Mikä siinä on niin vaikea päiväkodilla ymmärtää, että lapsi ei osallistu mihinkään pelkästään uskonnollisiin juttuihin?!

Ensinnäkään mun vanhemmat ei todellakaan ole ollut mitenkään erityisen uskovaisia koskaan. Joulukirkossa olen koulun kanssa käynyt ja nyt vanhempana ihan itse. Riparilla olin koska itse halusin ja sen jälkeen isostoiminnassa. En pelkän Jeesuksen takia vaan koska halusin.
Ja jouluun kuuluu mun mielestä tietyt perinteet joten miksei niitä tarvitse kunnioittaa? Ateistit voi tulla sanomaan että ne on vääriä ja niillä ei ole mitään perää mutta kuitenkin heidän vakaumustaan pitäisi mun kunnioittaa? Tai muslimien?
Eikä niitä Raamatun tarinoita tarvitse totena kertoa mutta mun mielestä se on niin iso osa meidän kulttuuria että olisi outoa jos lapsi ei tietäisi niistä mitään vaan siksi kun vanhemmat eivät halua.
Eikä mun mielestä siinä ole mitään outoa jos et-tunneilla käyvät eivät mene esim. joulukirkkoon. Aikaisemmin ihmettelin tuotakin. Mutta se että joulujuhlista pitäisi kieltää kaikki uskontoon viittaava että kaikki voisivat osallistua menee mun mielestä vähän turhan pitkälle. Kohta ei ole mitään jäljellä vanhoista tavoista ja perinteistä jos tätä tahtia kaikki uudistetaan.
Tiedätkö todellisuuden siitä miten valtaosassa esimerkiksi kouluista ne joulujuhlat on järjestetty ja mitä siellä lauletaan? Mistä tulee ajatus, että se kaikki uskonnollinen olisi riisuttu valtaosasta kouluja. Varmasti on niitäkin ääripäitä olemassa, vähemmistönä väitän. Suurimmassa osassa varmasti veisataan se suvivirsikin.

Jotenkin tällä paikkakunnalla oli mainio esimerkki siitä, miten menee vellit ja puurot tässäkin sekaisin. Lapset järjestivät mahtavan kevätesityksen, johon olivat alusta loppuun luokittain itse laatineet esitykset ja käsikirjoitukset. Siihen ei suvivirsi kuulunut, koska lapset eivät sitä esitykseen halunneet. Kyse ei ollut halusta tuhota kulttuuria, vaan siitä ettei se sopinut lopulliseen kokonaisuuteen ja esityksen teemaan.

Lopputulos: vanhempien rinki, jotka seisoivat kuin pöntöt veisaamassa protestina suvivirttä PIHALLA. Paikallislehden mielipidekirjoituksiin sitten ilmestyi puheita, kuinka kaikki uskontoon liittyvä tahdotaan kieltää, kiitos muslimien. Minusta se oli loukkaavaa lapsia kohtaan, jotka kuukausia hioivat sitä esitystä . Lopulta rehtorikin puuttui asiaan ja yritti selittää, ettei kyseessä ole mikään kuin esityksellinen kokonaisuus. Arvaa auttoiko? Ei, erilaisuus oli syynä ja tahto rikkoa se kulttuuri. Kun puhutaan vauhkoontumisesta. Ei se tämäkään nyt ihan oikein mennyt.
 
"vieras"
Ensinnäkään mun vanhemmat ei todellakaan ole ollut mitenkään erityisen uskovaisia koskaan. Joulukirkossa olen koulun kanssa käynyt ja nyt vanhempana ihan itse. Riparilla olin koska itse halusin ja sen jälkeen isostoiminnassa. En pelkän Jeesuksen takia vaan koska halusin.
Ja jouluun kuuluu mun mielestä tietyt perinteet joten miksei niitä tarvitse kunnioittaa? Ateistit voi tulla sanomaan että ne on vääriä ja niillä ei ole mitään perää mutta kuitenkin heidän vakaumustaan pitäisi mun kunnioittaa? Tai muslimien?
Eikä niitä Raamatun tarinoita tarvitse totena kertoa mutta mun mielestä se on niin iso osa meidän kulttuuria että olisi outoa jos lapsi ei tietäisi niistä mitään vaan siksi kun vanhemmat eivät halua.
Eikä mun mielestä siinä ole mitään outoa jos et-tunneilla käyvät eivät mene esim. joulukirkkoon. Aikaisemmin ihmettelin tuotakin. Mutta se että joulujuhlista pitäisi kieltää kaikki uskontoon viittaava että kaikki voisivat osallistua menee mun mielestä vähän turhan pitkälle. Kohta ei ole mitään jäljellä vanhoista tavoista ja perinteistä jos tätä tahtia kaikki uudistetaan.
Joopajoo, voi voi mikä poru nousisi, jos sun lapsi pakotettaisiin moskeijaan kumartelemaan "kunnioituksesta" islamin uskoa kohtaan...
 
"..."
Raamatun tarinat eivät kyllä ole mikään osa meidän kulttuuriamme... sen enempää kuin Koraanin tai Toorankaan tarinat. Miksei näitä kaikkia opeteta yhtä paljon kuin Raamattua, eikö lapsen tule tietää muusta kuin Raamatusta vaikkei kuulu mihinkään uskontokuntaan? Miksei aleta Suomen päiväkodeissa ja kouluissa juhlia hanukkaa? Eihän siitä mitään haittaa voi olla jos jatkossa vietetään joulun sijasta hanukkaa. Eikö niin?
 
  • Tykkää
Reactions: Millenia ja Dongxi
"ope"
[QUOTE="...";25183048]Raamatun tarinat eivät kyllä ole mikään osa meidän kulttuuriamme... sen enempää kuin Koraanin tai Toorankaan tarinat. Miksei näitä kaikkia opeteta yhtä paljon kuin Raamattua, eikö lapsen tule tietää muusta kuin Raamatusta vaikkei kuulu mihinkään uskontokuntaan? Miksei aleta Suomen päiväkodeissa ja kouluissa juhlia hanukkaa? Eihän siitä mitään haittaa voi olla jos jatkossa vietetään joulun sijasta hanukkaa. Eikö niin?[/QUOTE]

Peesi! Tää on aivan käsittämätön keskustelu. Uskonto on aika henkilökohtainen juttu. Kuten uskomattomuuskin :) hih. Sitä pitää kunnioittaa.
 
"..."
[QUOTE="ope";25183065]Peesi! Tää on aivan käsittämätön keskustelu. Uskonto on aika henkilökohtainen juttu. Kuten uskomattomuuskin :) hih. Sitä pitää kunnioittaa.[/QUOTE]

Paitsi että Suomessa se ei ole vain henkilökohtainen asia, kun kristinuskoon liittyviä asioita tuputetaan väkisin päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla! Siltä ei voi olla välttymättä, halusi tai ei. Uskonto on pahimman luokan aivopesua, joka on täysin sallittua. Tai ei ainoastaan sallittua vaan siihen pakotetaan väkisin länsimaisissa sivistysvaltioissakin. Uskonto omaksi asiakseen, hoitakoot seurakunnat sitä puolta niille jotka haluavat ja antakaa muiden olla rauhassa siltä hömpötykseltä.
 
....
[QUOTE="ope";25183039]Sun tulis kakara kotiin ja kertois et tää kuukausi on päikyssä sellanen et perse pystyssä kumarrellaan mekkaan päin? Et ihmettelis? Tai pitäis vähän turhana? Jos Se Ei Ole Teidän Perheen "Juttu"![/QUOTE]

Eiköhän päikyssä opeteta kaikkea muutakin täysin turhaa. Kyllähän kaikki tuollaiset asiat (leikit, laulut, tarinat) ovat turhia, mutta en silti lähtis kieltämään lapsiani osallistumasta niihin.
Ei lapset näe noita asioita samalla tavalla kuin aikuiset.
 
Ehkä ne hoitajat ei osannu aatella että sinä näet tuon joulupolun uskonnollisena juttuna. TOivottavasti jatkossa ovat tarkempia. Silti oon sitä mieltä että tuskin sun lapsesi rikki menee tai traumoja saa vaikka se nyt kuulikin Jeesuksen syntymätarinan. Ja voisithan sä ottaa asian nyt sillee yleissivistyksellisesti eli lapsesi on saanut tietää miten kristityt asiasta ajattelevat. Voit kertoa että sinä itse ajattelet eri tavalla mutta on ihmisiä jotka uskovat kuten joulupolussa tapahtui. Että ihmisillä on erilaisia tapoja uskoa ja toiset ei usko mihinkään. Näin minä oon omilleni kertonut. Siis me ollaan toki kristittyjä mutta kritisoin siitä huolimatta sitä että päiväkodeissa ja kouluissa on kristillistä ohjelmaa. Mielestäni sen paikka ei ehkä ole koulussa ja päiväkodeissa vaan jokaisen vanhemman tehtävä on antaa vakaumuksen osalta lapselleen se kasvatus minkälaisen haluaa antaa.
 
Milloinhan se tajuttaisiin:

PÄIVÄKOTEIHIN EI KUULU USKONNOLLISET ASIAT!!!

Säästyisi monelta porulta kun ne hemmetin papit eivät tunkisi päiväkotiin, kun seurakunta ei järjestäisi mitään pikkukirkkoja, jos päiväkodin poppoota ei kuletettaisi MIHINKÄÄN kirkollisiin menoihin.
On se jo perkele kun seurakunta ei älyä pysyä poissa päiväkodeista!
 
Uskonpuhdistus on merkittävästi vaikuttanut nykyiseen kultuuriimme muutenkin kuin uskonnollisesti joten kokonaan kristinuskoa ei voi erottaa Suomen kultuurin historiasta. Eriasia tietenkin on mihin sen pitäisi nykypäivänä vaikuttaa ja pitääkö esim. päiväkodissa tai alakoulussa sitä opettaa jos se ei omiin tapoihin vaikuta. Minä kyllä ajattelen että se ei ole haitallista tietää mistä kenekin tavat on lähtöisin.
 
Onko Jeesuksen syntymätarina nyt sitten loppujen lopuksi niin kauhean kamalan paha asia kirkkoon kuulumattoman lapsen tietää? hoh hoijaa. Itse emme kuulu kirkkoon, mutta lapsi saa osallistua kaikkien uskontojen mukaisiin juhliin ja menoihin, mitä päiväkoti järjestää. Eiköhän se kotikasvatus ole päiväkoti-ikäisellä merkittävämpi asia kuin päiväkodin tarjoama "uskontojen pakkosyöttö". Hyvähän se vaan on, että lapsi oppii erilaisista uskonnoista ja kulttuureista, ja on sitten fiksumpi vanhempana itse valitsemaan omaan tiensä.
 
Minerva harmaana
Meillä onneks nykyään tuo puoli toimii jo ja hoitajat osaa kysyä etukäteen et saako osallistua vai ei.

Se uskonnottomuus vaan on ihmisten oikeus tässä maassa ja myös pk:n asia on vanhempien ajatuksien mukaan uskonnon suhteen toimia, kyse ei ole siitä menikö ap:n lapsi nyt pilalle tms vaan siitä oikeudesta .
 
"Frozenia"
[QUOTE="madame";25182332]tuota ei mikään muukaan maa muuta kulttuuriaan siksi että joku toisen maan kansalainen muuttaa sinne. *Minusta on siis ok jos ulkomailta muuttanut muslimi ei osallistu suomalaisten uskonnon opetukseen/yms. MUTTA minusta tänne ei tartte muuttaa jos ei pysty elämään sen asian kanssa että suomi on suomi ja täällä on omat tavat ja kulttuuri, johon kuuluu se suvivirsi![/QUOTE]

Muistaako kukaan juttua siitä yllättäen suomalaisesta naisesta, joka ties kuinka monta vuotta taisteli että sais Italiassa luokkahuoneista pois ristit, koska ne häiritsi HÄNEN vakaumustaan? Onnistuko? No ei tietenkään.

En muuten tajunnu vasta kuin lukiossa, että suvivirsi on virsi. Se vaan laulettiin joka kevät, siitä tuli kesäfiilis ja sit pääsi lomalle.
 
"..."
Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;25183139:
Milloinhan se tajuttaisiin:

PÄIVÄKOTEIHIN EI KUULU USKONNOLLISET ASIAT!!!

Säästyisi monelta porulta kun ne hemmetin papit eivät tunkisi päiväkotiin, kun seurakunta ei järjestäisi mitään pikkukirkkoja, jos päiväkodin poppoota ei kuletettaisi MIHINKÄÄN kirkollisiin menoihin.
On se jo perkele kun seurakunta ei älyä pysyä poissa päiväkodeista!
Päiväkoti on velvollinen antamaan uskontokasvatusta. Ongelmallista myös itseni kannalta kun en mokomaa haluaisi antaa. On vanhempien tehtävä opettaa uskon asiat, jos haluavat ja kuten haluavat.
 
hanukkaa odotellessa
Onko Jeesuksen syntymätarina nyt sitten loppujen lopuksi niin kauhean kamalan paha asia kirkkoon kuulumattoman lapsen tietää? hoh hoijaa. Itse emme kuulu kirkkoon, mutta lapsi saa osallistua kaikkien uskontojen mukaisiin juhliin ja menoihin, mitä päiväkoti järjestää. Eiköhän se kotikasvatus ole päiväkoti-ikäisellä merkittävämpi asia kuin päiväkodin tarjoama "uskontojen pakkosyöttö". Hyvähän se vaan on, että lapsi oppii erilaisista uskonnoista ja kulttuureista, ja on sitten fiksumpi vanhempana itse valitsemaan omaan tiensä.
Ei se kamalan paha olekaan, mutta ei siellä erilaisista uskonnoista mitään opi. Yhdestä vain.
 
  • Tykkää
Reactions: Senni Tonnika
Phuuh
Ehkä näin, mutta mä en saa valittaa siitä että asiat ei mene mun mielen mukaan koska mä kuulun kirkkoon. Sen sijaan ateistit ja muslimit ym saa? Koska niitä nyt jotenkin sitten syrjitään? Ihan yhtä lailla mua vituttaa se että en saa laulaa lapsen kevätjuhlassa Suvivirttä, joka on aina ollut kesäloman alkamisen merkki.
Yritän sanoa nätisti.

Vaativatko vaikkapa muslimit, että päiväkodissa heidän perinteensä korostuisivat? Eivät. He vain pyytävät, ettei _heidän lastensa_ tarvitsisi olla mukana niissä tilanteissa, joissa toinen uskonto korostuu. Jos se kerran on ihan sama, niin mieluusti intensiivitutustutat lapsesi varmaan myös pakanariitteihin tai muslimitapoihin? Huomaat varmaan eron?

Huomaan, että olet miettinyt näitä asioita, mutta viesteistäsi paistaa kyllä yksipuolinen lähdemateriaali (ns. ps-"propaganda"). Yleistyksesi ovat holtittomia, välillä suorastaan rasistisia. Suosittelen, että koetat perehtyä asiaan, perinteisiin ym. vaikkapa uskonnonvapauden näkökulmasta, myös kansaperinteeseen tutustuminen avaa omaan kulttuuriimme paljon sellaisia näkökulmia, joita kristillissävytteinen peruskoulu ei muistanut kertoa (ja joita täällä on jo esiin noussutkin).
 
"..."
[QUOTE="vieras";25183269]En vastustaisi lainkaan jos kaikille opetettaisiin yhtä paljon kaikista eri uskonnoista, eikä julistettaisi yhtä uskontoa.[/QUOTE]

Jos tämä tehtäisiin päiväkodissa, niin jo olisivat lapset sekaisin... Uskonto pois päikystä kaikkinensa. Vanhemmat opettavat. Koulussa voi tutustua eri uskontoihin, kuten kait vielä tehdäänkin... Vai?
 
  • Tykkää
Reactions: Senni Tonnika
Tiedätkö todellisuuden siitä miten valtaosassa esimerkiksi kouluista ne joulujuhlat on järjestetty ja mitä siellä lauletaan? Mistä tulee ajatus, että se kaikki uskonnollinen olisi riisuttu valtaosasta kouluja. Varmasti on niitäkin ääripäitä olemassa, vähemmistönä väitän. Suurimmassa osassa varmasti veisataan se suvivirsikin.

Jotenkin tällä paikkakunnalla oli mainio esimerkki siitä, miten menee vellit ja puurot tässäkin sekaisin. Lapset järjestivät mahtavan kevätesityksen, johon olivat alusta loppuun luokittain itse laatineet esitykset ja käsikirjoitukset. Siihen ei suvivirsi kuulunut, koska lapset eivät sitä esitykseen halunneet. Kyse ei ollut halusta tuhota kulttuuria, vaan siitä ettei se sopinut lopulliseen kokonaisuuteen ja esityksen teemaan.

Lopputulos: vanhempien rinki, jotka seisoivat kuin pöntöt veisaamassa protestina suvivirttä PIHALLA. Paikallislehden mielipidekirjoituksiin sitten ilmestyi puheita, kuinka kaikki uskontoon liittyvä tahdotaan kieltää, kiitos muslimien. Minusta se oli loukkaavaa lapsia kohtaan, jotka kuukausia hioivat sitä esitystä . Lopulta rehtorikin puuttui asiaan ja yritti selittää, ettei kyseessä ole mikään kuin esityksellinen kokonaisuus. Arvaa auttoiko? Ei, erilaisuus oli syynä ja tahto rikkoa se kulttuuri. Kun puhutaan vauhkoontumisesta. Ei se tämäkään nyt ihan oikein mennyt.
En mä meinaa tuollasta tapausta. Vaan sitä kun ihan oikeasti koulusta kerrotaan että nyt ei enää lauleta esim Suvivirttä kun muslimit loukkaantuu siitä tai päiväkodissa sanotaan että meillä ei olekaan tänä vuonna joulujuhlaa vaan temppurata mihin myös vanhemmat osallistuu koska siihen on helpompi olla liittämättä uskontoa.
 
Yritän sanoa nätisti.

Vaativatko vaikkapa muslimit, että päiväkodissa heidän perinteensä korostuisivat? Eivät. He vain pyytävät, ettei _heidän lastensa_ tarvitsisi olla mukana niissä tilanteissa, joissa toinen uskonto korostuu. Jos se kerran on ihan sama, niin mieluusti intensiivitutustutat lapsesi varmaan myös pakanariitteihin tai muslimitapoihin? Huomaat varmaan eron?

Huomaan, että olet miettinyt näitä asioita, mutta viesteistäsi paistaa kyllä yksipuolinen lähdemateriaali (ns. ps-"propaganda"). Yleistyksesi ovat holtittomia, välillä suorastaan rasistisia. Suosittelen, että koetat perehtyä asiaan, perinteisiin ym. vaikkapa uskonnonvapauden näkökulmasta, myös kansaperinteeseen tutustuminen avaa omaan kulttuuriimme paljon sellaisia näkökulmia, joita kristillissävytteinen peruskoulu ei muistanut kertoa (ja joita täällä on jo esiin noussutkin).
En mä vaadi että muslimien pitäisi osallistua niihin millään tavalla. Tai muidenkaan ei-kristittyjen. Mutta miksi perinteet pitäisi poistaa ja uudistaa maahanmuuttajien takia? Maassa maan tavalla.
Ja kyllä, aivan varmasti mielipiteeni ovat rasistisia enkä edes yritä väittää muuta.
Myöskään omassa koulussani ei enää yläasteella millään tavalla tuputettu uskontoa koska jo silloin puolet oppilaista oli neekereitä jotka riehuivat käytävillä ja heittelivät ruokaa opettajien päälle. Mutta tokihan teille täytyy tehdä mieliksi.
 
äippäää
Jos päiväkodissa olisi järjestetty "muslimien retki Mekkaan" -polku, minun lapseni saisi osallistua. On hyvä tutustua erilaisiin uskontoihin ja kulttuureihin, oppia suvaitsevaisuutta. Koskien ihan kaikkia, myös kiristittyjä kirkkokuntia. Kotona voitaisiin sitten keskustella, miksi muslimit menee Mekkaan jne. Tai miksi jotkut kiertäää joulupolkua.

Suvaitsevaisuutta, ap! Mikä siinä kristinuskossa niin pelottaa? Se on aika keskeinen osa läsnimaista kulttuuria, joten siihen on hyvä tutustua, vaikka ei uskoisikaan Jeeskukseen tai olisi uskonnollinen.
 
  • Tykkää
Reactions: mamacita_

Yhteistyössä