Lasten yökyläilystä isovanhemmilla

Monet täällä ovat kertoneet siitä, kuinka usein tai harvoin lapsensa viettävät öitään isovanhemmilla. En ole hoksannut ajatella asiaa toiselta kantilta eli kysyisinkin, että

Kuinka usein vanhemmillanne/isovanhemmillanne on joku tai joitain lapsenlapsista yökylässä?

Minä olen ajatellut, että kun omat lapsenlapseni ovat 1-2 yötä viikossa kukin luonamme, se on suhteellisen paljon eli keskimäärin on kyse siitä että ehkä 2-3 yönä viikossa on joku/joitain talossa kirjoilla olevien lisäksi. Tänään kun juttelin parin muun isovanhemman kanssa, osoittautui että heillä on keskimäärin 4-6 yönä viikossa joku tai jotain lapsenlapsia tai lapsenlapsenlapsia.

Miten muilla?

• Tykkää
Reactions: tonttuilija
"vieras"
No kyllä MINUN MIELESTÄNI tuo 1-2 yötä VIIKOSSA on jo TODELLA PALJON!! Itselläni hyväkuntoiset eläkkeellä olevat vanhemmat (jotka kaiken lisäksi asuvat naapurissa), eikä tulisi mieleenkään että meiän lapset olisi kerran viikossa yökylässä! Meillä lapset ma-pe päivät tarhassa/eskarissa, joten illat melko lyhyitä. Kyllä meillä viikonloppuisin tankataan laatuaikaa oman perheen parissa, jotta jaksamme taas seuraavan työviikon. Lapset 7v ja 3,5v. Tarpeesta riippuen lapset siis kyläilevät isovanhemmillaan MAX 1kerta/KUUKAUSI!

• Tykkää
Reactions: hellu77
"vieras"
No meillä on joka viikonloppu mun vanhemmilla 2 tai 3 lastenlasta yökylässä 2 yötä, MUTTA me vanhemmat ollaan myös. Yksi näistä lapsenlapsista (12v) on yleensä lomat mummolassa eli viikon vähintään putkeen "yksin".kesäisin saattaa olla koko kesälomansa mummolassa "työleirillä"=)

"vieras"
Välillä mun vanhemmilla on minusta vähän liikaakin lapsenlapsia yökylässä. Yhteensä 10 lastenlasta, joten kyllä varsinkin koulujen loma-aikoina on ruuhkaa.. Vanhemmat eivät kyllä ole valittaneet. Ehkä 2 viikonloppuna kuussa joku yökylässä, välillä koko perhe tosin. Mutta sitten on välillä joku viikonkin hoidossa ja joku muu seuraavana viikonloppuna jne. Vaihtelee siis. Vanhempani ovat virkeitä eläkeläisiä, n. 65 v. Eivät ole kertaakaan kieltäytyneet, mutta uskon, että voisivat myös sanoa ei, jos ei sovi/jaksa.

dff
Tuohan on ihan tosi paljon. Sitten kun/jos olen isovanhempi en todellakaan haluais noin usein hoitaa lapsia kodissani. Mutta siis, meidän lasten isovanhemilla ei ole muita lapsenlapsia kun meidän lapset ja ne on yökylässä 1-3 kertaa vuodessa, kaikki yhtäaikaa.

Tuohan on ihan tosi paljon. Sitten kun/jos olen isovanhempi en todellakaan haluais noin usein hoitaa lapsia kodissani. Mutta siis, meidän lasten isovanhemilla ei ole muita lapsenlapsia kun meidän lapset ja ne on yökylässä 1-3 kertaa vuodessa, kaikki yhtäaikaa.
Minä ottaisin mielelläni kyllä useamminkin, mutta lastenlastenkin aika on rajallista.
Mummo joutuu tyytymään siihen, mitä saa.
:)

"Nanne"
Mun äidillä lapseni on hoidossa kerran kahdessa tai kolmessa kuussa. Isälläni ei ole ollut koskaan hoidossa. Vanhemmillani ei ole muita lapsenlapsia tai muitakaan lapsia hoidossa ikinä.
Mieheni äidillä lapseni ei ole ollut koskaan hoidossa.

"vieras"
Eli ainakin tähänastisten vastaajien mukaan me olemme "keskitasoa" tai vähän sen yli tuossa kohdin. Vain Eeveen appivanhemmilla lapsenlapsia luonaan useammin?
meillä kun ei ole muita lapsenlapsia kuin nuo 3=), mutta mummo on sanonut että olisi vaikka sata niin kaikki saa tulla. osaa sitten kyllä sanoa että nyt pennut kotiin kun ei enää jaksa hulinaa=)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"Maija"
Hyvä kuntoiset eläkkeellä olevat isovanhemmat asuvat 10km päässä meistä.Vanhin lapsistamme 6v. Ja kerran on la´psi ollut yökylässä. Pyytääkö teillä isovanhemmat lapsianne yökylään vai kysyttekö itse,voiko lapsi tulla?

har
Mun anopilla ei ole ketään ikinä yökylässä itsekseen. On heikkokuntoinen ja välimatkaa ~500km joten edes meidän eskarilaista ei voi sinne vielä itsekseen päästää (meidän 2 lasta hänen ainoat lapsenlapset). Mun äidillä taasen on joku neljästä lapsenlapsesta ehkäpä parin kuukauden välein. Sinnekin välimatkaa sen verran että on helpompi jäädä sinne itsekin viikonlopuksi kuin viedä lapsia pelkästään jä äidilläni taas ei ole autoa. Sitten kesällä saattaa kukin lapsista olla viikon putkeen mummolassa lomailemassa.

[QUOTE="Maija";25475185]Hyvä kuntoiset eläkkeellä olevat isovanhemmat asuvat 10km päässä meistä.Vanhin lapsistamme 6v. Ja kerran on la´psi ollut yökylässä. Pyytääkö teillä isovanhemmat lapsianne yökylään vai kysyttekö itse,voiko lapsi tulla?[/QUOTE]

Meidän lapsiamme pyytävät isovanhemmat.
Muutaman kerran olen kysynyt itse.

Omia lapsenlapsia pidän luonani niin omasta pyynnöstäni, lasten pyynnöstä kuin joskus vanhempiensakin pyynnöstä. Miten milloinkin.

"heip"
Minun vanhemmat vahtii lapsiamme (ainoita lastelapsiaan) muutaman kerran vuodessa. Viimeksi sen takia et mä ja mies mentiin tosi aikasin töihin. Syksyllä hoitivat yhden yön ku käytiin reissussa miehen kans. Erikseen kuulema voivat ottaa yöksi muttei yhtäaikaa. Pian syntyy kolmas lapsi joten yhteiset yöt miehen kans saa unohtaa taas muutamaksi vuodeksi.

.Miehen vanhemmat asuu kaukana, he ottaisivat varmasti useamminkin yöksi ja itseasiassa siellä lapset enemmän ovat yötä olleet. Tiedän, että heidän luonaan lähellä asuva lastenlapsi on usein yötä.

"vieras"
Olen isovanhemman puoliso. Lapsenlapset saisivat tulla meille hoitoon, mutta isovanhempi eli mieheni ei koe osaavansa. Minua taas ei ole haluttu isovanhemman rooliin, joten en koe, että haluaisin olla hoitovastuussakaan. Tarjouduin kyllä ja rakastan mieheni lapsenlapsia, ostan lahjoja ym., mutta en ota esim. viikonloppuhoitovastuuta. Eli vastaus on käytännössä: ei yökyläilyjä.

Omilla vanhemmillani on kuusi lastenlasta, joista jonkunlainen kokoonpano yökyläilee heillä yhteensä n. kaksi kertaa kuussa. Vanhempani ovat vielä työelämässä, joten eivät voi ottaa viikolla yökylään (kummallakin alkaa työt arkiaamuisin klo 7).

Yhteistyössä