Jahas, mammat sitten syöttivät pilttinsä jo kaupassa ennen kassaa...

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Periaatteessa en tykkää tosta tyylistä että syödään/juodaan ennen kassaa,mutta tänä kesänä+syksynä joustin periaatteestani pari kertaa: Kerran annoin lapselle pari mansikkaa rasiasta (siis sellanen valmiiksi pakattu rasia) kun olimme molemmat väsyneitä&nälkäisiä enkä jaksanu kuunnella sitä huutoa mikä alko kun näki mansikat.. Ja toisen kerran tänä syksynä itse join pillimehun jo kaupan puolella. Olen raskaana ja alko pyörryttää kun aiemmin aamulla en pahoinvoinnin takia ollu saanu oikein mitään alas. Sit kun vähän juoksin portaita ennen kauppaan astumista niin kaupassa alko silmissä mustua.. äitini (joka oli minun+lapseni mukana kauppareissulla) nappas hyllystä pillimehun ja tökkäs mun käteen. Kassalla mua vähän nolotti antaa myyjälle tyhjä mehupurkki,mutta suorasukaisempi äitini totes vaan että likka meinas pyörtyä..

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25166711:
Ap ja muut kuhistelijat voisivat ihan suoraan mennä sanomaan kys. toimintaa nähdessään mennä kasvattamaan näitä vanhempia.

Ja jos ette uskalla pitäkäätte mölyt mahassanne.
olen sanonutkin,mutta asiakas on kuulemma aina oikeassa ja mä olen töykeä myyjä,kun ei anneta ihmisten elää kuin pellossa kaupassa..

"shihtzu"
Mun täti ostaa usein cittarin kalatiskiltä paistettuja muikkuja tuolle esikoiselle ja antaakin niitä ennen kassaa, kun sille siitä kerran sanoin, niin kysyi sitten sieltä tiskiltä, että onko väärin syödä ennen kassaa, niin totesivat siellä tiskillä, että tottakai voi jo syödä, kun se hintalappu on jo siihen laitettu, ihan sama syötkö ennen vai jälkeen kassan, kunhan vaan maksat.

"Mörköäiti"
[QUOTE="vieras";25166662]Joo mäkään en ymmärrä tota tapaa että syödään jo kaupassa ennenkuin on maksettu. Ihan turhaan opettaa lapsille tuollaista tapaa, kyllä sitä nyt sen aikaa malttaa odottaa että ostokset on maksettu.[/QUOTE]

Normaalisti varmaan joo. Mutta ihan oikeasti: jos vaikka 1-vuotias itkee ja parkuu ruokaa, joka on äidillä kädessä, jono on tosi pitkä ja kaikilla suuret ostoskärryt ihan täynnä - mistä tietää jonottamisen saattavan kestää jopa yli 10 min... niin ihan tosiko sinusta on parempi antaa lapsen itkeä ja huutaa kuin avata se ruuaksi ostettu banaani, antaa lapsen syödä, ja omalla vuorolla ojentaa myyjälle pelkkä tarrakuitti ja vaikka pahoitella hiukan tilannetta? Varmaan ne muut jonottajatkin tykkäisivät mieluummin, että lapsi lopettaisi huutonsa, kuin että sitä banaania pidetään kuin kiusalla siinä nälkäisen lapsen käsien ulottumattomissa ja huudatetaan lasta.

"vieras"
No mä en ymmärrä miksi lapsille pitää opettaa että kaupassa voi syödä ennen maksamista? Miksei niille lapsille päinvastoin opeteta että ensin maksetaan ja sit vasta voi syödä. Äkkiä ne lapset oppii siihen että kun vähän kiljuu nälkäänsä niin saa jotain ruokaa jo kaupassa. Muutaman kerran kun antaa kiljua eikä anna sitä syömistä jo kaupassa niin eiköhän oppi mene perille että ensin maksetaan ja sit vasta syödään. Itse pidän itsestään selvyytenä että ensin maksetaan sitten vasta syödään eikä lasten kanssa ole ollut koskaan mitään ongelmia sen suhteen kun eivät toistenlaisesta vaihtoehdosta ole koskaan kuulleetkaan.

hyi
[QUOTE="Halikatti";25166714]Riippuu vähän siitä, minkä ikäisiä. Mä olen tehnyt noin noin alle 3-vuotiaiden kohdalla.
En tajua, miksi täytyy tehdä tuosta nyt numeroa. Parempi minusta toimia tilanteessa tilanteen vaatimalla tavalla, kuin huudattaa lasta autoon asti. Ei esim. banaanin antaminen ketään voi haitata, jos se on punnittu. Eri asia on tietysti se, jos sotkuinen jäätelöpaperi annetaan kassalle, se ei ole oikein fiksua.[/QUOTE]

Kyllä alle 3-vuotiaskin osaa odottaa. Ihan pieni vauva ei tietenkään, mutta kuka lähtee kauppaan tietäen, että vauvalla on varmaan kohta nälkä? Ja ei minusta olisi mukavaa hypistellä jonkun kuolaamaa limsapulloa, muhjuisia banaaninkuoria tai sulaneeseen suklaan ja tahmaan klähmäytyneitä jäätelöpapereita kaupassa. Kyllä sen verran voi ihan oikeasti odottaa parivuotiaskin, että päästään kassasta ohi.
Ei ole kohteliasta, että puoliksi syödään jo muonat ja sitten vasta mennään maksamaan.

"Halikatti"
[QUOTE="heh";25166726]Kauppa ja ravintola ovat eri asioita. Kaupassa ei syödä ja piste. Kuuluu ihan käytöstapoihin. Tuote MAKSETAAN ennen sen avaamista.
[/QUOTE]
Tässä ei ole kyse mistään tavaroiden viemisestä kaupasta maksamatta huom. Aika poikkeuksellisia tilanteita nuo on itse kullekin.

[QUOTE="Mörköäiti";25166709]Onko se nyt niin kamala asia? Ja minkä ikäisiä lapset olivat? Tietenkin jonkun 10-vuotiaan voi olettaa jaksavan odottaa, mutta on sekin aika kurjaa, että 1-2 -vuotiaan pitäisi huutaa nälkäänsä koko ostosten teon ajan. Ja hankalaa sellainenkin, että menee ensin hakemaan sen banaanin, jonottaa kassalla ties kuinka kauan, sitten avaa sen, syö kaupan eteisessä, ja sitten vasta menee ostoksille.

Itse en ole koskaan syönyt mitään kaupassa (eikä lapsikaan), eikä sille ole ollut tarvetta. Asioimme nopeasti lähikaupassa, ja lapsi on aika kärsivällinen luonne. Mutta JOS taapero olisi joskus ollut ihan kauhean nälissään, olisin saattanut hätätilassa antaa syödä jo kaupassa. Tosin tottakai olisin maksanut ostokseni kassalla. Tai jos olisin vaikka raskausaikana ollut tosi huonovointinen ja pelännyt pyörtyväni, olisin voinut avata vesipullon jo kassajonossa.

Mikä tuossa lähinnä on niin kamalaa? Jos se tehdään vain poikkeustilanteessa, silloin kun ei oikeasti pysty odottamaan?[/QUOTE]

Poikkeustilanne yhdelle perheelle tapahtuu varmaankin ääriharvoin, mutta joskus näitä 'poikkeuksia' voi osua samalle kassalle monta päivässä...
Niin, en mä tiedä, ei kai siitä kukaan kuole, mutta voihan sitä yleisesti miettiä miksi on olemassa sääntöjä ja normeja. Vaikkapa ajatusleikkinä miettiä, mitä kaupassa ruokaileminen voisi äärimmäisessä tilanteessa saada aikaan..ja ketä se lopulta palvelee?
Mä en nyt vaan jaksa uskoa, että kauppiaat ovat keksineet näitä turhakkeita pikkuhitlerimäisyyksissään. ;)

"mona"
Jaa no meidän lapset on pieninä (alle 2v) saanu syödä kaupassa maksamatta jotta ovat rauhassa eikä mun tartte stressata. Sitku ne alko tajuta että eka pitää maksaa, niin odottavat kyllä kassalle. Mä en nää tossa mitään ihmeellistä..

ähis
olen sanonutkin,mutta asiakas on kuulemma aina oikeassa ja mä olen töykeä myyjä,kun ei anneta ihmisten elää kuin pellossa kaupassa..
Normaali terve ihminen pystyy ottamaan kritiikkiä vastaan ja hän jopa selittää tilanteen miksi näin toimittu. Ihminen joka rupeaa sättimään kaupanhenkilökuntaa töykeäksi myyjäksi kun asiallisesti huomautetaan, on mielestäni jotain muuta kuin normaali.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="Mörköäiti";25166735]Normaalisti varmaan joo. Mutta ihan oikeasti: jos vaikka 1-vuotias itkee ja parkuu ruokaa, joka on äidillä kädessä, jono on tosi pitkä ja kaikilla suuret ostoskärryt ihan täynnä - mistä tietää jonottamisen saattavan kestää jopa yli 10 min... niin ihan tosiko sinusta on parempi antaa lapsen itkeä ja huutaa kuin avata se ruuaksi ostettu banaani, antaa lapsen syödä, ja omalla vuorolla ojentaa myyjälle pelkkä tarrakuitti ja vaikka pahoitella hiukan tilannetta? Varmaan ne muut jonottajatkin tykkäisivät mieluummin, että lapsi lopettaisi huutonsa, kuin että sitä banaania pidetään kuin kiusalla siinä nälkäisen lapsen käsien ulottumattomissa ja huudatetaan lasta.[/QUOTE]

kannattaisko se yks vee syöttää ennen kaupungille lähtöö tai vaikka ottaa se oma banaani mukaan tai jos ei oo niin sit hakee ennenkuin sillä muksulla on napa selkärangas kiinni...

Hyvin on selvitty pian 8v ja ikinä ei oo tyttö saanu mitään evästä syödä ennenkuin se on maksettu.

Ennakointi on pop

"joo"
Mutta ällöä se on sekä sen muiden asiakkaiden, että kaupan kassan näkökulmasta. Kiva kassan ottaa sitten hinta käärepaperista, jonka sisällä on ollut rasvaisia paistettuja muikkuja....

"Mörköäiti"
[QUOTE="heh";25166726]Kauppa ja ravintola ovat eri asioita. Kaupassa ei syödä ja piste. Kuuluu ihan käytöstapoihin. Tuote MAKSETAAN ennen sen avaamista.
[/QUOTE]

Joo joo, kyllä kyllä. On ihan hyvä olla perillä säännöistä, mutta kannattaa muistaa, että niistä säännöistä voi joskus ihan oikeasti joustaa, jos on joku pakkotilanne. Esim. jokuhan kirjoittikin juoneensa pillimehusta torjuakseen pyörtymisen raskausaikana. Tuollaisessa tilanteessa luulisi lääketieteellisten syiden menevän muiden sääntöjen edelle.

Ja vaikka jonkun taaperon syöttäminen ei olisikaan ehdoton pakkotilanne, niin vähän inhimillisyyttä voisi olla mukana. Mieluummin antaa nälkäiselle lapselle ruokaa kuin kiusaa lasta, joka ei ymmärrä syytä, miksei saa ruokaa. Ei tuota kaupassa syömistä toki itsestäänselvyytenä sovi pitää, mutta poikkeustilanteissa se voi olla joskus parempi vaihtoehto kuin odotuttaminen.

"Halikatti"
Kyllä alle 3-vuotiaskin osaa odottaa. Ihan pieni vauva ei tietenkään, mutta kuka lähtee kauppaan tietäen, että vauvalla on varmaan kohta nälkä? Ja ei minusta olisi mukavaa hypistellä jonkun kuolaamaa limsapulloa, muhjuisia banaaninkuoria tai sulaneeseen suklaan ja tahmaan klähmäytyneitä jäätelöpapereita kaupassa. Kyllä sen verran voi ihan oikeasti odottaa parivuotiaskin, että päästään kassasta ohi.
Ei ole kohteliasta, että puoliksi syödään jo muonat ja sitten vasta mennään maksamaan.
Niin, kuka osuu kauppaan ikinä mukanaan nälkäinen lapsi, ei varmaan kukaan, sehän nyt on selvä. Mutta miksi sinun tarttisi hypistellä toisen kuolaamaa limsapulloa? Kassat nyt saavat hypistellä vaikka nestettä valuvia lihaperunasoselaatikoita, ja sanoinhan että ainakin avattu banaani on ihan siisti, ei siihen tarvitse edes koskea, kun se tarra on siellä tertussa :)

"vieras"
Mä vähän ihmettelinkin ku kaupassa joku päivä käveli vastaan poika karkkipussi kädessä ja söi niitä..? En ollu ihan varma näinkö oikein mutta ilmeisesti kun muutkin on tätä kaupassa syöntiä tavannut, kummallista

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25166776:
Normaali terve ihminen pystyy ottamaan kritiikkiä vastaan ja hän jopa selittää tilanteen miksi näin toimittu. Ihminen joka rupeaa sättimään kaupanhenkilökuntaa töykeäksi myyjäksi kun asiallisesti huomautetaan, on mielestäni jotain muuta kuin normaali.
w0rd!! Työkaverille yks mies oli suuttunu kun oli ollu hintakyltti jossa oli erään takin hinta. No mies ei ollu sitä tajunnu vaan oli luullu sen tarkoittavan kaikkia takkeja. Kun asia kerrottiin niin vastaus oli " LAITTAKAA SIIHEN SIT SAATANA SE OIKEA HINTA PERKELE"!!!! wow!

noita luomakunnan kruunuja...

mjaaha
mä muistan, kun mä pienenä ihmettelin ihan kamalasti, kun toiset lapset sai syödä ja juoda kaupassa.. se tuntui musta hölmöltä silloin, ja tuntuu vieläkin. Eiköhän sen lapsen nälän voi välttää sillä, että ottaa jotain evääks (vaikka omenan) ja antaa sen lapselle ennen kauppaan menoa. se on kuitenki semmonen, mitä voi ihan huoletta kuljettaa omassa laukussansakin vaikka koko päivän, jos tietää ettei ehdi kotona käymään ennen kauppareissua. antaa sen muksun mussuttaa se omena siellä autossa, tai kaupan pihassa, niin ei tarvi kaupassa antaa maksamattomia tuotteita. se kyllä mun mielestä opettaa ihan vääriä käytöstapoja. poikkeukset tietenki ymmärrän, jos on joku pakottava tarve, mut tietysti se lapsi laittaa sen merkille, että kauppaan voi mennä, napata vaikka suklaapatukan hyllystä, ja alkaa sitä sitten syömään siinä.

mä muistan, kun mä pienenä ihmettelin ihan kamalasti, kun toiset lapset sai syödä ja juoda kaupassa.. se tuntui musta hölmöltä silloin, ja tuntuu vieläkin. Eiköhän sen lapsen nälän voi välttää sillä, että ottaa jotain evääks (vaikka omenan) ja antaa sen lapselle ennen kauppaan menoa. se on kuitenki semmonen, mitä voi ihan huoletta kuljettaa omassa laukussansakin vaikka koko päivän, jos tietää ettei ehdi kotona käymään ennen kauppareissua. antaa sen muksun mussuttaa se omena siellä autossa, tai kaupan pihassa, niin ei tarvi kaupassa antaa maksamattomia tuotteita. se kyllä mun mielestä opettaa ihan vääriä käytöstapoja. poikkeukset tietenki ymmärrän, jos on joku pakottava tarve, mut tietysti se lapsi laittaa sen merkille, että kauppaan voi mennä, napata vaikka suklaapatukan hyllystä, ja alkaa sitä sitten syömään siinä.

No kun ei voi :headwall:

sama koskee myös vaateliikkeessä. Ne kuteet MAKSETAAN ensin ennenkuin ne voidaan jättää päälle. Koskee niin aikuisia kuin lapsia. Siitä on ihan turha suuttua jos passitan takas sovitukseen ottamaan ne housut pois jos persees on häly kiinni.

ja ei asiakas ei saa tulla kassan toiselle puolelle.
Tekeeks joku oikeesti noin? :O

Jos mä haluun vaatteen päälleni ns. heti, jota oon ostamas, maksan ensin ja sitten poikkean pukukopis vaihtamas päälle...

"Vieras"
Kaupassa ei syödä maksamattomia tuotteita. Oli kyseessä minkä ikäinen tahansa.
Syöttäkää hyvät ihmiset ne lapset ennen kuin lähdette kauppaan, mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Jos käy vaan pikaisesti jossain pienessä kaupassa, lapsi voi huuta sen ajan -> elämä kun on, ja kaikkea ei voi saada. Jos menossa isompaan kauppaan, jossa tietää/on mahdollisuus että aikaa kuluu, lapselle annetaan ruokaa jo ennen lähtöä tai ostetaan jotain evästä jos kerran nälkäinen. Pitäkää lapsella säännölliset ruoka-ajat niin elämä helpottuu, lapsi ei ehdi tulla kovin nälkäiseksi jne.
Jos lapsi alkaa kiukuttelemaan vain siksi, että näkee otain mitä haluaa, niin sitten on kasvatukseen puututtava, ja siihen ei auta se että " hiljennetään" lapsi antamalla jotain mussutettavaa.

Sairaskohtaus tms. on eri asia.

Yhteistyössä