Älykkäät alemmassa sosiaalisessa asemassa olevat miehet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Annuli78"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sillä on hyvinkin adhd, joka on tehnyt sen koko elämästä sen verran rankkaa, että se ei pääse sieltä ahdistuksestaan ylös kun ei oo kyse normista mt-ongelmasta lainkaan, vaan kietoutumasta, kuten itseki sanoit. Tokihan sitä neurologisesti poikkeavakin masentuu siinä vaiheessa kun mikään ei toimi.

Tuohan se on TYHMÄ ihminen. Mun mielestä älyä on se, että osaa käyttää lahjojaan. Tai ylipäätään sitä mitä on. Minä en ole missään kovin lahjakas, mutta sinnikkyys ja kova työ on tuonut mulle kaiken mistä olen haaveillut:

- ihana perhe, hyvä + menestyvä mies, jonka kanssa oon tehny 3 lasta
- Ittellä koulutus ja hyvä työ. Verta, hikeä ja kyyneleitä se on vaatinut.

Mua ottaa päähnä tommoiset "oi ku mä oon nii älykäs eikä silti tuu kaikki kuin tarjottimella"

[QUOTE="aaa";24823311]Jotkut on vaan liian herkkiä persoonia tänne...[/QUOTE]

Kyllä. Mä koen olevani hieman ap:n kaltainen, nainen tosin.

Onneksi olen löytänyt paikkani, ainakin toistaiseksi.

[QUOTE="ap";24823325]Olen mielestäni tavannut useitakin älykkäitä miehiä. Opiskeluaikoina etenkin (yliopistossa). Työelämässä vähemmän.

Mikä tekee tästä nykyisestä (hän ei ole miesystäväni) älykkään: Ei mikään yksittäinen asia, mutta:

- "aikalaisten" kertomukset (niinkuin tuolla mainitsin)
- verbaalinen taso
- logiikka ja matemaattisuus
- yleistietämyksen taso (eikä pelkkää nippelitietoa)
- verrattain hyvät koulutodistukset, vaikka ongelmiakin koulussa aina ollut, erityisesti yo-kirjoituksissa hyvät tulokset
- Mensan testistä repäs maksimit kun teki koneella

Eihän nuo tietenkään todista yhtään mitään...[/QUOTE]

No vähättelemättä miestäsi minusta noista älykkyyden kriteereiksi voidaan laskea
-logiikka ja matemaattisuus
-verbaalinen taso

Muut on enemmän ja vähemmän epämääristä määrittelyä tai oppimalla hankittua tietämystä.

Tuosta nettitestistä vielä :"Tämän nettitestin tulosta ei voi käyttää oman älykkyysosamääränsä tai älykkyytensä todisteena."

[QUOTE="vieras";24823412]No vähättelemättä miestäsi minusta noista älykkyyden kriteereiksi voidaan laskea
-logiikka ja matemaattisuus
-verbaalinen taso

Muut on enemmän ja vähemmän epämääristä määrittelyä tai oppimalla hankittua tietämystä.

Tuosta nettitestistä vielä :"Tämän nettitestin tulosta ei voi käyttää oman älykkyysosamääränsä tai älykkyytensä todisteena."[/QUOTE]

Niin se oli vaan yksi lisätekijä. Ja se ei ole subjektiivinen arvio. Miehellä on minun mielestäni ADD,nimenomaan se passiivinen versio. Ala-asteen kouluongelmat todisteena siitä. Siis toki paljon muitakin syitä epäillä. Mutta hän on hakenut apua elämässään monen monituista kertaa ja aina on kahdenlaista lopputulosta:

1) Ihan hyvin sulla menee
2) Sää oot masentunut, tossapa nappulaa...

AD/HD:ta ei ilmeisesti voi olla jos pystyy istumaan paikallaan.

Tulee heti mieleen kolme esimerkkiä. Yksi entinen poikaystäväni. Oli Mensan jäsen, ja matemaattisesti huippulahjakas. Mutta mielenterveyden kanssa vähän niin ja näin, ja monet käytännön elämän asiat olivat todella hakusessa.

Toisena esimerkkinä aviomieheni. Luki aikoinaan maisteriksi, ja teki jokusen vuoden tutkijanhommia. Kiinnostui kuitenkin lopulta enemmän hengellisistä asioista ja yksinkertaisesta elämästä. Yhdenlainen "downshiftaaja" siis. Itse olen samanhenkinen, joten olemme ihan onnellisia näin. Appiukkoa tietysti on hävettänyt ja harmittanut pojan valinnat, kun ei ole lähtenyt muiden sisarusten tavoin uraputkeen, vaan tyytyy tällaiseen tavalliseen ja vaatimattomaan elämään.

Yksi sukulaismieheni taas on sekä kirjallisesti että verbaalisesti huippulahjakas. Varmasti olisi ollut lahjoja hyväksi kirjailijaksi/runoilijaksi/käsikirjoittajaksi. Julkaisikin 90-luvulla yhden kirjan, ja on tehnyt johonkin kotimaiseen tv-sarjaan käsikirjoituksia. Mutta tällä hetkellä työskentelee puhelinmyyjänä! (On kyllä todella haka siinäkin hommassa.) Itseä kuitenkin säälittää että lahjat menevät tavallaan täysin hukkaan tuollaisessa hommassa - vaikka ihan kohtalaisesti tienaakin.

Mäkin tiedän yhden miehen joka on älykäs, maanisderpessiivisyys vaan haittaa elämää paljon...Enkä ole ihastunut eli en katsele vaaleanpunaiset lasit päässä. Toivon vaan että hän selviäisi eteenpäin, kykyjä vaikka mihin.

Yhteistyössä