Jahas, mammat sitten syöttivät pilttinsä jo kaupassa ennen kassaa...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Ei kaupassa syödä ennen maksua, samoin kuin leluilla ei leikitä, kirjoja ei lueta jne.
Tavara on sinun, vasta kun olet sen maksanut.
Monessa kaupassa syöminen on kielletty, kiva kun se pieni piltii vetää ensin banaanin, sitten juoksee nuohoamaan vaaterekkiä tms.

[QUOTE="Vieras";25167082]... Nii, tai sitten voisi miettiä että tosiaan maailmassa on nälkää näkeviä ihmisiä, joten se sun pieni pilttisi varmasti pystyy odottamaan sen kaupassa äynnin ajan?[/QUOTE]
häiritseekö sinua OIKEASTI se että joku syö kaupassa?miksi se häiritsee?onko se sinulta jotenkin pois?

"Vieras"
häiritseekö sinua OIKEASTI se että joku syö kaupassa?miksi se häiritsee?onko se sinulta jotenkin pois?
Hmm, ei ehkä häiritse niin että menettäisin yöuneni, mutta kun tästä nyt kerran oli puhe. Kyllä mua yleisesti ottaen häiritsee huonosti käyttäytyvät ihmiset, vaikka se ei varsinaisesti multa olekaan pois. Arvostan tapoja, oikeanlaista käytöstä oikeassa paikassa ja sitä että ihmset kasvattavat lapsiaan.

Mua ei häiritse omasta puolestani, jos joku on moukka ja jakaa tätä tietotaitoaan elämästä jälkipolvilleen, mutta ehkä kaupan puolesta ja kassaneitin puolesta pikkasen. Eikä oikeastaan sen kauppaketjunkaan...:)
omat lapseni ei koskaan ole syöneet kaupassa ennen kassaa mitään,mutta mä en vain käsitä miten joitakin häiritsee jos joku toinen syö.Mulle se on ihan sama.
Suomi tuntuu aina välistä olevan sääntö hullujen maa,jossa lapset uhrataan muiden mielipiteille.Ehdottomuus on rumaa.

• Tykkää
Reactions: Halikatti
[QUOTE="Vieras";25167219]Hmm, ei ehkä häiritse niin että menettäisin yöuneni, mutta kun tästä nyt kerran oli puhe. Kyllä mua yleisesti ottaen häiritsee huonosti käyttäytyvät ihmiset, vaikka se ei varsinaisesti multa olekaan pois. Arvostan tapoja, oikeanlaista käytöstä oikeassa paikassa ja sitä että ihmset kasvattavat lapsiaan.[/QUOTE]
mä arvostan sydämen sivistystä en sitä että mennään etikettien mukaan.

Ei oo meilläkään koskaan lapset ennen maksamista saaneet kaupassa mitään.

Muistan itse lapsena joskus ottaneeni siitä hihnalta, joa kassan ohitettua jonkin tuotteen, en edes muista oliko se syötävää vai mitä, mutta aloin avamaan pakkausta ja isä oli mulle vihainen kun sen menin avaamaan ennenkuin se oli maksettu.

Nyt tätä ketjua lukiessa tuli tuo tapaus mieleeni...

omat lapseni ei koskaan ole syöneet kaupassa ennen kassaa mitään,mutta mä en vain käsitä miten joitakin häiritsee jos joku toinen syö.Mulle se on ihan sama.
Suomi tuntuu aina välistä olevan sääntö hullujen maa,jossa lapset uhrataan muiden mielipiteille.Ehdottomuus on rumaa.
No mutta, eihän täällä kenenkään mielipide tunnu ketään hetkauttavan..ja jos hetkauttaakin niin pikemmin toisinpäin, uhmaa nostattavasti..'p*rkl* mä syötän mun lapselleni just tasan sitä mitä MÄ haluun ja missä haluun'...näin hieman kärjistäen.:xmas:

ähis
No mutta, eihän täällä kenenkään mielipide tunnu ketään hetkauttavan..ja jos hetkauttaakin niin pikemmin toisinpäin, uhmaa nostattavasti..'p*rkl* mä syötän mun lapselleni just tasan sitä mitä MÄ haluun ja missä haluun'...näin hieman kärjistäen.:xmas:
Tää on ihan totta.
Tossa yhtenä päivänä yksi 10 vuotias teki töllöntöitä bussipysäkillä. Huomautin kohteliaasti vekaralle siitä kuinka käyttäydytään. Siihen "ojentamiseen" puuttui sitten sellainen keksekkasvuinen pojankloppi, joka alkoi mulle mussuttamaan siitä kuinka: "ei ole kohteliasta puuttua toisten asioihin ja jos se poika olis mun poika ja sä puuttuisit sen käytölkseen, niin kyllä mä antaisin sun kuulla kunniasi... jne. "
Ihan uskomatonta keskenkasvuisen uhontaa tuli sen suusta. On ikävää huomata että jos 16 vuotiaan mielstä on ihan ookoo antaa lasten tehdä ihan mitä ne huvittaa, koska se on niitten "oma asia".

"vieras"
Ei tuota mitään ongelmaa antaa punnitusta banaanipussista lapselle banaania tai vaikka pillimehusetistä johon kuuluu vaikka se 9 purkkia, yhtä purkkia. Kukaan myyjä ei ole koskaan mitään negatiivista sanonut, yksi kerran ihmetteli vajaata pillimehupakettia että onko täältä yksi otettu että haluatko käydä vaihtamassa, sanoin että syyllinen ryystää sitä tuolla autokärryn sisällä, että ei mitään ongelmaa.

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";25167219]Hmm, ei ehkä häiritse niin että menettäisin yöuneni, mutta kun tästä nyt kerran oli puhe. Kyllä mua yleisesti ottaen häiritsee huonosti käyttäytyvät ihmiset, vaikka se ei varsinaisesti multa olekaan pois. Arvostan tapoja, oikeanlaista käytöstä oikeassa paikassa ja sitä että ihmset kasvattavat lapsiaan.[/QUOTE]

Ja lisäyksenä, että ehkä eniten mua häiritsee se että ihmiset ei osaa ennakoida ja syöttää niitä lapsiaan ennen lähtöä.
Tai sitten se että lapsi lahjotaan olemaan kiukuttelematta ja annetaan jotain naposteltavaa ettei se ipana vaan huuda, ettei sitä tarvii hävetä. Ja näin siirretään ongelmaa vain eteenpäin.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
"Vieras"
[QUOTE="vieras";25167318]Ei tuota mitään ongelmaa antaa punnitusta banaanipussista lapselle banaania tai vaikka pillimehusetistä johon kuuluu vaikka se 9 purkkia, yhtä purkkia. Kukaan myyjä ei ole koskaan mitään negatiivista sanonut, yksi kerran ihmetteli vajaata pillimehupakettia että onko täältä yksi otettu että haluatko käydä vaihtamassa, sanoin että syyllinen ryystää sitä tuolla autokärryn sisällä, että ei mitään ongelmaa.[/QUOTE]

Mutta miksi? Miksi ei voi pitää huolta siitä, että lapsi ei ole niin nälkäinen? Koska loppupeleissä ne tavarat kuitenkin pitäisi maksaa, ennen kuin ne on sinun. Vaikka se kaupantäti ei siihen mitään sanoisikaan.
Mä tässä nyt enempi jankkaan sitä että miksi on sellainen tilanne, että se lapsi ei jaksa odottaa kaupasta pois pääsyä?

"Sheddon"
Mä näen tän vähän niin että lapsi joka osaa jo syödä itse, kykenee kyllä odottamaan kaupassa. Pienemmille lapsillehan luulisi löytyvän vaikka se maitopullo omasta takaa näille pitkille kauppareissuile. Ihan suoraan sanottuna en tiedä yhtäkään perhettä, jossa lähdetään tunnin kauppareissulle lapset nälkäisinä. Ja edelleen, kyllä lapsi kykenee odottamaan vaikka sen 7min mitä piiiitkässä kassajonossa kuluu. Jos ei kykene, kannattaa opettaa. Sen banaanin voi antaa kuitenkin kassojen jälkeen samantien käteen.

Meillä on normeja, sääntöjä ja hyviä tapoja, joita pitäisi opettaa lapsellekin. Eli Mun mielestä tämä ei ole mielipide- vaan periaatekysymys.
Jos joustavuudesta puhutaan niin joo, jos raskaana olevaa pyörryttää tai diabeetikon sokerit on alhaalla niin totta kai on joustettava. Tämän maan lapset eivät näe nälkää ja jaksavat kyllä odottaa maksettua ruokaa.

"Vieras"
[QUOTE="Sheddon";25167400]Mä näen tän vähän niin että lapsi joka osaa jo syödä itse, kykenee kyllä odottamaan kaupassa. Pienemmille lapsillehan luulisi löytyvän vaikka se maitopullo omasta takaa näille pitkille kauppareissuile. Ihan suoraan sanottuna en tiedä yhtäkään perhettä, jossa lähdetään tunnin kauppareissulle lapset nälkäisinä. Ja edelleen, kyllä lapsi kykenee odottamaan vaikka sen 7min mitä piiiitkässä kassajonossa kuluu. Jos ei kykene, kannattaa opettaa. Sen banaanin voi antaa kuitenkin kassojen jälkeen samantien käteen.

Meillä on normeja, sääntöjä ja hyviä tapoja, joita pitäisi opettaa lapsellekin. Eli Mun mielestä tämä ei ole mielipide- vaan periaatekysymys.
Jos joustavuudesta puhutaan niin joo, jos raskaana olevaa pyörryttää tai diabeetikon sokerit on alhaalla niin totta kai on joustettava. Tämän maan lapset eivät näe nälkää ja jaksavat kyllä odottaa maksettua ruokaa.[/QUOTE]

Ah, juuri näin :) kiitos! Hienoa että jotkut sentään tajuavat.

"Mörköäiti"
[QUOTE="Vieras";25167322]Ja lisäyksenä, että ehkä eniten mua häiritsee se että ihmiset ei osaa ennakoida ja syöttää niitä lapsiaan ennen lähtöä.
[/QUOTE]

Varmasti ennakointi ja syöminen on helppoa ennen normaalia kauppareissua, jonne lähdetään kotoa. Mutta joskus voi olla tilanne, että ollaan oltu jossain muualla, aika on kulunut, mukaan tarkoitetut eväät ovatkin unohtuneet ja kauppaan on pitkä matka - kyllä tällöin lapsi voi oikeasti olla aika nälkäinen, tai kuka tahansa vaikka kesäkuumalla janoinen. Katsos aina sinne kauppaan ei lähdetä suoraan kotoa ruokaostoksille, vaan sinne voidaan tulla jostain muualta vain ja ainoastaan hakemaan välipalaa nälkäiselle lapselle.

Tietysti on ihmisiä, joille ei ikinä kävisi mitään tällaista, koska osa äideistä on niin järjestelmällisiä ja hyviä organisoimaan, ja ennemmin kuolisivat kuin unohtaisivat eväät jääkaappiin. Mutta sitten on meitä minunkaltaisiani, joiden ajatukset voivat harhailla kodinhoitoa kauempanakin, joille tulee välillä kiire, tai joiden päivään voi kuulua muutakin kuin niitä perusrutiineja.

Ja edelleen - meistä kukaan ei ole syönyt kaupassa, mutta ymmärrän tilanteita, joissa sellainen voi tulla eteen.

"Vieras"
[QUOTE="Mörköäiti";25167450]Varmasti ennakointi ja syöminen on helppoa ennen normaalia kauppareissua, jonne lähdetään kotoa. Mutta joskus voi olla tilanne, että ollaan oltu jossain muualla, aika on kulunut, mukaan tarkoitetut eväät ovatkin unohtuneet ja kauppaan on pitkä matka - kyllä tällöin lapsi voi oikeasti olla aika nälkäinen, tai kuka tahansa vaikka kesäkuumalla janoinen. Katsos aina sinne kauppaan ei lähdetä suoraan kotoa ruokaostoksille, vaan sinne voidaan tulla jostain muualta vain ja ainoastaan hakemaan välipalaa nälkäiselle lapselle.

Tietysti on ihmisiä, joille ei ikinä kävisi mitään tällaista, koska osa äideistä on niin järjestelmällisiä ja hyviä organisoimaan, ja ennemmin kuolisivat kuin unohtaisivat eväät jääkaappiin. Mutta sitten on meitä minunkaltaisiani, joiden ajatukset voivat harhailla kodinhoitoa kauempanakin, joille tulee välillä kiire, tai joiden päivään voi kuulua muutakin kuin niitä perusrutiineja.

Ja edelleen - meistä kukaan ei ole syönyt kaupassa, mutta ymmärrän tilanteita, joissa sellainen voi tulla eteen.[/QUOTE]

Kuule, aika usein me käydään ruokakaupassa viimeisenä kun tullaan jostain. Mutta silloin haetaan vain ne eväät, maksetaan ja syödään vaikka heti siinä kassojen jälkeen. Jos kauppareissu vie pidempään, ostetaan ensin jotain syötävää, syödään ja sitten jatketaan ostoksia. Okei, vie enempi aikaa mutta oma moka jos ei pienten lasten kanssa pysty huolehtimaan heidän ruokkimisestaan. Ja mitä isompi lapsi on, sitä kauemmin se voi odottaa.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";25167371]Mutta miksi? Miksi ei voi pitää huolta siitä, että lapsi ei ole niin nälkäinen? Koska loppupeleissä ne tavarat kuitenkin pitäisi maksaa, ennen kuin ne on sinun. Vaikka se kaupantäti ei siihen mitään sanoisikaan.
Mä tässä nyt enempi jankkaan sitä että miksi on sellainen tilanne, että se lapsi ei jaksa odottaa kaupasta pois pääsyä?[/QUOTE]

No suurin syy tähän että saa kaupassa on se että on nälkä. Ei he mitään halua tavallisella kauppareissulla paikallisessa ruokakaupassa. Asutaan maalla ja kun lähdetään kaupunkiin, käydään monessa vaatekaupassa, urheiluliikekaupassa yms. ja viimeisenä teitenkin ruokakaupassa ja lapset saavat kyllä siinä vaiheessa välipalaa, ellei olla käyty missään syömässä, vaan on tarkoitus mennä kotiin syömään. Kaikki ei asu Helsingissä ja sinne kaupunkiin lähdetään pitkän ostoslistan kanssa.

[QUOTE="Mörköäiti";25167450]Varmasti ennakointi ja syöminen on helppoa ennen normaalia kauppareissua, jonne lähdetään kotoa. Mutta joskus voi olla tilanne, että ollaan oltu jossain muualla, aika on kulunut, mukaan tarkoitetut eväät ovatkin unohtuneet ja kauppaan on pitkä matka - kyllä tällöin lapsi voi oikeasti olla aika nälkäinen, tai kuka tahansa vaikka kesäkuumalla janoinen. Katsos aina sinne kauppaan ei lähdetä suoraan kotoa ruokaostoksille, vaan sinne voidaan tulla jostain muualta vain ja ainoastaan hakemaan välipalaa nälkäiselle lapselle.

Ja edelleen - meistä kukaan ei ole syönyt kaupassa, mutta ymmärrän tilanteita, joissa sellainen voi tulla eteen.[/QUOTE]

No kai se on sitten asennekysymyskin..mä en nimittäin ole koskaan ollut minkäänsortin ennakoija, kaikkein vähiten lasten nälkäkiukkujen...mutta ei mulle koskaan ole sattunut niin, että olisin joutunut jollekin kolmesta lapsestamme kaupan omistuksessa olevaa sapuskaa syöttänyt. Safkat on syöty vasta kun ne on maksettu. Enkä mä pidä itseäni supermammana tai edes äärimmäisen lainkuuliaisenakaan...

Yritän ehdottomasti parhaani mukaan syöttää lapseni ennen kauppaan lähtemistä jotta ei tarvitsisi nälkää kitistä siellä, pari kertaa on sitten kuitenkin sattunut niin, että kamala huuto onkin tullut kun lapsella yllättäen nälkä. Ekalla kerralla menin kassalle ja sanoin että "ostaisin tämän, käykö jos lapsi syö sen maksettuani kaupan sisäpuolella?" myyjä sanoi vain hölmistyneesti että "kyllä te sen voitte avata ja antaa vain viivakoodin kun olette ostokset tehneet, ei se haittaa ketään." toisella kertaa annoin jostain rusinapaketista muutaman rusinan välttäen kovaa karjumista, ajattelin olevan ok kun viimeksi sain hölmistyneen ilmeen ja luvan. :D

En todellakaan mene kauppaan olettaen että sinne voi mennä syömään ja tiedän ettei ole ok asia, mutta tämän ratkasun nyt olen kahdesti tehnyt "pakon" edessä, sekä minä olen avannut vesipullon, koska olin vähällä pyörtyä, olen todella pahoillani. Oliko se muuten väärin?

Pitää muistaa ottaa jotain omaa pikkusta naposteltavaa ettei kaupassa tarvii mitään availla ja hävetä, hajamielinen olen... :mad:

1,5v kun on kyseessä niin pitäisi muistaa ottaa EDES se maito mukaan...totta.

Viimeksi muokattu:
"Vieras"
[QUOTE="vieras";25167537]No suurin syy tähän että saa kaupassa on se että on nälkä. Ei he mitään halua tavallisella kauppareissulla paikallisessa ruokakaupassa. Asutaan maalla ja kun lähdetään kaupunkiin, käydään monessa vaatekaupassa, urheiluliikekaupassa yms. ja viimeisenä teitenkin ruokakaupassa ja lapset saavat kyllä siinä vaiheessa välipalaa, ellei olla käyty missään syömässä, vaan on tarkoitus mennä kotiin syömään. Kaikki ei asu Helsingissä ja sinne kaupunkiin lähdetään pitkän ostoslistan kanssa.[/QUOTE]

No etenkin silloin kun tiedät että matkat on pitkät ja reissuun menee aikaa, ei luulisi olevan vaikeaa varautua siihen? Ottaa eväitä ja antaa ne ennen sinne kauppaan menoa. Tai syödä jossain ennen sinne kauppaan menoa.
Tottakai lapselle tulee nälkä pitkän päivän aikana, mutta sen ei pitäisi olla yllätys. Kauppa on paikka josta ostetaan ruokaa ei paikka jossa syödään.

Mun mielestä tuollainen ei ole okei, ja jos tuollaista näkee, niin herättäähän se ajatuksia. Kuten vaikka, että miksei lapset voi ennen kauppareissua syödä jotain pientä, että jaksavat sitten kauppareissun syömättä. Tai että miksei voi ottaa kauppaan mukaan esim. juomapulloa tai "hätävaraevästä", jos kyseessä on esim. lapsi, jolla on jokin tällaisia varusteluja vaativa sairaus. Tai että miksei lapsia voi yksinkertaisesti opettaa siihen, että "kuormasta" ei syödä, eli vasta maksamisen jälkeen voidaan availla niitä trippejä, karkkipusseja, tai millä nyt itseään tekee mieli ravita.

Viimeisimmän vaihtoehdon luulisi olevan kaikista helpoin ja suorin tie haluttuun lopputulokseen. En sitten tiedä, miksi jotkut toimivat kuten toimivat, näkemyksiähän tietysti on erilaisia.

Yhteistyössä