Tuosta "saikuttelubuumista" iltapäivälehdissä.

Kuka myöntää olleensa saikulla "syyttä"? Joku joka ei koskaan ole ollut saikulla?
Tuntuu vaan paisuvan tuo jutun aihe. Itse olen ollut joitain kertoja sairauslomalla, asiakaspalvelutyössä kun on niin ei parane mennä kamalassa kuume- ja räkätaudissa neuvomaan viattomia asiakkaita ja samalla tartuttamaan. Tokkopa tuo on kovin mukavaa asiakkaillekaan kun niistää sen joka kolmas sekuntti. :D :D Ihan työterveyslääkärin kanssa yhteistuumin päätetty ettei töihin ole asiaa.
Raskauden aikana en ole halunnut riskeerata yhtään mitään, vaan jos lääkäri on määrännyt sairausloman, niin sitten ollaan sairauslomalla, vaikka tuntuis ettei mitään hätää ole. Pari kertaa olen kysyttäessä kieltäytynyt sairauslomasta, mutta muuten "tottelen" aika hyvin.
Mites muilla? :) Ihan vain utelias olen. Minkä takia "haettu" sairauslomaa, saitko, kuinka paljon, ja mikä oli todellinen syy? :) Entäs te, jotka ette koskaan ole sairauslomalla, miten saatte flunssat ja vatsataudit pysymään poissa?

Ja tämä EI ole haukkumisketju!!!!!

"niinpä"
Oon miettinyt tätä, kun meillä töissä tuntuu yhdet sairastelevan jatkuvasti ja itse en ole koskaan sairas. Lapsen sairastuessa mulle toki tulee joskus poissaoloja, mutta niitäkin on nyt ollut todella vähän. Esim. kollegani, n. 35-vuotias mies, on ollut kuukauden sisään kaksi viikkoa sairaslomalla erillisten flunssien takia - en edes tajua miten se on mahdollista! Mutta toisaalta musta tuntuu, että ne jotka sairastavat paljon ovat niitä, joilla olisi korjaamisen varaa ruokavaliossa, liikkumisessa ja ulkoilussa... En tiedä, on vain mutu-tuntumaa meidän työyhteisössä. ;) Lisäksi en itse ole pikkuflunssan takia pois, kun en ole suoraan asiakkaiden kanssa tekemisissä.

"Neith"
mä olen vaihtelevasti saikulla, syitä on mm ollut. kova flunssa kuumeella, niska/hartia/selkä jumitukset, keuhkokuume, kipeä olkapää, pahoinvointi, sekä joitain kertoja kaatumisen/liukastumisen/törmäämisen ym tapaturman aiheuttaman kivun ja säryn takia.. flunssa ei ole syy kotiin jäämiselle ellei ole kuumetta ja olo karmea, tosin töissä en myöskään kipeänä tartuta muita

Itsellä on aina kamalia omantunnontuskia kun "joutuu" sairauslomalle. :D Vaikka miten on kuumetta ja nokka täynnä sitä itseään, niin mietin aina työkavereita ja työnjohtoa - muut joutuu tekemään mun työn ja työnjohto järjestelemään vuorot uusiks. No niinpä niin - omassa päässähän sitä on korvaamaton, ja työssä asiat sujuu varmaan jopa vähän paremmin kun en itse ole siellä säheltämässä! :D :D No ei nyt sentään...

Silloin kun olen ollut toisen palveluksessa niin ne ovat olleet niin kivoja paikkoja, ettei ole ollut tarvetta olla turhaan saikella. Nyt kun on ollut 6 vuotta sairaslomalla niin sellainen turha kuulostaa niin turhalle.
Eli en usko, että ikinä olisin turhaan saikella. Koulusta olin useastikkin poissa jos minkälaisista syistä.

tiop
[QUOTE="niinpä";25776439]Oon miettinyt tätä, kun meillä töissä tuntuu yhdet sairastelevan jatkuvasti ja itse en ole koskaan sairas. Lapsen sairastuessa mulle toki tulee joskus poissaoloja, mutta niitäkin on nyt ollut todella vähän. Esim. kollegani, n. 35-vuotias mies, on ollut kuukauden sisään kaksi viikkoa sairaslomalla erillisten flunssien takia - en edes tajua miten se on mahdollista! Mutta toisaalta musta tuntuu, että ne jotka sairastavat paljon ovat niitä, joilla olisi korjaamisen varaa ruokavaliossa, liikkumisessa ja ulkoilussa... En tiedä, on vain mutu-tuntumaa meidän työyhteisössä. ;) Lisäksi en itse ole pikkuflunssan takia pois, kun en ole suoraan asiakkaiden kanssa tekemisissä.[/QUOTE]

Mun Mutu taas väittää päinvastaista.. :D
En ole itse ikinä sairaana, vältyn työpaikan ja perheen sänkyyn ajavilta bakteereilta jo tie monettako vuotta peräkkäin.
Jos kolmasosa työporukasta on flunssassa, niin aina minä olen terve.

Elämäntavoista..hmmm... poltan, syön epäterveellisesti ja liikun liian vähän, hiukan ylipainoa.
Itse uskon asiaan vaikuttavan lapsuuden siedätyksen..

Omalla työpaikalla selkeästi eniten sairaina ovat äidit joilla pieniä/kouluikäisiä lapsia. Eikä niin että ovat poissa lapsen sairastelun vuoksi vaan omansa.

"vieras"
Itse jäisin sairauslomalle vain fyysisen vaivan tai tapaturman vuoksi, sairastaessani jotakin sellaista joka tarttuu ja leviää helposti esim. pisara- tai kosketustartuntana tai ollessani syystä tai toisesta kuumeinen.

"niinpä"
Mun Mutu taas väittää päinvastaista.. :D
En ole itse ikinä sairaana, vältyn työpaikan ja perheen sänkyyn ajavilta bakteereilta jo tie monettako vuotta peräkkäin.
Jos kolmasosa työporukasta on flunssassa, niin aina minä olen terve.

Elämäntavoista..hmmm... poltan, syön epäterveellisesti ja liikun liian vähän, hiukan ylipainoa.
Itse uskon asiaan vaikuttavan lapsuuden siedätyksen..

Omalla työpaikalla selkeästi eniten sairaina ovat äidit joilla pieniä/kouluikäisiä lapsia. Eikä niin että ovat poissa lapsen sairastelun vuoksi vaan omansa.
No näinkin siis. :D Mulla itseasiassa on pieni lapsi, joka sairastikin koko viime talven putkeen, mutta kas kun itse en ollut kertaakaan (kunnolla) sairas. Jostain ihmeen syystä mulle ei nouse kuume, nuhassa olen kyllä aina välillä mutta ne menee ohi. Oksutauti jos kohdalle osuu, niin sen kyllä valitettavasti aina saan. :(

Meilläkin kyllä nämä muut pienten lasten vanhemmat sairastavat itse muita aikuisia useammin, eli siinä mielessä allekirjoitan!

Tuhlaajatytär
Ehkä tässä saikuttelubuumissa on kyse eri asioista kun varsinaisesta tautiin sairastumisesta. Nythän on johtajia jäänyt tiukassa paikassa sairauslomalle välttäen vastuuta.Ihmiset hakevat kiukuttelusairauslomaa, kun sukset menevät esimiehen kanssa ristiin, tai kun töissä ei ole kivaa.Jos vähän kolottaa, niin haetaan s-lomaa. Vaikka sama kolotus kotona.Joillain kadoksissa sairasloman merkitys. Lomaakin voi ottaa, eikä työnantajan tarvitse maksaa kaikkia poissaoloja.

niskis
Minulla on yksi työkaveri, joka sairastuu sopivasti samaan aikaan kun auto on rikki, muutto menossa tai jotain muuta ylimääräistä hankaluutta elämässä. Hänet on nähty tanssimasa, vaikka oli polven takia saikulla yms. Hän saattaa olla päivän täysin terveenä töissä ja sitten soittaa illalla kotoa, ettei voi tehdä seuraavan päivän iltavuoroa, kun on tullut kauhea flunssa. Ärsyttää, mutta kukaan ei ole jaksanut käräyttää häntä. En tiedä edes miten se kävisi.

Itse olen pois töistä jos olen niin sairas, etten kohtuudella jaksa olla töissä. Minulla on flunssa 1-2 kertaa vuodessa ja olen pois töistä, jos olo on kauhean tukala, vaikka minulla ei olekaan koskaan kuumetta. En ole kovin helposti pois töistä, mutta en myöskään rupea miksikään marttyyriksi, vaikka tiedän että toiset joutuvat tekemään minun työni.

JONSERED Karhunkantaja
Joskus, esim. uupumuksen vuoksi, on mielestäni oikeutettua hakea saiarauslomaa, jos tietää, ettei pysty tekemään työtään hyvin. "Pelkkä" väsymys ei ole sama asia. Uupumus on tila, joka on hoidettava levolla, ravitsemuksella ja päänsisäisellä työllä. Uupumus ei välttämättä näy päälle päin tai laboratoriokokeissa.

• Tykkää
Reactions: Wolt ja ATAH
"muurahainen"
Olen näitä "pitkäaikaisterveitä" jotka juuri koskaan ei sairastu. Flunssaa harvoin ja silloinkin menen töihin jos vaan vähänkin tuntuu sille että jaksan koko päivän olla. Poissaolosta, aiheellisestakin, tulee kauhea morkkis.
Nyt vaan on niin että työpaikan ilmapiiri alkaa olla niin miinuksella että alkaa toivoa itselleen jotain influenssaa ettei tarttis töihin mennä! Näin huonoksi on mennyt...

saikuttaja
En ole oikeastaan ikinä kuumeessa enkä sairastele. Mutta töissä ihmiset on viikko siellä toinen tääällä saikuilla aika tasaseen. Ja me muut hoidetaan toisten hommat omien lisäksi. Vituttaa.

Niinpä olen noin 2-3x vuodessa myös 3-päivän saikulla flunssan takia. Mitään flunssaa ei ole. Kyllä nuo lomat vähän ainakin henkisesti helpottavat, niin jaksaa taas töidssä.

Ei hävetä!

"joo"
Joo mies oli just kolme päivää saikulla ilman syytä. On harjottelussa, joka ei pätkääkään kiinnosta, eikä siitä tuu oleen mitään hyötyä koskaan. Työelämästä ei ole koskaan ollut pois ilman syytä, kun ei koskaan sairasta, ei ole ollut tarvetta sairaslomillekaan. Joskus vuosia sitten tosin oli saikulla kuukauden työtapaturman takia.

Tuhlaajatytär
Meilläkin oli ihminen sairauslomalla ja kirjoitti F-bookissa kuinka hauskaa olla aurinkorannalla juhlimassa.Tämä meni kyllä myös esimiehenkin tietoon. On kyllä järjen köyhyyttä, pistää julkiseen jakeluun tämmöiset hehkutukset.

"vieras"
No onhan aina niitä, jotka tekevät mitä tahansa töitä hampaat irvessä ja juoksevat jokaisen pikkuasian takia lääkärissä saikkua hakemassa. On ollut aina ja tulee olemaan. Nykyään vain kehdataan paremmin hakea psyykkisistä / henkisistä syistä 'sairauslomaa' kuin ennen.

Meillä oli veemäinen tilanne päällä työpaikalla (no on edelleenkin) kun olin raskaana. Yksi työkaveri mulle moneen kertaan sanoi, että mähän saan saikkua tosi hyvin kun valittaisin jotain raskausjuttuja. Muuten varmaan mutta mä teen istumatyötä, kun sanoin työnantajalle, etten jaksa/halua tiettyjä tehtäviä hoitaa kun olen saanut työn alla olevat valmiiksi, työnantaja tuli vastaan, eikä mun tarvinnut noita tehtäviä enää hoitaa. Veemäistä oli henkisesti edelleen, se miksikään muuttunut. Mutta kun mielestä ei ollut syytä jäädä sairauslomalle, kolottaa joo mutta kolottaa kotonakin, mä voin kuitenkin hyvin ja vauva voi hyvin. JOS olisi ollut kyse ennenaikaisista supisteluista tms., tietenkin olisin jäänyt lepäilemään! Mutta etenkin raskaus on naisille asia, jota helposti käytetään väärin, se sitten kostautuu kaikille muillekin raskaana olijoille työelämässä.

Toissa vuonna pidin viimeksi kokonaisen viikon sairaslomaa (niistä kolmesta viikosta, jotka lääkäri kirjoitti.), kun olkanivelessä oli jonkin sortin tulehdus...

Pikkuflunssassa voi työt hoitaa vielä suht ok, eikä mulla ole mitään sen kummempaa aikoihin ollutkaan.

Enkä todellakaan pidä mitään ylimääräisiä sairaslomia. Mulla on se ihana yrittäjän vapaus olla ottamatta vastaan sellaisia töitä/sellaisena ajankohtana töitä, joita en halua tehdä.

"äiti"
Noita on paljon, että vuorotyöläistä ei kiinnosta perjantain iltavuoro tai sunnuntai-iltana alkava yövuoro. Silloin iskee mahatauti tms jota ei oikein voi todistaa. Toisilla ei vain työnteko innosta.

Itselläni on korkea työmoraali enkä ole poissa juuri koskaan, vuosia sitten viimeksi. Mahataudilta säästyy kun päättää ettei oksenna. Voi joskus hiki helmeillä otsalla, kun on huono olo, mutta kyllä se ohi menee.

Yhteistyössä