hei kaikki, arveletteko että toimeentulotuella elävä perhe on köyhä? Heittääkää kehiin summia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jotenkin tulee tunne että jengi elelee täällä yhteiskunnan rahoilla!? Jos ei muuta niin ainakin lääkärikuluihin ja lasten harrastuksiin saadaan tukea. WTF??? Mieitä on kaksi työssäkäyvää vanhempaa, oma palkka verrattuna työn vastuullisuuteen ja työn määrään ihan liian alhainen (sairaanhoitaja) ja mies keskituloinen. Töitä tehdään IHAN HULLUNA että rahat riittävät normaali elämisen lisäksi kahden kilpailevan lapsen harrastuksien tukemiseen.Suoraan sanottuna vituttaa se että itse ryynää suoli pitkällä töissä 12,5 tunnin päiviä (mies 16 tuntisia) ja maksaa sikana veroja ja ne "yhteiskunnan elätit" vaan jumankauta kääntävät aamulla kylkeä. Hävetkää prkl!!

Just... Jos teet jatkuvasti sairaanhoitajana 12,5h päiviä, saat palkkaakin reippaasti... semmoset 4000€ kuussa. Miehesi tekee 16? tuntista työpäivää päivittäin? ja on keskituloinen. Keskituloiset tienaavat n 3500€ kuussa ja oska miehesi tekee tupla päivää, hän saa n. 8000€ kuussa. Eli tulonne on n. 12000€ kuussa ja siitä verot pois, niin käteen jää n, 7000€ kuussa...
Olisikohan niissä omissa valinnoissa korjaamisen paikka, jos ne aiheuttavat moista katkeruutta muita ihmisiä kohtaan.

Toimeentulotuen asiakas elää leveämmin mitä pienituloinen, joka ei saa mitään tukia. Sähkölasku, vakuutukset ja lääkekulut/lääkärilaskut kun maksetaan sossun toimesta.Vaikka eihän toimeentulotuella kukaan pääse rikastumaan.

Miten paljon tuo vaihtelee paikkakunnittain? Entä kuinka paljon ne ovat yksittäisen virkailijan päätettävissä? Nämä mainitut summat kuulostavat nimittäin aika hurjilta o_O

Oma äitini on nimittäin eläkkeellä oleva liikuntavammainen vanha ihminen, jonka eläke on todella pieni, siinä 700 euron paikkeilla. Hän hakee toimeentulotukea, muttei juuri mitään menoja oteta huomioon laskelmissa. Asumismenoista otetaan huomioon sähkö, vesi, ja jätelaskut. Esimerkiksi vakuutuksia EI oteta huomioon, eikä puhelin- tai nettilaskua, ja sairaala- ja lääkärilaskuja (joita kertyy paljon) vain valikoidusti. Pesukone meni rikki, mutta uutta ei korvattu, koska kerrostalossa on kellarissa kone. (Ei oteta huomioon sitä, että äiti ei PÄÄSE kellariin...) Hän ei ole kuitenkaan tarpeeksi vanha tai vammainen päästäkseen palvelutaloon, tai jos olisikin, ei sellaiseen vielä haluaisi kun elämä on omassa kodissa.

Pahinta on, että elämiseen ei noiden laskelmien mukaan saisi jäädä mitään rahaa. Jos laskut (joista suurinta osaa ei siis edes oteta huomioon) eivät ole isommat kuin tulot, hän ei saa yhtään mitään tukea. "Ruokalappuja" hän saa joskus todella harvoin, mutta kerrankin sanottiin "sori, et saa tällä viikolla, ensi viikolla voit saada" (rahaa ei ollut yhtään kuluvan viikon ruokiin!) ja toisen kerran sanottiin että "30 euroa viikossa pitäisi riittää aikuisen ihmisen ruokaan". (Tuntuu vähän kohtuuttomalta, ettei erikoisruokavaliota tarvitseva ihminen saisi käyttää kuin vajaat 5 euroa päivässä ruokaan, nykyisillä hinnoilla.) Jos en itse auttaisi rahallisesti, äitini ei saisi ostettua ruokaa eikä saisi edes kirpputorilta vaatteita. Minkäänlaisiin harrastuksiin tai virkistykseen on turha edes kysyä tukea. Minä maksan ne omasta pussistani, vaikka en itsekään tienaa hyvin. Mutta sossu ei tiedä, että äidillä on lapsi, joka auttaa pahimmissa tilanteissa rahallisesti. Heidän näkökulmastaan vanha ihminen saisi näköjään nääntyä nälkään.

Mahtaako pärstäkerroin vaikuttaa kuinka paljon? Äitini osaa kyllä olla hankala ihminen, mutta silti hänen saamansa kohtelu on usein kohtuutonta, esim. nöyryyttäviä vastakysymyksiä tyyliin "etkö voisi myydä jotain tavaraa". (Äidilläni ei todellakaan ole mitään perintöaarteita roikkumassa seinillä, jotta tuollainen kommentti olisi oikeutettu. Ihan normi huonekalut on, joista eroon hankkiutuessa pitäisi luultavasti maksaa kierrätyskeskukselle sen sijaan, että niillä tekisi rahaa!)

Kuitenkin tiedän esimerkiksi yhden opiskelijan, jolle sossu kustansi kannettavan tietokoneen. Ei tunnu oikein reilulta tämä.

Ei ne sossussa maksa kaikkia laskuja vaan ne otetaan huomioon siinä laskelmassa. Jos jää miinukselle niin sitten sossusta joko maksetaan se lasku tai raha asiakkaan tilille. Eikä sossussa oteta huomioon mitään autolainoja tai muitakaan autoon liittyviä kuluja, mikä on mun mielestä vähän hölmöä kun toiset tarvii oikeasti sitä autoa käydäkseen kaupassa.

Miksi muuten miesten ja naisten perusosat sossussa on yhtä suuret? Ei miesten tarvitse ostaa terveyssiteitä (jotka muuten on kalliita) tai rintaliivejä itelleen. Parturissa käyminenkin on miehille usein halvempaa kun naisille...tätä oon usein miettinyt

Se on totta, että pitkäaikaisasiakas saattaa saada rahallisesti melkein saman käteen, mitä pienipalkkainen duunari perheineen. MUTTA:

* Pitää asua halvassa asunnossa ja Helsingissä tämä tarkoittaa kaupungin kämppää. Niihin ei pääse helpolla, iso osa asukkaista on moniongelmaisia (huom! ei kaikki!) ja mamuja piisaa. Helsinki korjaa kitsaasti esim. homeongelmaisia talojaan ja jos lähialueelle rakennetaan uusia taloja, sen huomaavat vanhojen talojen asukit törkeinä vuokrankorotuksina, jopa kahdesti vuodessa.

* Jotta sossusta saisi etuudet, pitää todellakin tienata minimaalisesti ja sen lisäksi viedä tiliotteet joka kuukausi sossuun. Mietitääs nyt että onko se kenestäkään hauskaa tienata niin vähän ettei pysty perhettään elättämään? Ja miltä tuntuu viedä aikuisena ihmisenä tiliotteita, joihin sossu voi jopa kommentoida? "Ai kävit kampaajalla, toi on ihan turha menoerä".

* Sossun työntekijät vaihtuvat useasti, papereita hukkuu välillä eikä kukaan ota vastuuta, jos odotat päätöstäsi kauemmin kuin laissa on määrätty. Itse pääsin aikoinani kokemaan "inhimillisiä virheitä" jopa joka kuukausi, kun työntekijät vaihtuivat ja edellisellä viikolla tapaamani työntekijä ei enää ollutkaan tällä viikolla töissä. Papereita hukkui, todistuksia ja tiliotteita sai printtailla moneen kertaan...sossua sai hyvin harvoin henk.koht. kiinni ja vielä harvempi tiesi mistä edes oli kyse. Palvelu oli nuivaa, vihaista jopa. Tuntematon ihminen saattoi puhelimessa haukkua minut pystyyn eikä antanut edes nimeään, vaikka sossuna kanssani puhuikin.

Kun nämä kokemukset summaa + muistelee tunteita, joita sossukäynnit herättivät (pelko siitä, tulevatko rahat tässäkään kuussa oikein vai meneekö kämppä alta, arvostelu, selittely, nöyryytys), niin voin käsi sydämellä sanoa että pysyn jatkossakin niin kaukana sossusta kuin mahdollista, vaikka sitten olisinkin oikeutettu sataseen tai pariin. Niitä en arvostele, jotka joutuvat siellä käymään oikean hädän vuoksi, toivon vaan että pääsevät pian esim. Kelan piiriin!

Alkuperäinen kirjoittaja porhoksi elää;25250497:
Niin, ja sitten kodinkoneiden korjaukset sossu hoiti myös. Jos tartti vaikka uuden sängyn niin senkin sai maksusitoumuksella. Kesken kuukauden jos loppui ruoka, niin soittamalla sossuun sai sieltä hakea samana päivänä ns. ruokalapun joka oikeutti esim. 70 euron ostoksiin ja sillä pystyi menemään kauppaan. Matkustin isän luokse bussilla ja halusin ottaa koirani mukaan, niin myös koiran lippu maksettiin, se oli isokokoinen niin siitä meni maksu myös. Tää oli sossulle ihan ok.

Ei sillä porhoksi elä, mutta olette olleet jostain syystä soskun erityisavun kohteena. En ala arvailemaan syitä miksi näin oli, mutta luulen että tilanteenne ei ollut kadihdittava. Toki virkailijat tekevät virheitä jos joku pettää heitä tarkoituksella, ihmisiä he vain ovat. Yleensä vielä hyväntahtoisia jotka haluavat auttaa muita, ehkä jonkin verran pettyneitä siihen että ihmiset käyttävät hyväksi järjestelmää ja toisaalta järjestelmä ei anna heidän auttaa kaikkia niin kuin he haluaisivat.

Hyvä että on enemmän auki, he tarvitsevat apua muita enemmän.

Toisaalta juu, mutta sitten taas minua vaivaa se, että nämä tuet ja avut saa vasta kun asiat alkavat olemaan jo heikosti. Sama juttu esim. päivähoidossa; normiryhmä voi sinnitellä tosi minimiresursseilla mutta erityisryhmässä riittää kaikkea. Vasta kun lapsi alkaa oireilemaan ja pääsee erityisryhmään, hänen käytössään on mm. kuntoutukseen välineitä, tietotaitoa jne.

Eikö näitä apuja voisi antaa aikaisemmin, myös niille jotka eivät vielä ole ns. pohjalla?

Toisaalta juu, mutta sitten taas minua vaivaa se, että nämä tuet ja avut saa vasta kun asiat alkavat olemaan jo heikosti. Sama juttu esim. päivähoidossa; normiryhmä voi sinnitellä tosi minimiresursseilla mutta erityisryhmässä riittää kaikkea. Vasta kun lapsi alkaa oireilemaan ja pääsee erityisryhmään, hänen käytössään on mm. kuntoutukseen välineitä, tietotaitoa jne.

Eikö näitä apuja voisi antaa aikaisemmin, myös niille jotka eivät vielä ole ns. pohjalla?
Pitäisi antaa, mutta arvaan että nyt toimintoja supistetaan ennestään ja lasku maksetaan myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25250491:
nin sulle viälä tiedoksi jopa lapsen opintolisä lasketaan tuloiksi asumistuessa ja siitä meidän laskuista ei niitä ole paljoa vaan mulla helvetin vähän palkka..mutta se omaisuus eli auto on väärin.
asumistuki lasketaan keskiarvon mukaan mikä ei joka kuukausi pidä paikkaansa kun teen töitä vuokrafirman kautta..

Kai mää ny nää tiedän. itsekin joudun toimeentulotukea hakemaan.

[QUOTE="vierailija";25251145]Miten paljon tuo vaihtelee paikkakunnittain? Entä kuinka paljon ne ovat yksittäisen virkailijan päätettävissä? Nämä mainitut summat kuulostavat nimittäin aika hurjilta o_O

Oma äitini on nimittäin eläkkeellä oleva liikuntavammainen vanha ihminen, jonka eläke on todella pieni, siinä 700 euron paikkeilla. Hän hakee toimeentulotukea, muttei juuri mitään menoja oteta huomioon laskelmissa. Asumismenoista otetaan huomioon sähkö, vesi, ja jätelaskut. Esimerkiksi vakuutuksia EI oteta huomioon, eikä puhelin- tai nettilaskua, ja sairaala- ja lääkärilaskuja (joita kertyy paljon) vain valikoidusti. Pesukone meni rikki, mutta uutta ei korvattu, koska kerrostalossa on kellarissa kone. (Ei oteta huomioon sitä, että äiti ei PÄÄSE kellariin...) Hän ei ole kuitenkaan tarpeeksi vanha tai vammainen päästäkseen palvelutaloon, tai jos olisikin, ei sellaiseen vielä haluaisi kun elämä on omassa kodissa.

Pahinta on, että elämiseen ei noiden laskelmien mukaan saisi jäädä mitään rahaa. Jos laskut (joista suurinta osaa ei siis edes oteta huomioon) eivät ole isommat kuin tulot, hän ei saa yhtään mitään tukea. "Ruokalappuja" hän saa joskus todella harvoin, mutta kerrankin sanottiin "sori, et saa tällä viikolla, ensi viikolla voit saada" (rahaa ei ollut yhtään kuluvan viikon ruokiin!) ja toisen kerran sanottiin että "30 euroa viikossa pitäisi riittää aikuisen ihmisen ruokaan". (Tuntuu vähän kohtuuttomalta, ettei erikoisruokavaliota tarvitseva ihminen saisi käyttää kuin vajaat 5 euroa päivässä ruokaan, nykyisillä hinnoilla.) Jos en itse auttaisi rahallisesti, äitini ei saisi ostettua ruokaa eikä saisi edes kirpputorilta vaatteita. Minkäänlaisiin harrastuksiin tai virkistykseen on turha edes kysyä tukea. Minä maksan ne omasta pussistani, vaikka en itsekään tienaa hyvin. Mutta sossu ei tiedä, että äidillä on lapsi, joka auttaa pahimmissa tilanteissa rahallisesti. Heidän näkökulmastaan vanha ihminen saisi näköjään nääntyä nälkään.

Mahtaako pärstäkerroin vaikuttaa kuinka paljon? Äitini osaa kyllä olla hankala ihminen, mutta silti hänen saamansa kohtelu on usein kohtuutonta, esim. nöyryyttäviä vastakysymyksiä tyyliin "etkö voisi myydä jotain tavaraa". (Äidilläni ei todellakaan ole mitään perintöaarteita roikkumassa seinillä, jotta tuollainen kommentti olisi oikeutettu. Ihan normi huonekalut on, joista eroon hankkiutuessa pitäisi luultavasti maksaa kierrätyskeskukselle sen sijaan, että niillä tekisi rahaa!)

Kuitenkin tiedän esimerkiksi yhden opiskelijan, jolle sossu kustansi kannettavan tietokoneen. Ei tunnu oikein reilulta tämä.[/QUOTE]

on 700 euron eläke ihan eri asia kuin 200 euron opintoraha. ei opiskelijalla jää 5 euroa ruokaan.

peesi tälle. sama juttu : huostaanottoon on rahaa, mutta ei kodinhoitajiin lapsiperheille tai ilmaisiin kerhoihin

Itse olen hakenut monet kerrat työttömänä ollessa toimeentulotukea - mutta en ole saanut!Mulla laskivat SAAMATTOMAT elarit tuloiksi,ja velat (avioeron takia jouduin ottamaan 10 000e)ei ole hyväksiluettavia.Siinäpä sitten soitteelee eri paikkoihin,että anteeks vaan,mulla ei ole rahaa maksaa sähköä,vakuutusta jne...

Mua ei ainakaan lohduta sossun hikiset rahat kun lapseni on vakavasti sairas ja olen estynyt pitkäksi aikaa työstä.
Mutta niinkuin joku sanoi niin tulen minäkin Tiimariin ja ostan porpnsarvet joulun kunniaks.
Ja harrastuksiin saa rahaa vain( ainakin täällä) jos on lastensuojeluasiakas.

Yhteistyössä