~Elokuun Epelit 2012~ *TAMMIKUU*

Hienoa Pampulainen! Onnea sydänäänistä! :heart: Mun dopplerin pitäis saapua huomenna, sitten pääsee mieskin kuuntelemaan ääniä! Hän kun ei neuvolaan päässyt mukaan, siellä kunneltiin jo torstaina. On se vaan ihana ääni. :heart:

Nepo ja Pirpana 10+0 POKS!

Jospa minäkin taas vaihteeksi kirjoittelisin :) Huimaus on helpottanut, kai se lakritsi auttoi. Edelleen kyllä jos on vähän pitemmän pätkän syömättä, niin tulee ennemminkin huimausta kuin oksetusta. Muita raskausoireita on väsymys ja se, että hiki haisee normaalia pahemmalta. Onko muilla tällaista? Kai ne hormoonit voi sellaiseenkin vaikuttaa... Niin ja ihan ku mun hämäränäkö tai sitten näkö ylipäänsä ois huonontunu. Kaikenkaikkiaan on kuitenkin niin normaali olo, että epäilyttää onko kohdussa ollenkaan elämää. Ens ke on varhaisultra :)

Uusille tervetuloa!

Keskenmenon kokeneille osanotot ja plussatuulia :heart:

Hankinnoista. Mää en mitenkään vois alkaa näin aikaisin tekemään yhtään mitään hankintoja... Ei sillä, etten ymmärtäisi muiden intoamista, innotkaa toki :D Sen verran olen nyt valmistautunut tulevaan, että yritän paperille suunnitella uutta huonekalujen järjestystä pohjapiirustuksen päälle. Meillä on periaatteessa ihan hyvin tilaa, mut kaappeja todella vähän ja tasan yks pistoke telkalle ja netille, eikä niitä johtoja viittis kovin monen seinän läpi vetää... Aiheuttaa päänvaivaa, miten tänne järkevästi sitten sovitaan. (Varsinki jos tulee ne kaksoset, ku mulla edelleen jostain kumman syystä tuntuu et ois tulossa.)

Nippe, itse löysin täältä kaksplussan palstoilta ainakin pari listaa, mitä pitäis hankkia esikoista varten ;) Voidaanhan me tässäkin ketjussa yhdessä listata sitten kun la:t alkaa lähestyä :)

Vaatteista. Me ei esikoiselle hankittu juuri ollenkaan 50-56cm kokoa, kun kaikki sano, että ei niillä tee mitään. No, tyttöpä olikin sit 46cm, ja kaikki bodyt oli sitä luokkaa lapsparka puoleenväliin mahaa paljaana ku kaula-aukot niin suuria. Ja housuissa luiskahti molemmat jalat samaan lahkeseen ku vauva potki, ja sitten häne ei tietty tyknny yhtään. Ja ne putos päältäkin. Jos oli haaroista auki napitettava vaate, niin pikku jalat tuli sieltä nappien välistä ulos ja paleltu... Että mies meni sitten kirpputorille ja toi kaks kassilista pienimpiä mahollisia vaatteita mitä siihen hätään löyty, eikä ne sitten kaikki olleet kovin kivan näköisiä :( Tietty jos jollain on rahaa ostaa vaatteet uutena, niin sieltähän niitä saa sit kiiressäkin ihan sellaisia ku haluaa.

Rattaista/Vaunuista. En suosittele ostamaan elokuiselle sellaista pehmyttä vaunukoppaa. No okei, meidän pienikokoisella sellainen ois menny ihan ok, mutta jos laps on yhtän keskiverto kooltaan tai vaikka vähän isompi, niin ei siihen mahdu enää kevättalvella. Vaikka en sitten tiedä, onko niitä olemassa jotain extra-leveää mallia, en ole niin perehtynyt. Kova vaunukoppa toimi meillä myös alussa siten, että lapsi nukkui siinä meidän sängyssä, niin ei tarvinnut pelätä, että ois vahingossa jääny alle. Mies varsinki nukkuu meillä tosi sikeesti, joten perinteinen perhepeti ei toimis meillä.

Kertomisesta. Tästä raskaudesta tietää vasta mieheni ja kaksi parasta ystävääni sekä neuvolantäti :) Äidille soitan keskiviikon ultran jälkeen, selviäispä siellä mitä tahansa. Mut haluan joka tapauksessa sulatella asian ensin itse, ennen kuin kerron. Ja muu maailma saa tietää joskus rv12 jälkeen, kun ollaan vähän turvallisemmilla vesillä.

Huh, tästä tulikin nyt pitkä viesti, kun ei oo vähään aikaan kirjottanu. Ja varmaan silti puolet unohtu, mistä piti teille höpistä :whistle:

Sellainen toive, että laitettaisko kaikki aina viestin perään, millä raskausviikolla ollaan menossa? Tietty kaikki ei tiedä vielä varmaksi, niin kuin en itsekään, mutta laittaa sitten sen mukaan, miten todennäköisesti menee.

Shuri ja masuasukki rv6+6 tai jotain sinnepäin.

Pitkästä aikaa jaksaa kirjoitella. Väsymys on jotenkin ylitepääsemätön tällä hetkellä... Voisin vain nukkua ! |O

Hankinnoista sen sitterinhän menin sitten jo hankkimaan, mut muuten tuskin tulee hirveesti hankittua, ennen ku ultrassa todistetaan kaiken olevan kunnossa. Jos jaksaa ni odotellaan sinne rv20:lle suunnillee, ennen ku aletaan isompia hankintoja tekemään.
Vaunuista sen verta miehen kanssa tänään keskusteltiin että pitäis olla kevyet, kasassa sen kokoset että mahtuu tarv. auton paksiin (meillä ei farmariin ole varaa nyt) ja hinta/laatu suhteeltaan ok:t. Miettinyt olen noita ABC:n vaunuja, mut ristiriitasta kokemusta niistä luken netin palstoilla. Mut kova koppaset yhdistelmät haluan, sen verran tiedän. ;)

Kertomista ollaan pitkitetty vielä. Muutama miehen hyvä ystävä tietää ja sitten siskoni. Töissä tietysti jouduin kertomaan heti kun ultrassa raskaus varmistui, koska riskialttiita asioita työpaikalta löytyy.. Vanhemmille haluan että kerrotaan vasta ensimmäisen virallisen ultran jälkeen. Hieman kyllä jännittää kertominen (en tiiä miks) ja oon miettin tapaa millä ilmaista asia.. Ku en haluis vaan tokaista..

Huomenna olisi eka neuvola. En oikeen osaa odottaa siitä mitään, kun en ole ikuna ennen käynyt. Kaipa se on vaan sitä tietojen keräilyä yms.

Oireista sen verta että täällä ei ole kun tällä hetkellä tuota kamalaa väsymystä ja sitten nännien arkuutta. Ja uutena "oireena" olen huomannut että tupakka haisee kamalalle ja haju saa aikaa päänsäryn. Mieheni siis edelleen polttaa tupakkaa, itse lopetin heti kun plussan tikkuun sain, eikä ole sen jälkeen kertaakaan tehnyt mieli polttaa... :confused:

Tervetuloa kaikille uusille!

Pampulaiselle onnea sydänäänistä! :heart:

Hankinnoista vaatteita meillä ennestään niin paljon, etten lähde uusia ostamaan ellei tyttöä tule. ;) Ennestään meillä siis poika, jolle tuli hullun tavalla shoppailtua sillon noita vaatteita yms. :D
Uusi sitteri kyllä pitää ostaa, vanha on sanonut työsuhteensa irti. Pinnasänky on myös hankinta listalla, koska poika pysyy vielä omassa pinnasängyssään. Ja pojan pinnasängystä napataan vain yksi laita sitten pois, kun sitä ei enää tarvitse, niin menee normi sänkynä. Sänky ostettu Ikeasta ja tälläisen samanlaisen meinasin seuraavallekin hankkia. :)

Vaunuista pojalle ostettiin joskus kunnon isorenkaiset yhdistelmävaunut, jotka sitten menee seuraavallakin lapsella. Meidän poika elokuussa 2v4kk, niinkuin teidänkin tyttö Nepo, joten sellaisen seisomalaudan hankin myös. :)

Mistä olette tilanneet noita doppler-laitteita?
Ja onko jonkin tietyn merkkistä mitä suosittelisitte? :)
Itsekin olisin halunnut jo ensimmäisessä raskaudessa sellaisen, mutta mies puhui minut ympäri ettei ostettu.

Oireista mitään järkyttävää pahoinvointia ei edelleenkään ole ollut, jotkin ruoat ja niiden hajut tekevät pahaa. Tissit ovat kasvaneet. Hikoilen mielestäni enemmän, kuin yleensä. Ja tämä väsymys on jotain kamalaa, voisin vain nukkua ja nukkua..

-Sinful89 ja Pampula 8+4

Nippe tiedän:) Meille osamaksu sopii onneks tosi hyvin, ja eihän me niitä kolmea vuotta maksettais vaan laitettais tässä kuussa satanen ja ens kuussa 40e niin ei se vuotta pidemmälle ainakaan venyis. Haluisin ostaa jotain hienoa välillä kun joudun yleensä tyytymään niin vähään ja ollaan kaikki osamaksulla (pleikkarit jne) hoidettu tähän asti kunnolla. Mutta kyllä monien ihmisten kohdalla siinä on aina se vaara, että rupeaa liikaa tavaraa ottamaan osamaksulla eikä pysty enään hoitamaan kk-eriä.

Etusivun listan päivitin tänään, jopa ne miljoona asiaa jotka eivät olleet punaisella. Murr..

Täällä edelleen oireena kamala väsymys. Ei mulla ollu esikoisen kanssa tällästä, että iltasin pelottaa miten selviä seuraavasta päivästä! Sitten hormonit--> mies on saanut kuunnella hirveätä raivoomista ja uhkailua ja sitte itkua vuoron perään. Huono omatunto tulee, kun en välillä pysty hillitsemään huutamista ja esikoinen joutuu todistamaan kun äiti haukkuu isän.

Olen sopinut jo doplerin ostamisesta. Tiistaina lähtee postiin kun meillä on tilipäivä, odotan innolla, koska kohta ne voisivat jo mahdollisesti kuuluakkin!

Viikko ja 1 päivä savutonta elämää takana! En huokaise vielä helpotuksesta, sillä ennenkin se on karahtanut siinä 2 viikon kohalla.

Meitä alkaakin olemaan jo supermonta odottajaa! Toivottavasti jotkut törmäävät synnytyssairaalassa, olishan se aika hauskaa:D

Hankinnoista: Meillä esikoinen on 1v3kk joten aika paljon on tavaraa. Vaatteita on montaikean kassillista verkkokellarissa, jopa selllaisia joita ei ole keretty käyttämään, ja itse olen ostanut korkeintaan parikymmentä! Sen siitä saa kun oli suvun ensimmäinen lapsenlapsi. Turvakaukalo on lainassa tällä hetkellä, mutta perin sen elokuussa takaisin sieltä. Ainoa mitä meillä ei ole, on vaunut, koska esikoisen vaunut annoin pois ja kuulin että olin vaan pistänyt pahan kiertämään ja vaunut olivatkin hajonneet heti kättelyssä :D Tietysti jos poika tulee, sama vaaterumba alkaa taas! Ja pinnasänky ei ole meidän oma, välini sen omistajaan ovat huonontuneet joten päätin palauttaa sen, mutta onneksi on seuraava lainasänky tiedossa jo:) Tällä kertaa aion hankkia Aventin pullot, kun kun viimeksi oli Ainut. Ja aion hankkia sen pussin äitiyspakkauselle, josta se laitetaan kattoon roikkumaan jotta siitä tulee kehto. Muistaisi vaan kuka se oli joka niitä teki, joku lahtelainen.
Saatan myös hankkia Manducan kantorepun, liinoja minulla on trikoinen, hamppu ja rengasliina ja ne tulevat olemaan käytössä kovasti jatkossakin.

Olipahan taas sepustus!

Jenny ja Papu 10+5

Tervetuloa uusille! :)

Minä olen kovasti katsellut nyt kestovaippoja ja en niistä mitään tajua on niiin paljon erilaisia ja näköisiä että menee ihan sekaisin :D Vaatteita en ole vielä alkanut hankkimaan. Vaunut haluaisin itse vanhan malliset eli käytettynä katsotaan. Esikoisella oli vanhan malliset olisiko 90-luvun alku ? Ja itselle ne oli todella hyvät käytössä joten sellaiset hakusessa kunhan niitä löytyy.
Me siis joudutaan kaikki hankkimaan uudestaan.

Shadowy rv 10+0 POKS

Oon muuten huomannu et uudet vaunut on jotenkin pienikokosempia, vertailin kun reilu vuosi sitten niitä tuplia kävin kattelemassa (jotka sit huutiksesta löysin hyvään hintaan). Meillä on vuoden 06 vaunut, joten niissä on se koppaosakin tosi reilu, käytettynä nekin sukulaisilta ostettu. Jos tykkää paljon kävellä (tietty sitähän ei tiedä viihtyykö vaunuissa lapsi) niin ilmakumipyörät on ainakin meillä olleet tosi hyvät. Meillä on kyl kans roinaa niin paljon edellisistä lapsista ja kun on jo tyttö ja poika, niin on myös kaikensorttista vaatetta. Ison osan myin pois, kun niitä vaatteita oli monta isoa pahvilaatikollista. Ja tiedän, että ostelen uutta kuitenkin sitten lähempänä laskettua aikaa, ei kaikki vehkeet tarvii olla sit vanhoja. Pinnikse(t) (mökillä on omansa) ostin aikoinaan huutiksesta, nekin on brion ja ei montaa euroa maksaneet. Käytettynä löytää kyllä hyvää tavaraa ja usein hintakaan ei ole kova. :) Turvakaukalo on kait ainoo mikä pitää hankkia, ja katon jos saan tutulta jonkun uudehkon - tai sit se ostetaan uus. Meillä toisessa autossa ois isofix mut toisessa ei, niin en tiiä viittiskö semmosta telakallista nytkään hankkia... edellinen oli serkkujen vanha ja vyökiinnitteinen.

Mulla on dopplerina joku angel sounds(?) jossa ei ole mitään näyttöä tms.. ostin ebaysta 2008 sen ja maksoin siitä sillon jotain 25 euroa postikuluineen. Uusissahan taitaa olla näytöt ja kaikki, mut kyllä tuo vielä asiansa ajaa. Jos joskus vaan saisi niitä ääniä kuuluville, en tiiä haittaako sektioarvet, mut makkarakerros ainakin haittaa....eli ei varmaan kuulu vielä viikkoon kahteen ainakaan mitään.

Nyt töllön äärelle hetkeksi ja sitten nukkumaan :)

Kiitos onnittelijoille :heart: Vielä odotellaan ultraa, niin varmistuu sitten enemmän. Koko aika oon kyllä kuuntelemassa, kun sainkin nauhotettua äänet koneelle :)

Dopplerista Itse ostin käytettynä facebookin kautta Angelsoundsin perusdopplerin, ilman näyttöjä. Ja mukaan sain vajaan ultrageelipurkin (sama mitä poli käyttää).

Shadowy: Kurkkaas tuo sivusto, siellä on aika hyvin tietoa. Kestovaippainfo • Kestovaipat Itekin olin aluksi pää ihan pyörällä noista mitä ihmeen sisä- ja kuorivaippoja ja onesizeja ja imuja :D

Viimeksi muokattu:
Hei kaikille :wave: Täälläkin ootellaan elokuulle pientä murenaa, la. näillänäkymin 24.8. ja synnytyssairaala Vammala Ekaa neuvolakertaa vielä ootellaan eikä pientä kestoäklötystä lukuunottamatta oikein mitään ihmeempiä oireita ole, mutta toivotaan parasta, että pienellä silti olisi kaikki hyvin :heart:

Onko täällä ketään, joka olis karppaamisesta kiinnostunut? Itse hyväkarppaan ja sillälinjalla aion jatkaa raskausajankin, kun nyt hyvään vauhtiin olen päässyt.

Tammiska ja pieni 7+3

terve vain!

Tänään kävin verikokeissa, joista ilmeisesti katotaan se seulajuttukin.. Ja pissanäyte meni kans. Nyt vain pitäs saaha seuraava neuvola varattua, kun ei olekaan kuulunut soittoa kätilöltä. Se terkkasijainen ainakin sanoi, että laittaa soittopyynnöön viime viikolle, eipä oo kuulunu. Ja nyt sitten unohin 8-9 aikaan soittaa, menin kyllä 8:40 labraan, että just olisin ehkä ehtiny soittaa.. Huomenna taas töihin ni ei sitten taas kerkeä soittaa!
Joo ei siitä sitten enempää...

Iästä sanoisin omastapuolestani, että olen jo aikaisemmin tuossa parinkympin tienoilla, kun nykyisen ukkoni kanssa alettiin seurusteleen, päättänyt että 25 on hyvä aika alottaa perheen perustaminen. No ite siis täytän just ennen laskettua aikaa tai sitten vauva voi syntyä juuri ennen tai vaikka saman päivänä! Se jää nähtäväksi :D Eli siis mulle on ekana olly tärkeintä tuo ikä, että jaksaa lasten kanssa eikä olis niin vanha kun sitten joskus saa mahollisesti niitä lapsenlapsiakin. Olla siis nuorekas mummu lastenlapsille :) Omat isovanhemmat kun on jo kuolleet, kun olin varhaisteini, enkä oikein heistä paljoa muista.. Ja nyt nämä tulevatkin isovanhemmat on jo aika iäkkäitä, ni yritetään sitten miehen kanssa vähän rikkoa kaavaa. Anoppi jo 7-kymmenissä menossa ja aika huonokuntoinen... Oma äiti pian 60.
Toiseksi sitten tämä elämäntilanne, joka on juuri ihanteellinen. Isäntä on yrittäjä ja saa siis ihan säännöllistä tuloa, itse olen palkkahommissa määräaikaisissa hommissa, mutta vapaapäiviä viikossa korkeintaa 2, joten nyt on ollut hyvä aika tienata säästöön tulevia lapsia varten. Aikomuksenani siis olla kotona lasten kanssa mahd pitkään, kunnes siirryn myös miehen kanssa yrittäjäksi. Nyt siis hyvä väliaika ennen yrittäjyyttä.

Hankinnoista sen verran, mitkä oon aikasemminki jo sanonu, että siskolta ja kälyltä saahaan vaatteet, oli sitten tyttö tai poika. Vaunut sais siskolta, mutta kattoo nyt miten kätevät ne on autoon laittaa ja muutenkin se muunneltavuus, kun haluaisin heittoaisalla ja isot renkaat ym. Nuo ominaisuudet niissä pitäs ollakin, mutta en oo ihan varma kokoontaitettavuudesta... Ja kun olen niin persjalkainen, että miten ne nyt sitten mulle passaa, kun aisaa ei voi kääntää sopivaksi vaakasuunnssa.. Ylös ja alas vain. Matkarattaa saahaan myös. Turvakaukalo telakalla on myös saatavissa siskolta ja se menee ainakin vuojen jonka jälkeen saahaan luultavasti kälyltä 1+vuotiaan turvaistuin. Pinnasänky on anoppilasta haettavissa, siinä nukkuneet sekä tuleva isä että siskon tytöt.. syöttötuolia löytyy myös ainakin kahenlaista. Hoitopöydäksi keksin ottaa toisen tarpeettomaksi jääneen tietokone pöydän, jossa siis näppislauta on sitten apupöytänä kätevä! Sopivan pieni pöytä makkarin nurkkaan, siihen päälle vain se pehmustereunusjuttu.. Sitteriki löytyy luultavasti anoppilasta.
Sen sanon, että minä en aio ruveta kestojen kanssa säheltään, vaikka ihan ekologinen vaihtoehto oliskin. Jos niitä paskakankaita pesee pesukoneessa jatkuvasti, ni ei siinä samassa koneessa kyllä omia vaatteita enää pestä! Hyi!

Oletteko muut nähneet nyt viime aikoina unia raskauteen liittyen? Ite näen ihan joka yö/päivä ainakin jossakin vaiheessa jotain raskauteen liittyen. Aina siis olen ollut raskaana niin kuin nyt, eli vielä alkumetreillä. Mutta viime yönä näin unta, että pesin vauvani kakkapyllyä ja kuivailin sitä hoitopöydällä. Vauva oli poika :) Kaikki unet on ollu ihan positiivisia ainakin tähän asti, eli ei mitään painajaisia. Voisin siis kuvitella, että vauvaasia pyörii mielessä jatkuvasti, mutta oma suhtautuminen alitajuisestikin on ihan hyvä ja positiivinen, vaikka välillä toki mietityttää, mihin tässä on ruvettu.

ON Jeps. Eli olin viime viikon to-su uudessa paikassa töissä, jossa lähinnä joutui tekemään fyysistä hommaa, eli talikonvarressa heilumista. No siinä sitten aina rehua nostaessa tuntu kipua vattassa ja varsinkin iltaisin nukkumaan mennessä tuntu kipua kyljellään maatessa : / No nyt ollut siis vapaa päivä, eikä enää minkäälaisia oloja vatsan seudulla, ei kipuja eikä painontunnettakaan. Etominenkin on loppunut ihan justiinsa! Nyt siis vähän alkanu mietityttään, mitähän sieltä massusta löytyy vajaan kahen viikon päästä, kun on nt-ultra. Rinnat on kyllä tosi arat, varsinkin iltaisin kun ottaa liivit pois ja nukkuessa on epämukavaa etsiä asentoa. no katsellaan!

Nt-ultra siis 21.1.

-pansku- ja bubu 10+0 poks poks!

Viimeksi muokattu:
Heippa kaikki! :)

Täällä ootellaan ekaa neuvolaa joka on siis 13.30 :) Kivaa!

Täällä on ainaki nähty vähän jos jonkunlaisia unia, lähinnä painajaisia että vauvalta menee niskat nurin ku yritän vaihtaa sen vaatteita ja sit välillä mies pettää unissa jne :D ei kivaa.

Eka koulupäiväkin meni nopeesti ku oli vaan 1,5 tunnin info. Kuivasti alkoi!

Jotenki toivoisin että siellä yritettäis niitä sydänääniä jo kuunnella vaikka ei kuuluiskaan, kauheen kova halu päästä ees yrittään! Ku jos joku on jo kotonaki samoilla viikoilla kuullut :)

Kävin aamulla labrassakin siinä seulassa ja sain ootta yli tunnin! Ihan ennenkuulumatonta! En ymmärrä miten voi kestää niin kauan, en oo koskaan joutunu labraan jonottaan noin kauan. Kotikaupungissa ilmeisesti paremmin hoidettu nuo jutut.

Tosiaan noista hankinnoista vielä, ainut mitä luultavasti vaatteiden lisäks ostetaan uutena on vaunut. Briot tai Emmaljungat haluaisin. :) Valkoiset mielellään :D

Tänä aamuna oli varmaan eka kerta kun en syönyt mitään kotoa lähtiessä ja eikä tullut ees huono olo! Onneks helpottaa. Nyt sitte suihkuun ja neuvolaan! :)

Minea ja maha-asukki 10+0 POKS :heart:

pansku: Kyllä minä ainakin oon suunnitellut ihan saman pyykin joukossa peseväni nuo vaipat :LOL: Ei se silleen ällötä. Kyllähän ne kakat huuhdellaan ensin pois siitä vaipasta ennen koneeseen laittoa ;) Tai jos käyttää kuivaliinoja välissä niin vielä helpompaa.

Rinnoista Kotona ollessa ei kyllä yhtään tee mieli käyttää liivejä. Vaikka ostinkin siis jo isommat. Nännit oli kuivat kun korput, mutta Tummelilla oon saanut ne pehmeiksi (kaveri nauroikin että miks mulla on lehmänutarevoidetta hyllyllä :p) Nännipihat on kans laajenneet jo tosi paljon. Entisenä pienirintaisena noi muutokset huomaa ainakin tosi helposti ja tulee sitä välillä vähän ihailtuakin suurentunutta povea ;)

Nyt täytyy ryhtyä lukemaan tenttiin... Pakko, kun huomenna se jo on. Ei auta koneen sulkeminenkaan, kun oon alottanut lukemisen niin että kirjotan aina wordilla jostain kokonaisuudesta tiivistetysti. Jää ehkä paremmin niin mieleen. Ennen kirjotin käsin, mutta nyt ei jaksa, kyllä siinä käsi väsyy..

Iästä vielä. Minä täytän kuukaus nyytin syntymän jälkeen 25. Sen iänkin takia halusin jo nyt alkaa yrittämään, vaikka opiskelu onkin kesken (loppusuoralla). Mutta tuo ikähommahan on jokaisen oma mielipide ja päätös :)

minea: Mulla ainakin kuulu nuo äänet kotona siis viikolla 11+1. Pari päivää aikasemmin en saanut kuulumaan, mutta voi myös olla etten kuunnellut oikeesta kohtaa tai tarpeeksi maltillisesti. Aluks ajattelin että vatsamakkarat häiritsee, mutta se pallerohan on vasta niin alhaalla että ei tossa häpyluun yläpuolella mitään makkaroita ole :) Neuvolassa ei oo kuunneltu, kun oli jo 7+ viikolla se.

^MUOKS TAAS. Siis sori, viikkoja oli siis eilen 10+1. Meen jo ihan sekasin kohta näissä viikoissa :D

Pampulainen & Pikku-Pampulainen 10+2

Viimeksi muokattu:
Pampulainen: Joo, just sellaista tarkoitan. Mulla oli viime raskaudessa raskausdiabetes ja tuollain sain verensokerit pysymään hyvinä. Suvussa kun on paljon diabeetikkoja, sekä I että II- tyyppiä, niin ihan silläkin pitää vähän kattoa mitä suuhunsa laittaa, kun on sukurasitusta aikatavalla.

Onko täällä ketään, joka olis karppaamisesta kiinnostunut? Itse hyväkarppaan ja sillälinjalla aion jatkaa raskausajankin, kun nyt hyvään vauhtiin olen päässyt.
Joo, mä karppailen, alakarpilla ennen raskautta ja nyt olen nostanu tuohon hyvä-linjalle. Enkä meinaa mikskään muuttaa, liekö ruokavaliolla vaikutus, kun ei oo mitään ruokahimoja tullu, kun on luonnostansa jo monipuolinen ruokavalio :)

tammiska: Tarkottaako hyväkarppaaminen sitä että vähentää hiilareita, mutta ei karsi niitä kokonaan pois? En oikein ole tosta karppaamisesta kiinnostunut, siitä on tehty ehkä liian "trendi". Syön kyllä silti kohtalaisesti hiilareita ja pääasiassa täysjyväviljoja, mutta en jaksa tehdä syömisestä mitään "numeroa". :)
Pampulainen, ilmeisesti sullakin on hieman väärä käsitys, joten oikasen sen heti alkuun. Karppaamisessa ei missään muodossa karsita hiilareita kokonaan pois ;) Tämä on joku median urpojen luoma kuva, mikä ilmeisesti on hyvin mennyt ihmisiin "totuutena". Mä esimerkiksi olen karpannut jo pidempään, joten mistään trendistä ei ole kyse, valitettavasti media on sen vasta nyt keksinyt (ilmeisesti omasta mielestään jonain uutena juttuna).

Näitä juttuja kaverien karppaamisesta aina kuulee tasasin väliajoin, suosittelisin itse kaikille ottamaan selvää asiasta, enkä uskomaan kuulopuheita, jotka vieläpä usein on sitte ihan täyttä skeidaa siksi, et aletaan karpata, muttei viitsitä ottaa selvää miten se oikeasti tapahtuu ja mistä on kyse.

Tuohon väsymykseen vielä sanoisin, että esim. tiukalla ketokarpilla alkuun voi olla vetämätön olo, mutta se paranee hyvin pian ja sitte ei oo enää väsymyksestä tietoakaan. Kyse ei ole kahden viikon kuurista, vaan elämäntaparemontista, eli parin viikon "kokemuksella" en kyllä ota minkäänlaisia mielipiteitä vastaan karppaamisesta ;)
Kiitos muuten tosta linkistä, meillä ollaan kans ajateltu kestoilla :wave:

Pansku, kyllä niiden lasten kanssa jaksaa vielä yli kolmekymppisenäkin :D
Unista sen verran, että joo, näen harvase yö. Viimeyönä oltiin jossain kavereiden kanssa ja pummin tupakan joltain ja kun sytytin sen, se hais sairaan pahalta ja sillä samalla hetkellä muistin et enhän mä saa polttaa :D
Mä olen siis lopettanu liki 10 vuotta sitte tupakoinnin....

Callisto juu en minä sillä ettei jaksaisi, mutta kyllä se on minun henkilökohtainen näkemys että parempi ennen 30 kuin jälkeen. Kaikilla omat mieltymykset ja näkemykset asioista ja sillä hyvä! :)
Piti vielä lisätä unista, että mä kans näin unta että yritin polttaa tupakkaa, ja siinä sitten ihan himona sytkärillä räpelsin. En ole ikinä polttanut, mitä nyt maistanut ja olen kielteinen asian suhteen. Sen vain sanon että pienestä asti olen ihastellut sitä ensimmäistä sauhua, joka pääsee kun sauhukkeen sytyttää :ashamed: Sen hajun muistan unissakin...

Viimeksi muokattu:
Callisto: Juu tää mun kaveri karsi kokonaan hiilarit pois, ei vissiin ollut kunnolla perehtynyt asiaan ennen alottamista. Esim koulussa meni tosi vaikeaksi kun oli aika vähillä mitä siellä pystyi syömään :eek: Ja kaikesta oli kattomassa että onko siinä yhtään hiilareita.

Ite en sen kummemmin ole perehtynyt asiaan, ehkä joskus jos kiinnostus nousis karppaamista kohtaan. Media tosiaan luo aika pahan kuvan tuosta, ja suurimmat mielikuvat mulla onkin varmaan sieltä suunnalta tullu niinkun sanoitkin.

Tietysti tulevana terkkarina olis hyvä perehtyä tähänkin ruokavalioon, jos/kun tulee karppaajia vastaan :)

Tietysti tulevana terkkarina olis hyvä perehtyä tähänkin ruokavalioon, jos/kun tulee karppaajia vastaan :)
Kyllä se kannattaa :)
Itse olen saanut oikeastaan pelkästään hyvää palautetta terveydenhuoltohlökunnalta, mutta olen kyllä kuullut sitten sen toisenkin ääripään jutut :D
Viimeksi viimeviikolla neuvolassa täti sanoi, että jatka samaan malliin.
Enkä mä oikeastaan enää muusta tiedä, elämäntapa, kuten sanoin.
Itsellä on pelkkiä hyviä kokemuksia aina pitkäksi listaksi asti ja saan syödä hyvää, monipuolista oikeeta ruokaa :D

Kuten Tammiska mainitsi, vhh:lla on varsin suotuisat vaikutukset mm. diabeteksen hoidossa, ruotsissahan se on hyväksytty yhdeksi hoitomuodoksi, kun taas suomessa koitetaan vaan raskausajankin diabetekseen tuputtaa hedelmiä ja täysjyväviljaa...kyllä ne sokerit saa helpomminkin nousemaan :LOL:

Unista itse olen nähnyt myös sellaisia unia että poltan tupakkaa tai juon vähän alkoholia ja sitten tajuan että olen raskaana :D Mitä lie alitajuntaisia mielitekoja. Lopetin siis tupakoinnin kun sain tietää raskaudesta, mutta mitään vaikeuksia ei ole ollut sen suhteen että ehkä ne ilmenee näin :)

mitä mieltä olette täytyykö miehen muuttaa elämäntapojaan kun nainen tulee raskaaksi? Meillä mies sanoi itse että yrittää lopettaa tupakointia, mutta ei kyllä ole vielä ainakaan onnistunut. En aio siitä kyllä hirveästi nipottaa kun ymmärrän että voi olla vaikeaa ja kunhan ei mun lähellä polta niin ihan ok. Alkon käytöstä puhuttiin jo ennen kun tulin raskaaksi, että kyllä se sitten on miehenkin lopetettava lähes kokonaan. Meillä siis se tilanne että molemmat tykkää käydä ulkona kavereiden kanssa ja siihen myös alkoholi on kuulunut. Tietenkin jos mies muutenkin ottaa vain pari kertaa vuodessa niin eihän siitä sitten tarvi hirveaästi ees keskustella. Mun mielestä kuitenkin on reilua että kun mäkin "joudun" muuttamaan elämäntyyliäni sen verran että en lähde rilluttelemaan niin miehen täytyy mua siinä tukea ja jäädä itsekkin kotiin baari reissujen sijaan. Mulle tämä muutos ei ole tuottanut ongelmia onhan sitä ehtinyt tässä jo muutamat vuodet mennä :D

Voi eikä! Aamulla siirtelin ne nauhotetut sydänäänet bluetoothilla miehen kännykkään, ja se sit samantien lähetti sen pätkän isälleen. Melkein kaikesti pitää aina soittaa sille ja joka asiasta kysytään faijalta neuvoa ja.... :D Kerto jo asiasta innoissaan ennen ku olin edes raskaana ja heti ekan neuvolan jälkeen piti käytävässä soittaa! :D

Mut siis nyt mies soitti sille että kuuntelikö se ne äänet. Niin ei ne olleet anoppilassa tajunneet mikä se nauha on :LOL:

Appiukko: Siis mikä se ääni oli?
Mies: No sydänäänet
A: Siis mistä?
M: No mahasta!
A: Siis sun mahasta vai?
M: No ei kun emännän mahasta!! Siis vauvan sydänäänet!

:LOL:

Ainiin, ja se ääni jumpsuttaa nyt sitten miekkosen soittoäänenä kun halus laittaa sen :D Voi olla jossain kahvilla metkaa kun alkaa puhelin soimaan :eek:

miehen elämäntavoista Mie totesin joulun alla miehelle, että ens joulu onkin sitten raitis joulu! ;) Meillä on se tilanne, että oon aikoja sitten menettäny mielenkiinnon ryyppäämistä kohtaan, ei sitä enää jaksa. Baariin voin lähteä jos pääsen tanssimaan tai on hyvää juttuseuraa, selvinpäinkin siellä pärjää ihan hyvin kuhan ei joudu tuppisuuna istumaan paikoillaan ja katsomaan muiden röntyilyä! (niinkun vähän kävi pikkujoulujen suhteen..) Kyllä tuo mieskin on nyt vähentänyt huomattavasti kun tuli paikkakunnan vaihdos ja ryyppykaverit jäi suurimmaksi osaksi vanhalle paikkakunnalle. Täällä on pari kaveria joiden kanssa ehkä kerran kuussa käy jossain tai kotona ottaa. Kun ennen aina joka viikonloppu vähintään joku kaveri soitti että mitäs ootte tekemässä tai saatto tulla ihan yllätyskäynnillekin!

Viimeksi muokattu:
minä lopetin tupakan polton heti kun ne kaksi viivaa ilmestyi tikkuun,eikä ole tehnyt edes vaikeeta. mies polttaa kyllä,mutta on vähentänyt reippaasti kotona sauhuttelua,eikä se minua häiritse.vähän kyllä haju ottaa nenään!
alkoholia en tietenkään ole nauttinut nyt ollenkaan,mies saa minun puolesta ottaa jos haluaa,mutta eipä tuo ole sen ahnaammin sitä vetänyt kun ennenkään,parit saunakaljat ja se on siinä. juoksut on tullut juostua niin ei harmita baarielämän pois jäänti kumpaakaan!
mahakuulumisia: kävin jonkin aikaa sitten veskissä ja huomasin paperissa verta,tai ei se ihan puhdasta verta ollut sellasta ehkä hieman limansekaista (?) : / nyt saa ravata koko ajan veskissä kattoo tuleko lisää ja tuleehan sitä! mihinkään ei koske,paitsi sama pieni jomotus alavatsassa mitä ollut koko raskauden ajan. voisiko tämä johtua siitä kun mulla nyt joululoman jälkeen eka aika raskas työpäivä,joudun nostelemaan lapsia kun pesen pyllyjä ja kyykistelemään ja venymään vaikka mihin kun puen ja riisun heitä (olen perhepäivähoit.)? vai mistä hemmetistä tässä nyt kyse?! pelottaa ihan sikana ja mieskin oli huolesta kalpee kun lähti töihin.. pitäskö mun jäädä saikulle? nämä työpäivät ei kyllä yhtään tule helpottamaan tästä että sama ralli jatkuu! : /
neuvolaan soitin ammulla ja eka aika ois 6.2. sillon ois rv10+3. tää vessajuttu sattu tietty soittoajan jälkeen.

Kiitos kaikille tsempityksistä.

Onnellinen on nyt onnelinen. Sentinmittainen Hippu voi paksusti ja sydän jumpsutti vahvasti. Meidän alkion sulatuksessa hittiä ottanut 3-soluinen 3 luokkaan tipahtanut pikkuinen on siis taistelija ja koko vastasi täysin viikkoja. Oli kyllä masentavat neljä päivää, kun vain varauduin henkisesti ottamaan vastaan huonot uutiset. Beige vuoto ei tullut kohdusta, eikä vaatinut toimenpiteitä. Saattaa olla jotain tulehdusta, mutta lääkäri ei antanut lääkkeitä siihen. Tavallaan täytyy olla kiitollinen Hipulle, kun on päästänyt minut näin vähin oirein, äidin kiltti mussukka. Heti ultran alussa, melkein samalla hetkellä, kun lääkäri sanoi, että täällä on kaikki hyvin vilahti ruudulla "syke". Tavallaan sekunti ennen lääkäriä itsekin tajusi, että jotain siellä on. Epäuskoinen olo kuitenkin, että miten voi olla, kun ei tunnu juuri missään. Menemme parin viikon päästä uudestaan ultraan, koska haluan mielenrauhaa tässä alussa ja onhan se kiva nähdä Hippu. Josko hän olisi silloin jo 2,5 cm ja vilkuttelisi meille.

Onnis & sentinmittainen Hippu 7+2

Kaktuspiikki valitettavasti en osaa sanoa yhtään mitään tohon, mutta toivon koko sydämestäni että se on jotain ihan harmitonta vuotoa!

Onnellinen ihanaa!!

Mies sai tänä aamuna innostuneen puhelun naapurista, kun esikoisen kummisetä+vaimokkeensa olivat saaneet plussan raskaustestiin yli vuoden yrittämisen jälkeen!! Ensin ajattelin etteivät he sovi vanhemmiksi, mutta vuoden varrella olen muuttanut mieltäni ja sen jälkeen kun näin tämän tulevan äidin purskahtavan itkuun kuullessaan meidän toisesta raskaudesta olen kovasti toivonut heidän onnistuvan. Toivottavasti nyt vaan pysyy pikkuinen matkassa koska en kestäisi nähdä kun me saatais vauva ja toiset yrittäis vieläkin.

Miehen elintavoista: Mies polttaa eikä aio lopettaa, hänen mielestään siinä ei ole mitään järkeä. Noh kyllähän mä tiesin että ihan kakaran kanssa alan lapsia tekemään! Ja käy juomassa 1-2 kertaa kuussa mikä on mulle ihan ok. Musta on vaan ollu epäreilua, että kun mä olen joskus lähtenyt ulos niin olen hankkinut esikoiselle hoitajan, joka on yleensä ollu mun äiti, ja kun mies lähtee ulos ni minä oon automaattisesti se hoitaja. Mies ei siis ole koskaan hoitanut yksin 4 tuntia pidempään esikoista. Mutta sellasia ne miehet tuppaa olemaan pienten vauvojen kanssa.

Jenny ja Papu 10+6!

Meillä menee niin miehen kanssa, että minä olen aina harvoin ollut se, joka lähtee rellestään kavereiden kanssa tai olen saanut yksin lipittää kaljaa ja lonkkua kotona vapaapäivinä, mies kun on yrittäjänä aina töissä. No mutta nyt, kun minä en voi ottaa mitään alkoholillista, mies sitten nautiskelee kaljaa iltaisin 1. tai jopa toisenkin ja kehuu kun on hyvää :D Eipä tuo haittaa, kun ei tekis yhtään mielikään.. Se tässä vain häiritsee, että nyt kun minä en voi ottaa, se voi ottaa! Höh. Onneksi mieskään ei polta. En olis luultavasti kyllä huolinutkaan koko miestä, jos polttais, kun en voi sietää sitä hajua!

Yhteistyössä