Onko nainen naisena vain osa miesten yhteiskuntaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiekkonenKolmikymppinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kulttuuriset odotukset miehistä? Hassu ilmaisu. Eli se, että toivoisi löytävänsä jonkun, jonka kanssa olisi hyvä olla, tuntisi yhteenkuuluvuutta, voisi kuvitella elävänsä ja jonka kanssa tuntisi kemiaa on ainoastaan naisten kuulttuurinen odotus joka pitäisi heittää romukoppaan?

Ymmärsit väärin, lue 426:ssa siteeraamaani tekstiä. Hyvään oloon vaikuttaa myös kulttuuriset representaatiot siitä.

Ja vaikkei riisuutumaan niin se on monien katolisien maiden tapa kohdella naista ja nimenomaan ei aina suinkaan aitoa kiinnostusta. Kyllähän sitä moni suomalainen nainen häkeltyy kun matkaa vaikka Italiaan ja ollaan bella bambinoja lähes kaikkien italiaanojen mielestä. Mutta se tosiaan harvemmin tarkoittaa aitoa kiinnostusta ja varmaan suurin osa aikuisista naisista tän käsittää.

Näin on, kokemusta minulla on vaikka kuinka, Italiassa pitkään asuneena.
Sitä paitsi italialaisnaiset ovat nykyään hyvin tarkkoja siinä, minkälaisen miehen valitsevat, tekevät paljon töitä ja lapsetkin "hankitaan" keskimääräisesti paljon myöhemmin kuin Suomessa. Toki alueellisia eroja on.

[QUOTE="vieras";25346317]Tuntuu, että ainakin media painottaa sitä et naisten täytyisi olla tavoittamaton saalis. Mielestäni taas molempien sukupuolien suora aloitteellisuus vähentäisi yksinäisten sinkkujen määrää huimasti :)[/QUOTE]

Mitä minä olen huomioinnut, niin naisten aloitteellisuus toimii hyvin, kunhan he eivät ole päällekäyviä. Miehille ehkä sallitaan suurempi päällekäyvyys fyysisen etenemisen suhteen, mutta kiinnostuksen voi käsittääkseni ilmaista varsin suoraan. Naiset eivät ole ehkä niin tottuneita pakkeihin ja siksi arastelevat aloitteen tekoa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25346237:
Minulta taisi muuten mennä ohi se, miksi ap:n kohdalla on ok näyttää niitä tunteita ja vaalia näin niitä pehmeitä arvoja ts astua sinne naisten puolelle, mutta naiset eivät saa olla jätkämäisiä?

Pehmeys on minulle humanistisia tieteitä lukevana molemmille sukupuolille eli ihmiselle parempi ja myös kauniimpi kuin nk. kovat arvot ja huonot elämäntavat noin yleisesti ottaen, vaikka mitään konkreettista laskettavaa hyötyä tai tehokkuutta se ei sisällä.

Haluaisin viel tähdentää et katolaisissakin maissa on eroja. Esim. Meksikossa ja Italiassa on aivan eri meiningit kuin vaikkapa jossain Irlannissa.

Nimenomaan, kuten jo totesin, italialaisnaiset ovat varsin vaativia miesasioissa, noin yleisesti ottaen. Seurustelu ennen avioliittoa on todellakin ihan tavallista, ja esimerkiksi minulla on paljon ystäväpariskuntia, jotka ovat asuneet yhdessä ennen avioliiton solmimista.

[QUOTE="aloittaja";25346352]En katso mielipiteideni olevan totuus, mutta käytän paljon aikaa lukemiseen ja pohdintaan. Minulla on tietoa työni puolesta aika laajalti näistä asioista.

Olen saanut ajattelemisen aihetta ja hyviä neuvojakin. Mielestäni talletan myös kielteisen palautteen itsestäni ja pohdin sitä.

Treffini ovat kyllä edenneet pidemmälle, tosin netistä olen enimmät naiseni tavannut kun käyn viihteellä harvemmin eikä työ tai harrastukset ole tuoneet sellaista ihmistä. Varsinaiset suhteet ovat kariutuneet etäisyyteen, toiseen mieheen "kulissien takaa" ja mielenterveysongelmiin/liialliseen intohimoon :)[/QUOTE]
Yksi vinkki vielä: älä ala analysoimaan tapaamaasi naista. Et ole hänen kallonkutistajansa etkä henkisen tien mentorinsa. Älä ala ensimmäisenä puhua maailmarauhasta tai muinaisista astronauteista. Rupattele arkisen tavallisista asioista. Ymmärräthän, että oma käytöksesi aiheuttaa tietynlaisen velvollisuudentunteen myös sille naiselle...hänen pitäisi voida vastata sinun lähettämiisi signaaleihin yhtä nopeasti kuin sinä hänen. Hän kuitenkin ehkä vasta haluaa tutustua sinuun.

Mä tapasin taannoin oikein mukavan miehen. Sellaisen, jonka kanssa olisi - ehkä - voinut syntyäkin jotain. Juuriltaan suomalaisen miehen. Ikävä kyllä hän tuli liian nopeasti mun lähelleni ja vei multa sen tilan, mitä pidän tärkeänä itselleni. Joten jouduin pistämään peruutusvaihteen päälle. Harmi, sillä tyypissä olisi ollut potentiaalia ja kaiken lisäksi oli vielä ulkoisesti mun makuuni. Mutta aina ei voi voittaa :D

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="aloittaja";25346458]Pehmeys on minulle humanistisia tieteitä lukevana molemmille sukupuolille eli ihmiselle parempi ja myös kauniimpi kuin nk. kovat arvot ja huonot elämäntavat noin yleisesti ottaen, vaikka mitään konkreettista laskettavaa hyötyä tai tehokkuutta se ei sisällä.[/QUOTE]

Eli nytkö ei olekaan enää miesten maailmaa ja naisten maailmaa, vaan pehmeät ja kovat arvot? Miksi juuri naisten pitäisi vaalia pehmeitä arvoja, jos se onnistuu miehiltäkin? Mikset peräänkuuluta miesten pehmeitä arvoja?

• Tykkää
Jos nainen ei saa olla jätkämäinen, niin saako hän kuitenkin olla suora ja tehdä aloitteen kun kiinnostuu miehestä? Saako hän olla ns. päällekäyvä vai pitäkö hänen olla saalis?

Minusta saa, tiettyinä hetkinä. Mutta nainen humalassa aloitteellisena on ihan karmeaa, eikä muutenkaan aina toimivaa. Ehkä hieman pelkään tilanteen äkillisyyttä, jos en itse halua sellaista.

En muuten ole homo, vaikken todellakaan vihaa homoja :) Koen homot itseäni vapaamielisemmiksi, monessa tapauksessa.

[QUOTE="Nainen";25346424]Näin on, kokemusta minulla on vaikka kuinka, Italiassa pitkään asuneena.
Sitä paitsi italialaisnaiset ovat nykyään hyvin tarkkoja siinä, minkälaisen miehen valitsevat, tekevät paljon töitä ja lapsetkin "hankitaan" keskimääräisesti paljon myöhemmin kuin Suomessa. Toki alueellisia eroja on.[/QUOTE]
No näinpä :) Siksi ap:lle aiemmin suosittelinkin pitämään kiirettä, sillä myös katolisissa maissa naiset muuttuvat.

En varmaan vieläkään ymmärtänyt. Mutta ylipäätään oma kanta on se, että jos treffikumppanin kanssa tuntee kemiaa, niin pieni imartelu ja hempeilykin on ok jo ennen kuin ollaan virallisesti missään suhteessa, vaikka ensitreffeillä, kunhan se ei mene yli. Musta ois vaikeeta mitään suhdetta virallistaakaan jos ei mitään tunteista puhumista yms. olisi ollutkaan.

[QUOTE="aloittaja";25346352]En katso mielipiteideni olevan totuus, mutta käytän paljon aikaa lukemiseen ja pohdintaan. Minulla on tietoa työni puolesta aika laajalti näistä asioista.

Olen saanut ajattelemisen aihetta ja hyviä neuvojakin. Mielestäni talletan myös kielteisen palautteen itsestäni ja pohdin sitä.

Treffini ovat kyllä edenneet pidemmälle, tosin netistä olen enimmät naiseni tavannut kun käyn viihteellä harvemmin eikä työ tai harrastukset ole tuoneet sellaista ihmistä. Varsinaiset suhteet ovat kariutuneet etäisyyteen, toiseen mieheen "kulissien takaa" ja mielenterveysongelmiin/liialliseen intohimoon :)[/QUOTE]

On totta kai hyvä, että asioita pohtii syvemmin, mutta niiden ei pitäisi antaa kahlehtia itseä. Jotenkin tuntuu siltä, että olet näiden omien pohdintojesi vanki.

Hyvä on myös, jos olet saanut ajattelemisen aihetta.

Nettitreffeistä sen verran, että kumppanin löytäminen sitä kautta on aikamoista arpapeliä. Itse kokeilin sitä joskus vuosia sitten, kolmannen vai oliko neljännen treffauksen jälkeen luovutin. Mieheni tapasin myöhemmin sattuman kautta. Ystävälläni on myös erittäin huonoja kokemuksia nettitreffeistä, mutta kuten aikaisemmin kerroin, hänen tapansa edetä noudattaa tiettyä kaavaa ja mahdolliset potentiaaliset suhteet ovat kaatuneet. Aivan kuten Keittiönoitakin totesi omasta kokemuksestaan - liian lähelle ei pidä heti mennä, useimmiten toinen osapuoli ahdistuu siitä.

Ja vaikkei riisuutumaan niin se on monien katolisien maiden tapa kohdella naista ja nimenomaan ei aina suinkaan aitoa kiinnostusta. Kyllähän sitä moni suomalainen nainen häkeltyy kun matkaa vaikka Italiaan ja ollaan bella bambinoja lähes kaikkien italiaanojen mielestä. Mutta se tosiaan harvemmin tarkoittaa aitoa kiinnostusta ja varmaan suurin osa aikuisista naisista tän käsittää.

Kyse ei kuitenkaan ole aina epäaitoudesta, koska tästä päästään siihen stereotypiaan, että vain suomalainen mies tarkoittaa mitä sanoo kun puhuu vähän. Puhua voi paljon jos tuntee paljon ilman mitään taka-ajatusta. Minä toimin näin.

Mitä minä olen huomioinnut, niin naisten aloitteellisuus toimii hyvin, kunhan he eivät ole päällekäyviä. Miehille ehkä sallitaan suurempi päällekäyvyys fyysisen etenemisen suhteen, mutta kiinnostuksen voi käsittääkseni ilmaista varsin suoraan. Naiset eivät ole ehkä niin tottuneita pakkeihin ja siksi arastelevat aloitteen tekoa.

Aivan. Ja joskus muinoin suorat naiset luokiteltiin tyrkyiksi. Ehkä jo 2000-luvulla on toisin?

[QUOTE="aloittaja";25346521]Minusta saa, tiettyinä hetkinä. Mutta nainen humalassa aloitteellisena on ihan karmeaa, eikä muutenkaan aina toimivaa. Ehkä hieman pelkään tilanteen äkillisyyttä, jos en itse halua sellaista.[/QUOTE]
Naiset kohtaavat tuollaisia lähentelyita usein. Ehkä sinun pitäisi antaa heille mahdollisuus. Voi vaikka kysyä puhelinnumeron ja sopia tapaamisesta myöhemmin selvänä. Äläkä lannistu siitä että kaikki eivät halua tavata selvänä, mutta olet ainakin antanut heille mahdollisuuden.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25346515:
Eli nytkö ei olekaan enää miesten maailmaa ja naisten maailmaa, vaan pehmeät ja kovat arvot? Miksi juuri naisten pitäisi vaalia pehmeitä arvoja, jos se onnistuu miehiltäkin? Mikset peräänkuuluta miesten pehmeitä arvoja?

Kaveri on ihan kuutamolla. Ei enää tiedä itsekkään mitä sanoo.

Lisäykseni siihen krumeeluri juttuun. Lähinnä tarkoitin sitä että musta näiden kymmenen vuoden ja kahden lapsen jälkeen tippunut pois semmoista "turhaa" epäolleellista naismaista käytöstä, jolla ei ole mitään tekemistä naismaisuuden kanssa.

[QUOTE="aloittaja";25346521]Minusta saa, tiettyinä hetkinä. Mutta nainen humalassa aloitteellisena on ihan karmeaa, eikä muutenkaan aina toimivaa. Ehkä hieman pelkään tilanteen äkillisyyttä, jos en itse halua sellaista.

En muuten ole homo, vaikken todellakaan vihaa homoja :) Koen homot itseäni vapaamielisemmiksi, monessa tapauksessa.[/QUOTE]

Mistä tiedät ettet ole homo? Jos heteroutesikin on vain kulttuurista johtuva illuusio?

• Tykkää
[QUOTE="Nainen";25346466]Nimenomaan, kuten jo totesin, italialaisnaiset ovat varsin vaativia miesasioissa, noin yleisesti ottaen. Seurustelu ennen avioliittoa on todellakin ihan tavallista, ja esimerkiksi minulla on paljon ystäväpariskuntia, jotka ovat asuneet yhdessä ennen avioliiton solmimista.[/QUOTE]

Näin on. Ajat ja tavat muuttuvat. O tempora o mores! -Cicero- :D

Ei ap ehkä olekaan niin itsekäs törppö kuin ensivaikutelma (netissä) antaa ymmärtää. Mutta hänen itsensä ilmaisu on sellaista, että se saa kuulijoissa/tutustujissa ehkä puolustusvaihteen päälle.
Itse asiassa olisi mielenkiintoista tietää mitä tuon akateemisia termejä viljelevän selittäjän takana on, vai onko mitään.

[QUOTE="aloittaja";25346543]Kyse ei kuitenkaan ole aina epäaitoudesta, koska tästä päästään siihen stereotypiaan, että vain suomalainen mies tarkoittaa mitä sanoo kun puhuu vähän. Puhua voi paljon jos tuntee paljon ilman mitään taka-ajatusta. Minä toimin näin.[/QUOTE]

Niin, olet luultavasti maskuliini feminiini et perus maskuliini suomalaismies joka steritypioiden mukaan ei puhu, eikä pussaa.

[QUOTE="vieras";25346544]Aivan. Ja joskus muinoin suorat naiset luokiteltiin tyrkyiksi. Ehkä jo 2000-luvulla on toisin?[/QUOTE]

Ei ole pitkä aika kun nainen kutsui minut kanssaan tupakalle melkein heti kun olin astunut pöytään. Olisi ollut toimiva taktiikka ilman sormusta sormessa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25346530:
No näinpä :) Siksi ap:lle aiemmin suosittelinkin pitämään kiirettä, sillä myös katolisissa maissa naiset muuttuvat.

Kyllä, ja veikkaanpa, että monet venäläisnaisetkin - kaikki kunnia heidän tyylikkyydelleen - katsovat aika tarkkaan, minkälaisen miehen matkaan lähtevät. Rahaa kannattaa olla.

Yhteistyössä