Nyt on todistettu että HYVÄ kotihoito on parempi kuin hyvä päivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jee"

Vieras
Lapseni oli tänään 4v lääkärintarkastuksessa. Lääkäri hämmästeli lapseni taitoja ja sanoi ettei ole koskaan nähnyt toista niin taitavaa kotihoidossa ollutta 4-vuotiasta. Kuulemma päiväkodissa yleensä lapset oppivat tarvittavat taidot, mutta tämän lääkärin mukaan kotihoidossa olevat lapset saattavat olla ikäisiään jäljessä. Sen sijaan hyvässä kotihoidossa, jossa touhutaan paljon, lapset ovat kehitystä edellä.

Oli kiva kuulla että lukeminen, piirtely, muovailu, leikkiminen ja pelaaminen yhdessä on kannattanut. Lapseni ei tule menemään päiväkotiin enkä ole huolissani hänen pärjäämisestään koulussa. Käymme kerhossa ja lapseni leikkii muiden kanssa hienosti, että sosiaalinenkin puoli on kunnossa.

Tämä aloitus niille jotka miettivät hoitokuvioita. Tässä lisäsyy kotihoidolle: lapsen taidot kehittyvät hienosti.

Päivähoidolla ei ole yhtään mitään merkitystä siinä, kuinka lapsi kehittyy, jos vanhempi vain on ajan tasalla. Kuinka vanhemmat tuon tajuaisivat! Sen sijaan että sysäävät vastuun kodin ulkopuolelle he voisivat kasvattaa lapsensa ihanteellisissa olosuhteissa ja kehitys voitaisiin taata.

Vanhemmuudelle pitäisi olla jonkinlainen ajokortti ja tarkempi seuranta.

• Tykkää
Reactions: vrs
Uskon että kotiolot yleisesti vaikuttaa paljon mutta myös geenit. Itse lapsena olin kotihoidossa, tuskin sen enempää aikuiset meidän kans puuhas kuin hoidossa olevien vanhemmat omalla vapaa-ajallaan, lähinnä sisarukset keskenään leikittiin. Lukemiset, laskemiset tuli helposti mutta siitä syytän geenejä. Sosiaalisesti olin kait aika jälkeenjäänyt tai sekin kyllä paljon geeneistä johtuvaa mutta oli vaikeaa pamauttaa suoraan ekaluokalle, silloin mitään eskareita ollut. Ja kyllä mä leikkinyt olin muiden kuin sisarustenikin kanssa.
Ja en siis ole kotihoitoa vastaan mutta en myöskään päivähoitoa. Kukin menköön niin kuin omalle perheelle on parasta. Omat lapset hoidossa ja hyvin menee.

Minustakin tämä todistaa vain sen, että yleensä kotihoidossa olevat ovat kehityksestään jäljessä verrattuna päivähoidossa oleviin. Hyvä, että teillä on asiat paremmin.

"Kehityksessä jäljessä". Mitähän tuollakin sanaparilla nyt sitten tarkoitetaan? Mun kotihoidettu lapseni on surkea pukemaan, mutta sosiaalisilta taidoiltaan todella taitava. Kaverini päiväkodissa oleva lapsi leikkaa saksilla mielettömiä hieroglyfejä, mutta lyö kaveria lättyyn heti kun ristiriitoja tulee. Kumpi noista sitten on kehityksessä jäljessä?

Jos yhtään lapsia tuntee, tietää, että yksi osaa yhtä ja toinen toista, eivätkä edes saman perheen lapset opi asioita samassa tahdissa tai järjestyksessä. Koko elämän tai edes ensimmäisten 7 vuoden kannalta on aivan yhdentekevää, missä vaiheessa oppii muotoilemaan savea tai napittamaan paidan.

Itse yllätyin tästä, sillä luulin että kotihoidossa olevat pärjäävät kaikilla osa-alueilla paremmin, koska saavat yksilöllistä kasvatusta ja opetusta kiinnostustensa mukaan. Esim. lapseni osasi 1-vuotiaana värit ja eläiimet, ja 2-vuotiaana kaikki kirjaimet, koska oli itse kiinnostunut oppimaan.

Todellakin samaa mieltä siitä ettei päiväkoti ole välttämätön, Pikemminkin siellä voi oppia huonoja tapoja toisilta.

[QUOTE="aapee";25640049]
Todellakin samaa mieltä siitä ettei päiväkoti ole välttämätön, Pikemminkin siellä voi oppia huonoja tapoja toisilta.[/QUOTE]

Ihminen on sosiaalinen eläin. Toisilta voi toki oppia huonoja tapoja, mutta ratkaisu siihen ei ole se, että pidetään lapsi poissa toisten seurasta. Sehän tuo vain mukavasti haastetta kasvatustyöhön kun lapsi on altistunut huonoille vaikutteille ja pitää huolehtia siitä ettei lapsi ala itse apinoimaan vaikka joku toinen apinoikin :)

Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu... mun esikoinen oli kotihoidossa 5-vuotiaaksi, kävi toki kerhossa, perhekahvilassa, harrastuksissa yms. Nyt 6-vuotiaana eskarissa osaa jo lukea, laskea aika hyvin ja piirtää ja askartelee paremmin kuin useimmat ikäisensä. Mutta sosiaalisesti ei selvästikään ole yhtä taitava kuin pidempään päiväkodissa olleet, ei häntä kiusata mutta montaa kaveria ei ole löytynyt. Pikkuveljensä aloitti hoidossa 3 v:nä ja on kehittynyt huimasti sen jälkeen, juurikin sosiaalisssa taidoissaan.

Minä pystyn täällä kotona keskittymään lapsiini hyvin ja opettamaan heille kaikenlaista, mutta en pysty opettamaan heille ryhmässä oloa tai toimimista ja leikkimistä muiden kanssa. Vuoron odottaminenkin on vähän niin ja näin.

Ulkoistan siis osan tästä lapsenkasvatuksesta yhteiskunnalle :xmas:

• Tykkää
Reactions: Micosa ja Anatolia
Minustakin tämä todistaa vain sen, että yleensä kotihoidossa olevat ovat kehityksestään jäljessä verrattuna päivähoidossa oleviin. Hyvä, että teillä on asiat paremmin.

Paljon päiväkotilapsia nähneenä, tiedän, että heillä on hyvin paljon opittavaa kotihoidossa olleilta lapsilta. Päiväkotilapset syrjivät, pomottavat ja tappelevat, kun eivät kykene enää hallitsemaan sitä sosiaalisten suhteiden määrää, johon joutuvat.

Jos kaikki äidit olisivat kotona siihen asti kun nuorin lapsi täyttää kolme vuotta tai parhaimmillan jopa kunnes menee kouluun niin tämä maa olisi aikamoisessa kriisissä.

Minä pystyn täällä kotona keskittymään lapsiini hyvin ja opettamaan heille kaikenlaista, mutta en pysty opettamaan heille ryhmässä oloa tai toimimista ja leikkimistä muiden kanssa. Vuoron odottaminenkin on vähän niin ja näin.

Ulkoistan siis osan tästä lapsenkasvatuksesta yhteiskunnalle :xmas:

Sinun olisi hyvin ollut mahdollista opettaa lapsesi odottamaan vuoroa. Ja myös toisten kanssa olemista ja leikkimistä.

Sinun olisi hyvin ollut mahdollista opettaa lapsesi odottamaan vuoroa. Ja myös toisten kanssa olemista ja leikkimistä.

Miten olisi, menneessä aikamuodossa?

Ulkoistan lapseni perhekerhoon kaksi kertaa viikossa ja juuri laitoin hakemuksen vanhemalle lapselle (3v) että pääsisi kerhoilemaan ilman äitiä kaksi kertaa viikossa. Sitä en osaa sanoa ihan tarkalleen, koska jouduin ulkoistamaan heidät kokonaan jonkun perhepäivähoitajan tai ryhmiksen hoitajan tai Stainer-päiväkodin huostaan päiviksi, mutta katsotaan katsotaan.

Nähdään muita lapsia puistoissa ja kavereilla yms ja kyllä tuo äkäpussi esikoinen joutuu odottamaan joka päivä. Mutta silti se ei ole ihan sama juttu.

Mutta muistakaa kaikki vanhemmat että alle kouluikäiselle lapselle on tärkeämpää oppia sosiaalisia taitoja kuin lukemaan yms. Sosiaaliset taidot ovat niitä jotka ovat tärkeämpiä taitoja lapselle myöhempää kehitystä ajatellen. Suomessa jokainen ns. normaali lapsi oppii lukemaan ja laskemaan, joillain menee vähän kauemmin kuin toisilla, mutta sosiaalisia taitoja on myöhemmässä vaiheessa vaikeampi opetella. Ja kuinka paljon on tänä päivänä käytöshäiriöisiä lapsia? Monissa (EI KAIKISSA) tapauksissa ongelma on juuri lapsen sosiaalisissa taidoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Asian vierestä;25640273:
Jos kaikki äidit olisivat kotona siihen asti kun nuorin lapsi täyttää kolme vuotta tai parhaimmillan jopa kunnes menee kouluun niin tämä maa olisi aikamoisessa kriisissä.

Ei. Pikemminkin niin että jos jokainen lapsi saisi rauhassa kasvaa sen 3 vuotta kotona, olisi todennäköisesti paljon vähemmän mielenterveysongelmia, syrjäytymistä, työkyvyttömyyttä ja työttömyyttäkin. Sopisit lyhytnäköisyydelläsi politiikoksi -- hekin ajattelevat vain lyhyellä tähtäimellä. Tai ehkä oletkin.

Miten olisi, menneessä aikamuodossa?

Ulkoistan lapseni perhekerhoon kaksi kertaa viikossa ja juuri laitoin hakemuksen vanhemalle lapselle (3v) että pääsisi kerhoilemaan ilman äitiä kaksi kertaa viikossa. Sitä en osaa sanoa ihan tarkalleen, koska jouduin ulkoistamaan heidät kokonaan jonkun perhepäivähoitajan tai ryhmiksen hoitajan tai Stainer-päiväkodin huostaan päiviksi, mutta katsotaan katsotaan.

Nähdään muita lapsia puistoissa ja kavereilla yms ja kyllä tuo äkäpussi esikoinen joutuu odottamaan joka päivä. Mutta silti se ei ole ihan sama juttu.

Olet nero. Tuo "Miten olisi, menneessä aikamuodossa?" tulee olemaan uusi mantrani kun mietin jotain menneitä ja suren asioita joita ei voi muuttaa. Kiitos!

Yhteistyössä