Käyttäkää HYVÄT IHMISET kestovaippoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kestopeppuilija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luepa uudestaan mitä kirjoitin.
Jos käyttäisin lapsellani kestoja, pesisin ne erillään muusta pyykistä.

Et sitten ymmärtänyt mitä tarkoitin.: Kun kertakäyttövaippaan pissaa, se muovi lämpenee, pissa hautuu ja muovi hautuu entisestään. Lämmin muovi vapauttaa toksiineita ja yhdessä pissan kanssa kemiallinen reaktio ei ole ihan niin luonnollinen kuin kusaiseminen kankaanpalaseen. Vielä kun tuon kusipaketin nakkaa muhiutumaan muoviseen roskapussiin, niin voi olla varma että sisäilmaan nouseva päästö on jotain aivan muuta kuin kangas+virtsa odottamassa pesua.

Meillä kestoihin meni rahaa varmaan 200-300€, oli uutta, vanhaa, eri mallia, pullia, villahousuja. Kaupasta ostettua ja itsetehtyä jne. Ei toiminut mikään. Aina vaatteet märkänä.

Kivat teille joilla ne vanhoista pyyhkeistä leikatut imut riittävät pitämään ne tuotokset vaipan sisällä ja vauvan iho kestää kutisematta villan suoraan iholla(meillä kyllä vuosi hh-wooleista lähtien kaikki villatkin).*Meillä kestot oli ihan yhtä tyhjän kanssa ja järjetön summa niihin meni rahaa. Eilen viimeksi laitoin taaperolle bumgenius-taskun unille kun kertikset oli loppu ja aivan läpimärästä sängystä lapsi heräsi.

Olemme käyttäneet kestovaippoja ja kertakäyttövaippoja. Enkä koe huonoa omaatuntoa.
Kierrätetään joitain asioita ja joitain ei kierrätetä. Enkä tunne huonoa omaatuntoa tästäkään.
Ostetaan jotkut tuotteet lähituotteina, jotkut tuotteet tuodaan tänne toiseltapuolen maapalloa. Enkä tunne huonoa omaatuntoa tästäkään.
Osa elintarvikkeista ostetaan luomuna/reilunkapuan tuotteina ja osa tehotuottenua kurana. enkä tunne tästäkään huonoa omaatuntoa.
Käyttötavaroista osa on muovia jota ei voi uudelleen käyttää, osa kierrätettävempiä materiaaleja. enkä tunne tästäkään huonoa omaatuntoa.
Osa käyttötavaroista on vanhoja sukulaisilta saatuja ja kunnostettuja, osa tuotettu jossain kiinalaisessa hikipajassa. enkä tunne tästäkään huonoa omaatuntoa.

elämä ei ole joko-tai valintoja vaan elämää missä jokainen tekee sen minkä parhaaksi näkee.
Kestoilu oli kyllä omasta mielestäni jonkinverran työläämpää kun kertavaippojen käyttö, mutta musta oli mukava kestoilla sillon kun käytettiin lapsella kestovaippoja. Musta omakin kestoilu kuukautisten yhteydessä oli helppoa (joskis teetti ylimäärästä työtä), mutta silti käytän tällähetkellä kertakäyttöisiä kuukautissuojia (joskin pyrin valitsemaan ekologisimman vaihtoehdon vaikka liekkö sillä suurtakaan merkitystä on).

Ekologinen elämäntapa on hyvä ja uskallan väittää että ihan jokainen meistä kierrättää ja elää elämäänsä jossainmäärin ekologisesti. Näitä asioita ei vaan mielletä "viherpiipertäjien metkuiksi" kun ne on automaattisesti osa omaa elämää. Kun pystyy huomaamaan mitkä omat teot on vihreit, on helppo miettiä mitä voisi tehdä vähän enempi. Tyyliin jos on helppoa viedä pullot kaupan pulonpalautusautomaattiin, niin olisiko se välttämättä kamlan vaikeaa ja aikaavievää vaikka nakata sanomalehdet/paperijäte erilliseen koriin ja kiikuttaa ne omaan keräsyastiaan? Tai vaikka ottaa vastaan jonkun tarjoaman kestovaippa ja koettaa mitä se oikeastaan on ja onko se niin kamalaa kun on kuvitellut.
Hienovarainen vihjailu tuottaa useimiten paremman lopputuloksen kun pää punaisen apaasaaminen.

Miksi pitää heti alkaa värkkäämään minulle jotakin sädekehää? Miksen minä saa käyttää kestoihin ihan itsekkäästi rahaani, aikaani ja luonnonvaroja, jos sinä kerran saat käyttää niitä kertseihin?

Se jotenkin sopisi sinulle :xmas:

Saat toki laittaa rahasi mihin haluat :D

Mikä peruste on kestojen käytölle se että ne on kauniita? Eikö se nyt ollutkaan maailman pelastuminen se ykkösasia? Ja onko ne nyt kauniita, eihän ne edes näy kun lapsella on vaatteet päällä. Tietysti jos mamman silmää miellyttää, mulle merkkkaa enemmän se että vaippa toimii ja on tarkoituksenmukainen.

Eräskin tuttava sinnikkäästi käyttää lapsellaan kestoja vaikka iho on navasta haaroväliin punasta kutisevaa näppyä täynnä, sen ajan käyttää kertiksiä että iho hieman paranee ja taas uudestaan kun on niin mahtavaa se kestoilu!

Eräskin tuttava sinnikkäästi käyttää lapsellaan kestoja vaikka iho on navasta haaroväliin punasta kutisevaa näppyä täynnä, sen ajan käyttää kertiksiä että iho hieman paranee ja taas uudestaan kun on niin mahtavaa se kestoilu!

Ettei johtuisi niistä kertiksistä ne näppylät? Meillä osakestoillaan, koska kertikset saa ihon hikinäpyille. Silti esim neuvolareissulle pakko laittaa kertis.

Ei ole aina niin mahtavaa se kestoilu, mutta kannattaahan sitä kokeilla jos niin kovasti on mielipidettä siitä että vallan täytyy asiaa näin kovasti foorumillakin puida!

Minusta tämä kestoilijoiden lyttääminen on yhtä typerää, kuin se että itse menisin esim hevosfoorumille haukkumaan kaikki kouluratsastusta harrastavat kun en itse sitä harrasta. Haloo. Jos se teidän omatuntoa noin kovasti syö niin KOKEILKAA.

[QUOTE="vieras";25113688]Kovastipa tämä aihe kiehuttaa. Minusta nykypesukoneet mahdollistavat paljon paremmin kestoilun ja se ON nykyaikaa. On eri lämpötiloille pesuohjelmia, on puolitäyttö-ohjelmaa, on ajastimet ja kaikki.

Minä pesen meidän vauvan harsot tumman pyykin seassa, tai valkopyykin seassa tai kirjopyykin seassa. Pesen joskus 50 astetta, joskus 60 astetta ja sen lakanapyykin seassa 90 astettakin toisinaan. Useamman kerran viikossa vetäisen koneessa antibakteerisen pesun (sis. höyrytyksen). Se on sikälikin tarpeen, kun lastemme koulussa on sisäilmaongelmia ja mahdolliset itiöt on tarpeen saada kunnolla vaatteista.

Pesuun pesupähkinöitä, jotka eivät valtavasti saastuta. Joka ilta jää kone pyörimään kun pistän vauvan nukkumaan, joten harvoin on yli vuorokauden vanhaa vaippaa kylppärissä.

Kukin tavallaan, mutta eipä unohdeta tosiasioita.[/QUOTE]

Lisään tähän omaani:
Meillä on myös kuivausrumpu käytössä. Ei välttämättä tulisi kestoiltua ellei sitä olisi.
Meidän perhekoolle se on talouslaskurilla laskettuna myös ekologisempi käytössä syksyllä ja talvella kuin narukuivatus, sillä sisäkuivatus veisi paljon enemmän lämpöenergiaa.

Kuivausrumpu käyttää noin 70 asteen lämpötilaa, joten vaikka pesen toisinaan pissapyykkiä 50 asteessa niin pyykki on puhdasta ja hygieenistä. Siitä ei tarvitse olla huolissaan.

Niin ja mä en menis kenenkään toisen ratkaisuja arvostelemaan!!

En kommentoi aihetta muuten, mutta tuota kommenttia kylläkin.

Jos joku "omilla valinnoillaan" tekee maailmasta huonomman paikan kaikille muille, niin kyllä se helkkarissa muillekin kuuluu. On kyse sitten jätevuorista tai vaikka saasteiden dumppaamisesta luontoon.

Ei ole reilua ketään yksittäistä ihmistä syyllistää, mutta kertokäyttövaipat eivät ole pelkästään sinun oma asiasi, vaan sinun lastesi ja lastenlastesi sukupolvien asia.

Se jotenkin sopisi sinulle :xmas:

Saat toki laittaa rahasi mihin haluat :D

Mikä peruste on kestojen käytölle se että ne on kauniita? Eikö se nyt ollutkaan maailman pelastuminen se ykkösasia? Ja onko ne nyt kauniita, eihän ne edes näy kun lapsella on vaatteet päällä. Tietysti jos mamman silmää miellyttää, mulle merkkkaa enemmän se että vaippa toimii ja on tarkoituksenmukainen.

Ollaksesi ihminen, joka ei kestoile, sinulla on hämmästyttävä tarve päättää muiden ihmisten puolesta, miksi he kestoilevat.

Meillä vaipat ovat totta kai toimivia, tarkoituksenmukaisia, ihoystävällisiä ja hygieenisiä. Joten miksi en saisi käyttää kauneutta perusteluna sille, etten jaksa alkaa etsiä kertisten joukosta niitä toimivia malleja?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
MYRKYLLISIÄ TOKSIINEJA KERTAKÄYTTÖVAIPOISTA HUONEILMAAN???? Haahhahaahhahahahahahhaahahhahahaaaaaa :D :D :D tuo oli kyllä päivän paras! Meillä kerätään kertisvaipat pussiin kodinhoitohuoneeseen (pissavaipat siis, kakkavaipat viedään samantien pihalle) ja joka päivän lopuksi viedään kertisvaippapussi roskiin. Pitänee jatkossa vissiin pitää ihmiset poissa kodinhoitohuoneesta, etteivät vallan sairastu... :D :D :D

• Tykkää
Reactions: Eragon
[QUOTE="vieras";25114157]Ettei johtuisi niistä kertiksistä ne näppylät? Meillä osakestoillaan, koska kertikset saa ihon hikinäpyille. Silti esim neuvolareissulle pakko laittaa kertis.

Ei ole aina niin mahtavaa se kestoilu, mutta kannattaahan sitä kokeilla jos niin kovasti on mielipidettä siitä että vallan täytyy asiaa näin kovasti foorumillakin puida!

Minusta tämä kestoilijoiden lyttääminen on yhtä typerää, kuin se että itse menisin esim hevosfoorumille haukkumaan kaikki kouluratsastusta harrastavat kun en itse sitä harrasta. Haloo. Jos se teidän omatuntoa noin kovasti syö niin KOKEILKAA.[/QUOTE]

Jos äiti sanoo että kestoista johtuu niin kai se silloin niistä johtuu. Kaikkien lasten iho ei kestä kestoja, ei minunkaan lapseni iho kestänyt, joten niitä ei voi käyttää. Vaan sitä en voi ymmärtää että uudelleen ja uudelleen yritetään kestoja käyttää, jos iho ei kerran kestä, minusta se on jo tahallista ja järjenköyhyyttä ja todella jo lapsen kiusaamista, toinen raapii sitten itsensä verille.

Mahtavaa tai ei, sama juttu kuin tuolla karppauskeskustelussa että on ihan uskonnoksi muuttunut tämä ekoilu ja kestoilu. Kokeilla toki saa ja onneksi ne vaipat saa myytyä tai laitettua jollakin tapaa kierrätykseen, jos ei onnistu syystä tai toisesta. Tässäkin vain tulee se surullinen asia esiin, että kertisten käyttäjät ovat samalla lailla poteroissa kestoilijoiden kansa kuin työssäkäyvät vrs kotiäidit.

Mielipiteitä ja tapoja on yhtä monta kuin perheitä. Silti alkaa jo ihan oikeasti ottaa päähän se että kun perhekerhossa tms tutustelee muihin äiteihin niin eiköhän se tämä saakelin vaippakeskustelu sielläkin ponnahda melko pian esille ja kovin katsotaan kieroon jos et kestoile/laita kaikkea ruokaa itse/vauvaui/temppukerhoile/tuoksu pullalle ja leivo koko ajan/kodinhoito on harrastukseni nro1...HUH!

Mielipiteitä ja tapoja on yhtä monta kuin perheitä. Silti alkaa jo ihan oikeasti ottaa päähän se että kun perhekerhossa tms tutustelee muihin äiteihin niin eiköhän se tämä saakelin vaippakeskustelu sielläkin ponnahda melko pian esille ja kovin katsotaan kieroon jos et kestoile/laita kaikkea ruokaa itse/vauvaui/temppukerhoile/tuoksu pullalle ja leivo koko ajan/kodinhoito on harrastukseni nro1...HUH!
Minua taas katsottiin perhekerhossa kieroon koska kestoilin.

Enkä sanallakaan puhunut mitään kestoilusta - vaihdoin vain vaippaa pojalleni, ja samantien viereen ilmestyi useampi äiti selittämään että kestoiluhan on kamalan vaivalloista ja ne vaipat vuotaakin, jne. Tai vaihtoehtoisesti olivat automaattisesti puolustuskannalla selittäen että kyllä mekin kestoiltaisiin mutta kun...

Sama toistui aina, kun pojalla oli kerhossa kestot.

Ollaksesi ihminen, joka ei kestoile, sinulla on hämmästyttävä tarve päättää muiden ihmisten puolesta, miksi he kestoilevat.

Meillä vaipat ovat totta kai toimivia, tarkoituksenmukaisia, ihoystävällisiä ja hygieenisiä. Joten miksi en saisi käyttää kauneutta perusteluna sille, etten jaksa alkaa etsiä kertisten joukosta niitä toimivia malleja?

:D:D:D
Voi kuule, ei ole tarvetta päättää kenenkään puolesta, jokainen valintansa tehköön. Ja anteeksi, et ilmeisesti olekaan kovin ekohihhuli jos et kerran vain jaksa alkaa etsimään kertisten joukosta toimivaa mallia. Mutta eikö niissä kestoissakin ole vaikka ja mitä mallia vai teetkö vaipat itse?

[QUOTE="kaikenlaista";25114300] Meillä kerätään kertisvaipat pussiin kodinhoitohuoneeseen (pissavaipat siis, kakkavaipat viedään samantien pihalle) ja joka päivän lopuksi viedään kertisvaippapussi roskiin. [/QUOTE]

Jos olisin ilkeä, sanoisin että tuossa on aika paljon hommaa. Meillä laitetaan vaipanvaihdon yhteydessä pissavaipat kuivumaan vessaan pyykkikorin reunalle, kakkavaippoja ei tulekaan :)

Enkä sanallakaan puhunut mitään kestoilusta - vaihdoin vain vaippaa pojalleni, ja samantien viereen ilmestyi useampi äiti selittämään että kestoiluhan on kamalan vaivalloista ja ne vaipat vuotaakin, jne. Tai vaihtoehtoisesti olivat automaattisesti puolustuskannalla selittäen että kyllä mekin kestoiltaisiin mutta kun...

Jep, eikös olekin solidaarista tämä äitien välinen vuorovaikutus? Meillä jäi perhekerhoilut parin kerran jälkeen, ei vain jaksanut lähteä ihan vapaaehtoisesti kuuntelemaan sitä vouhkaamista.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
:D:D:D
Voi kuule, ei ole tarvetta päättää kenenkään puolesta, jokainen valintansa tehköön. Ja anteeksi, et ilmeisesti olekaan kovin ekohihhuli jos et kerran vain jaksa alkaa etsimään kertisten joukosta toimivaa mallia. Mutta eikö niissä kestoissakin ole vaikka ja mitä mallia vai teetkö vaipat itse?

No oli sinulla tarvetta kuitenkin minulle sädekehää sovitella, ja nyt tuossa alemassa viestissä saarnaat siitä kuinka kukin on näissä asioissa omassa poterossaan :)

Onhan niitä malleja joka lähtöön, alussa täytyy ottaa aika paljon selvää asioista, tilailla netistä, jne. Joten täytyy varmaan olla jonkinmoinen ekoilija tai esteetikko, että viitsii etsiä ne sopivimmat vaipat. Nyt on kaapillinen kauniita ja toimivia vaippendaaleja.

Kertiksiä käytetään matkoilla, ja ne falskaavat aika usein. Mutta en jaksa alkaa etsiä paremmin istuvaa kertismerkkiä, kun kestoilla kuitenkin enimmäkseen mennään. Kun en saa mitään kiksejä siitä hailakasta muovista.

Jep, eikös olekin solidaarista tämä äitien välinen vuorovaikutus? Meillä jäi perhekerhoilut parin kerran jälkeen, ei vain jaksanut lähteä ihan vapaaehtoisesti kuuntelemaan sitä vouhkaamista.

En jaksa lukea koko ketjua, mutta mitä sulle vouhkattiin?

Minä taas en käyny koko perhekerhossa, kun pitivät sitä piru vie klo 9-12 ja meillä päästiin lähtee liikkeelle vasta puolilta päivin. Muksut on nukkuneet hyvin yönsä, ei siinä mitää, mutta meillä on toi aikataulu menny niin että 22 nukkuu ja 9 ylös, eikä "iltaseiskalta nukkuu ja kuudelta ylös" niinkuin sivistyneessä yhteiskunnassa kai olisi suotavaa :D

"Meidän" perhekerhossa suurin osa oli onneksi mukavaa sakkia, monen kanssa olen edelleen tekemisissä vaikka perhekerhovuodet on kaukana takanapäin.

Sitten siellä oli tosiaan näitä "miks sä teet noin kun en mäkään tee"- tyyppejä, sekä sellaisia jotka syyllistyivät ihan suunnattomasti siitä kun joku toinen imetti ja he eivät enää imettäneet, tms. Vähemmistönä onneksi.

Joo, jostakin syystä kestovaipan vaihto kääntää puheenaiheen varsin usein kestoihin. Itse olen ottanut sen linjan, etten sano yhtään mitään. Hymyilen, nyökyttelen ja vaihtelen vaippaa.

[QUOTE="vieras";25113385]Tämä viestiketju kertoo taas kaiken palstan naisista...MINÄ, MINÄ ja MINÄ, muulla maailmalla ei niin väliä.[/QUOTE]

MINÄ en kestoillut, koska synnytyksen jälkeen en pystynyt kunnolla liikkumaan moneen kuukauteen. MINÄ en kestoillut, koska muksu paskoi kymmenen vaippaa vuorokaudessa, enkä olisi pystynyt pesemään vaippoja sitä mukaa - ja niitä olisi pitänyt olla älytön määrä.
Kierrätän ja teen ekologisia valintoja asioissa, joissa pystyn. Yksi asia, kestovaippojen käyttö, ei tee kenestäkään parempaa tai tiedostavampaa äitiä.

No oli sinulla tarvetta kuitenkin minulle sädekehää sovitella, ja nyt tuossa alemassa viestissä saarnaat siitä kuinka kukin on näissä asioissa omassa poterossaan :)

Onhan niitä malleja joka lähtöön, alussa täytyy ottaa aika paljon selvää asioista, tilailla netistä, jne. Joten täytyy varmaan olla jonkinmoinen ekoilija tai esteetikko, että viitsii etsiä ne sopivimmat vaipat. Nyt on kaapillinen kauniita ja toimivia vaippendaaleja.

Kertiksiä käytetään matkoilla, ja ne falskaavat aika usein. Mutta en jaksa alkaa etsiä paremmin istuvaa kertismerkkiä, kun kestoilla kuitenkin enimmäkseen mennään. Kun en saa mitään kiksejä siitä hailakasta muovista.

Hmmm...saahan sitä nyt useamman mielipiteen esittää :D
Saarnaajaa minusta nyt ei saa tekemälläkää :laugh: Vaikka on minua kyllä joskus luultu papiksi :D:D:D

Joo, jostakin syystä kestovaipan vaihto kääntää puheenaiheen varsin usein kestoihin. Itse olen ottanut sen linjan, etten sano yhtään mitään. Hymyilen, nyökyttelen ja vaihtelen vaippaa.
Jep. Ja toinen samanmoinen aihe on imetys.

"Imetäksä vielä?". Ei, en imetä, istun tässä muuten vaan muksu sylissä ja tissi muksun suussa. "Siis tuleeks sulta vielä maitoa?". Ei suinkaan tule, tyhjää rintaa tuo tyytyväisenä imee..."Meijän Milla on 3 kk nuorempi kuin teidän Niilo ja mä en oo imettäny enää puoleen vuoteen!". Aijaa, voisitko nyt suksia kuuseen siitä että saan ruokkia lapseni rauhassa, en mäkään ole nenä tuttipullossa kiinni kun sä Millaasi syötät?

"Ai käytäksä kestovaippoja?". Ei, en mä käytä, olen sisäsiisti, mutta lapsellani käytän juu kuten hyvin näet kun siinä vieressä seisot kyttäämässä kun vaippaa vaihdan. "Siis nehän on tosi hankalia!". Joo, on, kuten kuvasta näkyy niin niiden vaihtaminen on tasan yhtä vaikeaa kuin kertakäyttövaipankin vaihtaminen. "Eiks niissä oo kauhea työ?". Näytänkö mä siltä että tekisin mitään missä on kova työ...en näytä.

Vähemmistönä toki nämä tyypit, luojan kiitos, mutta silti - argh.

Kyllä mä asiallisiin kysymyksiin kestoilun suhteen vastasin ihan mielelläni, mutta nämä tyypit jotka tietää miten hankalaa se on ja mitä kaikkea kamaluutta siitä lapsellekin seuraa (vaikka itse eivät ole ainoaakaan kestoa koskaan lapsellaan kokeilleet) sai jäädä ihan omaan arvoonsa, ei sellaisille jaksanut edes vastata.

Yhteistyössä