaan mahdollisuus olla omalla ilmoitukseela 1-3 päivää sairauslomalla niin sairauspäivät vähenevät. Sitä ihmetteleln että miten täm on mahdollista kun koko ajan kumminkin työnantajapuoli ym. tahot väittävät että suomalainen duunari lintsaa ja on aiheetta pois töistä. Lisäksi tutkimuksen mukaan työnantajille tulee kalliimmaksi se että ollaan sairaana töissä kuin se että ollaan terveinä "sairauslomalla".
no meillä ainakin lähti käsistä saikuttelut tuon omailmoituksen takia, ja sitten siitä luovuttiin.
ensin oli vain ne tietyt henkilöt joilta vaadittiin saikkulappu lekurilta, sitten tuli tietyt kellonajat jonka jälkeen kaikilta vaadittiin saikkulappu ja lopulta koko käytöntö poistui, nyt päällikkö päättää tapauskohtaisesti saako olla pois, mutta kaikkia se ei tosissaan koske

"vieras"
Lintsannut en ole ikinä töistä. Sairaana olen ollut töissä (juu ei niin fiksua) ja sitten ihan hirveässä kunnossa kotona. Kipeän lapsen kanssa olen ollut kotona vielä sen yhden kuumeettoman päivänkin.

[QUOTE="Neith";25778643]no meillä ainakin lähti käsistä saikuttelut tuon omailmoituksen takia, ja sitten siitä luovuttiin.
ensin oli vain ne tietyt henkilöt joilta vaadittiin saikkulappu lekurilta, sitten tuli tietyt kellonajat jonka jälkeen kaikilta vaadittiin saikkulappu ja lopulta koko käytöntö poistui, nyt päällikkö päättää tapauskohtaisesti saako olla pois, mutta kaikkia se ei tosissaan koske[/QUOTE]

Hyvä esimerkki siitä että aina löytyy muutama mätämuna joka pilaa (onneksi lähinnä oman) systeemin. Ja ainahan se on työnantajan edustajan käsissä hyväksyykö oman ilmoituksen vai ei. Mutta meillä on lähtökohta että pitää hyväksyä ellei ole selkeää epäilystä väärinkäytöstä. Ja hyvin on toiminnut.

nooh
Minä olen varmasti ollut todella paljon sairauslomalla kaiken kaikkiaan. Nuorena tosi harvoin, ehkä yksi flunssa vuodessa eli 2-3 päivää. Sittemmin on tullut kaikenlaista, mutta omasta mielestäni sairauslomat ovat tulleet aina syystä:

- vatsatauti
- flunssa
- iskias
- masennus (tässä vaikutti unettomuus eniten, nukuin 2-3 tuntia vuorokaudessa eikä ajatus oikein toiminut töissä.. saikulla sain korjattua tätä vaikkei se masennusta vienytkään pois)
- lasten sairastelut
- tulehdus olkapäässä
- jännetupentulehdus
- leikkaus josta 2 vkon sairausloma
- läheisten kuolema (en kyennyt töihin, kun tuli tieto että toinen vanhemmista sai elinaikaa vain viikkoja.. Iltalehden mukaanhan suru ei ole syy olla pois töistä, mutta kyllä läheiset menee tuossa tilanteessa työn edelle)
- raskauden aikainen selkävaiva

Muutaman viime vuoden aikana nuo kaikki ja varmasti epäluuloisimmat kuvittelevat ainakin osan noista keksityiksi saikuiksi...

Varmasti niitä lusmujakin löytyy, jotka ovat töissä vaikkei oikeasti ole sairaana tai muuta kunnollista syytä ei ole, mutta mitä sille käytännössä voi tehdä? Lääkärin tulisi kuitenkin luottaa siihen, että potilas/asiakas puhuu totta, eikö? Entä jos joku tulee puhumaan masennuksestaan tai burnoutista eikä lääkäri uskokaan eikä anna saikkua..?

"vierailija"
[QUOTE="vieras";25778669]Lintsannut en ole ikinä töistä. Sairaana olen ollut töissä (juu ei niin fiksua) ja sitten ihan hirveässä kunnossa kotona. Kipeän lapsen kanssa olen ollut kotona vielä sen yhden kuumeettoman päivänkin.[/QUOTE]

Peesi!

Keittiönoita
En mene töihin, jos en ole työkykyinen. Jo toistakymmentä vuotta olen ollut työtehtävissä, joissa kukaan muukaan ei töitäni tee, mikäli olen pois. Aikataulut eivät muutu poissaolojeni mukaan, mutta jos olen poissaoloni vuoksi joutunut tekemään pitkää päivää kiriäkseni tekemättömät työt takaisin aikatauluun, niin ei siitä ole mitään ylityökorvauksiakaan maksettu. En siis ole ollut huvin vuoksikaan pois töistä, koska se tietää aina joko pitkiä työpäiviä tai töiden ottamista illaksi kotiin poissaolon jälkeen.

"vieras"
Mä olen vuodessa 1-2 päivää itse sairaana. Lapset ovat hiukan useammin, mutta pystyn osittain tekemään työni etänä, joten silloin olen ollut etätöissä tai ollaan vaihdettu vuoroa miehen kanssa. En siis ole viikkoa poissa, vaikka lapsella olisi vesirokko. Tiiminvetäjänä huomasi miten erilaisia poissaolosaldoja eri ihmiset kerää. Suuri osa on poissa aika harvoin. Pari usein poissa olevaa kuormittaa muuta tiimiä ja tulee yllättävän kalliiksi. Onpa yksi tiimi YT-neuvotteluissa irtisanottukin kokonaan. Olivat aina huonoimin pärjäävät, koska joukossa oli muutama sairaslomien väärinkäyttäjä. Veikkaan, että vaikutti asiaan.

7thHeaven
Oon tosi harvoin saikulla, tänäänkin ensimmäinen päivä yli vuoteen. Ei ole tarvetta kusettaa työnantajaa. Aina olen saanut ihan luvalla lomaa, ekstralomaa tai lomapäivistä jos vaikka festareille käy matka.
Ymmärrän osin sellaisen "turhan" saikuttelun, jos työpaikalla on ihan järkyttävä työilmapiiri ja se käy jo psyykkeen päälle niin, ettei vain kykene mennä.
En tiedä saako tällaiseen henkiseen väsymykseen kuinka helposti sairaslomaa?

Yhteistyössä