Mitä mä teen ihan väärin tässä laihdutuksessa? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no mä siis olen yrittänyt syödä terveellisesti eli en syö valmisruokia. en koskaan.
ja viime aikoina pääosa mun ravinnosta tulee just lounaalta koska aamulla en syö ja illalla oon sit syönyt joko pari ruisleipää, salaattia, jugurttia tai nuudeleita. koska muuten kalorit nousis niin paljon.

Eli syöt kerran päivässä ja iltapalaksi ruisleipää tms.. no huhhuh. vaikka kalorillisesti ehkä pitäiskihin laihtua niin tossa ei ole mitään järkeä. Ensimmäiseksi se tärkein asia. Päivässä pitää syödä yli puoli kiloa kasviksia. Se jos mikä auttaa laihtumaan. Varsinkin jos et ole tottunut kasviksia syömään. Enkä nyt tarkoita viittä omenaa, vaan salaattia niin kuin sanoitkin, kasviksia ruuan kanssa ja salaattia, iltapalalla salaattia vaikka porkkanaraasteella, jos pahasti tökkii niin omena tai banaani päivän aikana.
Jos kituuttaa aivan todella liian vähäisillä kaloreilla ja kolmella risulla päivässä niin ei ole ihme jos kroppa menee sekaisin eikä laihdu. Laihduttajankin pitää syödä ja kunnolla pitääkin.

Jos oot alottanu yhtäkkiä liikkumaan noin usein niin painoa voi tulla myöskin lisääntyneestä lihasmassasta, ootko ottanut mittoja? Miltä vaatteet tuntuu? Onko sun olo parempi?

Karppaustahan on monen tasoista, kyllä niitä hiilihydraatteja saa jonkun verran tulla. Mutta idea siis se että jätät sokerin, viljat, riisin ja perunan pois, ja korvaat ne semmoisilla kasviksilla missä hiilihydraatteja on vähän. Hedelmissä on paljon sokeria, ne kannattaa korvata marjoilla. Vastaavasti voit lisätä rasvan osuutta ruokavaliossa.
Mut siis karppauksessa on se etu että ei tuu niin herkästi nälkä kun verensokeri ei heittele. Samasta syystä napostelun tarve vähenee. Mut jos sulla ei oo nälkä etkä napostele niin sun nykyinen dieetti voi olla ihan hyvä sulle.

harrastan siis hikiliintuntaa salilla tai ryhmäjumpissa (lähinnä zumba, body pump ja spinning) yleensä 4-5 kertaa viikossa. lisäksi lenkkeilen koirien kanssa muutaman kerran päivässä, joka ei kyllä ole hikiliikuntaa. asun 4 krs hissittömässsä talossa eli rappustelua myös pakosta.

no mitä eroa on nyt sitte kiloklubilla ja kalorilaskurilla?

Kalorilaskuri on monipuolisempi, joskin hieman hankalahkompi kuin kiloklubi. En tiedä onko kiloklubissa esim chattia mikä on todella hyvä kun saa vertaistukea. Kalorilaskurissa on valmiiksi jonkin moiset annokset suuntaa-antavasti mutta itse pitää laittaa grammat joten vaakaaminen on parempi ratkaisu.
Voi myös seurata päivän vitamiineja, kuituja, kasvismääriä yms. on kehittymiskäyrää ja muuta mistä voi seurata miten on mennyt milloinkin.

[QUOTE="Anne";25079049]Eli syöt kerran päivässä ja iltapalaksi ruisleipää tms.. no huhhuh. vaikka kalorillisesti ehkä pitäiskihin laihtua niin tossa ei ole mitään järkeä. Ensimmäiseksi se tärkein asia. Päivässä pitää syödä yli puoli kiloa kasviksia. Se jos mikä auttaa laihtumaan. Varsinkin jos et ole tottunut kasviksia syömään. Enkä nyt tarkoita viittä omenaa, vaan salaattia niin kuin sanoitkin, kasviksia ruuan kanssa ja salaattia, iltapalalla salaattia vaikka porkkanaraasteella, jos pahasti tökkii niin omena tai banaani päivän aikana.
Jos kituuttaa aivan todella liian vähäisillä kaloreilla ja kolmella risulla päivässä niin ei ole ihme jos kroppa menee sekaisin eikä laihdu. Laihduttajankin pitää syödä ja kunnolla pitääkin.[/QUOTE]

kyllä mä olen tottunut salaattia syömään. varmaan vähemmän kuin pitäisi. ja syön siis silloin lounaalla ison kasan salaattia.

ja kuten sanoitkin niin tällä määrällä pitäisi kalorillisesti laihtua, miksi näin ei silti tapahdu? koko kituuttaminen tuntuu ihan turhalta...

Syöt aivan liian vähän painoosi nähden. Paino vaikuttaa perusaineenvaihduntaan, joka sulla on varmasti yli 2000 kcal, siihen vielä nuo aktiviteetit päälle, niin lähestyy 3000 kcal sun kulutus. Mutta kun energiavaje on noin suuri, niin oot säästöliekillä.

[QUOTE="Anne";25079061]Kalorilaskuri on monipuolisempi, joskin hieman hankalahkompi kuin kiloklubi. En tiedä onko kiloklubissa esim chattia mikä on todella hyvä kun saa vertaistukea. Kalorilaskurissa on valmiiksi jonkin moiset annokset suuntaa-antavasti mutta itse pitää laittaa grammat joten vaakaaminen on parempi ratkaisu.
Voi myös seurata päivän vitamiineja, kuituja, kasvismääriä yms. on kehittymiskäyrää ja muuta mistä voi seurata miten on mennyt milloinkin.[/QUOTE]

tämän perusteella se on just samanlainen kun kiloklubi. chatistä en minääkään tiedä ja vitamiineja ei kiloklubi kerro.

[QUOTE="...";25079138]Syöt aivan liian vähän painoosi nähden. Paino vaikuttaa perusaineenvaihduntaan, joka sulla on varmasti yli 2000 kcal, siihen vielä nuo aktiviteetit päälle, niin lähestyy 3000 kcal sun kulutus. Mutta kun energiavaje on noin suuri, niin oot säästöliekillä.[/QUOTE]

tästä huolimatta musta on kummaa etten laihdu YHTÄÄN? jos on 50kg tiputettavaa ni luulis et kaikesta säätöliekkihöpinästä huolimatta pienistä kalorimääristä riippumatta lähtis vaikka kymmenen kiloa. mihin perustuu vaikka nutrilett kuuri? ylipieneen kalorimäärään, eikö?

Jos sulla ei oo mitään terveydellisiä syitä siihen ettet laihdu niin sä vain yksinkertisesti syöt liikaa. Se on aivan sama mitä syöt tai koska syöt ja ilman liikuntaakin laihtuu, sun pitää vain syödä vähemmän kuin kulutat.

kyllä mä olen tottunut salaattia syömään. varmaan vähemmän kuin pitäisi. ja syön siis silloin lounaalla ison kasan salaattia.

ja kuten sanoitkin niin tällä määrällä pitäisi kalorillisesti laihtua, miksi näin ei silti tapahdu? koko kituuttaminen tuntuu ihan turhalta...

Juuri niin. kituuttaminen on turhaa! ja VÄÄRIN!!!! VÄÄRIN VÄÄRIN VÄÄRIN!!!
Ei ihme ettet laihdu kun kituutat. Lopeta se HETI!!

Iso läjä salaattia on about 200g.. ei kata päivän rehuja lähellekkään.
Syö aamulla vaikka jogurtti ja omena.
Lounaalla salaattia vaikka raejuustolla.
Päivälliseksi kotiruokaa keitetyillä kasviksilla ja salaatilla.
Iltapalaksi vaikka salaatinjämät, rahkaa ja marjoja ja sitten omavalintaisesti jotain vielä. Proteiinijuoma, purkki tonnikalaa, ruisleipä, pieni kourallinen sipsejä/popkornia/pari palaa suklaata, fetaa salaattiin/kanaa jne.
Takaan että laihdut.

Syö kunnolla, kunnollista ruokaa, sopivia määriä, sopivan usein, tarpeeksi kasviksia. ÄLÄ KITUUTA!

[QUOTE="...";25079138]Syöt aivan liian vähän painoosi nähden. Paino vaikuttaa perusaineenvaihduntaan, joka sulla on varmasti yli 2000 kcal, siihen vielä nuo aktiviteetit päälle, niin lähestyy 3000 kcal sun kulutus. Mutta kun energiavaje on noin suuri, niin oot säästöliekillä.[/QUOTE]
Ei se säästöliekki vaikuta ratkasevasti, ja aapeehan on jo monta kuukautta ollut laihiksella, se vain luultavasti syö enemmän kuin kuvittelee.

Jos oot alottanu yhtäkkiä liikkumaan noin usein niin painoa voi tulla myöskin lisääntyneestä lihasmassasta, ootko ottanut mittoja? Miltä vaatteet tuntuu? Onko sun olo parempi?

Karppaustahan on monen tasoista, kyllä niitä hiilihydraatteja saa jonkun verran tulla. Mutta idea siis se että jätät sokerin, viljat, riisin ja perunan pois, ja korvaat ne semmoisilla kasviksilla missä hiilihydraatteja on vähän. Hedelmissä on paljon sokeria, ne kannattaa korvata marjoilla. Vastaavasti voit lisätä rasvan osuutta ruokavaliossa.
Mut siis karppauksessa on se etu että ei tuu niin herkästi nälkä kun verensokeri ei heittele. Samasta syystä napostelun tarve vähenee. Mut jos sulla ei oo nälkä etkä napostele niin sun nykyinen dieetti voi olla ihan hyvä sulle.

nykyinen dieetti vois tämän perusteella olla mulle ihan hyvä jos sillä laihtuis. Ja hankalan vatsani takia haluaisin vielä tietoa karppaajan kuiduista ja miten kun suuri proteiinimäärä on aiheuttanut minulle ennenkin ummetusta?

Ensinnäkin haluaisin kannustaa sua, koska olet selvästi kyennyt tekemään elämäntapa muutoksen! :) Pidä lippu korkealla!!!

Tässä muutamia käytännön vinkkejä:

Vähennä hiilareita, ei tarvitse karpata, mutta vähentää. Esim. lopeta vaalea- ja sekaleivän syöminen ja vähennä sokerin käyttöä. Älä juo limsaa tai kaupan sekamehuja. Kun elimistö pääsee yli liian sokerin saannista, alat maistaa makean vähemmälläkin. Itse pääsin eroon sekä väsymyksestä että pahan hajuisesta hengityksestä!

Syö aamupala ja juo paljon vettä päivän mittaa, näin aineenvaihdunta tehostuu!

Venyttely lisää myös aineenvaihduntaa eli venyttele vähintään kerranviikossa 30-45 minuuttia putkeen.

SITTEN TÄRKEIN: Liikunnan määrää ei välttämättä tarvitse lisätä, mutta muotoa voisit muuttaa. Esim. eräs laihduttajien harha on, ettei salilla muka laihdu. Se on suuri vale!

Kova lihaskuntotreeni polttaa itseasiassa enemmän raskaa kuin moni "hikiliikunta", koska energiaa kuluu paitsi itse treeniin myös lihasten kasvattamiseen. Salilla käynti sopii usein laihduttajille, joilla on reilusti ylipainoa, koska "vararavinnon" ansiosta saadaan nopeasti kehitystä ja tuloksia aikaan, mikä lisää motivaatiota.

Hyvä ohjelma sekä miehelle että naiselle on esim. seuraava:

MAANANTAI
Kyykky tangolla 10-10-10
Penkkipunnerrus tangolla 10-10-10
Alatalja (selkä) 10-10-10
Ylätalja (selkä, kyljet) 10-10-10
Hauikset käsipainolla 10-10-10
Vipunosto sivulle käsipainolla (olkapäät) 10-10-10
Vatsalihakset (esim. istumaannousu) 10-10-10

KESKIVIIKKO
Mave (maastaveto tangolla) 10-10-10
Vinopenkkipunnerrus käsipainolla 10-10-10
Kulmasoutu tangolla 10-10-10
Pystypunnerrus tangolla/käsipainoilla 10-10-10
Kyljet käsipainoilla 10-10-10
Vatsat (esim. jalkojennosto) 10-10-10

PERJANTAI
Sama kuin maanantai

Idea on se, että ekalla kerralla kokeilet sopivat painot, jotka ovat sellaiset että juuri jakset tehdä sarjat loppuun. Sitten treenaat viikon ja joka viikko lisäät painoja. Esim. jos ekalla viikolla teet pystypunnerruksen pelkällä tangolla (20kg) seuraavalla viikolla laitat kevyimmät kiekot (yleensä 1.25 eli 22.5kg ja seuraavalla viikolla 25kg jne.) Toistot: 10 pieni tauko toiset 10 ja tauko ja kolmas 10. Jos jaksat sutia enemmän, sulla on liian kevyet painot!

Jos käyt kolmesti viikossa salilla ja muuten lenkkeilet koirien kanssa (kai niitten kanssa voi välillä juostakin?) niin alkaa muoto muuttua. Huomaa kuitenkin, että lihakset painaa enemmän kuin läski! Eli puntari ei aina kerro kaikkea..

Kannattaa lukea lisää ja kysyä neuvoa! Hyvä foorumi on esim.: http://www.pakkotoisto.com/forum.php

[QUOTE="Anne";25079167]Juuri niin. kituuttaminen on turhaa! ja VÄÄRIN!!!! VÄÄRIN VÄÄRIN VÄÄRIN!!!
Ei ihme ettet laihdu kun kituutat. Lopeta se HETI!!

Iso läjä salaattia on about 200g.. ei kata päivän rehuja lähellekkään.
Syö aamulla vaikka jogurtti ja omena.
Lounaalla salaattia vaikka raejuustolla.
Päivälliseksi kotiruokaa keitetyillä kasviksilla ja salaatilla.
Iltapalaksi vaikka salaatinjämät, rahkaa ja marjoja ja sitten omavalintaisesti jotain vielä. Proteiinijuoma, purkki tonnikalaa, ruisleipä, pieni kourallinen sipsejä/popkornia/pari palaa suklaata, fetaa salaattiin/kanaa jne.
Takaan että laihdut.

Syö kunnolla, kunnollista ruokaa, sopivia määriä, sopivan usein, tarpeeksi kasviksia. ÄLÄ KITUUTA![/QUOTE]

tällä ruokavaliolla mä taas takaan että lihon vielä 10 kiloa lisää... lisäks mitään proteiinijuomia en varmasti ala litkimään ja kalaa en voi syödä. muutoin hyvän ja terveellisen kuuloinen ruokavalio mutta mun aineenvaihdunnalla siinä on satoja kaloreita liikaa.

harrastan siis hikiliintuntaa salilla tai ryhmäjumpissa (lähinnä zumba, body pump ja spinning) yleensä 4-5 kertaa viikossa. lisäksi lenkkeilen koirien kanssa muutaman kerran päivässä, joka ei kyllä ole hikiliikuntaa. asun 4 krs hissittömässsä talossa eli rappustelua myös pakosta.

Sun pitäisi syödä myös enemmän koska zumba kuluttaa kaloreita enemmän...lisää 600 kaloria niissä päivissä kun menet zumbaan....

tällä ruokavaliolla mä taas takaan että lihon vielä 10 kiloa lisää... lisäks mitään proteiinijuomia en varmasti ala litkimään ja kalaa en voi syödä. muutoin hyvän ja terveellisen kuuloinen ruokavalio mutta mun aineenvaihdunnalla siinä on satoja kaloreita liikaa.

Tuollaisella ruokavaliolla laihduin vasta 5kg. Lisäsin siihen muutaman jutun jotta kalorit olisivat isommat kuin ne 1200kcal jolla itse laihdutin 56->51kg.
Proiteiinijuoma oli ehdotus samoin kuin kala.
Ihmettelen millä ihmeellä lihot jos syöt terveellisesti ja painoosi verrattuna vähän????? kuinka sekaisin olet sen kroppasi oikein tuolla toiminnallasi saanut???

• Tykkää
Reactions: karma
Lasket kalorit väärin ja syöt väärin. Hanki kotiin vaaka ja punnitse kaikki, huomaat, että arvioit varmaan alakanttiin annoksiasi. Liity kalorilaskuriin! Vaikka maksaa, se on sen väärtti, kirjaa sinne kaikki! Saattaa tuntua aluksi aikaa vievältä, mutta kunhan siitä tulee rutiinia ei ole enään ongelma. Sinne saa tehtyä omia reseptejä, joten mikäli teet samoja salaatteja saa ne siitä helposti eikä tartte joka ainetta näpytellä. Syö vähintään 5 kertaa päivässä, mieluiten enemmän. Syö aamiainen, välipala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala. Syö pääosa hiilareista aamulla, eli tee iltapalaleivistäsi aamiainen. Syö vähintään 1600 cal päivässä, älä kituuta äläkä ole nälissäs. Syö paljon vettä. Äläkä syö nuudelia :) Ihan turhaa ruokaa, syö ravitsevasti eli lounas ja päivällinen paljon rehuja eli salaattia tai wokkia tms. Jos et pähkinää tai kala voi syödä syö avocadoa ja pellavasiemenöljyä, jotta saat hyviä rasvoja. Paljon proteiinia, raejuustoa, maitorahkaa (välipala ja iltapala), kananmunia, kanaa, lihaa (ei mitään marinoituja paskoja), kalkkunaa, poroa jne.. Sun tyylis ei nyt toimi, kokeile jotain muuta. Veikkaan että syöt enemmän kuin mitä lasket.. hanki vaaka!!! Tsemppiä :)

t. 1kg/viikossa tällä hetkellä laihduttava

Pikaisesti laskettuna tuossa olisi noin 1500kcal. Miten se voi olla sinulle liikaa??? Korjaa se aineenvaihduntasi äläkä sekoita sitä enää hölmöilylläsi! Juo reilusti vettä päivän mittaan ja syö niitä kasviksia, ne korjaavat aineenvaihduntaasi!

Yhteistyössä