Miksi miehet tietää usein asioista niin paljon enemmän kuin naiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Melina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä rupean kyllä heti haukottelemaan jos puhutaan politiikasta tai koodauksesta. Voisko olla tylsämpää? Varsinkin jos jonkun miehen kanssa puhun... Silloin odotan, että hän keksii jotain mielenkiintoista sanomista, niin että voin nauttia keskustelusta.

[QUOTE="Jamppa";25138253]Ei ei korreloi? Eikö tosiaan yhtään korreloi? Jos laitetaan satunnaisotannalla 10 vain peruskoulun käynyttä, 10 vain amiksen käynyttä, 10 vain lukion käynyttä, 10 AMK:n käynyttä ja vielä 10 yliopistosta valmistunutta, niin väitätkö että ei olisi eroja?

Minä väitän, että ne yliopiston käyneet menestyisivät parhaiten ja olisivat suorastaan ylivoimaisia vain peruskoulun käyneisiin. Se ei poissulje sitä, etteikö ole olemassa laajan yleistietämyksen omaavaa vain peruskoulun käynyttä henkilöä.

Itse en kyllä tunne yhtään.[/QUOTE]

Kerron esimerkin. Isäni, reilu 60v mies on ikänsä ollut kiinnostunut koneista ja tekniikasta ja erityisesti lentokoneista. Ammattina ollut autoasentaja, ilman alan koulutusta (itseoppinut). Hänellä peruskoulutuksena pelkkä kansakoulu ja satunnaisia lyhytkursseja aikuisena. Kiertelee harrastuksenaan paljon lentonäytöksissä kesäisin. Pystyy siellä keskustelemaan ns. "ammattitermein" mekaanikkojen ja lentäjien kanssa ja usein kysyvät että missä olet töissä ja luulleet peräti että olisi lentäjänä jossain.. Poikkeus vahvistaa säännön?

[QUOTE="vieras";25139029]Yritäpä keskustella noista aiheista tällä naisvaltaisella palstalla :-)

Avaa vaikka ketju maailman historiasta, ja sitten verrokkiketju "Olenko läski - katso kuva". Vastausten määrästä voi päätellä mikä kiinnostaa ja mikä ei :-)[/QUOTE]

Keskustelen naisvaltaisilla palstoilla yhteiskunnallisista asioista tietyiltä osin historiastakin, mutta se tai ne eivät ole yleisiä palstoja ja yleensä tiedän tai tunnen heidät joiden kanssa syvällisemmin keskustelen. Julkisella palstalla jossa et tiedä vastapuolesta juuri mitään harvoin pääsee syvälliseen keskusteluun oli keskustelijat naisia tai miehiä. Esimerkiksi tämän palstan tarkoitus on minulle jotakin muuta kuin yhteiskunnallisista asioista puhuminen tai niihin vaikuttaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keijupölly;25139236:
Varsinkin jos jonkun miehen kanssa puhun... Silloin odotan, että hän keksii jotain mielenkiintoista sanomista, niin että voin nauttia keskustelusta.

Puhuttaiskos vaihteeksi vaikka merenneidoista ja merenmiehistä, ja vaikka seireeneistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25139217:
Ärsyttävästi tämäkään ei liity ketjun aiheeseen, mutta tiesitkö, että humanistisiin aloihin (+ myös valtiotieteell.) kuuluu monitieteisyys. Menet lukemaan alaa X, mutta opiskelet laajasti myös aloja Y, Z ja Å. Ja niin, HY:n humanistinen tdk on suurin Suomen tiedekunnista. Eli ei mikään poikkeus.

Jokaisessa opinahjossa on vaihtelevasti yleistietoon liittyviä asioita, ja kuten lainatussa tekstissäsi olikin, aina on poikkeuksia, se miten paljon painotetaan yleisiin asioihin mitkä ei suoranaisesti liity alaan mitä opiskelee ei todellakaan ole mikään kovin merkittävä arvoltaan vakiona. Itse sinä määrittelet sen miten paljon esimerkiksi valinnaisia aineita sisällytät opiskeluusi millä lisäät yleistietoa. Jos opiskelet ns. yleistietoa, niin eikö se ole poikkeus eikä sääntö? Humanistiseen tiedekuntaan luetaan aika monta opiskelualaa, mutta niihin ei todellakaan kaikkiin kuulu automaattisesti monitieteisyys.

Mä rupean kyllä heti haukottelemaan jos puhutaan politiikasta tai koodauksesta. Voisko olla tylsämpää? Varsinkin jos jonkun miehen kanssa puhun... Silloin odotan, että hän keksii jotain mielenkiintoista sanomista, niin että voin nauttia keskustelusta.

Miksi odotat että hän keksii etkä itse suuntaa keskustelua mielenkiintoisempaan suuntaan?

• Tykkää
Reactions: Lilii lisänimetön
[QUOTE="vieras";25138361]Evoluutio on kehittänyt naiset hoitamaan lapset, kodin ja tekemään miehelle sapuskaa. Ei naisen tarvitse muuta osatakaan, paitsi näyttää mahdollisimman nätiltä.[/QUOTE]Tämä on täysin totta ja perussyy siihen miksi viehättävät naiset ovat usein sieltä tyhmimmästä päästä.

Tosin kun tätä palstaa lukee niin viimeistään tajuaa että valtaosa koko naissukupuolen edustajista on tyhjäpäitä.

Jos haukottelet ja olet epäkohtelias, niin se kertoo sinusta enemmän kuin se, ettei aihe kiinnosta... Fiksu osaa kiinnostua melkein aiheesta kuin aiheesta, koska niihin voi löytää näkökulmia. Näin ajattelisin. Jopa siitä blaahblaahkoodauksesta voisi kehitellä juttuja.

• Tykkää
Reactions: solasola
[QUOTE="vieras";25139265]Tämä on täysin totta ja perussyy siihen miksi viehättävät naiset ovat usein sieltä tyhmimmästä päästä.

Tosin kun tätä palstaa lukee niin viimeistään tajuaa että valtaosa koko naissukupuolen edustajista on tyhjäpäitä.[/QUOTE]

Minä olen törmännyt viehättäviin ja älykkäisiin naisiin enkä ole huomannut ulkonäön korreloivan ainakaan negatiivisesti älykkyyden kanssa aikuisten naisten suhteen. Yliopistolla on monia viehättäviä naisia, voisi melkein sanoa että suhteessa enemmän kuin amiksessa.

Enkä nyt aloita keskustelus siitä miten evoluutio toimii :D

Tämä vaatii sosiaalista älyä, kun ihminen on kiinnostunut toisesta, tämä hakee asioita, joista toinen on kiinnostunut. Yleensä joka ihmisestä löytyy asia, josta tämä on kiinnostunut ja josta tämän saa puhumaan helposti.

Mutta ei ole koskaan vain keskustelukumppanin asia viihdyttää toista.

Minä voin keskustella oikein mielellänikin politiikasta, toisaalta tämä aihe on myös vaarallinen, sillä se saa ihmiset helposti myös kiihtymään, kun ovat eri mieltä. Koodaamisestakin puhun mielelläni.

Mutta on mullakin alueita, joista en mielelläni puhu, esim. autot tai vaikkapa se meikkaaminen, muoti ja julkkikset. Sen sijaan esim. matkailusta, historiasta, lapsistani, taidenäyttelyistä, avaruudesta, kirjallisuudesta puhun oikeinkin mielelläni.

Itse sosiaalisena ihmisenä yritän löytää sen molempieni mielenkiinnon aiheen. Ja tämä lähtee vaikka kysymyksellä mitä henkilö on tehnyt lomalla tai miten viikonloppu on sujunut.

• Tykkää
Tämä tulikin jonkun aiemassa postauksessa, mutta syy on se, että miehillä on keskimäärin enemmän aikaa itsensä sivistämiseen (tapahtuu se sitten lehtiä lukemalla, tai keskustelemalla politiikasta ja valtiontaloudesta sählyporukan kanssa). Jos naisilla olisi keskimäärin yhtä paljon "omaa" aikaa perehtyä yhteiskunnallisiin asioihin kuin miehillä, naiset keskustelisivat asioista yhtä nokkelasti ja sujuvasti kuin vastakkainen sukupuoli. Time is the key.

Jos verrataan luonnontieteiden maisteria vaikka luokanopettajaan, niin arvostetaanko luokanopettajan koulutusta lähellekään samalla tasolla? Vaikka luokanopettajaksi opiskelemaan on paljon vaikeampi päästä. AMK tasolla arvostetaanko sairaanhoitajien tai sosionomien tietämystä verrattuna insinöörien tietämykseen?
Nojoo, sosionomeja ei arvosteta versus maisterikoulutus, kuten ei AMK-inssejä versus DI-inssejä. Kyllä ne on YO-koulutuksen saaneita useimmiten, jotka ylemmässä johtoportaassa ovat, jos sillä arvostusta katsotaan. Paikkansa jokaisella kuitenkin.

Vaikutat todella fiksulta ja mielenkiintoiselta! Lähdetkö kahville joskus, oikein innolla odottaisin keskusteluhetkiä kanssasi kun yhdessä arpoisimme että mikä SINUSTA olisi mielenkiintoinen aihe. Nauttisin kun saisini tulkita haukotuksiasi, hiusten haromisiasi, kynsien tutkiskeluasi ja muita bimboeleitäsi joilla johdattaisit minut valitsemaan ne kaikkein parhaat aiheet!

Jos olisin nainen niin häpeäisin silmät päästäni koko sukupuolen puolesta tuollaisia kommentteja lukiessa kuten esimerkiksi tämä "keijupölly" kirjoittaa.

• Tykkää
Jokaisessa opinahjossa on vaihtelevasti yleistietoon liittyviä asioita, ja kuten lainatussa tekstissäsi olikin, aina on poikkeuksia, se miten paljon painotetaan yleisiin asioihin mitkä ei suoranaisesti liity alaan mitä opiskelee ei todellakaan ole mikään kovin merkittävä arvoltaan vakiona. Itse sinä määrittelet sen miten paljon esimerkiksi valinnaisia aineita sisällytät opiskeluusi millä lisäät yleistietoa. Jos opiskelet ns. yleistietoa, niin eikö se ole poikkeus eikä sääntö? Humanistiseen tiedekuntaan luetaan aika monta opiskelualaa, mutta niihin ei todellakaan kaikkiin kuulu automaattisesti monitieteisyys.

Mun pointti oli, että monitieteisyys ei ole mikään harvinainen poikkeus.
En jaksa jauhaa.

[QUOTE="vieras";25139264]Miksi odotat että hän keksii etkä itse suuntaa keskustelua mielenkiintoisempaan suuntaan?[/QUOTE]
En jaksa viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka jauhaa samoja juttuja. Mulla ei olekaan yhtään kaveria, jonka kanssa olis tylsää, ihan juuri siitä syystä, että enhän mä viihtyisi niiden kanssa. Tykkään keskustella niin, että molemmat on mukana keskustelussa, eikä niin, että mun pitäs koko ajan kääntää aihe pois jostain tylsästä aiheesta. Esimerkiksi siskon mies on mainio keskustelija, koska se on hauska ja mielenkiintoinen ja voi puhua melkein mistä vaan, mutta luojan kiitos, ei koodauksesta.

Koodaus ja politiikka, siinäpä vasta tylsät aiheet.

itse liikun vissiin ihan väärässä seurassa koska en ole huomannut mitään tuommoista mitä ap kirjoitti... päin vastoin miehet on hemmetin tyhmiä monessa asiassa, mutta minkäs putkiaivoilleen voi...=)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25139383:
Mun pointti oli, että monitieteisyys ei ole mikään harvinainen poikkeus.
En jaksa jauhaa.

Noh et vain halunnut ymmärtää tekstiäni, ja onhan tämä jauhaminen ihan helvetin tylsää, mutta aina tulee joku joka haluaa välttämättä jotain väännellä.

Kun ajatellaan kaikkia ammatteja ja opinahjoja niin ne joissa tulee merkittävä määrä yleistietoa on vähemmistönä minun mielestäni, ei en ole mennyt ja laskenut, ei se ole huono asia myöskään, en ole missään sanonut niinkään, kysehän tässä oli nimenomaan alunperin siitä kuinka jonkun mielestä koulutus oli suoraan verrannollinen parempaan järkeen JA yleistietoon. Mitä se ei todellakaan automaattisesti ole. Sinänsä jännä että homma päätyy siihen mihin se päätyi, vain siksi kun jotkut hyppää kesken keskustelun mukaan ja alkaa vääntämään jotain minun mielipidettäni mikä oli alun alkaen vain yhteen ja tiettyyn asiaan liitännäinen.

Monesti miehet myös esittävät tietävänsä asioista paljon, vaikka eivät todellisuudessa tietäisi niistä hölkäsen pöläystä.
No ei kaikki. Mutta joillain miehillä on taipumus vähän liioitella tekemisiään ja saavutuksiaan ja teeskennellä fiksumpaa kuin onkaan. Joskus se voi mennä läpi, jos ei itse tunne kyseistä aihetta. Joskus se menee läpi vaan parin sekunnin ajan. :)

[QUOTE="mies";25139381]Vaikutat todella fiksulta ja mielenkiintoiselta! Lähdetkö kahville joskus, oikein innolla odottaisin keskusteluhetkiä kanssasi kun yhdessä arpoisimme että mikä SINUSTA olisi mielenkiintoinen aihe. Nauttisin kun saisini tulkita haukotuksiasi, hiusten haromisiasi, kynsien tutkiskeluasi ja muita bimboeleitäsi joilla johdattaisit minut valitsemaan ne kaikkein parhaat aiheet!

Jos olisin nainen niin häpeäisin silmät päästäni koko sukupuolen puolesta tuollaisia kommentteja lukiessa kuten esimerkiksi tämä "keijupölly" kirjoittaa.[/QUOTE]

Melkein tekisi mieli kirjautua ja tykätä tästä.

Tasapainoinen keskustelu ei koskaan ole yhden ihmisen homma!

Ja muka naiset olivat niitä sosiaalisesti älykkäämpiä :D

ja jos naisesta on kyse tälläisessä tapauksessa niin se on vain "intuitiota" ja jos onkin sitten väärässä niin naista oli informoitu joskus väärin. Eikö olekkin helppo vetää yleistyksiä?
On niitä semmosia naisiakin kyllä. Mutta naisilla ei ehkä ole niin painetta tietää kaikesta kaikkea. Mielestäni miehiltä odotetaan enemmän menestystä ja tietämystä. Onhan tämä keskustelunaloituskin vähän sellainen mies-stereotypia.

ja jos naisesta on kyse tälläisessä tapauksessa niin se on vain "intuitiota" ja jos onkin sitten väärässä niin naista oli informoitu joskus väärin. Eikö olekkin helppo vetää yleistyksiä?

Kuulin äskettäin radiosta Lasse Lehtisen haastattelun. Lehtinen kertoi huomanneensa tietokilpailuaikanaan, että yleensä intuitiolla tulleet vastaukset olivat oikein. Useilla ihmisillä näyttäisi kuitenkin olevan sisäänrakennettuna oman intuition epäilymekanismi. Niinpä sen ensimmäisen vastausvaihtoehdon intuitiivisesti valinneet alkoivat järkeillä - ja järkeilivät useammin väärään kuin oikeaan.

kysehän tässä oli nimenomaan alunperin siitä kuinka jonkun mielestä koulutus oli suoraan verrannollinen parempaan järkeen JA yleistietoon.

Onhan se verrannollinen, tilastollisesti. Tosin koulutus ei ole niinkään lähtösyy vaan äly ja tiedonhalu saa opiskelemaan ja kouluttautumaan. On oikein sanoa että korkeastikoulutetut ovat keskimääräisesti älykkäämpiä kuin kouluttamattomat. Sen sijaan ei voi sanoa että Matti on älykkäämpi kuin Ritva, koska Matti on maisteri ja Ritva on käynyt vain peruskoulun.

Yhteistyössä