Jahas, mammat sitten syöttivät pilttinsä jo kaupassa ennen kassaa...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Mörköäiti"
Kyllä alle 3-vuotiaskin osaa odottaa. Ihan pieni vauva ei tietenkään, mutta kuka lähtee kauppaan tietäen, että vauvalla on varmaan kohta nälkä?
Kuten kirjoitin, itselläni ei mainittuja ongelmia ole ollut. Mutta on silti ollut tilanteita, että olen ollut lapsen kanssa liikenteessä enkä ole tajunnut ajan kulua. Kun lapsi on ilmoittanut olevansa nälkäinen, olen lähtenyt juoksemaan lähimpään kauppaan, joka ei olekaan ollut ihan lähellä. No, oma lapsi on jaksanut odottaa, mutta jos olisi sellainen lapsi joka ei jaksa. Tai lapsella vaikka diabetes tai helteen takia huono olo tms. Ne voisivat olla tilanteita, joissa lapsen hyvinvointi olisi pakko asettaa "säännöt on sääntöjä -ajattelun" edelle.

Ja ei minusta olisi mukavaa hypistellä jonkun kuolaamaa limsapulloa, muhjuisia banaaninkuoria tai sulaneeseen suklaan ja tahmaan klähmäytyneitä jäätelöpapereita kaupassa. Kyllä sen verran voi ihan oikeasti odottaa parivuotiaskin, että päästään kassasta ohi.
Ei ole kohteliasta, että puoliksi syödään jo muonat ja sitten vasta mennään maksamaan.
Voihan niistä tuotteista, vaikka banaanista, ojentaa vain sen hintalapun. Ja YLEENSÄ parivuotias voikin odottaa - mutta silti voi olla tilanteita, joissa ei voi. Tai joissa periaatteessa voi, mutta voi olla silti inhimillisempää antaa lapselle ruokaa. Eipä se nälässä pitäminen ja huudattaminenkaan kovin kohteliasta ole - lasta tai kanssaihmisiäkään kohtaan.

"vieras"
Ja välttämättä sillä 1-vuotiaalla ei ole edes nälkä vaan alkaa huutamaan ja haluamaan sitä banaania kun näkee että sellasia on ostoskärryssä. Itse mieluummin huudattaisin sitä lasta sen 10 min kuin että opettaisin siihen että saa ruokaa kaupassa ennen maksamista. Siitähän ne just oppii ko huonohkon tavan. Kun jättää antamatta sen ensimmäisen kerran niin ei tartte sit jatkossakaan antaa kun lapsetkin ovat oppineet että ennen maksamista ei syödä.
Sen ymmärrän että jos on esim diabetes niin voi verensokeri laskea yllättäen liian alas eikä itsellä satu olemaan mukana mitään sokerista että jos silloin sen pillimehun tai vastaavan ottaa.

ähis
se kyllä mun mielestä opettaa ihan vääriä käytöstapoja. poikkeukset tietenki ymmärrän, jos on joku pakottava tarve, mut tietysti se lapsi laittaa sen merkille, että kauppaan voi mennä, napata vaikka suklaapatukan hyllystä, ja alkaa sitä sitten syömään siinä.
Jos vekara käy sata kertaa kaupassa ja yhden kerran siitä (siis yksi kerta sadasta ) se lapsi saa syödä jotain ennen maksamista, niin selitä mulle miten se lapsii oppii että AINA kaupassa käydessä voi ottaa syömistä ennen maksamista.

[QUOTE="Vieras";25166875]Kaupassa ei syödä maksamattomia tuotteita. Oli kyseessä minkä ikäinen tahansa.
Syöttäkää hyvät ihmiset ne lapset ennen kuin lähdette kauppaan, mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Jos käy vaan pikaisesti jossain pienessä kaupassa, lapsi voi huuta sen ajan -> elämä kun on, ja kaikkea ei voi saada. Jos menossa isompaan kauppaan, jossa tietää/on mahdollisuus että aikaa kuluu, lapselle annetaan ruokaa jo ennen lähtöä tai ostetaan jotain evästä jos kerran nälkäinen. Pitäkää lapsella säännölliset ruoka-ajat niin elämä helpottuu, lapsi ei ehdi tulla kovin nälkäiseksi jne.
Jos lapsi alkaa kiukuttelemaan vain siksi, että näkee otain mitä haluaa, niin sitten on kasvatukseen puututtava, ja siihen ei auta se että " hiljennetään" lapsi antamalla jotain mussutettavaa.

Sairaskohtaus tms. on eri asia.[/QUOTE]

Jotenkin voisin kuvitella, että taaperoiden kohdalla kyse on juurikin siitä, että huutavat jotain näkemäänsä ja vanhemmat hiljentävät lapsen pikku patukalla, pillimehulla, banskulla..ei todellisesta nälästä.:whistle:

Tekeeks joku oikeesti noin? :O

Jos mä haluun vaatteen päälleni ns. heti, jota oon ostamas, maksan ensin ja sitten poikkean pukukopis vaihtamas päälle...
Tekee... viimeks toissapvänä... Ei oo montaakaan viikkoa kun passitin erään rouvan takas koppiin kun oli ostamassa neuleen. ei ollu tyytyväinen kun passitin takas koppiin. Usein myös vaatteet on lapsella päällä ja sit nostetaan se laps siihen pakkauspöydälle ja odotetaan et mä saan sen hälyn pois housuista ja ensinnäkin mun täytyis työntää käsi sinne lapsen persuksiin et saan sen piikkiosan pois.

Ekat sanat on yleensä " Mä ostaisin tän niin saaks täst lapust sen hinnan".. tai " laps haluski jättää nää päälle, ja täs on nää laput.."

Yleensä vastaan vaan et " niis on hälyt kiinni joten ne pitäs eka käydä kassan kautta ja sit vasta pukee päälle."

"Halikatti"
[QUOTE="Vieras";25166875]Kaupassa ei syödä maksamattomia tuotteita. Oli kyseessä minkä ikäinen tahansa.
Syöttäkää hyvät ihmiset ne lapset ennen kuin lähdette kauppaan, mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Jos käy vaan pikaisesti jossain pienessä kaupassa, lapsi voi huuta sen ajan -> elämä kun on, ja kaikkea ei voi saada.

Sairaskohtaus tms. on eri asia.[/QUOTE]
Sinäkään et saa sitä, että kaikki tekisivät niin kuin sinä esität. Elämä on. :)

"mona"
Siis oikeesti vaikka meiän lapset on joskus saanut jotain syödä kaupassa, niin ne ei todellakaan seuraavalla kerralla oleta saavansa syödä jotain eivätkä kinuakaan mitään. Ihme tiukkapipoja täällä! Lasten kanssa kannattaa ottaa rennosti, no mä oonki just se mamma joka antaa lapsilleen aika paljon periksi, mut kas kummaaa, silti ne käyttäytyy hyvin..

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25166898:
Jos vekara käy sata kertaa kaupassa ja yhden kerran siitä (siis yksi kerta sadasta ) se lapsi saa syödä jotain ennen maksamista, niin selitä mulle miten se lapsii oppii että AINA kaupassa käydessä voi ottaa syömistä ennen maksamista.
No mut mites selität sille mistään tajuamattomalle yks vuotiaalle että miksi sai viime kauppareissulla syödä ja seuraavalla kerralla ei sit saakkaan kun se piltti parkuu sitä jäätelöä mikä ostettu?

mjaaha
Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25166898:
no en mä tota ihan sillä tavalla tarkoittanut. tarkoitin siis sillä tavalla, että jos näitä poikkeuksia on vaikka muutamasti, niin kyllä se lapsi sen muistaa, että kaupassa saa syödä. ..ja jossain vaiheessa voi sitten ominpäin äidin seläntakana alkaa mussuttaan sitä suklaapatukkaa.. (näitä on nähty, ja ihan lähipiiristäkin tiedän) siis toki mä ymmärrän nää sairaskohtaukset, tai pyörtymisen, diabetekset jne, mut mun mielestä ihan niihin käytöstapoihin kuuluu, ettei kaupassa syödä eikä juoda mitään, ennen kun ne on maksettu. tuolla oli joku maininnukki jostain pikkupojasta, jos kulki avattu karkkipussi kädessä. oon ihan samaa mieltä. näin ne lapset oppii, kun toisin ei opeteta.

"shihtzu"
[QUOTE="joo";25166790]Mutta ällöä se on sekä sen muiden asiakkaiden, että kaupan kassan näkökulmasta. Kiva kassan ottaa sitten hinta käärepaperista, jonka sisällä on ollut rasvaisia paistettuja muikkuja....[/QUOTE]

No täällä ne laitetaan muovirasiaan, jossa on helposti avattava ja suljettava kansi ja tätini on muutaman antanut aina silloin tällöin, ei siis ole sotkuinen ja lähmäinen

[QUOTE="mona";25166940]Siis oikeesti vaikka meiän lapset on joskus saanut jotain syödä kaupassa, niin ne ei todellakaan seuraavalla kerralla oleta saavansa syödä jotain eivätkä kinuakaan mitään. Ihme tiukkapipoja täällä! Lasten kanssa kannattaa ottaa rennosti, no mä oonki just se mamma joka antaa lapsilleen aika paljon periksi, mut kas kummaaa, silti ne käyttäytyy hyvin..[/QUOTE]

Meillä lapset ei kiukuttele esim. kaupassa vaikka tietävät että ostokset maksetaan ensin. Niitä ei avata saatikka syödä ennen maksamista.
Mä olen siltikin varmaan turhankin rento äiti (ainakin palstan mukaan)

mjaaha
[QUOTE="vieras";25166959]No mut mites selität sille mistään tajuamattomalle yks vuotiaalle että miksi sai viime kauppareissulla syödä ja seuraavalla kerralla ei sit saakkaan kun se piltti parkuu sitä jäätelöä mikä ostettu?[/QUOTE]

näin. juuri näin. kyllä se lapsi sen merkille laittaa, että on siellä kaupassa saanut ennenkin syödä.

"Vieras"
[QUOTE="Halikatti";25166932]Sinäkään et saa sitä, että kaikki tekisivät niin kuin sinä esität. Elämä on. :)[/QUOTE]

Juu, niinhän se valitettavasti on. Kuten jo todettu, tälläisiä huono käytöksisiä ihmisiä on ja niitä tulee aina olemaan.
Onneksi mun ei tarvitse olla tässä asiassa yksi heistä, eikä myöskään lapsieni. Mun ei tarvitse hävetä lasten kanssa liikkumista, koska tuollaiset turhat ja tyhmät tavat ja kiukuttelut on karsittu pois jo ensimmäisellä yrittämällä. Pidän myöskin huolen siitä, että lasteni ei tarvitse nälkäisenä lähteä minnekään, jossa heiltä vaaditaan kohtuutonta odottamista ruuan -> peruselinehdon, saantia. Silloin myös tiedän, että mahdollinen kiukuttelu/ jonkun tuotteen kinuaminen, ei johdu oikeasta nälästä ja silloin voin muistuttaa lapsiani käytöstavoista.

• Tykkää
Reactions: Leenuliinukka
"zenn"
Jotenkin voisin kuvitella, että taaperoiden kohdalla kyse on juurikin siitä, että huutavat jotain näkemäänsä ja vanhemmat hiljentävät lapsen pikku patukalla, pillimehulla, banskulla..ei todellisesta nälästä.:whistle:

Voisin joo, itsekin kuvitella näin 2v uhmiksen äitinä.

Me käydään useamman kerran viikossa kaupassa ja kyllä olen osannut ajoittaa kaupassa käynnin, että lapsi on saanut joko ruokaa tai välipalaa, että kaupassa ei ole tarvinnut syödä. Ällöttävä tapa.

"halikatti"
[QUOTE="vieras";25166891]Ja välttämättä sillä 1-vuotiaalla ei ole edes nälkä vaan alkaa huutamaan ja haluamaan sitä banaania kun näkee että sellasia on ostoskärryssä. Itse mieluummin huudattaisin sitä lasta sen 10 min kuin että opettaisin siihen että saa ruokaa kaupassa ennen maksamista. Siitähän ne just oppii ko huonohkon tavan. Kun jättää antamatta sen ensimmäisen kerran niin ei tartte sit jatkossakaan antaa kun lapsetkin ovat oppineet että ennen maksamista ei syödä.
[/QUOTE]
No olen käyttänyt sitä antamiskeinoa noin kaksi kertaa, lapsi on nyt 4v. Että se siitä porttiteoriasta... Nyt lapsen ollessa isompi a) hän kestää nälkää paremmin ja b) ymmärtää paremmin kun sanotaan, että kohta saat.

Oikeasti älkää tuomitko jotain sillä perusteella, että se ei teillä toimisi... Kun ette nyt ihan tarkkaan tiedä, missä tilanteessa tuolla kukakin toimii ja millä perusteilla. Elämään kuuluu tilannetaju ja sitä ei ole ihan kaikilla olen tullut siihen käsitykseen.

ähis
No mä en voi sille mitään että useimmat vanhemmat eivät nykypäivänä viitsi kasvattaa lapsiaan, tai opettaa alkeelisimpiakaan käytöstapoja pilteilleen.
Ikävämpi juttu niiden kersojen kannalta jos sattuvat olemaan samassa tilassa mun kanssa kun tekevät töllöntöitään, koska mä kyllä huomautan.

Mutta joku alle 4 veen kaupassa syöminen ei hetkauta mua pätkääkään, sen sijaan jos kouluikäinen tai sitä vanhempi vetää sapuskaa siinä täysissä sielun ja ruumiin voimissa, niin mulkasen ja mulkasen pahasti.

"Halikatti"
[QUOTE="vieras";25166959]No mut mites selität sille mistään tajuamattomalle yks vuotiaalle että miksi sai viime kauppareissulla syödä ja seuraavalla kerralla ei sit saakkaan kun se piltti parkuu sitä jäätelöä mikä ostettu?[/QUOTE No älä nyt ainakaan jäätelöä anna! Jotain mikä menee vain todellisessa nälässä....

maailmassa nälkää näkee 925 miljoonaa ihmistä, noin seitsemäsosa maapallon väestöstä..nälkää näkevistä lähes puolet on lapsia.
Onko sillä loppupeleissä oikeasti mitään väliä kuka syö kaupassa ja mitä ,ennen kassaa ,sen jälkeen tai siinä kassalla?

"Vieras"
[QUOTE="halikatti";25166997]No olen käyttänyt sitä antamiskeinoa noin kaksi kertaa, lapsi on nyt 4v. Että se siitä porttiteoriasta... Nyt lapsen ollessa isompi a) hän kestää nälkää paremmin ja b) ymmärtää paremmin kun sanotaan, että kohta saat.

Oikeasti älkää tuomitko jotain sillä perusteella, että se ei teillä toimisi... Kun ette nyt ihan tarkkaan tiedä, missä tilanteessa tuolla kukakin toimii ja millä perusteilla. Elämään kuuluu tilannetaju ja sitä ei ole ihan kaikilla olen tullut siihen käsitykseen.[/QUOTE]

Mä en vaan pysty tajuamaan, että miten on sellainen tilanne että terveen lapsen on saatava sitä ruokaa justnytheti? Siis kaupassa käynti ei nyt kuitenkaan kovin kauaa vie, ja jos vie niin silloin siihen pitää valmistautua oikein, eli ruokkia se ipana ennen.
E
Kyse taitaa vaan olla siitä, että ei haluta että se lapsi vetää kaameat raivarit. Joo, eihän se mukavaa ole, mutta entäs sitten kun se tenava keksii halutakin jonkun lelun, kirjan, leffan ( mitä näitä nyt löytyy isommista marketeista), saako sitten senkin?
Koska siitähän nyt on kyse, lapsen haluamisesta, ei niin nälkäisen lapsen kanssa lähdetä kauppaan että se ei kestä odottaa.

"vieras"
Tällä viikolla kaupassa nähtyä: mustalaisisä pakkaa tavaroita ostoskärrystä hihnalle, menee hääräämään jotain takana olevalle hyllylle (kärry on vielä puolilllaan tavaraa) ja samalla vaimo tulee ja työntää kärryn kassan toiseen päähän ja alkaa pakkaamaan laarista tavaroita takaisin ostoskärryihin. :|

Mut ku laps on jo niin malttamaton, niin mie noppeutan näit hommii!

"Vieras"
maailmassa nälkää näkee 925 miljoonaa ihmistä, noin seitsemäsosa maapallon väestöstä..nälkää näkevistä lähes puolet on lapsia.
Onko sillä loppupeleissä oikeasti mitään väliä kuka syö kaupassa ja mitä ,ennen kassaa ,sen jälkeen tai siinä kassalla?
... Nii, tai sitten voisi miettiä että tosiaan maailmassa on nälkää näkeviä ihmisiä, joten se sun pieni pilttisi varmasti pystyy odottamaan sen kaupassa äynnin ajan?

Jos sä tohon vertaat niin onko millään mitään väliä ja onko missään mitään järkeä?
Ja tosiaan, jos mä joskus näen siellä kaupassa lapsen, joka vetää banskua todelliseen nälkäänsä niin se on harvinaisen fine mulle.:)

Yhteistyössä